Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
De lijmende kitten zoals Sikaflex of het veel goedkopere Hybrifix van Den Braven zijn alleen bruikbaar als de (gemiddelde) kitnaad dik genoeg is. Dus juist niet er zo dicht mogelijk op, want dan kan het vocht er ook niet achter vandaan. (Vochtdicht afsluiten lukt namelijk bijna nooit ) Ik had een bord van trespaan 8mm ruim 1 meter lang op een donkerblauwe ondergrond (de den). Nooit een probleem gehad.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Vergeten:
Ook als je met boutjes vastzet zal men rekening moeten houden met het uitzetten en krimpen van het kunststof.
Ook als je met boutjes vastzet zal men rekening moeten houden met het uitzetten en krimpen van het kunststof.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Advies :
De beste oplossing : Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel effectief.
De oude letters van de boeiing afslijpen en de nieuwe letters Jeannette erop lassen, wel helemaal aflassen, anders ontstaat er roestvorming achter de letters.
Iets minder dure oplossing: Oude letters van de boeiing af slijpen en plakletters erop plakken. Iets minder stabiel, maar wel makkelijk per letter te vervangen.
Iets duurdere oplossing : Een staalplaat gebruiken die mooi meegebogen is met de boeiing, daarop de letters Jeannette lassen, deze stalen plaat met stevige bouten op de boeiing met afstandsbusjes ertussen vastschroeven, zodat het water er vrij tussendoor kan stromen, i.v.m. roestvorming.
Dit bord kan je makkelijk verwijderen, opnieuw schilderen en weer monteren, tevens makkelijk de boeiing opnieuw schilderen.
Wel RVS bouten gebruiken.
(eventueel de stalen plaat laten galvaniseren)
Afkitten van het kunststof bord is geen optie, zeker niet omdat het bord van kunststof is, zet uit en krimpt bij temperatuurwisselingen, bovendien roestvorming achter het bord, daar wordt je niet vrolijk van !
Vroeger deze bovenstaande drie opties toegepast op de scheepswerf in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
Ik deed dit als hobby in de vrije tijd (avonduren) voor diverse schippers.
Ja, ja, toe waren er ook al plakletters.
Ach ja, het is een advies en een ervaring van mij uit de 60 en 70 van de vorige eeuw.
Advies :
De beste oplossing : Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel effectief.
De oude letters van de boeiing afslijpen en de nieuwe letters Jeannette erop lassen, wel helemaal aflassen, anders ontstaat er roestvorming achter de letters.
Iets minder dure oplossing: Oude letters van de boeiing af slijpen en plakletters erop plakken. Iets minder stabiel, maar wel makkelijk per letter te vervangen.
Iets duurdere oplossing : Een staalplaat gebruiken die mooi meegebogen is met de boeiing, daarop de letters Jeannette lassen, deze stalen plaat met stevige bouten op de boeiing met afstandsbusjes ertussen vastschroeven, zodat het water er vrij tussendoor kan stromen, i.v.m. roestvorming.
Dit bord kan je makkelijk verwijderen, opnieuw schilderen en weer monteren, tevens makkelijk de boeiing opnieuw schilderen.
Wel RVS bouten gebruiken.
(eventueel de stalen plaat laten galvaniseren)
Afkitten van het kunststof bord is geen optie, zeker niet omdat het bord van kunststof is, zet uit en krimpt bij temperatuurwisselingen, bovendien roestvorming achter het bord, daar wordt je niet vrolijk van !
Vroeger deze bovenstaande drie opties toegepast op de scheepswerf in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
Ik deed dit als hobby in de vrije tijd (avonduren) voor diverse schippers.
Ja, ja, toe waren er ook al plakletters.
Ach ja, het is een advies en een ervaring van mij uit de 60 en 70 van de vorige eeuw.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Je vergat: boeiing er af halen en een nieuwe (evt. met gelaste letters) laten plaatsen.
. Kunststofbord, 1 boutje M5 in het midden; geen problemen, ook niet met de verf er achter.
