Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat bedacht ik ook, maar deze tekst is bijgewerkt tot 2006, staat erbij.

In elk geval mag Erik bij hoogwater- en vloedregime daar niet varen zonder extra personeel aan boord.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Hallo Gert, Dank voor deze uitgebreide info. Zo precies heb ik het ook nooit geweten en het is ook 38 jaar gelden dat ik er direct mee te maken had.
Bovendien in "onze jeugd" werden dit soort zaken veel meer mondeling uitgewisseld, je hoorde wel eens wat en er was altijd wel iemand in de buurt die ( op z'n minst suggereerde dat hij) het wist.

Bovendien was het zo dat het toch ook dikwijls hollen of stilstaan was. Als er water kwam dan stroomde het binnen enkele dagen zo hard dat varen met de toenmalige schepen en de weinige pk's die er in stonden sowieso niet meer mogelijk was.

Tijdens mijn werk bij Rijkswaterstaat was ik (mede) verantwoordelijk voor de afvoer van het water benedenstrooms Sambeek. Toen heb ik me verdiept in die materie en ontdekte het effect van waterscheiding .
Eén kilometer in het veld, maakt bij voorbeeld rond Seneffe (La Louviere) het verschil of het water naar de Maas of de Schelde stroomt.
Zo ook bij neerslag in Frankrijk. Daar komt alleen het water dat (ruwweg) ten noorden van Mulhouse en ten oosten van Reims valt, voor zover het niet dor de Moezel wordt afgevoerd, in de Maas terecht.
Al het andere wordt via Rhone en Marne/Seine enz. afgevoerd naar Middellandse zee of Noordzee.

Het stroomgebied van de Sambre is vrij smal. En paar kilometer ten noorden van deze rivier stroomt de neerslag al weer af naar de Schelde. Daarom heeft de afvoer van de Sambre ook nauwelijks invloed op de hoeveelheid water die er via de Maas moet worden afgevoerd.

De zijrivieren van de Maas op de rechteroever zoals de Lesse de Ourthe en de Roer, zijn veel meer van invloed. Het zijn feitelijk maar kleine stroompjes, maar ze brenegn de neerslag uit een heel uitgestrekt gebied naar de Maas.

Als deze link: https://nl-nl.topographic-map.com/places ... n-2089676/ werkt, kun je door een klik op de kaart heel mooi de hoogtes zien en kun je ook herleiden waar de neerslag van dat punt uiteindelijk terecht komt.

Moderator ik heb even geaarzeld of ik dit niet bij [/i]“ de Maas en haar zijrivieren” moet zetten. Maar bedacht toen dat het verhang van de Maas heel groot is. Daarom krijg je met hoogwater in de afvaart heel gemakkelijk een “Vliegende vaart”.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Wetenswaardig stukje tekst,Kapt.. Wat anders; ben jij 'Jansen-Gelderland' van de toenmalige Schuttevaercongressen? Want die was, meen ik,ook sluismeester te Weurt. Gr. Jan.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

En dan nog; heb hier al veel gelezen over hoogwater dit en dat, terwijl er heden niets aan de hand is; 40.50 in Borgharen,waar hebben we het over. Weet niet hoe de ambities zijn maar vanavond langs Luik; totaal geen probleem;juist leuk met al die december- verlichting.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

veen1195 schreef: 01 dec 2017 15:26 Wetenswaardig stukje tekst,Kapt.. Wat anders; ben jij 'Jansen-Gelderland' van de toenmalige Schuttevaercongressen? Want die was, meen ik,ook sluismeester te Weurt. Gr. Jan.
Ja dat klopt. Leuk dat je je dat nog zo herinnerd.

Maar ter onderscheiding van mijn broer "Janssen Factotum Gelderland, ben ik dus; Janssen Groesbeek Gelderland.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

👍
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Nou, we liggen dus tijd voor een update.

