Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Dan zie je het nog niet moet je lid zijn van de groep.
Re: Vliegende Vaart
Nu, dan kijken we toch gewoon hier
https://www.zeeburgerdijk-oost.nl/zbdo/sifon_leeuwen.htm
en hier
https://geheugenvanoost.amsterdam/page/ ... ap-boldoot
nog een mooie plaat van het geheel
https://www.onbekendinnederland.nl/oplo ... 7kopie.jpg
https://www.zeeburgerdijk-oost.nl/zbdo/sifon_leeuwen.htm
en hier
https://geheugenvanoost.amsterdam/page/ ... ap-boldoot
nog een mooie plaat van het geheel
https://www.onbekendinnederland.nl/oplo ... 7kopie.jpg
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Ik denk als ze hier eens gaan controleren op copyright, dat het dan ver gedaan is met dat Facebook, als er de nodige boetes vallen.
Re: Vliegende Vaart
Foto's van gisteren en vandaag.
's Morgens op een heren-tijd weg uit Driel, want we hoeven vandaag niet ver.
Eerst de buitenbuurman weg moeten leggen want die had problemen met de generator en daardoor lege accu's. Opzij meegenomen en omgedraaid op de remming achtergelaten. In anderhalf uur langs Arnhem naar de IJsselkop. Kop voor genomen en de IJssel in.
Voorstrooms een lekker gangetje dus met een kleine twee uur in Doesburg.
Het kop voor invaren van de haven ging prima. Je maakt jezelf toch teveel zorgen vooraf.
De sluis in Doesburg passen we prima in, maar al teveel ruimte blijft er ook niet over. Daarna varen we over een van Nederlands mooiste wateren. Leuk om hier eens te komen. Twee smalle bruggetjes onderweg. Je mag hier niet te hard, 7km geladen en 9 leeg. Maar waarom zou je sneller willen, er is onderweg genoeg te zien en het is prachtig weer. Net na de middag liggen we gemeerd bij de Agruniek Rijnvallei Doetinchem. Perfecte afmeer voorzieningen, en een fikse hydraulische kraan. De buurman uit Driel komt later die middag nadat een monteur z'n generator gerepareerd heeft. Hij komt een dag later een flesje brengen voor de moeite van vanmorgen en blijft gezellig buurten.
's Morgens op een heren-tijd weg uit Driel, want we hoeven vandaag niet ver.
Eerst de buitenbuurman weg moeten leggen want die had problemen met de generator en daardoor lege accu's. Opzij meegenomen en omgedraaid op de remming achtergelaten. In anderhalf uur langs Arnhem naar de IJsselkop. Kop voor genomen en de IJssel in.
Voorstrooms een lekker gangetje dus met een kleine twee uur in Doesburg.
Het kop voor invaren van de haven ging prima. Je maakt jezelf toch teveel zorgen vooraf.
De sluis in Doesburg passen we prima in, maar al teveel ruimte blijft er ook niet over. Daarna varen we over een van Nederlands mooiste wateren. Leuk om hier eens te komen. Twee smalle bruggetjes onderweg. Je mag hier niet te hard, 7km geladen en 9 leeg. Maar waarom zou je sneller willen, er is onderweg genoeg te zien en het is prachtig weer. Net na de middag liggen we gemeerd bij de Agruniek Rijnvallei Doetinchem. Perfecte afmeer voorzieningen, en een fikse hydraulische kraan. De buurman uit Driel komt later die middag nadat een monteur z'n generator gerepareerd heeft. Hij komt een dag later een flesje brengen voor de moeite van vanmorgen en blijft gezellig buurten.
Re: Vliegende Vaart
Kop voor Doesburg naar binnen, ja, dat KAN wel spannend zijn...
Vroegâh met de "Elma-F" (70 x 9,06 x 2,38, 965 ton, 360 pk Brons) ook wel eens gedaan. Dat schip manoeuvreerde prima ondanks het handje vol paarden (wel echte Brons paarden, natuurlijk!). Echter, het palletje om de morse-kabel in het mechanisme van het regulateur-wieltje te houden wou er nog wel eens zomaar uit vallen. Bij voorkeur op de meeste ongelegen momenten, vanzelf.
Zo ook toen we kop voor Doesburg naar binnen gingen. Op het juiste moment roeren dwars en gas! Ik zei, gas.... GAS! Pa kon aan het wieltje draaien wat ie wou, maar geen reactie van de Brons. De kopschroef had je in zo'n situatie ook niet veel aan. Wel 235 pk Volvo (of stond de 160 pk er toen nog in...) maar met een jet-pomp. Als je daar mee stuurboord volaan gaf en je ging aan bakboord een plas doen, bleef je precies recht liggen...
Afijn, kopschroef toch maar volaan en hopen op het beste. We eindigden natuurlijk op stenen, maar gelukkig niet met al te veel geweld. Bovendien een goed gebouwd schip met dikke (verdubbelde) kimmen.
Ik lag ondertussen in de kast het palletje te zoeken en die er weer in te proppen. Direct na de landing konden we op eigen kracht weer weg komen.
Bij deze maar even een plaatje van 1 van de fijnste schepen waar ik mee gevaren heb:
Foto: Jurgen Schirsching, Oldenburg
Ja, kop voor Doesburg naar binnen, dat zijn nog eens belevenissen!
