Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Kijk een duidelijk gevalletje van "vlektyphus".
Vroeger zag je dat in het voorjaar heel erg veel, maar sinds ik de activiteiten van Bram in Den Helder gevolgd heb begrijp ik waarom het tegenwoordig een stuk minder vaak te zien is.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Lekker bezig, Erik!
Mag ik je nog een tip geven? Besteed niet te veel aandacht aan die voormast. Als je wat centen verdient hebt kun je beter de radarmast een keer laten verlengen en naar voren verplaatsen. Hydraulisch maken als dat nog niet is. Aan elke kant een ra (of hoe dat ook heet) om vlaggen aan te hangen en een stoeltje voor het toplicht. Als je dan leeg over een kanaal gaat waar alles naar beneden moet, heb je mooi zicht met de radar.
Oja, en al wat nu nog met de hand naar beneden moet zoveel mogelijk electrisch of hydraulisch maken. Zodat je alles vanuit de hut kan laten zakken.
Zeker bij alleenvaart eigenlijk wel een must.
Ik kan hier, op de stuurhut en de kachelpijp achter na, alles vanuit de hut laten zakken. Is echt een uitkomst. En als ik tzt een schaar onder de hut heb ben ik ook van dat geneuzel af, dan is het enkel nog de kachelpijp. Maar die staat naast de hut, is 1 vleugelmoertje losdraaien en klappen.
Mijn geusje is op kanaal-hoogte (door verotting word ie steeds korter... :( ), maar als die vervangen word heb ik daar ook al een idee voor... :mrgreen:

Afijn, alles gewoon zo makkelijk mogelijk maken! Krijg je geen spijt van. Zo ook bv met de lenspomp voor het (de) ruim(en).
Ik heb een vast lenspomp, geen gesjouw met een klokpomp hier. Kost wat, heb je ook wat, maar zeker geen zere rug of gewoon kapot zijn na 1 of meer ruimen uitspuiten! Zeker als je alles alleen doet ook een uitkomst, hoor.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Heb je nu toch de airco buiten verzet naar t roefdek?
Of is dat tijdelijk? Als t zo is neem ik aan dat de optie schuifdeur komt te vervallen ?
G bram
vaar om te leven (niet andersom)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Airco moest even van z'n plaats om de pootjes opnieuw vast te lassen en de leidingen te verplaatsen. Hij stond iets teveel voor de deur, en is wat naar voren verhuisd.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zo'n hydraulische voormast komt er wel een keer Ed. Ik hoop dat-ie voor de lier kan, in de piek, als het daar diep genoeg is. En anders zo'n klapbare mast op het voorroef-dak. Maar voorlopig moeten die toplichtjes toch ergens hangen dus dan moet de huidige voormast nog even blijven.

Bij het inkorten gaat er al vast een radarkabel naar voren, en nog een handvol extra kabels. Daar heb je er nooit genoeg van. Hoewel je het ook mbv PLC's kunt regelen, dan hoeven er maar een paar draadjes die kant op. Nadeel is dat als dat ding kapot is er niets meer werkt.

Vandaag de bijboot geïnspecteerd want daar wilde de verzekering wat van weten.
IMG_6648.jpg
IMG_6648.jpg (154.39 KiB) 1784 keer bekeken

En het steunlager-binnenwerk is terug. Voorzien van nieuw lagermateriaal. Ziet er uit als nieuw.
IMG_6650.jpg
IMG_6650.jpg (156.99 KiB) 1784 keer bekeken

De schroefas is schoongeschraapt en geschuurd.Lagerhuis uitgewassen, en morgen alles weer monteren.
IMG_6653.jpg
IMG_6653.jpg (132.85 KiB) 1784 keer bekeken
De start-ster zit er ook weer op.
IMG_6654.jpg
IMG_6654.jpg (189.42 KiB) 1784 keer bekeken

Er zijn twee gepensioneerde monteurs aan het werk bij me, en die kennen deze motor van binnen en buiten. Waarschijnlijk kunnen ze 'm geblinddoekt en met hun handen op de rug uit elkaar halen en weer in elkaar zetten :D

Claudia en Andrew van SadlerBootwerk kwamen langs om de maat te nemen van vaste kasten in de slaapkamers. Die ontbreken nl.

Daarna wat gebikt, gemenied, en witte grondverf op de roef en bolderkoppen. Geen Dalmatiër meer.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Kreeg van de vorige eigenaars een paar oude foto's, gemaakt tijdens de bouw in 1958.
IMG_0254.JPG
IMG_0254.JPG (167.39 KiB) 1726 keer bekeken
Bij Gebr. van (de) Kerckhove in Merelbeke. Die werf bestaat vgs mij niet meer, maar als ik 'm Google vind ik weinig relevants. Weet iemand er iets van?
itasca
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Ik zie ,je gebruikt nog oude wetse menie :) Yellow/ Green primer van Sigma en daar overheen epoxy 2 componenten heb je veel meer boddy voor tegen de roest. Want bij 1 comp. verf heb je heel weinig droge stof naar droging verf.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Helemaal met je eens Hein. Op m'n tjalk gebruik ik niet anders. Maar hier heb ik nog geen plan gemaakt wat ik ga doen qua verf en kleuren. Dus maar even iets goedkoops er op. De verf zit er niet overal even goed op, en om daar dan dure 2-comp overheen te smeren vind ik een beetje zonde.

Het resultaat van m'n verfwerk gisteren:
IMG_6655.jpg
IMG_6655.jpg (130.65 KiB) 1435 keer bekeken
In de machinekamer vordert het gestaag dus niet snel.
Ze hebben het steunlager pas geschraapt.
IMG_6656.jpg
IMG_6656.jpg (153.45 KiB) 1435 keer bekeken
Ze plaatsen het lager en kijken waar het draagt. Dan schrapen ze er op die plaats een dun laagje af met de schraapstaal. Na afloop kon het op z'n plaats en in elkaar. Die klus is geklaard.
Volgende week bekijken ze het achterste lager, en ik hoop maar dat dat oké is. Want lagers laten gieten is een duur grapje.

Verder zijn de koppen vastgezet, de tuimelaars er weer op gezet en de brandstofleidingen aangesloten. Maar de koelwater pomp ligt nog in de werkplaats. Er wordt tot aan maandag niet gewerkt vanwege hemelvaartsdag.

Vandaag buiten niet kunnen verven vanwege de wilgenpluis.
Dus met technische klusjes bezig geweest. Mastvoet verder aangepakt, geleide wieltje vervangen en nog een laagje menie erop, binnen. Voorwoning luik opgeknapt; verdwenen knevel vervangen en nieuwe pakking ertussen.
Deklicht gemaakt voorop, dat was ooit gesneuveld.

Toen ging ineens de stroom eraf, omdat de walstroomkabel tussen wal en schip geraakt was :( Een andere kabel ingeschoren, en de kapotte zal ik morgen maken.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Sja, die feiertagen hier in D krijg je wel eens een punthoofd van. Zo kunnen zaken onnodig lang duren. Maar goed, de Deutz zit al weer een heel eind in elkaar, dat is al wat. En met het onderhoud schiet het ook leuk op!
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Je had ook wel even een nieuwe er in kunnen zetten in die tijd :mrgreen:
hier deden ze dat toen ie nieuw was ...
Afbeelding
Komt je deur maandag ook aan de beurt ?
Ik ga er maar vanuit dat je eerder klaar ben dan ik hier, doe maar n reisje Antwerpen dan :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie