Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Water onder de vloer....
Van de 16 jaar dat ik mijn laatste schip had,heb ik dat 15 jaar gehad....
Na aankoop is er een nieuw vlak en dito stalen vloer onder en ingegaan en voor
de vloerlegging is de zaak goed ingevet.
En ja,waar kwam dat water vandaan? 'n Gaatje in 'n las hier,'n scheurtje daar;ik heb me er
nooit druk om kunnen maken. Zeg eens in de vijf reizen peilde ik eens en ging er dan
al of niet met 'n pompje bij. (voor sommigen zal dit wel vloeken in de kerk zijn).
Erik,wel mooi dat je nu alles in een keer aan kunt pakken;straks ben je er helemaal
klaar voor! Succes!
P.s. Waneer je met je lensputten laat beginnen,zorg ervoor dat de (af)las niet boven
de vloer uitsteekt(elke mm is jammer) en zorg ervoor dat het deksel verdiept is
aangebracht,zodat grijper of bobcat daar geen vat op krijgt.
( Ik was eens op een niet bij name genoemde werf(niet in Zwartsluis)waar ze dit
soort kleinere klussen aan leerlingen of tweede keus ijzerwerkers overlieten,vandaar)
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

PICT0515.JPG
PICT0515.JPG (124.65 KiB) 2083 keer bekeken
misschien kan erik hier iets mee lengte ruim 42 mtr van schot tot schot
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Her water wat op het vlak staat, ziet er niet echt dramatisch uit, kan ook condenswater zijn tussen de buikdenning en het vlak.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Goed nieuws, heb de lensput ontdekt :mrgreen:

Er zat er toch een, maar hij zat verscholen onder een laag roestwater. Had wel een keer geroerd en gevoeld maar niets gevonden. Maar vanmorgen was de roest bezonken en toen zag ik ineens een dekseltje. :oops: :oops:
IMG_6862.jpg
IMG_6862.jpg (155.32 KiB) 1940 keer bekeken
Beginnersfoutje zullen we maar zeggen. Kon ook eigenlijk niet.

Dus de dompelpomp erin en het laatste water weggepompt.
IMG_6863.jpg
IMG_6863.jpg (216.83 KiB) 1940 keer bekeken

Maar ik wil er graag ook een aan stuurboord, dus de werf gaat er nog een bij maken, en ook lensleidingen naar de pomp in de machinekamer.

Die leidingen moeten door de ballasttank, dus het luik in het ruimschot opengemaakt. Dat luik heeft twee scharnieren, en twee knevels waarvan er een afgebroken is. Niet echt verassend dat dat niet dicht was, er was nl. wat ballastwater in het ruim gelekt. De scharnieren draaien erg zwaar, en de flens van het luik is flink verroest, dus dat moet opgeknapt. De werf adviseerde om er een gewoon mangatdeksel in te lassen. Zo'n moderne met een dikke stalen ring met rubber pees, en een dikwandig deksel. Ik heb ze op de Janna ook en die zijn al twintig jaar probleemloos dicht. Heeft iemand hier een argument voor of tegen?

Het water in de ballast tank is schoner dan gedacht, maar de tank zelf erg roestig. Ik ga 'm uit laten spuiten en conserveren. Morgen eens over bellen.

Het water onder de vloer was niet zo veel, een goede 5cm. Maar toch zonde, je verliest stabiliteit en laadvermogen, en het roest. Gelukkig is het vlak goed in het vet gezet.

Het is droog gemaakt en vet weggestoken, klaar om door te branden.
IMG_6867.jpg
IMG_6867.jpg (209.65 KiB) 1940 keer bekeken
De lasnaad achter de verlenging is niet zo netjes gedaan, dat is gaan trekken tijdens het lassen.
IMG_6864.jpg
IMG_6864.jpg (169.02 KiB) 1940 keer bekeken
Maar dat stuk gaat er uit dus dat probleem raken we vanzelf kwijt.

De werf is inmiddels bezig met een koelbeun in elkaar te lassen. De boegschroef unit komt vrijdag, en waarschijnlijk gaan we dan ook het water uit.

Vanmiddag samen met Sally de achterboeiing aan bakboord onder handen genomen. Daar kunnen we prima bij hier. Gebikt en geschuurd, en morgen in de menie. Droog weer dus dat kan wel.

Morgen verder.
Eemspoort
Berichten: 3165
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Nog een geklonken vlak? Het zal wel dik genoeg zijn, anders hadden we het wel vernomen hier, maar het verbaast me toch wel.
En dat kan dus ook wel de oorzaak zijn voor het water onder de vloer. Er hoeft maar 1 klink iets te lekken.
Nu heb je het water eruit gepompt, dus op de werf controleren of je ergens water uit ziet komen word lastig.

Goed nieuws idd dat er toch een lensput aanwezig is. Het kwam ook al zo vreemd over, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus ach, wat al niet kan. Niet te min een verstandige keus om een put bij te laten maken met zuigleiding, ga je veel plezier van hebben.

We gaan het weer met veel nieuwsgierigheid en betweterigheid volgen! :mrgreen: :lol:
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Janna schreef: 17 jun 2017 22:09 We liggen trouwens veilig en wel bij de werf Geertman in Zwartsluis.
IMG_6831.jpg


Het was een rustig reisje vanmorgen, vanaf Spannenburg. Om vijf uur weg en om half elf gemeerd.
Met 4Bft lukte het allemaal prima zonder kopschroef.

Auto opgehaald, en nu de ballast er aan het uit pompen.
Erik,zomaar eens een gekke vraag. Is dat koppie, van de sleepboot Lambert. even geheugen testen
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Orion heet dat sleepbootje.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

De Orion lag er in april ook al, lijkt wel een soort Monopolbootje.

Gr. Harry
Orion 02325151 (3).jpg
Orion 02325151 (3).jpg (176.55 KiB) 1770 keer bekeken
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

Betise schreef: 22 jun 2017 11:08
Eemspoort schreef: 21 jun 2017 22:45 Er hoeft maar 1 klink iets te lekken.
Nu heb je het water eruit gepompt, dus op de werf controleren of je ergens water uit ziet komen word lastig.
gewoon weer een beetje water in pompen, lijkt mij toch belangrijk om het goed te controleren ?

Als je eenmaal weer in het water ligt kun je nauwelijks bij een lekke nagel als gevolg van de stalen vloer. Buikdenning plankje eruit halen om een lekke nagel op te lassen of een visbout (wie kent het nog?) te plaatsen is er niet meer bij :(
als de vloer geheel afgelast is dan kan je hem afpersen doe je dit op de helling dan kan je beide kanten controleren maar dat is ongetwijfeld bekend bij betrokkenen :wink:
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt, maar als je dat nog nooit gedaan hebt, kan het zijn dat je nog jaren aan het zoeken en lassen bent voor je de dubbele bodem luchtdicht hebt. Je hebt wel genoeg lucht aan boord en een ventiel is zo geplaatst.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie