Water onder de vloer....
Van de 16 jaar dat ik mijn laatste schip had,heb ik dat 15 jaar gehad....
Na aankoop is er een nieuw vlak en dito stalen vloer onder en ingegaan en voor
de vloerlegging is de zaak goed ingevet.
En ja,waar kwam dat water vandaan? 'n Gaatje in 'n las hier,'n scheurtje daar;ik heb me er
nooit druk om kunnen maken. Zeg eens in de vijf reizen peilde ik eens en ging er dan
al of niet met 'n pompje bij. (voor sommigen zal dit wel vloeken in de kerk zijn).
Erik,wel mooi dat je nu alles in een keer aan kunt pakken;straks ben je er helemaal
klaar voor! Succes!
P.s. Waneer je met je lensputten laat beginnen,zorg ervoor dat de (af)las niet boven
de vloer uitsteekt(elke mm is jammer) en zorg ervoor dat het deksel verdiept is
aangebracht,zodat grijper of bobcat daar geen vat op krijgt.
( Ik was eens op een niet bij name genoemde werf(niet in Zwartsluis)waar ze dit
soort kleinere klussen aan leerlingen of tweede keus ijzerwerkers overlieten,vandaar)
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
misschien kan erik hier iets mee lengte ruim 42 mtr van schot tot schot
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Her water wat op het vlak staat, ziet er niet echt dramatisch uit, kan ook condenswater zijn tussen de buikdenning en het vlak.
Her water wat op het vlak staat, ziet er niet echt dramatisch uit, kan ook condenswater zijn tussen de buikdenning en het vlak.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Goed nieuws, heb de lensput ontdekt
Er zat er toch een, maar hij zat verscholen onder een laag roestwater. Had wel een keer geroerd en gevoeld maar niets gevonden. Maar vanmorgen was de roest bezonken en toen zag ik ineens een dekseltje. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen. Kon ook eigenlijk niet.
Dus de dompelpomp erin en het laatste water weggepompt.
Maar ik wil er graag ook een aan stuurboord, dus de werf gaat er nog een bij maken, en ook lensleidingen naar de pomp in de machinekamer.
Die leidingen moeten door de ballasttank, dus het luik in het ruimschot opengemaakt. Dat luik heeft twee scharnieren, en twee knevels waarvan er een afgebroken is. Niet echt verassend dat dat niet dicht was, er was nl. wat ballastwater in het ruim gelekt. De scharnieren draaien erg zwaar, en de flens van het luik is flink verroest, dus dat moet opgeknapt. De werf adviseerde om er een gewoon mangatdeksel in te lassen. Zo'n moderne met een dikke stalen ring met rubber pees, en een dikwandig deksel. Ik heb ze op de Janna ook en die zijn al twintig jaar probleemloos dicht. Heeft iemand hier een argument voor of tegen?
Het water in de ballast tank is schoner dan gedacht, maar de tank zelf erg roestig. Ik ga 'm uit laten spuiten en conserveren. Morgen eens over bellen.
Het water onder de vloer was niet zo veel, een goede 5cm. Maar toch zonde, je verliest stabiliteit en laadvermogen, en het roest. Gelukkig is het vlak goed in het vet gezet.
Het is droog gemaakt en vet weggestoken, klaar om door te branden. De lasnaad achter de verlenging is niet zo netjes gedaan, dat is gaan trekken tijdens het lassen. Maar dat stuk gaat er uit dus dat probleem raken we vanzelf kwijt.
De werf is inmiddels bezig met een koelbeun in elkaar te lassen. De boegschroef unit komt vrijdag, en waarschijnlijk gaan we dan ook het water uit.
Vanmiddag samen met Sally de achterboeiing aan bakboord onder handen genomen. Daar kunnen we prima bij hier. Gebikt en geschuurd, en morgen in de menie. Droog weer dus dat kan wel.
Morgen verder.
Er zat er toch een, maar hij zat verscholen onder een laag roestwater. Had wel een keer geroerd en gevoeld maar niets gevonden. Maar vanmorgen was de roest bezonken en toen zag ik ineens een dekseltje. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen. Kon ook eigenlijk niet.
Dus de dompelpomp erin en het laatste water weggepompt.
Maar ik wil er graag ook een aan stuurboord, dus de werf gaat er nog een bij maken, en ook lensleidingen naar de pomp in de machinekamer.
