Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Interessant stukje weer.
Het was me wel bekend, dat je als piloot je vlieguren bij moet houden. Dat dat ook op de sim kan, wist ik dan weer niet. Maar dat is wel een uitkomst, natuurlijk.

Overigens is de vervolg-cursus voor ADN niets nieuws, dat was een 25 jaar geleden ook al zo. En deed je dat niet, dan verliep je certificaat.
Ik heb dan ook al lange tijd geen ADNR meer. Ik ben 1 keer op vervolg gegaan, want de baas betaalde. Daarna heb ik het laten verlopen, ik heb niets met goederen waar dat certificaat verplicht voor is. :lol:
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Mooi te zien Erik, dan is n stuurhut maar appeltje eitje 😜
vaar om te leven (niet andersom)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Is een hele andere tak van sport als met binnenschip varen, wel heel mooi om te zien Erik.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 06 jul 2018 00:02 Hier ligt een flink verschil met de binnenvaart; daar doe je een keer examen en dat is het dan. Geen opfriscursus vereist. Alleen voor ADN is er sinds kort een 5-jarige opfriscursus, maar voor je Groot Vaarbewijs, Rijnpatent of Radarpatent hoef je nooit meer terug te komen.
De risico's zijn in de luchtvaart natuurlijk wel wat groter
Wel wat groter ,net wat je zegt
Ik heb een keer van mijn leven gevlogen ,dat wil zeggen ,ik liet mij vliegen want ik zat achterin de plane
maar er is nog wel een verschil met de scheepvaart
In mijn geval is mijn opleiding begonnen na dat mijn luier verwisseld is voor een korte broek
hier als 6 jarige aan het bijscheppen tijdens het lossen
Afbeelding
en Henk was er ook al vroeg bij
Afbeelding
Ik weet natuurlijk niet hoe lang je in opleiding bent voor 747 piloot maar ik denk zo maar dat ik langer heb moeten opletten voor dat ik aan de bak mocht

Afbeelding

Kees staat aan dek dus ik zit aan het roer

Afbeelding

in het boek "Varen "heb ik geschreven dat ik voor het eerst een 5 meter sluisje in voer toen ik 21 jaar was
ik had toen toch al 15 jaar gevaren
en als je vaart leer je uiteraard ook regelmatig weer wat bij ,kijk maar naar je eigen start met de Janet
ik las ooit dat je uit de bocht vloog op weg naar Duitsland om te gaan reviseren
dan heb je kans dat je inderdaad op de Coolsingel eindigt :wink:
Afbeelding
ik denk dat als de passagiers mij zo als gezagvoerder hadden gezien dat er een paar hun vlucht gecanceld zouden hebben
Afbeelding

maar als je als gezagvoerder nog niet kunt inschatten dat je hier niet onder door kunt varen
Afbeelding
dan geef ik je gelijk dat er voor sommigen mensen wel een herhalings- cursus opgezet mag worden

Ik denk dat er in de zeevaart (met grote schepen dan toch) en in de luchtvaart veel dingen gestandaardiseerd zijn
ik bedoel te zeggen dat in heel de wereld veel zaken het zelfde zijn geregeld
dat is wel zo gemakkelijk en veilig
in de binnen vaart heb ik tijdens mijn radar patent opleiding ervaren dat de mensen die mij les gaven veel al gefocust waren op het varen op de Waal en Rijn
wij voeren alleen maar op smal vaar water
ik denk dat er leraren waren die nog nooit rond zijn gegaan met een spits op de Yonne tijdens vloed regime ,dat moet je echt uit de praktijk leren
ik weet van mijn maat Stefan dat hij door het te moeten doen zich het varen met een koppelverband op de Moezel eigen heeft gemaakt
er is denk ik een groot verschil met de luchtvaart en de zeevaart
daar zal men sneller een aanpassing doen denk ik door lucht havens te vergroten ,landingsbanen te verlengen ,of sluizen te vergroten ( Antwerpen ,Ijmuiden en in de toekomst Terneuzen )
ook de taal is daar voor gestandaardiseerd dacht ik
in de binnenvaart heeft men hier in Terneuzen en omgeving gedacht om Engels en Hollands als voer taal in te stellen
heden ten dagen varen er nog steeds mensen rond die alleen maar Frans, Duits of Hongaars praten
en dan nog wel met een zwaar accent uit een of andere provincie

nee de praktijk is in vele gevallen als volgt
je vader leert je hoe je een (zeilschip) moet sturen
Afbeelding

en ruim 50 jaar na dato kun je dat dan nog
Afbeelding

maar ik vind het zeer goed dat piloten met regelmaat nog weer geëxamineerd worden zeker als ze niet dagelijks meer vliegen
gr
leo
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Leo heeft zijn punt weer gezet :?
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

als je antwoord in deze vakantie tijden dan moet je wel wat te zeggen hebben ,wat jij Kees :mrgreen:

en nog even voor de duidelijkheid
ik doe het Eric niet na
leo
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Bem het roerend met je eens.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,


Mooie foto impressie van een vliegsimulator.

Normaal gesproken krijg je niet de kans om van zo dichtbij en vliegsimulator te bekijken.
Weliswaar in dit geval op foto's, maar toch heel interessant om de buitenkant, de cockpit en het hart van de simulator te kunnen bekijken.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Bij een vlucht over de Alpen naar Milaan ben ik in de cockpit geweest.Het toestel was italiaans en de captain braziliaans,wat ik opmerkelijk vond.In het vliegtuigje van Sint Maarten naar Saba stond de deur naar de cockpit open en konden we meekijken tijdens de landing.Ik denk,dat dat nu ondenkbaar is.
Groeten,Arie.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Zeker interessant,Erik, jouw uitleg en de foto's.
De 'dode hoek' is kleiner dan ik had gedacht;je ziet de baan vlak voor je goed.
Mijn enige simulator-ervaring betrof de 14 daagse radarcursus,30 jaar geleden aan de Waalhaven zz.
Verschil was onder meer dat je absoluut niet 'naar buiten' kon kijken.
Overeenkomst ondermeer dat de examinator de omstandigheden qua weer en stroming kon beïnvloeden.
Zo weet ik mij nog heel goed te herinneren dat ik afvarend was boven de Waalkop en ik moest de Waal insturen.
'n Makkie,zou je denken,maar de instructeur liet mij de punt schampen;ik was daarom zeer boos,want zijn argument
was dat er meer stroom het Pannerdens kanaal intrekt.
Gelukkig was deze man niet tevens mijn examinator,want dat was Rob van Reem. (die ken jij wel Theo)

Gr.Jan.
Plaats reactie