Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

heb je een los verklaring gevraagd?
je weet maar nooit met die ambtenaren van tegenwoordig :mrgreen:
gr
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Wrijf het er nog maar effe in.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Als ik het goed zie weer leeg boven Wijnegem.
Ik zie wel, als het een beetje loopt kun je met een relatief klein schip wel wat reisjes doen :D
Al een vervolg?

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Goed gezien Wim, we liggen boven Wijnegem.
Bij Blommaert voor de deur. M'n bestelde nieuwe voorluik was klaar. Dat moest nl. een onderluik worden ipv een bovenluik, want de volgorde klopte niet meer na de inkorting.
En daarnaast gaan ze een paar kleppen vernieuwen, dat is een klusje met dit soort oudere luiken. Daar moet je ze voor open slijpen. Bij de moderne type luiken is dat makkelijker.
En aansluitend gaan we naar Dinteloord, om vrijdag tarwe te laden voor Utrecht. Dus we blijven lekker bezig. Niet dat het zo goed betaald allemaal, maar dan moeten we het maar op omloopsnelheid gooien.

Maar goed, even terug naar waar we gebleven waren. Gistermiddag bij de tweede poging toch vol gekomen in bij Eurosilo in Gent-Rodenhuizedok.
Bijna klaar
Bijna klaar
IMG_8842.jpg (208.68 KiB) 2200 keer bekeken
Geladen met twee pijpen, een laad- en een overloop-pijp.

Ik had tegen de lader gezegd 'm niet te hoog in de den te laden maar er was toch nog een flink gat over voorin toen de 500ton er in zat.
Dat had wat beter verdeeld kunnen worden.
Dat had wat beter verdeeld kunnen worden.
IMG_8843.jpg (170.14 KiB) 2200 keer bekeken
Spul was zwaarder dan gedacht. Dus we lagen achter aan de ijk en voor 30cm uit.


Toen met gezwinde spoed richting Terneuzen. Vlot geschut en door naar Antwerpen. Tegen de eb in, maar we moesten vanmiddag lossen en anders was dat niet gelukt.
Via de Beerendrechtsluis want bij de Kruisschans schutten ze pas om tien uur naar binnen. Helaas met drie stuk zeevaart, 2 stuks estuair en een koppelverband. Dus wij waren het kleintje.
Klein duimpje temidden van reuzen
Klein duimpje temidden van reuzen
IMG_8846.jpg (141.79 KiB) 2200 keer bekeken
Eenmaal in de dokken gelijk na de sluizen gaan liggen, mooi plekje 701.
Mooi slaap-plekje
Mooi slaap-plekje
IMG_8847.jpg (153.58 KiB) 2200 keer bekeken
Vanmorgen de dokken door
Zo bescherm je de hoeken
Zo bescherm je de hoeken
IMG_8848.jpg (180.78 KiB) 2200 keer bekeken
Straatsburgdok
Straatsburgdok
IMG_8849.jpg (166.86 KiB) 2200 keer bekeken
en het Albertkanaal op.
Merksem
Merksem
IMG_8851.jpg (175.03 KiB) 2200 keer bekeken



Vlotte schutting Wijnegem.
Sluis Wijnegem,
Sluis Wijnegem,
IMG_8852.jpg (128.48 KiB) 2200 keer bekeken
en er weer uit.
en er weer uit.
IMG_8854.jpg (153.15 KiB) 2200 keer bekeken
Blommaert, daar gaan we morgen langs
Blommaert, daar gaan we morgen langs
IMG_8856.jpg (148.31 KiB) 2200 keer bekeken
Deze kent Harry wel
Deze kent Harry wel
IMG_8857.jpg (144.27 KiB) 2200 keer bekeken
Om half een in Grobbendonk en twintig minuten later ging de eerste hap eruit.
Eerste hap eruit in Grobbendonk
Eerste hap eruit in Grobbendonk
IMG_8858.jpg (124.76 KiB) 2200 keer bekeken
Mobiele kraan met een snelle kraanmachinist die niet al te zachtzinnig was. Deuk in een gebint gemaakt en daar gaan we morgen over verder.
Deuk, met dank aan de kraanmachinist met haast
Deuk, met dank aan de kraanmachinist met haast
IMG_8863.jpg (111.39 KiB) 2200 keer bekeken
Fris aan dek vandaag.
Ice-sculpture..
Ice-sculpture..
IMG_8860.jpg (146.07 KiB) 2200 keer bekeken
Om vier uur leeg, nageveegd en naar Wijnegem. We liggen hier precies op de wind, niet echt rustig want het waait flink.

Koud aan dek vandaag, ijs in het gangboord dus oppassen. Als je overboord gaat met dit soort temperaturen heb je weinig tijd om er nog uit te komen. IJs is prima als je kunt gaan schaatsen maar van mij mag het snel weer warmer worden.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Harry is niet de enige die dat schip kent. Dat is de "Sunrise", ex "Evident". Mijn vader heeft dat scheepje vroeger wel geloodst op de Eems, ik ben ook een paar keer mee geweest. De Brons staat er nog steeds in. Mooi schip!

Maar euh, ben je het stofhappen zo langzaam aan niet beu? :mrgreen:
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Ja Erik, dan heb jij toch maar een makkie, met die luiken. Bij ons was het eerst de sneeuw er af vegen, gangboord uitscheppen, en vegen. En dan heel voorzichtig opstapelen, anders roetsten ze zo overboord. En zelf heel voorzichtig lopen, over de scheerstok, als aan één kant de luiken al weg waren.
En het werk ging altijd door, sneeuw of geen sneeuw, ijs of geen ijs. geladen en gelost moest er worden. En aan de merode, als je moest aanmaken, Eerst de bolders ijsvrij maken. En dan die stijf bevroren strang vastzetten, dat viel niet mee, maar ook daarmee werd je groot.
Erik, bedankt voor je mooie reisverslagen. Zoals jij vaart, had ik ook wel willen doen, maar bij ons was het D.E.N.Z.O. Dag En Nacht En Zondag Ook.
Daar had ik al gaauw genoeg van, en zeker als je op de sleepvaart groot geworden bent.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat is de ex-Twenthe Amstel, gebouwd in 1958 bij Welgelegen in Harlingen. Dat schip is samen met de Twenthe-IJssel (nu Nova Cura) ook een stukje van mijn geschiedenis. Dat zit zo:

In de periode 1960-1962 zijn bij scheepswerf Harlingen in Harlingen 7 vergelijkbare kempenaars gebouwd. Een daarvan was de Drechtstad, mijn ouderlijk schip en ik ben tijdens de bouw in 1961 geboren. Ik heb op zolder de algemene bouwtekening liggen van deze schepen uit 1960-1962: Hendrik-T, Esperance, Fantastica, Drechtstad, Fiducia, Romantica en Neptunia. Er zou nog een achtste schip gebouwd worden, maar die is nooit doorgegaan.

Scheepswerf Harlingen had in de periode 1956-1961 3 partners: Kees v.d Schoot, Hendrik Teuben en dhr. Tiecke. Ik heb dat ooit uitgezocht en kwam tot de volgende conclusies:

Op de tekeningen staat H.T. als tekenaar. Dat was Hendrik Teuben, een van de eigenaren van de werf. Hij had eerder als bedrijfsleider of zo bij scheepswerf Welgelegen gewerkt en daar in 1957 en 1958 de bouw van de Twenthe-Amstel en de Twenthe-IJssel meegemaakt. Beter goed gejat, dan slecht bedacht, zeg maar. Er waren wel verschillen, zo werden deze 7 kempenaars allemaal volledig gelast.

Ik heb het destijds nog even aan mijn vader gevraagd. Hendrik Teuben, werkte volgens hem in 1961 als bedrijfsleider/werfbaas van scheepswerf Harlingen. Hij was een oomzegger van Willem Teuben die (mede)eigenaar was van de Hendrik T, de eerste Harlingen-kempenaar.

En in de Drechtstad en de Fiducia kwam elk een Deutz RV6M 536 te staan waar ik dus mee ben opgegroeid. En zo is het cirkeltje weer rond.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Het is hem ook niet komen aanwaaien
hij heeft eerst zelf geinvesteerd om gemakkelijk te kunnen werken
en hij werkt voor eigen rekening en niet voor een baas
dat scheelt heel veel kan ik je wel verklappen
en aan ijs aan boord mankeerd het hem ook niet zag ik wel :wink:
gr
leo
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Spul was zwaarder dan gedacht. Dus we lagen achter aan de ijk en voor 30cm uit.

Erik,
Misschien is het handig om in de midden ruimte te houden tijdens het laden. Als je hem dan naar voor vol maakt tot je gelijk lastig ligt kun je de rest in de midden laten lopen. Dan ben je niet zo afhankelijk van hoe zwaar het product is en lig je redelijk gelijk lastig.
Ik wil me natuurlijk niet met je bedrijfsvoering gaan bemoeien :oops:

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Heb ik inmiddels ook bedacht Wim, en dat gaat vgd keer ook zo gebeuren.
Probleem is dat bij aanvang laden niemand precies weet hoe zwaar dat spul is.
En hier zat geen uitleesvenster op de laadinstallatie zodat ik kon zien hoeveel er al in zat. Soms is dat wel; zo en dan kun je tijdig maatregelen nemen. Die lader zit ergens bovenin, in de herrie. En ziet je vaker niet dan wel.
Maar ik ga er zeker wat meer bovenop zitten.
Plaats reactie