Die leidingen moeten door de ballasttank, dus het luik in het ruimschot opengemaakt. Dat luik heeft twee scharnieren, en twee knevels waarvan er een afgebroken is. Niet echt verassend dat dat niet dicht was, er was nl. wat ballastwater in het ruim gelekt. De scharnieren draaien erg zwaar, en de flens van het luik is flink verroest, dus dat moet opgeknapt. De werf adviseerde om er een gewoon mangatdeksel in te lassen. Zo'n moderne met een dikke stalen ring met rubber pees, en een dikwandig deksel. Ik heb ze op de Janna ook en die zijn al twintig jaar probleemloos dicht. Heeft iemand hier een argument voor of tegen?
Het water in de ballast tank is schoner dan gedacht, maar de tank zelf erg roestig. Ik ga 'm uit laten spuiten en conserveren. Morgen eens over bellen.
Het water onder de vloer was niet zo veel, een goede 5cm. Maar toch zonde, je verliest stabiliteit en laadvermogen, en het roest. Gelukkig is het vlak goed in het vet gezet.
Het is droog gemaakt en vet weggestoken, klaar om door te branden. De lasnaad achter de verlenging is niet zo netjes gedaan, dat is gaan trekken tijdens het lassen. Maar dat stuk gaat er uit dus dat probleem raken we vanzelf kwijt.
De werf is inmiddels bezig met een koelbeun in elkaar te lassen. De boegschroef unit komt vrijdag, en waarschijnlijk gaan we dan ook het water uit.
Vanmiddag samen met Sally de achterboeiing aan bakboord onder handen genomen. Daar kunnen we prima bij hier. Gebikt en geschuurd, en morgen in de menie. Droog weer dus dat kan wel.
Morgen verder.
Re: Vliegende Vaart
Nog een geklonken vlak? Het zal wel dik genoeg zijn, anders hadden we het wel vernomen hier, maar het verbaast me toch wel.
En dat kan dus ook wel de oorzaak zijn voor het water onder de vloer. Er hoeft maar 1 klink iets te lekken.
Nu heb je het water eruit gepompt, dus op de werf controleren of je ergens water uit ziet komen word lastig.
Goed nieuws idd dat er toch een lensput aanwezig is. Het kwam ook al zo vreemd over, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus ach, wat al niet kan. Niet te min een verstandige keus om een put bij te laten maken met zuigleiding, ga je veel plezier van hebben.
We gaan het weer met veel nieuwsgierigheid en betweterigheid volgen!
En dat kan dus ook wel de oorzaak zijn voor het water onder de vloer. Er hoeft maar 1 klink iets te lekken.
Nu heb je het water eruit gepompt, dus op de werf controleren of je ergens water uit ziet komen word lastig.
Goed nieuws idd dat er toch een lensput aanwezig is. Het kwam ook al zo vreemd over, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus ach, wat al niet kan. Niet te min een verstandige keus om een put bij te laten maken met zuigleiding, ga je veel plezier van hebben.
We gaan het weer met veel nieuwsgierigheid en betweterigheid volgen!
Re: Vliegende Vaart
Erik,zomaar eens een gekke vraag. Is dat koppie, van de sleepboot Lambert. even geheugen testenJanna schreef: ↑17 jun 2017 22:09 We liggen trouwens veilig en wel bij de werf Geertman in Zwartsluis.
IMG_6831.jpg
Het was een rustig reisje vanmorgen, vanaf Spannenburg. Om vijf uur weg en om half elf gemeerd.
Met 4Bft lukte het allemaal prima zonder kopschroef.
Auto opgehaald, en nu de ballast er aan het uit pompen.
Re: Vliegende Vaart
Orion heet dat sleepbootje.
Re: Vliegende Vaart
De Orion lag er in april ook al, lijkt wel een soort Monopolbootje.
Gr. Harry
Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Vliegende Vaart
als de vloer geheel afgelast is dan kan je hem afpersen doe je dit op de helling dan kan je beide kanten controleren maar dat is ongetwijfeld bekend bij betrokkenenBetise schreef: ↑22 jun 2017 11:08gewoon weer een beetje water in pompen, lijkt mij toch belangrijk om het goed te controleren ?
Als je eenmaal weer in het water ligt kun je nauwelijks bij een lekke nagel als gevolg van de stalen vloer. Buikdenning plankje eruit halen om een lekke nagel op te lassen of een visbout (wie kent het nog?) te plaatsen is er niet meer bij
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Klopt, maar als je dat nog nooit gedaan hebt, kan het zijn dat je nog jaren aan het zoeken en lassen bent voor je de dubbele bodem luchtdicht hebt. Je hebt wel genoeg lucht aan boord en een ventiel is zo geplaatst.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.