Vroegâh met de "Elma-F" (70 x 9,06 x 2,38, 965 ton, 360 pk Brons) ook wel eens gedaan. Dat schip manoeuvreerde prima ondanks het handje vol paarden (wel echte Brons paarden, natuurlijk!). Echter, het palletje om de morse-kabel in het mechanisme van het regulateur-wieltje te houden wou er nog wel eens zomaar uit vallen. Bij voorkeur op de meeste ongelegen momenten, vanzelf.
Zo ook toen we kop voor Doesburg naar binnen gingen. Op het juiste moment roeren dwars en gas! Ik zei, gas.... GAS! Pa kon aan het wieltje draaien wat ie wou, maar geen reactie van de Brons. De kopschroef had je in zo'n situatie ook niet veel aan. Wel 235 pk Volvo (of stond de 160 pk er toen nog in...) maar met een jet-pomp. Als je daar mee stuurboord volaan gaf en je ging aan bakboord een plas doen, bleef je precies recht liggen...
Afijn, kopschroef toch maar volaan en hopen op het beste. We eindigden natuurlijk op stenen, maar gelukkig niet met al te veel geweld. Bovendien een goed gebouwd schip met dikke (verdubbelde) kimmen.
Ik lag ondertussen in de kast het palletje te zoeken en die er weer in te proppen. Direct na de landing konden we op eigen kracht weer weg komen.
Bij deze maar even een plaatje van 1 van de fijnste schepen waar ik mee gevaren heb:
Foto: Jurgen Schirsching, Oldenburg
Ja, kop voor Doesburg naar binnen, dat zijn nog eens belevenissen!
Re: Vliegende Vaart
ik dacht dat ik het ooit al eens verteld had maar ik zie het zo snel niet meer terug
wat te denken van 2 breed kopvoor Deventer binnen lopen
We zijn afvarend met de Astrid, afgemeerd langszij een Duitser in Lobith op weg naar Deventer
Ik ben even om een broodje en mijn maat Anton de Ronde zit in het cafe een bakje koffie te doen
Hij zit daar naast de schipper van het schip waar wij langszij liggen
waar moest du heen zegt die man ,die al een paar biertjes op heeft
wij gaan naar Deventer zegt Toon
ich auch zegt die man
nou dan kan ik zeker wel langszij blijven liggen zegt Toon ,wij liepen geladen maar 8 KM per uur op stil water
das macht mir nichts aus zegt die vent
ich mag immer zwantzich kilometer per uur
habst du bier aan boord?
als ik de kroeg binnen kom zegt Toon
Leo loop eens gauw om een kistje bier
om kort te gaan ,we gaan naast elkaar af en Toon staat aan het roer bij die man
hij en zijn matroos zijn druk bezig om het kratje bier leeg te maken
net voor de inloop van Deventer lopen we een afgeladen spits van Thiebaut op
de Duitser toetert dat hij voor bij wil lopen omdat hij denkt dat het schip ook Deventer in wil lopen
nee hoor zegt Toon ,ik ken die schepen ,ze varen vast cement en hij zal wel door moeten
de Thiebaut spits stopt af om ons voorbij te laten, en als we voor bij zijn toetert de Duitser gelijk dat hij op wil draaien over SB, Deventer binnen
we lopen dan nog steeds 20 kilometer af ,ik spring snel over op de Astrid en ga achter het roer staan
tijdens het opdraaien komen er zulke krachten vrij dat ons achter touw breekt
ik heb het roer dan al tegen liggen en geef vol gas
ons achter schip gaat rakelings mis van de beneden dam
en we gooien binnen gelijk los om de open staande sluis in te varen
maar nu blijkt dat de Thiebaut spits ook naar binnen moest
hij was gestopt om ons voorbij te laten zodat hij de ruimte zou hebben voor zijn manoeuvre
er staat niet zo veel kracht in
hij had vol aan achteruit moeten draaien om niet in de zij te lopen van Heinrich
als we in de sluis liggen komt hij briesend de sluis op lopen om verhaal te halen
de Duitser is al zo ver weg door al dat bier dat hij nergens meer op reageert
Jullie krijg ik nog wel zegt hij tegen Toon
zeker als je afgeladen met zand de Schelde op komt zegt Toon
met andere woorden ,wat denk jij nou klaar te maken met zulk materiaal ,ruim 400 ton en rond de 150 PK meen ik
ach ja ,kop voor binnen lopen vergt wel wat extra aandacht
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
met de piloten staking vandaag de dag moet er misschien nog eerst gevlogen worden?
je bent kleine zelfstandige of je bent het niet
toch?
gr
leo
je bent kleine zelfstandige of je bent het niet
toch?
gr
leo
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Ik heb van mijn vader geleerd dat het makkelijker is afvarend kopvoor een haven binnen te dan eerst op te draaien,
Pa had met de zijschroef geen keus want zoals St. Andries binnen draaien , dat moest kop voor want als hij opdraaide kwam hij niet meer binnen. Neem bijvoorbeeld de oude haven van Hansweert afvarend over de eb gewoon kopvoor, veel simpeler dan opdraaien en weer gang maken.
Groet, Kees.
Pa had met de zijschroef geen keus want zoals St. Andries binnen draaien , dat moest kop voor want als hij opdraaide kwam hij niet meer binnen. Neem bijvoorbeeld de oude haven van Hansweert afvarend over de eb gewoon kopvoor, veel simpeler dan opdraaien en weer gang maken.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.