Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 4969
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 06 nov 2017 17.20 10:02

Het is misschien een idioot en niet te realiseren idee maar je hebt toch een hydrauliekpomp?
Waarom gebruik je geen hydraulische motor?
Plunjermotoren draaien, volgens mijn informatie, het gewenste aantal toeren en het vermogen lijkt ook geen probleem te zijn.
Je kan dan 1:1 koppelen en kan het op een handige plaats opstellen.
Want eerlijk gezegd: ik zie je met de huidige poelie niet op betrouwbare wijze een 5000 Watt genereren.

ps. Vergeet niet je electriciteitskabels goed tegen beschadigingen te beschermen.
Als men in een machinekamer met een motor aan het sleutelen is, wil men wel eens een kabeltje over het hoofd zien :-(
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.


Jinny
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny » 06 nov 2017 17.20 11:22

Misschien rendement?
Aandrijvingen met hydroliek staan niet bekend om hun fantastisch rendement...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Gert Schouwstra
Berichten: 3290
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra » 06 nov 2017 17.20 11:55

Pieter, die vraag hangt ook samen met hoe je hydraulische backupsysteem is ingericht. Als de hydraulische druk voor de roeren wegvalt, moet het reserversysteem automatisch aanslaan. Bij een direct omkeerbare motor valt de druk altijd weg bij het manoevreren en daarom wordt dan vaak een 24V backupsysteem geïnstalleerd, maar die moet dan wel weer gevoed worden door de dynamo. Vaak is er dan nog een derde (niet automatisch) noodsysteem op 380V, maar daarvoor moet dan wel een generator lopen.
Maar als je noodsysteem heel anders is ingericht, zou een hydromotor natuurlijk wel kunnen.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

pieter53
Berichten: 4969
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 06 nov 2017 17.20 12:29

Bedankt voor de waardevolle toelichting Gert.

Even het gezochte uit een boek van Mijnheer Bosch himself.
Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (91.67 KiB) 248 keer bekeken
Zoals te zien is, is ook volgens Robert Bosch de wisselstroomdynamo bij lage toerentallen in het voordeel ;-)

Dan kreeg ik van Schipper Cees een waardevolle LINK naar een serie even waardevolle LINKS.
Bovenstaande afbeelding is te bereiken via de link 'Dynamo's' op die pagina.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Janna
Berichten: 1485
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 06 nov 2017 17.20 12:45

Dank je Pieter. Mooi grafiekje.
Ik ben om, het wordt een wisselstroomdynamo hoor. De elec is op zoek.

Over de overbrenging en jouw idee van een hydrauliekmotor; ik stuur elektrisch dus heb achterop geen hydrauliek. Nog afgezien van het feit dat ik mijn besturing en stroomvoorziening liever niet direct van elkaar afhankelijk maak. Als het door ILT al toegestaan zou zijn.

Maar het zou kunnen en het bestaat ook gewoon; hydraulische pomp op de schroefas die een hydraulische generator aandrijft. Maar goed, wéér een systeem erbij, en hydrauliek is duur. En je moet dus ook een hydraulische pomp kopen en installeren.
En hoe efficient zo'n overbrenging zou zijn is ook de vraag, zoals Jinny terecht zegt.

Gert Schouwstra
Berichten: 3290
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra » 06 nov 2017 17.20 12:51

In de tandwielkast achterop de Deutz 536 zit ook een uitgang voor een dynamo. Oorspronkelijk werden deze motoren met aangebouwde gelijkstroomdynamo geleverd. Die draaide mee in de tandwielen van de nokkenas en omzetinrichting. De dynamo is er in later jaren vaak afgehaald omdat er de tandwielen hierdoor niet altijd gelijkmatig belast werden en dus om schade te voorkomen.
Bij mij is die dynamo ook al lang geleden verwijderd, en je kon tijdens de revisie goed zien waarom..
IMG_6070.jpg
IMG_6070.jpg (244.84 KiB) 233 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

Jinny
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny » 06 nov 2017 17.20 12:53

Interessante pagina, wel even wachten, de deeplink wordt niet geaccepteerd.
Maar na 20 seconden ben je op bestemming.

Overigens, nog een voordeel van de wisselstroomdynamo tov de gelijkstroom, hij is niet draairichting gevoelig, wel voor zijn eigen koeling, maar niet voor de spanning.
Een gelijkstroomdynamo is dat wel.
Met andere woorden, achteruit draaiend is de gelijkstroomdynamo een dood vermogen vretend ding en levert de wisselstroomdynamo gewoon.

En als je vooruit draaiend de koeling op orde hebt, overleeft ie die paar minuten achteruit ook wel.
Ook een kwestie van wat reserve hebben, dus de dynamo niet permanent op de toppen laten draaien... (groot genoeg tov je te verwachten afname)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

pieter53
Berichten: 4969
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 06 nov 2017 17.20 13:15

Jinny schreef:
06 nov 2017 17.20 11:22
Aandrijvingen met hydroliek staan niet bekend om hun fantastisch rendement...
Inderdaad is het rendement van een V-snaar onder laboratoriumcondities veel hoger, maar een vervuilde, klapperende, V-snaar op een versleten poelie werkt ook niet best. Ik heb wel V-snaren gezien waarvan de onderkant! versleten was........
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Jinny
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny » 06 nov 2017 17.20 18:27

Zonder aan topickaap te willen doen, een Vriem is niet om het rendement maar om de prijs en de eenvoud.
Nu ben ik de eerste om te melden dat de constructie met een as en Vriemen in deze niet de meest handige is.
Maar er zijn gemakkelijker opties dan de dure hydroliek.
Bv een tandwiel met ketting overbrenging, grootste voordeel, het over te brengen vermogen is vele malen hoger.
Ketting is te splitsen zonder de schroefas te trekken, voor het vermogen is een bromfietsketting al voldoende.
Ook goedkoop dus.
Nadeel, smering.
Oliebad en dergelijke.
Meer lawaai, spannen komt meer kritisch.
Maar niks onoverkomelijk.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

pieter53
Berichten: 4969
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 06 nov 2017 17.20 18:55

Ik zou niet van topickaap willen spreken maar van meedenken. ;-)

Het ging me er alleen maar om dat als je al vijf snaren nodig zou hebben om onder goede omstandigheden 200 A te kunnen laden, wat moet je dan als alles wat vuiler en ouder wordt; het zijn gewoon overwegingen die een rol kunnen spelen.
We hebben het ook al over nieuwe poelies, tussenassen, stapels V-snaren, twee dynamo's; leuk praten, maar het kost allemaal geld
Wisselstroomdynamo's heb je trouwens ook zonder richting voorkeur. (Zie dynamos.pdf uit de eerdere link).

Heb je trouwens die 200 A wel zo hard nodig?
Als je na gaat dat elke lading-ontlading de levensduur van je accu bekort,
dan is het verstandiger om grootverbruikers direct te voeden.
Accu's zijn immers ook een investering waar je zo lang mogelijk van wilt genieten.
Nu is het natuurlijk onhandig om een groot duur aggregaat te laten draaien voor een kleine tot middelmatige verbruiker,
maar er zijn ook compacte 24 volt motorladers.
Maar ja, alles kost geld en schepen hebben soms veel weg van een bodemloze put, helaas.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.



Plaats reactie