Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

De lijmende kitten zoals Sikaflex of het veel goedkopere Hybrifix van Den Braven zijn alleen bruikbaar als de (gemiddelde) kitnaad dik genoeg is. Dus juist niet er zo dicht mogelijk op, want dan kan het vocht er ook niet achter vandaan. (Vochtdicht afsluiten lukt namelijk bijna nooit :( ) Ik had een bord van trespaan 8mm ruim 1 meter lang op een donkerblauwe ondergrond (de den). Nooit een probleem gehad.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Vergeten:
Ook als je met boutjes vastzet zal men rekening moeten houden met het uitzetten en krimpen van het kunststof.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Advies :

De beste oplossing : Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel effectief.
De oude letters van de boeiing afslijpen en de nieuwe letters Jeannette erop lassen, wel helemaal aflassen, anders ontstaat er roestvorming achter de letters.

Iets minder dure oplossing: Oude letters van de boeiing af slijpen en plakletters erop plakken. Iets minder stabiel, maar wel makkelijk per letter te vervangen.

Iets duurdere oplossing : Een staalplaat gebruiken die mooi meegebogen is met de boeiing, daarop de letters Jeannette lassen, deze stalen plaat met stevige bouten op de boeiing met afstandsbusjes ertussen vastschroeven, zodat het water er vrij tussendoor kan stromen, i.v.m. roestvorming.
Dit bord kan je makkelijk verwijderen, opnieuw schilderen en weer monteren, tevens makkelijk de boeiing opnieuw schilderen.
Wel RVS bouten gebruiken.
(eventueel de stalen plaat laten galvaniseren)

Afkitten van het kunststof bord is geen optie, zeker niet omdat het bord van kunststof is, zet uit en krimpt bij temperatuurwisselingen, bovendien roestvorming achter het bord, daar wordt je niet vrolijk van ! :( :(

Vroeger deze bovenstaande drie opties toegepast op de scheepswerf in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
Ik deed dit als hobby in de vrije tijd (avonduren) voor diverse schippers.
Ja, ja, toe waren er ook al plakletters.

Ach ja, het is een advies en een ervaring van mij uit de 60 en 70 van de vorige eeuw. :wink: :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Je vergat: boeiing er af halen en een nieuwe (evt. met gelaste letters) laten plaatsen. :lol:
.
bord-stuurhut.jpg
bord-stuurhut.jpg (28.94 KiB) 1792 keer bekeken
Kunststofbord, 1 boutje M5 in het midden; geen problemen, ook niet met de verf er achter.
De ramen zitten trouwens ook gewoon in het staal gelijmd met UV-bestendige kit ;-)
Een mens moet wat als hij niet veel geld heeft.
Het is misschien niet ideaal, maar het toont de mogelijkheden, die er rond 1998 waren.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Betise »

.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 20 mei 2017 21:51 Je vergat: boeiing er af halen en een nieuwe (evt. met gelaste letters) laten plaatsen. :lol:
Nog even Of Topic en dan hou ik er over op over dit onderwerp !
Tja, dat bord achter op de stuurhut is toch net iets anders dan een bord voor op de boeiing.

Waarom de boeiing er afhalen, gewoon de letters eraf slijpen en de boeiing mooi gladslijpen met een haakse slijper.
Eventueel putjes even oplassen en weer gladslijpen.

Ik deed dit ook als hobby, omdat het anders niet te betalen was voor de schipper.
En het was ook een beetje trots van mij om een mooi stukje werk af te kunnen leveren. :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Betise schreef: 20 mei 2017 22:06 Er is nog een andere (betaalbare) oplossing: Er zijn speciale bedrijven, - ik weet even geen namen meer - , die kunststof letters op maat maken en deze op de boeiing lijmen. Deze kunststof letters kun je in alle maten, kleuren en lettertypes krijgen en zijn ongeveer 5 mm dik zodat het er precies uit ziet als stalen gelaste letters. Ik heb dit enkele jaren geleden op een nieuwbouw schip gezien, de leverancier had alle letters (naam, thuishaven, ENI-nummer, afmetingen etc etc) er gedurende een ochtend op geplakt. Er varen diverse schepen rond die deze letters al meer dan 10 jaar zonder problemen op het schip hebben staan.
Ik denk dat de meeste werven/ reparatie bedrijven je wel kunnen vertellen wie dat kan leveren.

Vroeger heb ik ook wel letters en cijfers uit linoleum gesneden en op de boeiing/roef geplakt, die werden daarna goed in de verf gezet door de schipper, als het ware de naden van de letters/cijfers werden dicht geverfd.
Was niet zo'n groot succes, waarschijnlijk was de lijm die ik toen gebruikte nog niet zo goed als tegenwoordig, er wilde nog weleens een letter/cijfer loslaten.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Mijn letters voorop zijn van linoleum o.i.d. Heeft mijn vader zelf gesneden en geplakt met sikaflex. De eerste letter is er nu echt af en een enkele begint los te laten. Zitten erop sinds 2002. Van het jaar maar eens kijken, er zit een nare deuk in de boeing die ik eruit wil hebben, dan ook maar nieuwe letters erop laten plakken.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Eemspoort schreef: 20 mei 2017 23:13 Mijn letters voorop zijn van linoleum o.i.d. Heeft mijn vader zelf gesneden en geplakt met sikaflex. De eerste letter is er nu echt af en een enkele begint los te laten. Zitten erop sinds 2002. Van het jaar maar eens kijken, er zit een nare deuk in de boeing die ik eruit wil hebben, dan ook maar nieuwe letters erop laten plakken.
Hallo Ed,

Dat is mooi dat de linoleum letters er al 15 jaar opzitten, dat is best goed !

Tja, de lijm is nu veel beter dan in de jaren 70 van de vorige eeuw, soms lieten de letters al na 1 jaar los !

Dus je gaat ook weer nieuwe zelf gesneden linoleum letters gebruiken ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Of plakletters houden, hangt heel erg af van de sterkte van de ondergrond. De lijmsoorten zijn zo goed, dei houden het wel. Wij hadden ook linoleum letters geplakt en die zaten altijd meer dan 10 jaar. De ondergrond was wel gestraald met een laag zink en rubberepoxycoating daaroverheen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie