Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

20170626_150840.jpg
20170626_150840.jpg (322.6 KiB) 2386 keer bekeken
Daar gaat ie dan... beetje slechte kwaliteit, even snel met de telefoon geschoten
Johan van der Voet
Ms Solutio
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vanmorgen zouden we dan eindelijk uit het water gaan. Maar op een werf loopt het maar zelden volgens plan;
er moest toch nog een plaatje onder de hak van de Luxemotor Nomad. Dus het werd na de middag.

Een lasser heeft een plaatje in de boeiing gezet, want achter een ontluchtingspijp kon niet gebikt worden zodat er gaten in geroest waren.
IMG_6917.jpg
IMG_6917.jpg (125.64 KiB) 2257 keer bekeken
IMG_6919.jpg
IMG_6919.jpg (161.33 KiB) 2257 keer bekeken
En ik had de tijd om de achterboeiing nog een keer in de primer te zetten.
IMG_6921.jpg
IMG_6921.jpg (173.8 KiB) 2257 keer bekeken

Toen de luiken van de verlenging, of beter gezegd de inkorting :) open gelegd. Met de hand want ook de luikenwagen werkt niet meer, de electra is afgesloten en het handliertje overleden. Het gaat wel met z'n tweeen, maar ik was blij dat ik de hele kap niet hoefde te doen. Met zo'n hoge den moet je het luik behoorlijk boven je macht tillen.
IMG_6922.jpg
IMG_6922.jpg (153.79 KiB) 2257 keer bekeken
Ik heb berekend hoeveel luiken ik kwijt ga raken, en dat worden er negen.
Ze zijn 86,5cm breed, en als ik negen luiken inkort inkort raak ik 9 x 86,5cm = 7,785m kwijt.

Lengte nu: 62,72
Inkorten. 7,785
Nieuwe lengte. 54,935m

Dus dat komt perfect uit. Het alternatief is de merkelgaten in de den aanpassen maar dat is een tijdrovende en dus dure klus.


Ze trekken je hier gewoon met de kraan naar de helling.
IMG_6924.jpg
IMG_6924.jpg (228.69 KiB) 2257 keer bekeken
Zelf varen kan even niet, want de hoofdmotor heeft geen koeling of olie omdat de mannen van Klene van alles verwijderd hebben in voorbereiding op de installatie van de koelbeun.
En de kopschroef heeft geen bedieningskabel meer naar achteren omdat we de kabels al terug getrokken hebben. Nog afgezien van het feit dat ik die kopschroef sowieso niet meer wil zien werken :mrgreen:

Zo ziet dat eruit op Marine Traffic:
Screen Shot 2017-06-26 at 19.35.46.png
Screen Shot 2017-06-26 at 19.35.46.png (111.09 KiB) 2217 keer bekeken
IMG_6928.jpg
IMG_6928.jpg (131.8 KiB) 2257 keer bekeken
IMG_6931.jpg
IMG_6931.jpg (107.7 KiB) 2257 keer bekeken
Forumlid Rehoboth II z'n scheepje Miarca werd naast me op de helling getrokken:
IMG_6930.jpg
IMG_6930.jpg (149.09 KiB) 2257 keer bekeken
IMG_6933.jpg
IMG_6933.jpg (154 KiB) 2257 keer bekeken
Prachtig gelijnd en onderhouden schip, met alles erop en eraan.

M'n schroef heeft een rubber bus om de as zodat je minder vet kwijtraakt, en misschien helpt het ook wel tegen vislijnen.
IMG_6929.jpg
IMG_6929.jpg (162.02 KiB) 2257 keer bekeken
Begin februari is de schroefas speling al eens gemeten en dat was nog leesbaar.
IMG_6932.jpg
IMG_6932.jpg (195.38 KiB) 2257 keer bekeken
Dat gaan we morgen nog een keer controleren.

Met z'n drieen naast elkaar.
IMG_6938.jpg
IMG_6938.jpg (157.29 KiB) 2217 keer bekeken
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Die berekening met de luiken is dat wel midden op de goot gemeten,anders kom je nog tekort.De zogenaamde werkbreedte! Zou jammer zijn als het niet zou passen.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Erik, dat is wel een apart koppie. Vroeger had je op de rijnvaart, ook een apart schip,met een aparte kop, de Res Nova. Die liep ook in een vreemde kromming omhoog.
Afbeelding
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Goh, ik zie dat ik al een poosje geen updates meer heb gehad, vreemd!

Maar goed, het project vordert nog steeds. Jammer van die ballast-tank, die ziet er slechter uit dan mijn kettingbak voorop, en dat was al geen schoonheid. Die heb ik echter wel met de hand uit gekrabt en geschept, dat was nog wel te doen. Daarna in een spulletje van Oléus gezet met de ruimspuit, oftewel onkruid-spuit.

Je theorie over de luiklengtes en het inkorten klinken goed, maar ik zou toch niets aan het toeval over willen laten en goed meten. Liever een paar cm te veel er tussenuit en een luik aanpassen dan net te weinig er tussen uit en toch boven de 55 meter zijn.
Ons vorige schip was 70,18 meter toen we hem kochten. Door geneuzel in de vaartijdenwet bleek het gunstiger om onder de 70 meter te zijn.
Aan de kont was ooit een soort balk gelast, gevuld met beton en met 2 kleine boldertjes erop. Die was 30 cm. Dus die er maar eens af laten branden, toen waren we weer 69,88 zoals het schip gebouwd was met alle voordelen van dien.
Maar goed, die mogelijkheid heb jij niet zonder de lijnen van het schip bruut geweld aan te doen, vandaar dat ik het maar even zeg.
Het zal wel goed komen, maar toch.

Succes daar!
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Nou,Erik,Ed,over hetzelfde heb ik ook lopen denken;volgens opgaaf van Ver.De Binnenvaart was de lengte van de Jannette ooit 55.10 meter.
Wil je dan nu op 54.99 meter uitkomen dan zal er aan weerskanten 5 cm meer dan de verlenging door moeten worden gesneden.(aangenomen dat de verlenging er kompleet uitgaat).Maar dit geldt natuurlijk alleen wanneer de opgegeven oorspronkelijke lengte correct was en dat weet je niet zeker,dus zoals Ed zegt;meten! Ik weet niet of het schip ooit een Belgische meetbrief had,maar de resultaten daarvan kunnen afwijken van een Nederlandse,althans,dat was vroeger zo,mogelijk heden niet meer. Dit gold dan met name voor de tonnage,want b.v.de lengte ga je niet nog eens nameten als je 'n nieuwe meetbrief overhandigd krijgt. De tonnage van het schip was ooit 618,dus na voltooiing van alle werkzaamheden moet boven de 600 ton blijven wel mogelijk zijn.(b.v.de stalen vloer weegt aanzienlijk meer dan 'n houten,uiteraard.
(Als illustratie voor meetbrieftonnen het volgende meegemaakt:Ik kocht een schip met een laadvermogen van 1214 ton. Schip had een Franse meetbrief. Al aardig gauw kwam ik erachter dat die 1214 tonnen rijkelijk optimistisch waren;als ik er eens zeg 1150 ton veevoer in liet lopen,lag het schip al aardig diep.Lang verhaal kort:ik heb haar over laten meten in Nederland en kwam toen uit op 1195 ton,wat nog aan de optimistische kant was.)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Die lengte: ik heb gekeken wat de goedkoopste manier was om inkorten, en dat is per rond aantal luiken. Want dan hoef je de den niet aan te passen. We hebben geen gladde den maar merkelgaten, en dan zou je over het het halve schip de merkelgaten moeten veranderen.
Maar met 9 luiken inkorten worden we 54,93, en dat is mooi dichtbij, maar niet over, de 55m.

Vanmorgen dan toch begonnen met inkorten. Eerst opmeten en afzetten, en toen met een man of zes aan de gang, plus de hellingbaas zelf.

Er werd een deur naar buiten gesneden, want ál dat trappen lopen :mrgreen:
Inmiddels is het sb gangboord er af en de halve sb zij.
IMG_6971.jpg
IMG_6971.jpg (192.59 KiB) 1620 keer bekeken
IMG_6970.jpg
IMG_6970.jpg (174.07 KiB) 1620 keer bekeken
IMG_6966.jpg
IMG_6966.jpg (196.32 KiB) 1620 keer bekeken
IMG_6960.jpg
IMG_6960.jpg (79.03 KiB) 1620 keer bekeken
IMG_6949.jpg
IMG_6949.jpg (154.44 KiB) 1620 keer bekeken
De elctricien is bezig met wat elektraklusjes zoals de een stroomkast in de voormachinekamer. Wat er zat was verdeeld over meerdere oudere stroomkasten, en dat wordt wat gefatsoeneerd. Walstroom 380V, 220V eenfase, en generator ingang. Plus er komt een ingang voor een op termijn te plaatsen 2e generator.
Ik heb de oude bedrading van de schottel en de DAF vast weggehaald, want dat wordt opnieuw bedraad.

De boegschroefunit is gearriveerd, maar staat nog even in de loods totdat ze er tijd voor hebben. Ziet er strak uit, gestraald en in de 2-componentenprimer gespoten, vandaar de geel-groene kleur. Ik ga de koeling van de DAF op de beun van de boegschroef-unit zetten, en dan heb ik de vlakkoeler waar nu de DAF op staat over voor de 2e generator.
IMG_6962.jpg
IMG_6962.jpg (152.23 KiB) 1620 keer bekeken
Vraagje aan de experts hier; wat is nu de beste manier om hem te plaatsen in de voormachinekamer? Ik hoorde verhalen dat hij het beste 45 graden gedraaid zou moeten staan , maar volgens degene die 'm levert kan hij net zo goed recht naar voren (schoef achter en stuurrooster voor). Ik wil er goed mee kunnen afstoppen, dus dan kan hij in principe met het rooster vóór komen te staan lijkt me. Klopt die redenatie?
De unit is 2,10m lang en ik heb 2,40 lengte in de voormachinekamer, dus er is genoeg plaats, hoewel de doorloop niet overhoudt.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef:
Vraagje aan de experts hier; wat is nu de beste manier om hem te plaatsen in de voormachinekamer? Ik hoorde verhalen dat hij het beste 45 graden gedraaid zou moeten staan , maar volgens degene die 'm levert kan hij net zo goed recht naar voren (schoef achter en stuurrooster voor). Ik wil er goed mee kunnen afstoppen, dus dan kan hij in principe met het rooster vóór komen te staan lijkt me. Klopt die redenatie?
De unit is 2,10m lang en ik heb 2,40 lengte in de voormachinekamer, dus er is genoeg plaats, hoewel de doorloop niet overhoudt.
De boegschroef gewoon recht naar voren plaatsen, schroef achter en stuurrooster voor.
Als je de boegschroef onder 45 graden zet, zou deze niet gaan rondtollen. (dit heb ik nooit begrepen, maar wie ben ik)

De boegschroef ziet er netjes uit hoor, als deze keurig schildert , dan lijkt deze gewoon nieuw.

P.S.
Wat staan jullie met z'n drieën dicht op elkaar op de helling, is er wel genoeg ruimte om tussen de schepen te werken, of is dit een vertekend beeld.

Het schiet al mooi op met het inkorten, binnen 2 weken weer terug in het water ?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ik zou hem gewoon schroef achter- stuurrooster voor plaatsen. Zo staat ie bij mij ook en ofschoon hij dan wat minder rendement heeft op vooruit gaat het wel werken. Toen ik enkele jaren terug een waterslag had met de Deutz heb ik geladen vooruit verhaald op de kopschroef en leeg van de ene haven naar de andere gevaren. Ging prima. Schuin plaatsen heb ik juist vraagtekens bij, omdat hij dan op een "schuin bij" positie (om het schip zonder touwen op zijn plek te houden, bv.) minder rendement heeft. En dat is iets wat je in de praktijk vaker nodig zult hebben dan vooruit draaien.

Anders dan dat, het gaat nogal daar in Zwartsluis! Als et met dit tempo door gaat ben je in no-time klaar!
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ik heb mijn Van Tiem-unit dwarsscheeps laten plaatsen en heb daar nooit spijt van gehad.
Nooit gemerkt dat ik naar bakboord minder vermogen had als naar stuurboord.
Voordeel was dat je er aan beide kanten goed langs kon lopen en het staat netter.
(Uiteraard let je daar ook op😀).
En 45 gr.;absoluut niet!
Plaats reactie