Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Met zo een spits pas je toch wel door zo n zijgaatje?
vaar om te leven (niet andersom)
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Vliegende Vaart
Inderdaad, Maar Erik kwam de St.Louis vlakbij Blaton tegen, dus eerder op zijn route....
Zal een vast putje voor hem zijn richting Charleroi.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Vliegende Vaart
Hier ook aan het meegenieten van het mooie verslag
De constructie van de scheepslift van Strépy is het gevolg van een typisch staaltje Belgische politiek: de wafelijzer-politiek.
De regel was dat als er in Vlaanderen een bedrag in een bepaalde sector werd geinvesteerd, dat datzelfde bedrag ook in een gelijkaardige sector in Wallonie moest geinvesteerd worden, of omgekeerd.
Aangezien men in Vlaanderen de haven van Zeebrugge ging uitbreiden, heeft men in Wallonie dus voor de scheepslift gekozen.
Daarom dat er daar dus een ietwat megalomaan project verrezen is, toch voor de trafiek die er eigenlijk passeert.
Het geld moest op
De constructie van de scheepslift van Strépy is het gevolg van een typisch staaltje Belgische politiek: de wafelijzer-politiek.
De regel was dat als er in Vlaanderen een bedrag in een bepaalde sector werd geinvesteerd, dat datzelfde bedrag ook in een gelijkaardige sector in Wallonie moest geinvesteerd worden, of omgekeerd.
Aangezien men in Vlaanderen de haven van Zeebrugge ging uitbreiden, heeft men in Wallonie dus voor de scheepslift gekozen.
Daarom dat er daar dus een ietwat megalomaan project verrezen is, toch voor de trafiek die er eigenlijk passeert.
Het geld moest op
Re: Vliegende Vaart
Daarnaast is het project ook nog eens een keer of 3 failliet gegaan, wat ook niet bevorderlijk was voor de bouw van het geheel. Het is inderdaad een 'Grand Travaux Inutile', een groot nutteloos werk, voortvloeiend uit deels die wafelijzerpolitiek. Hier staat hij ook tussen trouwens, tussen alle andere fascinerende onderwerpen
Dat stukje kanaal tussen de twee Péronnes en het kanaal Blaton - Ath hebben wij met de laatste Anna ook gedaan. Fosfaat naar Peruwelz, maar we voeren te ver en wilden bij die schuif 'even' draaien. Forget it, daar hebben we bijna twee uur liggen malen om dat te bewerkstelligen. Bij nader inzien hadden we beter door kunnen varen naar die andere GTI, de afgebouwde maar nog nooit gebruikte sluis, daar hadden we wellicht meer kans gehad (hoewel de kans bestond dat voor die sluis ook alles verzand zou zijn en we daar ook omhoog zouden varen, maar een wat kleinere kans, dan ). Allez, het kan ook niet altijd goed gaan
Groeten van Tim
Dat stukje kanaal tussen de twee Péronnes en het kanaal Blaton - Ath hebben wij met de laatste Anna ook gedaan. Fosfaat naar Peruwelz, maar we voeren te ver en wilden bij die schuif 'even' draaien. Forget it, daar hebben we bijna twee uur liggen malen om dat te bewerkstelligen. Bij nader inzien hadden we beter door kunnen varen naar die andere GTI, de afgebouwde maar nog nooit gebruikte sluis, daar hadden we wellicht meer kans gehad (hoewel de kans bestond dat voor die sluis ook alles verzand zou zijn en we daar ook omhoog zouden varen, maar een wat kleinere kans, dan ). Allez, het kan ook niet altijd goed gaan
Groeten van Tim
Re: Vliegende Vaart
hee wat heb ik je gezegd?
grotere schepen naar Izechem
ook ik ben van de generatie die met echte dekkleden heeft gewerkt
gr
leo
grotere schepen naar Izechem
over de dekkleden discusie bij Bram kan ik kort zijnmastodont schreef: ↑11 nov 2009 10:42 en dan heb ik nog een nieuwtje ,ze zijn bezig om de sluis van Deinze weg te halen
dit even voor degenen die het nog niet wisten
dan kan je straks met een groter schip naar Izegem
het ziet er naar uit dat ik een eindje op de buurman achter mij heb gezet om hem boven de sluis te trekken ,er stond 220PK Cat in de Jan Hendrik dus kracht zat voor zo iets ,je kunt begrijpen dat de stroom door de sluis loopt nu de deuren open staan
en in 1976 hadden nog niet zo veel spitsen ruim 300 PK
gr
leo
ps :foto's zijn van Paulus van der Linde,mijn tweede maat
ook ik ben van de generatie die met echte dekkleden heeft gewerkt
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Dekkleden heb ik op de Janna wel aangetroffen, maar nooit als zodanig hoeven gebruiken. De stalen kap maakte ze overbodig. Ik heb er nog een, de rest viel van ellende uit elkaar.
En de Jannette heeft een aluminium Friesche kap, die lang niet zo waterbestendig is als houten luiken met goed afgekegde presennings of kleden. Zo'n alu kap is leuk tegen regen- en buiswater maar meer ook niet. Een flinke golf tegen de den en het water loopt zo onder de luiken door je ruim in. Groen water over je luiken en ze zakken vast in. Maar gelukkig is de den anderhalve meter hoog dus dat zal niet snel gebeuren. Maar toch oppassen bij de Rotterdamse hoek en NW-6 +, en snelle zeevaart op de Westerschelde.