Laatste nieuws was dat we begonnen te laden in Spyck.
Dat ging dus de hele nacht door totdat er om een uur of zeven gestopt werd. “Het zit er in schipper, 480 ton” (ze spreken bij de grens nog een aardig mondje Nederlands).
Er zat nog een flink gat voorin, dus ik zei maak ‘m maar vol want dat is afgesproken - onder de luiken vol. Die veevoerpartijen zijn gewoonlijk 500 ton. De laad meester of hoe hij dan ook heet was het met me eens dat er nog makkelijk 20 ton bij kon, maar iemand had gezegd dat we maar 480 ton kregen dus daar bleef het bij.
Hier kan nog wel 20ton bij
Hier kan nog wel 20ton bij
IMG_7693.jpg (192.96 KiB) 1369 keer bekeken
Ook op kantoor werd niet duidelijk wie dat precies had afgesproken. Aangegeven dat ik niet diegene was, en dat ik graag aan m’n chartervoorwaarde voldeed van onder de luiken vol. Maar het bleef bij 480 ton.
De ijken opgenomen en ik kwam op 488, close enough.
Lading info over raapschroot
Lading info over raapschroot
IMG_7696.jpg (187.78 KiB) 1369 keer bekeken

Luiken dichtgelegd wat het nodige schepwerk met zich meebracht.
Toen verhaald naar langszij een tanker, de Alena ging onder de pijp en wij konden naar bed.

Later die dag in de afvaart, richting Maashees.
Lobith-Tolkamer
Lobith-Tolkamer
IMG_7694.jpg (129.37 KiB) 1369 keer bekeken
Dekwaspomp bij en alle meuk overboord gespoten. Het lag een goede 5cm dik in het gangboord. Ik hoop dat de vissen er blij mee waren.

Weurt binnen geschut en op het Maas-Waalkanaal belde m’n bevrachter dat de ontvanger de bestemming wilde wijzigen in Floreffe op de Sambre. Dit zou een simpel kort binnenlands reisje worden.. Na wat onderhanden over de financiële kant van de zaak ingestemd met de nieuwe bestemming.

De Maas is ’s avonds best donker maar ik heb m’n radar patent niet voor niets gehaald. Precies om tien uur gemeerd door Belfeld.

Uitgeslapen om de vorige gemiste nacht wat te compenseren, en pas om acht uur weer verder. Er liep een stroom van zo’n 4km dus er is de nodige diesel doorheen gegaan. Maar het schip loopt goed, ook geladen.
Kessel aan de Maas geloof ik?
Kessel aan de Maas geloof ik?
IMG_7697.jpg (111.1 KiB) 1369 keer bekeken

In het Juliana kanaal wordt gewerkt aan de verbreding, waar je soms op tegenvaart moet wachten.
De Grensmaas ligt aan stuurboord, duidelijk lager.
Grensmaas
Grensmaas
IMG_7721.jpg (127.1 KiB) 1358 keer bekeken
Op het kanaal even in de achterpiek gekeken, en gemerkt dat de roerafdichtingen flink lekten. Glands aangezet en toen hield het op. Dat merk je pas als je geladen bent. Dompelpomp erin en leeggepompt. Had ik gelijk na laden moeten checken - beginnersfoutje.

In Maastricht beneden het bunkerstation Jansen gemeerd voor boodschappen. M’n vrouw de stad in en ik naar het bunkerstation - verschil moet er zijn.
De stad in
De stad in
IMG_7725.jpg (219.05 KiB) 1369 keer bekeken
Een paar soepelere touwen gekocht want ik kreeg van het voordek klachten over de stugge touwen.
En een paar boeken van Verberght over de Belgische vaarwegen. Helaas hadden ze er maar twee, Albertkanaal en Zuid België. Maas en Sambre uitverkocht. Die moet ik dus nog ergens anders scoren. Gelukkig heeft Bram ze wel dus als ik iets niet weet dan krijg ik de betreffende blz. door ge-Appt. Handig hoor die smartphones, gemak dient de mens.

We hebben problemen met de marifoons, er is er maar een die goed zendt. De andere twee ontvangen wel maar niemand hoort ons. Dus bij Jansen een portofoon gekocht als reserve.
Na wat troubleshooten besloten dat het wel aan de antennes of de kabels zal liggen. Als we terug in NL zijn moet daar eens naar gekeken worden. Ik heb gezien dat ze dunne RG58 antennekabels gebruikt hebben, en dat kan beter. Met RG213 of Aircell kabels heb je veel minder verliezen. Maar nieuwe kabels trekken naar de antennebeugel wordt nog een hele klus.

Toerenverstelmotor van de boegschroef bijgesteld want de DAF kwam niet aan z’n toeren; 1400 ipv 1800. Nu duidelijk meer vermogen maar indrukwekkend is het nog steeds niet. Wanneer (als..) ik geld verdiend heb moet er tzt misschien toch maar wat een sterkere motor op. M’n wensenlijstje groeit maar door.

Om negen uur uitgeklust, en besloten toch nog even door te trekken naar boven Klein Ternaaien. Die schutten ’s morgens pas vanaf acht uur weer en voordat je dan boven bent is het zo negen uur.
Klein-Ternaaien
Klein-Ternaaien
IMG_7729.jpg (127.4 KiB) 1369 keer bekeken
Om tien uur boven de sluis gemeerd langs een rustig Albertkanaal. De bolders daar mochten wel wat dichter bij elkaar, we lagen op lange touwen.


Vanmorgen tegen acht uur weer onderweg. Forumlid Addio had me al gewaarschuwd voor de bruggen in Luik. Nog eens gevraagd aan een buurman, en die vondt dat het wel meeviel omdat het nog niet zó hard stroomt. Afvoer van 465kuub en een buurman had wel eens 1600 meegemaakt. Maar vgs Teletekst is het wel hoogwater-regime.
Door Luik viel inderdaad alles mee. Goed het water ‘lezen’ en van de pijlers wegblijven, en bij een brug in een bocht de hoge kant van het bruggengat aanhouden want afsturen kun je altijd maar als je zo’n doorvaart te laag aansnijdt dan kun je op de pijler terechtkomen of je stuurhut onder de (ronde) brug klem zetten. Lees; eraf varen.
Onder de bruggen van Luik
Onder de bruggen van Luik
IMG_7731.jpg (149.47 KiB) 1369 keer bekeken
Kaartje van Loods-op-afstand Bram
Kaartje van Loods-op-afstand Bram
IMG_7735.jpg (104.69 KiB) 1369 keer bekeken

De nieuwe sluis bij Yvoz-Ramet is nog steeds niet gerepareerd. Maar ook de oude waren we vlot doorheen.
Oude sluis van Yvoz-Ramet
Oude sluis van Yvoz-Ramet
IMG_7739.jpg (146.08 KiB) 1369 keer bekeken

We waren gewaarschuwd voor de spoorbrug boven Huy, maar ook deze zonder problemen gepasseerd. Opvarend krap onder de stuurboord wal blijven want daar staat water zat.
De citadel van Huy
De citadel van Huy
IMG_7748.jpg (133.87 KiB) 1385 keer bekeken
De spoorbrug boven Huy
De spoorbrug boven Huy
IMG_7750.jpg (126.63 KiB) 1385 keer bekeken


Hier en daar bij smalle brug doorvaart is het gebruikelijk je te melden op kanaal 10, maar dat staat er keurig bij op de Tresco. Ik wist nog wel dat ‘montant’ opvarend is in het Frans maar afvarend (avalant) moest ik toch even Googelen. Ik ben hier vroeger met m’n ouders veel geweest, we hadden een motorboot en hielden vakantie bij Anseremme of Waulsort. En later gingen we in 3 weken (de bouwvak) heen en weer naar Parijs. Elke dag van zeven tot zeven, met de spitsen mee. Maar dat is inmiddels meer dan 40 jaar geleden, time flies.

Onderweg zagen we veel uitgevaren spitsen en kempenaars, en zelfs tjalken.
Een Luikse tjalk
Een Luikse tjalk
IMG_7730.jpg (229.68 KiB) 1369 keer bekeken
Nog een tjalk
Nog een tjalk
IMG_7754.jpg (201.94 KiB) 1385 keer bekeken
En speciaal voor Harry een kleine collage van Franse motoren, hoewel ik van de laatste niet zeker ben. Die was gejoggeld en dat kan ik me niet herinneren.
Deze Franse motor kennen we wel.  Nog met échte motor
Deze Franse motor kennen we wel. Nog met échte motor
IMG_7740.jpg (120.18 KiB) 1385 keer bekeken
Nog een Franse motor
Nog een Franse motor
IMG_7745.jpg (110.04 KiB) 1385 keer bekeken
Is dit er ook een?
Is dit er ook een?
IMG_7752.jpg (142.67 KiB) 1385 keer bekeken