De ramen zitten trouwens ook gewoon in het staal gelijmd met UV-bestendige kit
Een mens moet wat als hij niet veel geld heeft.
Het is misschien niet ideaal, maar het toont de mogelijkheden, die er rond 1998 waren.
. Kunststofbord, 1 boutje M5 in het midden; geen problemen, ook niet met de verf er achter.
De ramen zitten trouwens ook gewoon in het staal gelijmd met UV-bestendige kit
Een mens moet wat als hij niet veel geld heeft.
Het is misschien niet ideaal, maar het toont de mogelijkheden, die er rond 1998 waren.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Nog even Of Topic en dan hou ik er over op over dit onderwerp !
Tja, dat bord achter op de stuurhut is toch net iets anders dan een bord voor op de boeiing.
Waarom de boeiing er afhalen, gewoon de letters eraf slijpen en de boeiing mooi gladslijpen met een haakse slijper.
Eventueel putjes even oplassen en weer gladslijpen.
Ik deed dit ook als hobby, omdat het anders niet te betalen was voor de schipper.
En het was ook een beetje trots van mij om een mooi stukje werk af te kunnen leveren.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Betise schreef: ↑20 mei 2017 22:06 Er is nog een andere (betaalbare) oplossing: Er zijn speciale bedrijven, - ik weet even geen namen meer - , die kunststof letters op maat maken en deze op de boeiing lijmen. Deze kunststof letters kun je in alle maten, kleuren en lettertypes krijgen en zijn ongeveer 5 mm dik zodat het er precies uit ziet als stalen gelaste letters. Ik heb dit enkele jaren geleden op een nieuwbouw schip gezien, de leverancier had alle letters (naam, thuishaven, ENI-nummer, afmetingen etc etc) er gedurende een ochtend op geplakt. Er varen diverse schepen rond die deze letters al meer dan 10 jaar zonder problemen op het schip hebben staan.
Ik denk dat de meeste werven/ reparatie bedrijven je wel kunnen vertellen wie dat kan leveren.
Vroeger heb ik ook wel letters en cijfers uit linoleum gesneden en op de boeiing/roef geplakt, die werden daarna goed in de verf gezet door de schipper, als het ware de naden van de letters/cijfers werden dicht geverfd.
Was niet zo'n groot succes, waarschijnlijk was de lijm die ik toen gebruikte nog niet zo goed als tegenwoordig, er wilde nog weleens een letter/cijfer loslaten.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Mijn letters voorop zijn van linoleum o.i.d. Heeft mijn vader zelf gesneden en geplakt met sikaflex. De eerste letter is er nu echt af en een enkele begint los te laten. Zitten erop sinds 2002. Van het jaar maar eens kijken, er zit een nare deuk in de boeing die ik eruit wil hebben, dan ook maar nieuwe letters erop laten plakken.
Re: Vliegende Vaart
Hallo Ed,Eemspoort schreef: ↑20 mei 2017 23:13 Mijn letters voorop zijn van linoleum o.i.d. Heeft mijn vader zelf gesneden en geplakt met sikaflex. De eerste letter is er nu echt af en een enkele begint los te laten. Zitten erop sinds 2002. Van het jaar maar eens kijken, er zit een nare deuk in de boeing die ik eruit wil hebben, dan ook maar nieuwe letters erop laten plakken.
Dat is mooi dat de linoleum letters er al 15 jaar opzitten, dat is best goed !
Tja, de lijm is nu veel beter dan in de jaren 70 van de vorige eeuw, soms lieten de letters al na 1 jaar los !
Dus je gaat ook weer nieuwe zelf gesneden linoleum letters gebruiken ?
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Of plakletters houden, hangt heel erg af van de sterkte van de ondergrond. De lijmsoorten zijn zo goed, dei houden het wel. Wij hadden ook linoleum letters geplakt en die zaten altijd meer dan 10 jaar. De ondergrond was wel gestraald met een laag zink en rubberepoxycoating daaroverheen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.