Janna is zeewaardiger dan Jannette
Goed, vandaag dan de laatste dag van reis 2.
Weinig spannends gebeurd, en een route zonder bijzondere bruggen of liften
Vroeg begonnen beneden Kerkhove om de sluis van Ooiegem voor sluitingstijd te halen. Om 18:00 is het Schluss op zaterdag.
Om kwart voor zeven onderweg over een donkere Boven Schelde. Radar varen.
In de ochtend schemer door Oudenaarde met z'n hefbrug. Die hadden we vooraf niet gezien, maar gelukkig hoorde ik de achterbuurman oproepen Vlotte schutting en door naar de volgende sluis, Asper. Daar samen geschut met een mooie Tielroder, de Beati. Met Friesche kap maar nog met lage den in de zeeg, dat zie je niet veel meer. Je moet kuubs hebben tegenwoordig, voor licht veevoer en derivaten. Dus een hoge en rechte den zoals de Jannette.
Sluismeester wilde ons eerst niet samen laten schutten totdat we uitlegden dat het schip tegenwoordig 55m lang was. Ze kennen het schip hier nog als Ancora Imparo van 63m. Sluis Kerkhove kon de gegevens niet aanpassen, dat moet een keer bij Merelbeke, of Evergem misschien.
Bij Merelbeke, waar het schip gebouwd is, linksaf de Ringvaart op. De Ringvaart is diep genoeg met 3,5m+, maar daarna werd het weer 3m of zoiets, dus moest het gas er weer wat af. Bij Evergem linksaf het kanaal naar Brugge op, Bij Schipdonk nog eens linksaf de gekanaliseerde Leie op.
De oeverbescherming langs de Leie valt van ellende uit elkaar.
Maar toch ruim op tijd door Sint Baafs Vijve en Ooiegem geschut. Om zes uur gemeerd aan de Noordkaai in Izegem, bij For Farmers.
De stad in gelopen en op de Markt lekker gegeten, bij Oud Iseghem, een aanrader.
Toen we terug naar boord liepen begon het net wat te sneeuwen, dus morgen zal het wel een witte wereld zijn. Maar we zijn er, dus dan hoeven we niets
En de Jannette heeft een aluminium Friesche kap, die lang niet zo waterbestendig is als houten luiken met goed afgekegde presennings of kleden. Zo'n alu kap is leuk tegen regen- en buiswater maar meer ook niet. Een flinke golf tegen de den en het water loopt zo onder de luiken door je ruim in. Groen water over je luiken en ze zakken vast in. Maar gelukkig is de den anderhalve meter hoog dus dat zal niet snel gebeuren. Maar toch oppassen bij de Rotterdamse hoek en NW-6 +, en snelle zeevaart op de Westerschelde.
Janna is zeewaardiger dan Jannette
Goed, vandaag dan de laatste dag van reis 2.
Weinig spannends gebeurd, en een route zonder bijzondere bruggen of liften
Vroeg begonnen beneden Kerkhove om de sluis van Ooiegem voor sluitingstijd te halen. Om 18:00 is het Schluss op zaterdag.
Om kwart voor zeven onderweg over een donkere Boven Schelde. Radar varen.
In de ochtend schemer door Oudenaarde met z'n hefbrug. Die hadden we vooraf niet gezien, maar gelukkig hoorde ik de achterbuurman oproepen Vlotte schutting en door naar de volgende sluis, Asper. Daar samen geschut met een mooie Tielroder, de Beati. Met Friesche kap maar nog met lage den in de zeeg, dat zie je niet veel meer. Je moet kuubs hebben tegenwoordig, voor licht veevoer en derivaten. Dus een hoge en rechte den zoals de Jannette.
Sluismeester wilde ons eerst niet samen laten schutten totdat we uitlegden dat het schip tegenwoordig 55m lang was. Ze kennen het schip hier nog als Ancora Imparo van 63m. Sluis Kerkhove kon de gegevens niet aanpassen, dat moet een keer bij Merelbeke, of Evergem misschien.
Bij Merelbeke, waar het schip gebouwd is, linksaf de Ringvaart op. De Ringvaart is diep genoeg met 3,5m+, maar daarna werd het weer 3m of zoiets, dus moest het gas er weer wat af. Bij Evergem linksaf het kanaal naar Brugge op, Bij Schipdonk nog eens linksaf de gekanaliseerde Leie op.
De oeverbescherming langs de Leie valt van ellende uit elkaar.
Maar toch ruim op tijd door Sint Baafs Vijve en Ooiegem geschut. Om zes uur gemeerd aan de Noordkaai in Izegem, bij For Farmers.
De stad in gelopen en op de Markt lekker gegeten, bij Oud Iseghem, een aanrader.
Toen we terug naar boord liepen begon het net wat te sneeuwen, dus morgen zal het wel een witte wereld zijn. Maar we zijn er, dus dan hoeven we niets
Re: Vliegende Vaart
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Vliegende Vaart
volgens mij is de Beatie een schip gebouwd in Langebrugge en niet in Tielrode
graag een foto tonen om mijn gelijk te halen
gr
leo
graag een foto tonen om mijn gelijk te halen
gr
leo