Hoewel de maas boven Namen pas echt mooi wordt is hier hier ook best mooi varen.
Kasteel zonder dak
Kasteel zonder dak
IMG_7744.jpg (164.27 KiB) 1385 keer bekeken
Mooie Maas
Mooie Maas
IMG_7759.jpg (158 KiB) 1385 keer bekeken
De scheepswerf bij Breeze
De scheepswerf bij Breeze
IMG_7761.jpg (153.23 KiB) 1385 keer bekeken

Bij de citadel van Namen de Sambre in. Zoiets is toch spannend met wat stroom, staat er een neer of niet. Niet te langzaam varen en hoog aanhouden, dan afsturen en met een beetje gas erin - probleemloos. Hartslag weer terug naar normaal en kopschroef weer af :mrgreen:
De Sambre
De Sambre
IMG_7762.jpg (156.9 KiB) 1385 keer bekeken


De Sambre is een smal slootje Maar volgens Bram komen er ook wel 110 bij 11,45’s, dus wat zeur ik dan.
Smal en donker
Smal en donker
IMG_7763.jpg (128.55 KiB) 1385 keer bekeken
Wel een donker gat soms dus de schijnwerpers erbij en dat maakt het ineens veel makkelijker.
Bijlichten
Bijlichten
IMG_7765.jpg (135.79 KiB) 1385 keer bekeken
Radarscanner en antennebeugel op tijd laten zakken voor lage bruggen.


We voeren samen op met de Franse spits Coxwain. We communiceerden in mijn schoolfrans en zijn Nederlands wat hij onderweg opgepikt had. Leuk hoe je er toch uitkomt samen.

Onze bestemming Floreffe ligt volgens de kaart twee sluizen de Sambre in. Vanmiddag de lading ontvanger gebeld maar daar nam niemand op.
Bij het dorp Floriffoux voor de tweede sluis stond een silo, en we hebben nog gekeken of daar de naam van onze ladingontvanger soms op stond maar we zagen slechts grijze beton. Dit is het nadeel van in het donker aankomen op je bestemming, je ziet geen donder. Dus toch maar doorgeschut, er stond toch duidelijk Floreffe op onze charter en niet Floriffoux.
Bij het dorp Floreffe liepen we in de potdikke mist, we zagen de wal niet meer terwijl het hier toch (in mijn ogen dan) een heel smal slootje is. Radarpatent of niet, dat is dan toch even spannend. Ik heb de radar op een bereik van 250m gezet om te kunnen varen. Heel langzaam langs de dorpskade gescharreld vlak langs een uitgevaren spits maar die kade was het duidelijk niet. Voorbij het dorp is nog een 80m kade en daar vastgemaakt, gelukkig was de mist net even wat minder. Prachtig rustig plekje met een oorverdovende stilte.
Dit is onze bestemming duidelijk niet, maar we zijn er klaar mee voor vandaag.
Morgen gaan we een rondje rennen en op zoek waar we nu precies wél moeten zijn, maar ik denk dat we terug moeten naar die silo beneden de vorige sluis. Ze schutten zondags van negen tot twee uur, dus dat gaat wel lukken.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Erik,

Prachtig dat je tijd hebt voor het forum. Mooi verslag (de eerste foto's kan ik niet zien! :( ). Vanaf Belgie wel.
Knap dat je het daar in het donker en mist gevonden hebt :D

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Internet is hier niet zo best, maar het is inmiddels gelukt met de foto's geloof ik.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Mooie reportage Erik , leuk om het weer eens te zien daar.
Dat kasteel van Chokier is vorig jaar in de brand gevlogen.
En dat je te ver bent gevaren is wel te begrijpen want in dat boekje van Verbergh ligt Floreffe boven de sluis maar de silo's zijn groot zat daar beneden de tweede sluis.
Maar in donker en mist voor de eerste keer, proficiat.
Morgen overstuur afschutten en walla je bent er weer.
Leuke anekdote om later te vertellen.
Ik ga naar mij mand.
P.S.Alle foto's staan er nu op.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie