Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Prachtig Erik, hoe je het allemaal schrijft. Ook mooie foto"s Fijn weekend verder!
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Yep, lees met plezier mee.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

De tegenstroom is jammer maar in Arques weer kunnen laden is natuurlijk super!
En idd mooie foto's van plaatsen waar ik nog nooit geweest ben. (via de Leie tot Ooigem en via de Schelde 3 keer naar N Fr. ) Gr. Jan.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Je begrijpt dat ik daar nog nooit geweest ben, maar je houdt ons prima op de hoogte met je reisberichten en foto's.
Tegenstroom kost natuurlijk wat meer moeite, :x maar het vaart op vreemd vaargebied natuurlijk wel wat veiliger :D dan voorstroom, als het nu niet gaat lig zo stil.
Het lopen schiet er bij in als je zo druk vaart, heb je morgen dan weer tijd voor :mrgreen:

Goeie reis verder,
grt Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 06 jan 2018 22:45

In Deinze ff snel naar de bakker, die zit vlakbij dat kaaitje waar ik vorige keer kunstmest geladen heb.

juist ja
je moet me maar op mijn blauwe ogen geloven als ik je zeg dat ik daar gisteren nog aan gedacht heb
ik dacht, nu heb ik hem niet verteld waar hij een broodje kan scoren
na Deinze was mijn eerste bakker net boven de sluis van Harelbeke opvarig aan BB
een beetje laat maar als hij er nog zit dan weet je het voor de volgende keer
en over Harelbeke en Kortrijk heb je niks te klagen ik heb hier een paar foto's van Joost de bakker
in 1970 werd er ook al een nieuwe sluis gebouwd ,goed voor 4 spitsen
Afbeelding
en in de stad moest je afbreken als je niet goed water kon zetten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
in Menen zullen ze ook wel brood verkopen denk ik
mijn volgende adres is als je boven de sluis van Lille bent opvarig over BB een steekendje onder de kap (als er plaats is ,anders iets verder laten lopen)
Afbeelding
je ligt dan op een afgesloten bedrijven terrein
aan het begin en aan het eind van dat terrein is een poort die (als het goed is) overdag open staat
je loopt door de eerste poort (opvarig gezien) en dan als maar recht door ,daar zit een bakkertje en als ik het goed onthouden heb een buitenlandse kruidenier
maar daar mag je me niet aan ophangen
wij liggen op de laatste 2 foto's in afvaart
Afbeelding

Afbeelding
door de poort aan de bovenkant loop je binnen 3 minuten naar het metro station die je direct naar het centrum brengt
verder weet ik geen bakkers meer die direct langs het water zitten
we hadden het vriesvakje meestal wel vol
anders maar ff vragen aan de afdeling "Westeind"die is er later langs gekomen dan ik

wij hebben het gedeelte boven Don richting Duinkerken (woordelijk links) in het echt rechts laten liggen met ons vakantie schip
er is niks te zien wat mij aantrekt
op de eerste sluis in Frankrijk moet je aan de wal met je papieren

en je hebt het over zeevaart termen
je weet het ,als het echt te gek word kunnen Bram en ik je misschien wel L.O.A geven
Loodsen Op Afstand

gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dat LOA gebeurt toch al lang, door jullie en vele anderen :D
Daarom ben ik helemaal blij met dit forum.
Ik ben zelfs al eens gebeld door iemand die ik (nog) helemaal niet kende met tips en info.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Over platluis.
BVT heeft daarover:
~platluis:
bijnaam voor vaartuigen die breed en plat zijn. Tot in de 19de eeuw vooral van toepassing op Friese turfscheepjes, begin 20ste eeuw ook gebruikt voor bepaalde stoomponten en dergelijken.

Ik deed toen nog niet aan bron vermelding, dus ik weet niet meer waar ik het vandaan heb..... :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Oh, Vaartips schrijft:
Een kleine praamachtige turfschuit heette in Groningen een snabbe en een turftjalk werd een taske genoemd, de Friese een tas, maar Witsen had het in 1671 ook over een platluis voor een "soort van licht opgeslagen turfschepen in Friesland".
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Platluis is een term die ik uit de zeevaart heb, zo noemden wij (35 jr geleden inmiddels..) de eerste binnen-buitenkusters die heel laag waren. Bijvoorbeeld de Cargoliners zoals de tegenwoordige Miska.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Ben »

Een echte "platluis" was ook de Latona.

latona 1973.jpg
latona 1973.jpg (37.4 KiB) 1690 keer bekeken
Plaats reactie