Vliegende Vaart
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Is dat een echte Brabantia? Onverwoestbaar die dingen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Ik gok dat die uit de doos van pandorra komt, op de "jannette" in de vorm van vooronder
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Goed bezig !
Het gaat goed, het begint weer op een varend schip te lijken.
Goed bezig !
Het gaat goed, het begint weer op een varend schip te lijken.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Ja, het begint al ergens op te lijken. Ijzerwerkers zijn vandaag rond gekomen met hun klusjes. Handreling voorop weer rechtgemaakt, scheurtje in het potdek achterop gelast, en een opstapje gemaakt aan bb waar die autokraan zat. Zal alle ijzerwerk morgen eens menieen, maar vanmiddag regende het dus toen kon het niet.
Deksel ankerlier is weer klaar, pakking gemaakt, boutgaten opgeschoond en de zaak weer in elkaar. De mannen van Wessels kwamen de stuurhut-schuifdeur en trapje inmeten. Loodgieter kwam kijken wat voor nieuwe radiator er moest komen in de stuurhut. Airco unit verhuist nl, en die neemt ruimte in wat van de radiator af gaat.
Witte randje op de kop is gelakt. Bolderkoppen worden wit etc.
De motor revisie ploeg gaat gewoon z'n eigen gang, daar hoef ik niet naar om te kijken. De opgeknapte hoofdlagers zijn terug van weggeweest, en worden er terug in gezet. Nieuwe lager is gemonteerd en speling afgesteld mbv plaatjes lood. Koelwater circulatiepomp weer als nieuw Samen met Cor, die nog een dagje kwam helpen, de mastkoker onder handen genomen. Het handliertje was niet zo best meer dus een nieuwe aangeschaft. Roest gebikt en gemenied. Om zeven uur klaar en toen nog een rondje gaan rennen, om even iets anders te doen.
Deksel ankerlier is weer klaar, pakking gemaakt, boutgaten opgeschoond en de zaak weer in elkaar. De mannen van Wessels kwamen de stuurhut-schuifdeur en trapje inmeten. Loodgieter kwam kijken wat voor nieuwe radiator er moest komen in de stuurhut. Airco unit verhuist nl, en die neemt ruimte in wat van de radiator af gaat.
Witte randje op de kop is gelakt. Bolderkoppen worden wit etc.
De motor revisie ploeg gaat gewoon z'n eigen gang, daar hoef ik niet naar om te kijken. De opgeknapte hoofdlagers zijn terug van weggeweest, en worden er terug in gezet. Nieuwe lager is gemonteerd en speling afgesteld mbv plaatjes lood. Koelwater circulatiepomp weer als nieuw Samen met Cor, die nog een dagje kwam helpen, de mastkoker onder handen genomen. Het handliertje was niet zo best meer dus een nieuwe aangeschaft. Roest gebikt en gemenied. Om zeven uur klaar en toen nog een rondje gaan rennen, om even iets anders te doen.
Re: Vliegende Vaart
m/s "TO-EN" - TOmeloze ENergie, een rondje rennen, alsof je geen beweging genoeg krijgt. Ziet er goed uit Erik, petje af.
Gr. Harry
Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Vliegende Vaart
Even verslag van vandaag.
Flink aan het boenen geweest om alle roestsporen en vette voetstappen van boord te krijgen, met Ship clean en Roest & Kalkverwijderaar. We zijn weer schoon voor het weekeind.
Helaas regende het de hele morgen af en aan dus van menien kwam niets
Naamboord op de sb voorboeing er op gezet. Je krijgt zo'n lang bord niet helemaal perfect opgelijnd want die boeing is niet vlak en het bord wel. Maar het moet maar. Vastgezet met rvs slotboutjes die nog een likje verf krijgen, en de randen ga ik nog afkitten.
Een monteur heeft een ruil-waterpomp op de boegschroefmotor gezet, dus die is uit-gelekt.
Maar tijdens het proefdraaien zag hij dat de cardanas flink slingerde, vanwege een uitgelopen lager in het vliegwielhuis. Dus dat gaan we vervangen. Het was de bedoeling dat de lijst met klusjes korter werd maar zo schiet het niet op
Bij de Deutz zitten alle hoofdlagers er nu in.
Verder niet veel gebeurd, bij Klene is het op vrijdag om twaalf uur Feierabend, en we moesten zelf ook weg.
Maandag gaan we verder.
Flink aan het boenen geweest om alle roestsporen en vette voetstappen van boord te krijgen, met Ship clean en Roest & Kalkverwijderaar. We zijn weer schoon voor het weekeind.
Helaas regende het de hele morgen af en aan dus van menien kwam niets
Naamboord op de sb voorboeing er op gezet. Je krijgt zo'n lang bord niet helemaal perfect opgelijnd want die boeing is niet vlak en het bord wel. Maar het moet maar. Vastgezet met rvs slotboutjes die nog een likje verf krijgen, en de randen ga ik nog afkitten.
Een monteur heeft een ruil-waterpomp op de boegschroefmotor gezet, dus die is uit-gelekt.
