Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

uiteraard moet je een bakje laten maken in de vloer ,want nu moet je het laatste inderdaad met een hoosvat en puts uit het ruim verwijderen
onnodig te zeggen dat de puts natuurlijk alleen maar dient om die dompelpomp in te zetten
ik zie dat je nu scheef over BB ligt dus dan is dat de plek waar de pomp bak moet komen
vraag je eigen wel even af waar je autokraan in de toekomst komt anders werkt het niet optimaal als je boot over de andere kant scheef gaat
ik heb dit uit ervaring
dan moet je veel strippen en alsnog dweilen aan het eind

als je van twee ruimen naar een gaat ben je heel snel klaar met het uitspuiten ban je ruim
mijn broer Johan had dat op de wisseling
het nadeel van een ruim is natuurlijk dat als je ballast MOET trekken vanwege je hoogte ,dan val je in veel gevallen scheef
je SB kant zakt bvb 20 cm dat is dan gewonnen denk je dan
tot dat je gaat meten en dan blijkt dat je BB kant hoger of even hoog is als voor het ballast zetten
ik had in mijn ruim aan SB een heel grote pomp koker laten zetten
die nam zoveel plek in beslag dat ik altijd scheef lag met mijn achter ruim half vol ballast
hoe meer water ik trok hoe rechter dat hij kwam
maar hij kwam nooit helemaal recht

in ieder geval is het zo ,als je materiaal optimaal is dan ben je al sneller bereid om voor weinig geld een reisje te doen
mijn broer deed vaak even een snapje tussen door van Rotterdam naar Gouda
met rolluiken en met een ruim waar hij nog geen half uurtje in zat om schoon te maken zag hij er niet zo tegen op als ik in de begin periode na mijn verlenging

twee ruimen
2x spuiten dompelpomp verplaatsen van voor naar achter
open en dicht leggen met houten friesekap luiken ,scheerbalken en merkels
nee ik bedacht mij wel 2x voor dat ik zo veel werk op mijn nek haalde voor een paar centen
maar als je in orde bent dan is het maar tikken
over je kopschroef kan ik niet veel zeggen
ik stam nog uit het tijdperk van het koproer
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Daar heeft Leo een goed punt. Ik heb ook 1 ruim, zoals je wellicht weet, en ballast zetten is voor mij vrijwel nutteloos.
Tegen de tijd dat de "Eemspoort" serieus gaat zakken, valt ie scheef en ben je terug bij af.
Dit punt bereik ik als het water onder het middenerf door gaat, en dan staat er misschien 200 ton water in. Met de scanner van de radarmast af kon ik onder 4,72 door met vrijwel geen speling. Dat doe ik dus nooit weer.
Gelukkig kan ik zonder ballast over het Küstenkanaal, wat toch het laagste deel in mijn (zo goed als) vaste route is.

Nog even een dingetje, als je budget het toe laat. Als je toch nog een pompbak moet maken, bestel dan meteen een fijne lenspomp die je uit die bak laat zuigen en buitenboord en aan dek kunt lozen. Buitenboord voor materiaal wat op het oppervlaktewater geloosd mag worden en aan dek (met slang-aansluiting) voor materiaal wat je aan de ontvanger dient af te geven (zoals kunstmest). Het kost wel even wat, maar geloof me als ik zeg dat je dat na de eerste keer ruim uitspuiten/ballast uit pompen vergeten bent.Want het sjouwen met zo'n klokpomp is niemands hobby en word je gauw beu.
Als je wil kan ik wel wat plaatjes schieten hoe ik heb heb, dan heb je er een idee bij.

Gr. Ed
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Ik zie dat je nu in het achterruim 1 gebint hebt, mogelijk ook 1 gebint in het voorruim.
Dit gebint zit vrij laag tussen de den in het achterruim.

Als er nu nog een gebint bij komt in 1 ruim zal het toch lastig word om lange lading onder de 3 gebinten door te schuiven.
Of kunnen dan de 2 bestaande gebinten komen te vervallen.
Maar dan is het toch nog lastig om lange lading onder 1 gebint door te schuiven.
Laden zonder gebint(en) lijkt me niet wenselijk, want dan krijg je het gebint niet meer tussen de den.

Of zeg/schrijf ik nu iets geks ??
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Eemspoort schreef:
Daar heeft Leo een goed punt. Ik heb ook 1 ruim, zoals je wellicht weet, en ballast zetten is voor mij vrijwel nutteloos.
Tegen de tijd dat de "Eemspoort" serieus gaat zakken, valt ie scheef en ben je terug bij af.
Oplossing ??
Grote ballasttank met slingerschotten onder het achterherft laten bouwen, waar nu de trap hangt.
Maar ja, dan wordt het ruim weer korter, i.v.m. lange lading.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Even ter info, losse gebinten tellen niet mee voor de S.I als zijnde sterkte verbindingen...,dus als je 1 ruim wil hebben, dat kan met de nodige verstevigingen zoals raamspanten oid, moet dat theoretisch zonder gebinten mogelijk zijn, dat het in de praktijk toch wel eens praktisch is om toch een gebint te hebben is jou/ons feestje dan ;)
vaar om te leven (niet andersom)
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

DPLA schreef: 20 jun 2017 21:59 Hallo Erik,

Ik zie dat je nu in het achterruim 1 gebint hebt, mogelijk ook 1 gebint in het voorruim.
Dit gebint zit vrij laag tussen de den in het achterruim.

Als er nu nog een gebint bij komt in 1 ruim zal het toch lastig word om lange lading onder de 3 gebinten door te schuiven.
Of kunnen dan de 2 bestaande gebinten komen te vervallen.
Maar dan is het toch nog lastig om lange lading onder 1 gebint door te schuiven.
Laden zonder gebint(en) lijkt me niet wenselijk, want dan krijg je het gebint niet meer tussen de den.

Of zeg/schrijf ik nu iets geks ??
ik heb 40 jaar met verlengde kempenaar gevaren met 1 ruim en heb talloze malen lang ijzer vervoerd de gebinten werden dan er uitgehaald en kon geladen worden.meestal was het groot profiel ijzer zodat degebinten niet meer terug konden we hadden zelfs geen keerspanten maar wel 2 brede kokerspanten en een stalen vloer op een ruim van 40 mrt kneep het schip max 10 cm.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Het hangt idd erg van de bouw/sterkte van het casco af. Toen mijn ouders de "Eemspoort" kochten, heeft pa meteen het diepherft in de midden verkleind zodat er een bobcat onderdoor kon en alle 4 de gebinten eruit gegooid. Volgens de werfbaas moest dat geen enkel probleem zijn voor dit schip, en na 16 jaar zo rond te varen met allerhande materialen, waarvan in hoofdzaak rollen staal, is gebleken dat de man gelijk had. Maar goed, dit schip is dan ook wel erg sterk gebouwd. Spanten om de 45 cm en elk 6e spant is een grootspant/raamspant (?). Aardige wrangen en een stalen vloer van 10 mm hardox.
Het schip knijpt wel eens wat, maar de rolluiken zijn nog nooit naast de bulp gevallen. En zo veel speling hebben de hoge luiken niet.

Maar goed, meestal zijn gebinten te verwijderen en of het schip geschikt is voor bv. lang ijzer kom je maar op 1 manier achter. Proberen.
Nou ja, 2 manieren dan, je kan het ook navragen bij de vorige eigenaar. Dat lijkt me nog wel het verstandigste. ;)

V.w.b. ballasten: Uiteraard zou een ballast-tank mogelijk zijn, maar de vloerlengte voor lange delen speelt dan minder een rol dan de cuubs onder de luiken, lijkt me. En als je bv. veevoer doet, wil je cuubs. En lange delen zijn er in vele maten, daar kun je je ruim op voorhand niet voor aanpassen.
Ik heb ook wel overwogen om een ballasttank onder de stuurhut te laten maken. Gewoon vanaf het luikhoofd recht naar beneden een schot plaatsen met uiteraard een slingerschot. Alleen lever ik dan wel veel cuubs in, wat ik dan weer zonde vind. Dus komt er geen ballasttank in en heb ik er mee leren leven dat ik leeg 5 meter nodig heb. Allemaal kwestie van prioriteiten. :)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Westeind schreef: 20 jun 2017 22:46 Even ter info, losse gebinten tellen niet mee voor de S.I als zijnde sterkte verbindingen...,dus als je 1 ruim wil hebben, dat kan met de nodige verstevigingen zoals raamspanten oid, moet dat theoretisch zonder gebinten mogelijk zijn, dat het in de praktijk toch wel eens praktisch is om toch een gebint te hebben is jou/ons feestje dan ;)
Er is ook nog een mogelijkheid om van de onderkant van de den er raamspanten in te zetten en dan recht vanaf onderkant van de den naar beneden tot op de buikdenning dicht te maken met stalen platen, (dubbelwandig) maken en van deze ruimtes ballasttanks maken, maar ja dan raak je wel heel veel kuubs kwijt.
Dan heb je helemaal geen gebinten meer nodig, dan krijg je een mooi stijf schip.
Hier hangt wel en behoorlijk kostenplaatje aan vast.

Mooi hé, dat wij voor Erik denken en dat Erik mag betalen ! :wink: 8)
Dit noemen ze de beste stuurlui, hahahaha. :lol:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik ben blij met alle adviezen uit de praktijk, want je kunt niet alles zelf bedenken. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Eerst maar eens kijken waar de expert mee komt. We hebben het schip gisteren samen ingemeten. Hij gaat een tekening maken want die was er niet. En dan rekenen wat er nodig is.

Het schip is sowieso vrij sterk gebouwd, en over de jaren ook nog versterkt.
Het heeft een spantafstand van 45cm, dus dat is al winst tov de gebruikelijke 50cm.
Er zit een strip van 25cm hoog en 25mm dik in de denneboom omdat ze ooit de verhoogde den overlappend tegen de oude aan gezet hebben.
Er loopt van voor naar achter een vierkante kokerbalk onder de bovenste bulb. Die is aan bb in gebruik voor de dekwasleiding en aan sb voor de kabels. Daarnaast heb ik om de 4 spanten een versterkt spant, plus een vak met 5 normale spanten. Aan dat grote vak zouden we op z'n minst iets moeten doen.
Ik schat dat er één (los) gebint in het midden, wat er uit kan als er lange lading in moet. Maar goed, even afwachten op de expert.

Die lensputten gaan er wel komen. Moet nog even kijken of er gelijk lensleidingen aan komen naar de vaste lenspomp. Maar we zijn toch al bezig aan de lensleidingen vanwege het plaatsen van de koelbeun. Het hangt af van het kostenplaatje want elk klusje kost wel een paar duizend euro en het telt wel op.

De kabels zijn gisteren door de elec losgekoppeld en we hebben ze samen terug getrokken. Dat viel mee, paar uur werk.

De stroken die uit de ruimvloer zijn gesneden liggen ernaast. Stond een beetje water onder de vloer waar ik niet bij mee ben. Eens kijken waar dat vandaan kan komen.
IMG_6847.jpg
IMG_6847.jpg (209.12 KiB) 1610 keer bekeken
IMG_6846.jpg
IMG_6846.jpg (185.99 KiB) 1610 keer bekeken




Het slechte nieuws is dat twee van de vier algemene dienst accu's loeiheet worden. Ik heb vier stuks onderhoudsvrije semi-tractie accu's. De elec gaat er naar kijken. Iets met de lader of de accu's zelf.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

dit is al een heel oud grapje
wat zei papa toen hij merkte dat er weer wat niet deugde?
Moet ik het vloeken weg laten ?
ja natuurlijk !
Dan zei hij niks.
gr
leo
Plaats reactie