Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 dec 2011 17.20 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus » 09 jan 2018 17.20 13:35

Hallo, wij zijn in 2010 in het accenseur museum geweest ,zoek nog naar de foto van de glasfabriek


ichthus
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 dec 2011 17.20 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus » 09 jan 2018 17.20 15:14

Die lage betonnen bruggetjes op de zijgaten zijn een overblijfsel van de traction,een locomotief op rails die sleepspitsen voorttrokken,op de chemin de halage,! bedankt J C voor de folder. gr Wim

mastodont
Berichten: 7259
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont » 09 jan 2018 17.20 15:20

veen1195 schreef:
09 jan 2018 17.20 09:09
Sorry Leo;begrijp niet goed wat je bedoeld..

ik dacht dat je er zelf al eens gevaren had en daardoor voor je eigen al een route had bedacht vandaar
er zijn een paar mogelijkheden vandaag de dag
maar de Maas staat nog al hoog ,en hij is geen 50 maar 55 meter dus niet al de routes zijn beschikbaar dacht ik
gr
leo

Janna
Berichten: 1546
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 09 jan 2018 17.20 23:50

Vandaag gelost, en verhaald naar de laadplaats.

De sojaschroot werd door de kraan op een rooster van een put gegooid waarin het langzaam wegzakte, een lopende band op en de silo in.
IMG_8258.jpg
Soja wordt op het rooster van een put gestort
IMG_8258.jpg (137.54 KiB) 836 keer bekeken
In vier uur leeg.
IMG_8259.jpg
Lossen ging vlot
IMG_8259.jpg (165.47 KiB) 836 keer bekeken
IMG_8260.jpg
Beetje mistig vanmorgen
IMG_8260.jpg (216.34 KiB) 836 keer bekeken
IMG_8261.jpg
Bezemschoon..
IMG_8261.jpg (153.18 KiB) 836 keer bekeken
IMG_8262.jpg
Onze lading
IMG_8262.jpg (204.73 KiB) 836 keer bekeken
Ruim nageveegd en klaar gemaakt voor vertrek naar onze laadplaats Arques-Smetz, twee sluizen terug.
IMG_8264.jpg
Nageveegd
IMG_8264.jpg (154.84 KiB) 836 keer bekeken

Alles plat; voormast, Kopschroef uitlaat, hut gezakt, uitlaten van de motor en kachel eraf, tv antenne eraf. Antenne van het sateliet kompas lager gezet, en de GPS antenne van de AIS plat.
IMG_8267.jpg
Hut omlaag
IMG_8267.jpg (144.56 KiB) 836 keer bekeken
Op de losplaats gezwaaid, dat ging ruim.

Even een duwboot ruimte gegeven die naar binnen kwam, en langs de jachten op naar het lage bruggetje.
IMG_8270.jpg
Duwer komt de haven in
IMG_8270.jpg (111.52 KiB) 836 keer bekeken
Het is hier krap zat.

Hadden de brug vooraf opgemeten en die was 5,07m hoog. Of beter gezegd laag.
Wij waren 5,00m, dus dat moest net kunnen.
Maar toen we onder de brug wilden ging het niet. Blijkbaar stond er inmiddels iets meer water. Moeilijk te zien aan de wal want het waterpeil varieert hier constant vanwege de sluizen, dus een brede groene waterlijn.
Terug op de kopschroef en ballast in de ballasttank gezet. Niet in het ruim want dat hadden we schoon en droog.
De ballasttank is lek vanaf ongeveer 1,20m hoog, dus 1m water erin. Maar hij bleek onder de platen ook lek, omdat de wierbak daar weggesneden is. De lekken waar ik bij kon afgepropt.
IMG_8277.jpg
lekke tank..
IMG_8277.jpg (184.4 KiB) 836 keer bekeken
Er staat nu dus wat water in de bilge en dat geven we dan maar af als we een bilgeboot tegenkomen.

Vooraf de sluis Flandres gevraagd of hij aan het afschutten was maar dat was niet zo. Daar kreeg ik vanmorgen een belletje over van de voormalige schipper van de spits Linquenda, nu de Nadenos. Die waarschuwde me hier voor. Waarvoor dank 8)

Héél voorzichtig onder de brug door met zo'n 10cm speling.
IMG_8272.jpg
Láge brug..
IMG_8272.jpg (134.16 KiB) 836 keer bekeken
Ook voorop werd het krap dus de voormast even naast de koker gelegd.

Er lag tegenover de haveningang een duwbak afgemeerd waardoor we niet opvarig de haven uit konden dus afvarig eruit en gezwaaid in de kom verderop. Nadat we de lage brug door waren gelijk de ballasttank leeg gaan trekken om het lekken te stoppen.

De bruggen op het kanaal zijn 25cm hoger en geen probleem.
IMG_8273.jpg
Normale brug
IMG_8273.jpg (114.38 KiB) 836 keer bekeken
IMG_8274.jpg
Onder een normale lage brug
IMG_8274.jpg (140.29 KiB) 836 keer bekeken

Met de hut naar beneden is lastig varen omdat je weinig over de kop ziet. Radar even omhoog om te kijken heeft het risico dat je 'm vergeet bij de volgende brug. Spiegels gebruiken dus maar dat is in het donker ook weer lastig. Matroos voorop om aanwijzingen te geven.

We liggen inmiddels op onze plaats in Arques-Smetz. Morgenmiddag 450t tarwe laden voor Weert.

De tips over de voormast een stukje hoger; goed idee maar ik kan de hoogte ervan slecht opmeten. En als ik zie dat het met de voormast niet gaat ben ik waarschijnlijk toch te laat voor m'n hut..

De route; leuk dat iedereen zo meedenkt. Ik ben van plan om via Terneuzen en het Albertkanaal te gaan. Voor de Kempen zijn we te groot en voor Helmond te diep. De Nete vind ik echt de krikkemikken, ik denk dat via Terneuzen sneller gaat. Tegen de tijd dat we in Klein Ternaaien zijn is de was er wel uit op de Maas denk ik.

Kees Keijzer
Berichten: 7074
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer » 10 jan 2018 17.20 00:06

Zo beleef je nog eens wat en bouw je een schat aan ervaring op in korte tijd. Mooi man.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

k-k
Berichten: 3652
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k » 10 jan 2018 17.20 13:03

Erik, Een (nep) geusje op de voorsteven, net iets hoger dan de hut. Is gemakkelijker op te meten dan de mast. Bij het schutten op kleine kanaalpanden zie je vaak een golfbeweging en kan behoorlijke verschillen geven. Jaren geleden (1993) maakte ik een praatje met de sluismeester op de laatste sluis van het Saima-kanaal. Daar viel het me op dat het waterpeil zo onrustig was. Op dat moment was er geen vaart. De sluismeester legde uit dat het de inhoud van een afgelaten sluis was, die op het pand heen en weer klotste. Aan de oevers zag je het niet zo, maar de op en neer lopende schrijver trok mijn aandacht. Allemaal heel verklaarbaar, maar je staat er niet altijd bij stil. Gr. Klaas.

ichthus
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 dec 2011 17.20 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus » 10 jan 2018 17.20 15:05

Hallo,op het Main - Donau kanaal bij de 22 meter diepe sluizen het zelfde probleem,ondanks de 6 spaarkommen wordt de laatse 3 meter op het kanaal geloosd welke trogvormig is uitgevoerd,in Fontinettes zelfs 1/3 volgens de folder va J C ,vandaar de schade aan de spoorbrug rand aldaar.En Erik ,nog geen [blad] blaazer aangeschaft in plaats van een bezem !? groet aan allen van Wim.

Janna
Berichten: 1546
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 10 jan 2018 17.20 22:56

Vanmiddag tarwe geladen in Arques-Smets.
Aan een bandje want de pijp was kapot.
Dat is een hoop gedoe want dat ding kan uiteraard níet van z'n plaats, dus verhalen om de lading te verdelen. Maar daarnaast ook afhouden of bijhouden om recht te blijven liggen. Makkelijk als je palen hebt.. :wink: De DAF en Deutz zijn niet af geweest.
Zat aardig wat kaf bij maar gelukkig waaide het meeste naar voren en de wal op.

Totaal 450 ton, in 15 vrachtauto's van 30 ton. Gepland vier stuks elk voor en achter de gebinten, en zeven er tussenin.
Druk met steekeindjes, wrijfhouten, de ijkstok en turven hoeveel camions er al in zaten.
De laatste vrachtauto gebruikt om hem recht en gelijklastig te krijgen.
Uiteindelijk is het redelijk gelukt, we liggen 2cm over stuurboord en 2cm voorover.

De foto's vertellen het verhaal:
IMG_8278.jpg
Dit bandje.
IMG_8278.jpg (157.37 KiB) 329 keer bekeken
IMG_8279.jpg
Het begint te lopen
IMG_8279.jpg (183.86 KiB) 329 keer bekeken
IMG_8280.jpg
Vrachtauto ertegen
IMG_8280.jpg (174.67 KiB) 329 keer bekeken
IMG_8281.jpg
De controleur neemt een kijkje
IMG_8281.jpg (172.8 KiB) 329 keer bekeken
IMG_8282.jpg
Lekker zonnetje erbij
IMG_8282.jpg (155.67 KiB) 329 keer bekeken
IMG_8283.jpg
Het zit er bijna in.
IMG_8283.jpg (148.56 KiB) 329 keer bekeken


Toen achteruit naar een rustig plekje voorbij de glasfabriek-laadplaats.
Dichtgelegd en Feierabend. Morgenochtend gaan we richting Weert.

Theo Horsten
Berichten: 983
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Theo Horsten » 11 jan 2018 17.20 06:20

------
Albertkanaal, Klein Ternaaien...
Eindelijk kom je eens ergens waar zelf ik bekend ben, Erik. :D
Ik volg je ademloos.
-----------

veen1195
Berichten: 200
Lid geworden op: 16 aug 2013 17.20 18:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 » 11 jan 2018 17.20 10:13

Nou Theo, dat zeg je nu wel'Klein-Ternaaien' maar Erik zou ook kunnen overwegen om via Briegden/Neerharen/Bosscherveld te gaan.
Niet zozeer voor de geringe tijdwinst maar meer voor het 'leermoment'; twee sluizen met max. 55 m.toegelaten lengte met ca. 8 m verval. 😀
Erik, het ging allemaal weer prima, mooie foto's!
Goeie reis!
P.S. De route via Klein-Ternaaien is wel veel mooier en ook ruimer uiteraard.



Plaats reactie