Maar tijdens het proefdraaien zag hij dat de cardanas flink slingerde, vanwege een uitgelopen lager in het vliegwielhuis. Dus dat gaan we vervangen. Het was de bedoeling dat de lijst met klusjes korter werd maar zo schiet het niet op
Bij de Deutz zitten alle hoofdlagers er nu in.
Verder niet veel gebeurd, bij Klene is het op vrijdag om twaalf uur Feierabend, en we moesten zelf ook weg.
Maandag gaan we verder.
Re: Vliegende Vaart
Mijn ervaring is dat je de onderkant, ivm vocht, niet in zijn geheel af moet dichten, maar daar valt natuurlijk over te dicussiëren.
Ook blijven pas geschilderde zaken nog erg lang gassen uitwasemen....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Erik, ik ken jou verder niet, maar ik wil je toch even laten weten dat ik met bewondering en veel genoegen het relaas van je werkzaamheden volg.
En er is beslist ook veel herkenning:
Een eerste reis met allerlei technische mankementen.
Een Deutz die afgebroken wordt en weer wordt opgebouwd.
En nu dat naambord op de kop.
Ik had zelf twee bordjes gemaakt van 10 mm watervast triplex en daarop van 15mm triplex de letters O R I O N gelijmd.
Goed afgelakt (rood bordje gele letters) en met drie slotboutjes op de boeiing geschroefd.
Helaas bleek deze constructie niet bestand tegen de golven van de Oosterschelde.
Het lukte wel toen ik ze niet met 3 maar met 5 boutjes, en strak tegen de boeiing heb vastgezet.
De moraal van het verhaal, zorg dat het buiswater van onderen geen vat krijgt op de platen, want ook hier geldt:
Onderschat nooit de kracht van ijs, wind en water.
Ik moest het even kwijt, maar eigenlijk zit ik me weer ergens tegenaan te bemoeien, wat ik gewoon en met een gerust hart aan jou kan overlaten.
Dus: Trek het je niet aan!
En er is beslist ook veel herkenning:
Een eerste reis met allerlei technische mankementen.
Een Deutz die afgebroken wordt en weer wordt opgebouwd.
En nu dat naambord op de kop.
Ik had zelf twee bordjes gemaakt van 10 mm watervast triplex en daarop van 15mm triplex de letters O R I O N gelijmd.
Goed afgelakt (rood bordje gele letters) en met drie slotboutjes op de boeiing geschroefd.
Helaas bleek deze constructie niet bestand tegen de golven van de Oosterschelde.
Het lukte wel toen ik ze niet met 3 maar met 5 boutjes, en strak tegen de boeiing heb vastgezet.
De moraal van het verhaal, zorg dat het buiswater van onderen geen vat krijgt op de platen, want ook hier geldt:
Onderschat nooit de kracht van ijs, wind en water.
Ik moest het even kwijt, maar eigenlijk zit ik me weer ergens tegenaan te bemoeien, wat ik gewoon en met een gerust hart aan jou kan overlaten.
Dus: Trek het je niet aan!
Re: Vliegende Vaart
Goede tips Pieter en Spok
Die vier slotboutjes zouden het inderdaad zwaar krijgen. Maar die zijn eigenlijk vnl om de zaak op z'n plek te houden totdat de kit houdt. Ik had ter assistentie tussen de oude letters en het bord montagekit in gedachten. Ook de randen afkitten wil ik met montagekit doen. De verf krijgt vier dagen de tijd om door te harden.
Tegen ijs zal dat niet opgewassen zijn. Maar het klimaat verandert toch?
Die vier slotboutjes zouden het inderdaad zwaar krijgen. Maar die zijn eigenlijk vnl om de zaak op z'n plek te houden totdat de kit houdt. Ik had ter assistentie tussen de oude letters en het bord montagekit in gedachten. Ook de randen afkitten wil ik met montagekit doen. De verf krijgt vier dagen de tijd om door te harden.
Tegen ijs zal dat niet opgewassen zijn. Maar het klimaat verandert toch?
Re: Vliegende Vaart
Ik zou je toch willen afraden om de zaak te kitten, Erik. Als je in de toekomst de boeing wil gaan bijwerken, e.d. zul je me dankbaar zijn.
Ik had het naambord achterop tegen de roef gekit. Dat leek een prima oplossing, totdat temperatuur-verschillen het bord iets krom trokken.
En dat bord zat met sikaflex tegen de roef, da's best sterk spul. Ik heb het bord verwijderd, de roef terug glad gemaakt (wat een pokke werk was dat...) en nu hangt ie met haakjes aan de roef. Kortom, ik zou het alleen bij die boutjes houden, heb je op de lange duur veel meer gemak van. Rotten doet het daar onder ook wel (of juist wel) als je het af kit.
Ik had het naambord achterop tegen de roef gekit. Dat leek een prima oplossing, totdat temperatuur-verschillen het bord iets krom trokken.
En dat bord zat met sikaflex tegen de roef, da's best sterk spul. Ik heb het bord verwijderd, de roef terug glad gemaakt (wat een pokke werk was dat...) en nu hangt ie met haakjes aan de roef. Kortom, ik zou het alleen bij die boutjes houden, heb je op de lange duur veel meer gemak van. Rotten doet het daar onder ook wel (of juist wel) als je het af kit.