zeg ,moet er niet gevaren worden ?
ik weet wel dat je een "kleinigheidje" via Bosman aan het doen ben
maar daar moet je wel mee op passen
ik heb daar ook al eens" iets" gedaan
gr
leo
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Mañana, ben in afwachting van bemanning (m/v).
Intussen dat klusje afmaken.
Intussen dat klusje afmaken.
Re: Vliegende Vaart
Twee dagen klussen in Terneuzen.
Toen het verhaal waar hij moest komen. Zo'n tol wil je in principe in het gewichtszwaartepunt van het schip, zodat slingeren en stampen zo min mogelijk invloed heeft op de werking. Stampen is met een lang binnenvaartschip geen groot probleem maar slingeren des te meer. Dus op hart schip en rond de lege waterlijn. De beste plaats die ik kon bedenken was voor de motor want erachter was geen plaats. Dus voor de motor tegen of in het schot van de ballasttank. Als ik 'm er tegenaan zet op een steuntje dan loop ik er elke dag tegenaan want zoveel doorloop is daar niet. Dus hij moest in een nisje (Bram z'n woorden ).
Leo heeft me meegenomen naar Bosman iets verderop, en die een bakje laten lassen. Vierkantje uit het schot van de ballasttank gesneden en het bakje erin gelast.
Als je het zo opschrijft lijkt het een klusje van niks maar als je maar zelden last dan is het toch wel een dagje werk. Er zat een schotstijl achter waar m'n slijpschrijf te klein voor was. Dus in twee delen eruit gesneden zodat ik er met de slijper achter kon. Het schot was ter plaatse nog dik genoeg. Aan het eind van de dag ging het lassen al weer beter. Stukje staf er boven om de kabel vast te zetten. Ontvet en in de witte menie gezet. Als ik terug door Terneuzen kom dan gaan we de tol daar neerzetten.
Verder lekte de brandstofleiding bij de dagtank, dus die losgehaald, snijring zat te hoog en dichtte daardoor niet goed af. Gefatsoeneerd en opnieuw vastgezet. Droog
Intussen is het wat drukker geworden met weekeindhouders in zijkanaal-A. We liggen hier tussen allemaal spitsen plus een hele mooie Canal du Nord, de Tielroder Violento.
Morgen naar Beernem. Evergem kopen we wel.
Gisteren en vandaag bezig geweest met de gyrotol van de stuurautomaat. Eprom heeft de tol meegenomen naar de zaak en gecheckt, en hij bleek nog prima. Toen het verhaal waar hij moest komen. Zo'n tol wil je in principe in het gewichtszwaartepunt van het schip, zodat slingeren en stampen zo min mogelijk invloed heeft op de werking. Stampen is met een lang binnenvaartschip geen groot probleem maar slingeren des te meer. Dus op hart schip en rond de lege waterlijn. De beste plaats die ik kon bedenken was voor de motor want erachter was geen plaats. Dus voor de motor tegen of in het schot van de ballasttank. Als ik 'm er tegenaan zet op een steuntje dan loop ik er elke dag tegenaan want zoveel doorloop is daar niet. Dus hij moest in een nisje (Bram z'n woorden ).
Leo heeft me meegenomen naar Bosman iets verderop, en die een bakje laten lassen. Vierkantje uit het schot van de ballasttank gesneden en het bakje erin gelast.
Als je het zo opschrijft lijkt het een klusje van niks maar als je maar zelden last dan is het toch wel een dagje werk. Er zat een schotstijl achter waar m'n slijpschrijf te klein voor was. Dus in twee delen eruit gesneden zodat ik er met de slijper achter kon. Het schot was ter plaatse nog dik genoeg. Aan het eind van de dag ging het lassen al weer beter. Stukje staf er boven om de kabel vast te zetten. Ontvet en in de witte menie gezet. Als ik terug door Terneuzen kom dan gaan we de tol daar neerzetten.
Verder lekte de brandstofleiding bij de dagtank, dus die losgehaald, snijring zat te hoog en dichtte daardoor niet goed af. Gefatsoeneerd en opnieuw vastgezet. Droog
Intussen is het wat drukker geworden met weekeindhouders in zijkanaal-A. We liggen hier tussen allemaal spitsen plus een hele mooie Canal du Nord, de Tielroder Violento.
Morgen naar Beernem. Evergem kopen we wel.
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: Vliegende Vaart
Ja die ken ik. Gebouwd als Flevoland in 1966. Ik heb hem omgebouwd in 1988 tot vliegasschip, ook al Challenger. We vervoerden vliegas van nederland naar de beneden Seine. Toen dat werk stopte, zijn we in Nederland vliegas gaan vervoeren en cement. Op het laatst dat ik er op zat zijn we met een transport begonnen vanaf Stettin in Polen naar Anklam in Duitsland. Dat heeft Benny Borma, ook voormalig spitsenschipper voortgezet. Voor mij was het geen haalbare kaart met de kinderen op het internaat. Klaas heeft het schip, na een tijdje bij ons in Nederland gevaren te hebben weer laten ombouwen tot gewoon vrachtschip. En het ziet er prima uit en werk genoeg voor ze.
gr Rienk
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: Vliegende Vaart
Ook wel bekent onder de naam Benny Bosman
met zijn ouders en broer voeren ze met een pouseur
Benny had de Amasus als ik het goed onthouden heb
vroeger de Fata Morgana van Klaas de Groot geweest met in Klaas zijn tijd een 150 PK Bolnes
later nog van Hajo Fransbergen geweest ,als Animo 3
als Harry nu even de foto's erbij zet heeft het colectief weer goed samen gewerkt
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
En dan wordt er een mooi Mastadontje geboren?
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vliegende Vaart
Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Vliegende Vaart
bedankt Harry
er zijn er hier die het niet wisten wed ik
gr
leo
er zijn er hier die het niet wisten wed ik
gr
leo