Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Maakt niet uit, maar ik zou geen schakelriemen doen, die kunnen nog minder vermogen overbrengen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

Ik heb wel eens op een kuster gevaren die op de schroefas dynamo ook schakelriemen had.Als de radar bij ging moesten ze eerst even waarschuwen dan zetten we het aggregaat bij en ging dat goed.Als ze echter dit niet deden dan ging letterlijk al het licht uit....
Maar ja, we konden er ook niet even normale snaren monteren om de hierboven ook al genoemde reden.
Nou was dat ook wel begin 70 er jaren dus zo'n radar had wel een andere karaktistiek denk ik.
Groeten
Jan
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

mastodont schreef: 03 okt 2017 15:25 boven de sluis heb je geen water of stroom
maar met de zon konden mijn zonnepanelen het goed bij houden ,ruim 30 ampère laden vind ik niet slecht
Afbeelding
Als ik dit zo zie, dan zou ik zeggen: leg een paar zonnepaneeltjes ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Misschien dat ik daar dan eens een keer gebruik van ga maken in de toekomst.
Dit is het ook niet echt.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Het is misschien een idioot en niet te realiseren idee maar je hebt toch een hydrauliekpomp?
Waarom gebruik je geen hydraulische motor?
Plunjermotoren draaien, volgens mijn informatie, het gewenste aantal toeren en het vermogen lijkt ook geen probleem te zijn.
Je kan dan 1:1 koppelen en kan het op een handige plaats opstellen.
Want eerlijk gezegd: ik zie je met de huidige poelie niet op betrouwbare wijze een 5000 Watt genereren.

ps. Vergeet niet je electriciteitskabels goed tegen beschadigingen te beschermen.
Als men in een machinekamer met een motor aan het sleutelen is, wil men wel eens een kabeltje over het hoofd zien :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Misschien rendement?
Aandrijvingen met hydroliek staan niet bekend om hun fantastisch rendement...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Pieter, die vraag hangt ook samen met hoe je hydraulische backupsysteem is ingericht. Als de hydraulische druk voor de roeren wegvalt, moet het reserversysteem automatisch aanslaan. Bij een direct omkeerbare motor valt de druk altijd weg bij het manoevreren en daarom wordt dan vaak een 24V backupsysteem geïnstalleerd, maar die moet dan wel weer gevoed worden door de dynamo. Vaak is er dan nog een derde (niet automatisch) noodsysteem op 380V, maar daarvoor moet dan wel een generator lopen.
Maar als je noodsysteem heel anders is ingericht, zou een hydromotor natuurlijk wel kunnen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de waardevolle toelichting Gert.

Even het gezochte uit een boek van Mijnheer Bosch himself.
Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (91.67 KiB) 1076 keer bekeken
Zoals te zien is, is ook volgens Robert Bosch de wisselstroomdynamo bij lage toerentallen in het voordeel ;-)

Dan kreeg ik van Schipper Cees een waardevolle LINK naar een serie even waardevolle LINKS.
Bovenstaande afbeelding is te bereiken via de link 'Dynamo's' op die pagina.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank je Pieter. Mooi grafiekje.
Ik ben om, het wordt een wisselstroomdynamo hoor. De elec is op zoek.

Over de overbrenging en jouw idee van een hydrauliekmotor; ik stuur elektrisch dus heb achterop geen hydrauliek. Nog afgezien van het feit dat ik mijn besturing en stroomvoorziening liever niet direct van elkaar afhankelijk maak. Als het door ILT al toegestaan zou zijn.

Maar het zou kunnen en het bestaat ook gewoon; hydraulische pomp op de schroefas die een hydraulische generator aandrijft. Maar goed, wéér een systeem erbij, en hydrauliek is duur. En je moet dus ook een hydraulische pomp kopen en installeren.
En hoe efficient zo'n overbrenging zou zijn is ook de vraag, zoals Jinny terecht zegt.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

In de tandwielkast achterop de Deutz 536 zit ook een uitgang voor een dynamo. Oorspronkelijk werden deze motoren met aangebouwde gelijkstroomdynamo geleverd. Die draaide mee in de tandwielen van de nokkenas en omzetinrichting. De dynamo is er in later jaren vaak afgehaald omdat er de tandwielen hierdoor niet altijd gelijkmatig belast werden en dus om schade te voorkomen.
Bij mij is die dynamo ook al lang geleden verwijderd, en je kon tijdens de revisie goed zien waarom..
IMG_6070.jpg
IMG_6070.jpg (244.84 KiB) 1068 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie