Ik moest er inderdaad als laatste tussen Theo. Dat ging met een geladen schip perfect maar ik had er ook rustig weer bij.
We waren met z’n drieen 23,10m breed en de sluis is 24m. 90cm, min een paar wrijfhoutjes liet niet erg veel ruimte over maar ik had een kleine 30cm vrij schat ik. Goed mikken en niet te hard
En spiegels zijn goud waard.
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Toen in Frankrijk kanalen werden gegraven, met daar in sluizen op spitsenmaat bestonden boegschroeven ook nog niet. Toch prikten de schippers toen hun schip ook in zo'n sluisje zoals de Melinda op het plaatje. Ik denk, dat Leo het destijds ook nog zonder boegschroef moest klaren.Kapitein Spok schreef: ↑13 okt 2018 23:17 Maar we konden er nog precies tussen zoals je ziet -
Die maakten je haarfijn, om niet te zeggen knoerthard duidelijk dat je niet op een sluis thuishoorde, wanneer je de kolk zo indeelde dat de derde spits maar moest zien hoe hij z'n vierkante kop zonder kopschroef en met ook nog wat wind tussen die twee botte konten van z'n voorgangers prikte.
En tegenwoordig met kopschroeven en bij schepen met wat schuine koppen en konten gaat dat nog wel.
Als niet schipper heb ik heel veel respect voor de mannen, die met hun schip konden en kunnen lezen en schrijven.
groeten
Jan van der Pluijm
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Even voor Theo;
Wij hadden altijd respect voor het sluispersoneel van de sluizen op de Maas in toen het erg druk was , twee dagen wachten, die tijd, 50 en 60 er jaren hoe ze de sluizen indeelden. Sambeek en Belfeld elke twee uur een schutting, je kon er de klok op gelijk zetten . Ongeveer 12 schepen in een schutting met soms twee slepen. Ze konden er wat van, schuttingen ruim van te voren plannen, als de sluis ingevaren was riep men de volgende schutting af om weer klaar te gaan liggen voor de volgen schutting. Ik hoor het nog als ik er aan denk; "En dan krijgen we hier vooraan op de palen voor de eerste afschutting" en volgde de hele litanie van de namen van de schepen , bij de slepen alleen de naam van de boot met sleep en bij veel voorkomende namen de afmetingen of de naam van de schipper er bij en van het laatste schip het nummer wat je gekregen had bij het aanmelden.
Dat waren andere tijden.
Groet, Kees.
Wij hadden altijd respect voor het sluispersoneel van de sluizen op de Maas in toen het erg druk was , twee dagen wachten, die tijd, 50 en 60 er jaren hoe ze de sluizen indeelden. Sambeek en Belfeld elke twee uur een schutting, je kon er de klok op gelijk zetten . Ongeveer 12 schepen in een schutting met soms twee slepen. Ze konden er wat van, schuttingen ruim van te voren plannen, als de sluis ingevaren was riep men de volgende schutting af om weer klaar te gaan liggen voor de volgen schutting. Ik hoor het nog als ik er aan denk; "En dan krijgen we hier vooraan op de palen voor de eerste afschutting" en volgde de hele litanie van de namen van de schepen , bij de slepen alleen de naam van de boot met sleep en bij veel voorkomende namen de afmetingen of de naam van de schipper er bij en van het laatste schip het nummer wat je gekregen had bij het aanmelden.
Dat waren andere tijden.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
En toentertijd zonder computer alles op een kladblokje.
Re: Vliegende Vaart
>>Kapitein Spok: begrijp ik goed dat je er als laatste bent ingevaren?<<
Ja dat verbaasd mij ook altijd, dat veel mensen gewoon niet kunnen nadenken, Bijna overal moet het schip in het midden als laatste invaren??
Kijk bijvoorbeeld in Herbrum voor de sluis, in de afvaart met geladen schip afmeren op de palen. Iedere schipper weet, het is lastig om het achterchip bij te krijgen op de ondiepte en soms kleine stroming door spoelen van de sluis.En toch wil iedereen eerst voorop vastmaken??. Ik maak altijd in de afvaart boven Herbrum eerst achter vast.
Ja dat verbaasd mij ook altijd, dat veel mensen gewoon niet kunnen nadenken, Bijna overal moet het schip in het midden als laatste invaren??
Kijk bijvoorbeeld in Herbrum voor de sluis, in de afvaart met geladen schip afmeren op de palen. Iedere schipper weet, het is lastig om het achterchip bij te krijgen op de ondiepte en soms kleine stroming door spoelen van de sluis.En toch wil iedereen eerst voorop vastmaken??. Ik maak altijd in de afvaart boven Herbrum eerst achter vast.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Vliegende Vaart
Dat is ook verstandig bij wind in de kont of van zoet naar zout, zeker met een jachtje.
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vliegende Vaart
Met de spits bijna nooit anders meegemaakt dan ertussenin prutsen, waardeloos. Sinds 1990 dus volledig eens met bovenstaande quote. Dan maar antiekKapitein Spok schreef: ↑13 okt 2018 23:17Maar een sluisMEESTER legt nr 1 tegen de muur, nr 2 er bij opzij en laat nummer 3 langs de andere muur ertussen lopen. Veilig en vlot schutten heet dat. Nou ben ik natuurlijk bijna antiek
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Kees wat leuk om nog eens precies te lezen hoe het er aan toe ging.
"Die goeie ouwe tijd" … maar wat waren we blij met de nieuwe sluizen en de gladde remmingwerken met afloop mogelijkheid.
Die schuttingen duurden inderdaad precies twee uur. Maar het gebeurde ook wanneer er geen slepen waren, de tussendeur gebruikt werd zodat de eerste kolk al werd weggeschut, terwijl de tweede kolk nog aan het invaren was. Dat koste soms twee schepen minder in die schutting, maar dan duurde de schutting ook maar anderhalf uur. Uit de statistieken was af te leiden dat er met het schutten met een gedeelde kolk per dag ongeveer dertig schepen meer werden weggeschut.
Dat afroepen dat was ook wat. Sommige installaties waren echt luid en duidelijk maar vaak was het ook een behoorlijk gekraak waarbij je moeite moest doen om het te verstaan.
… en dat op de hele Maas eerst het nummer en dan de scheepsnaam werd afgeroepen, behalve in Weurt, daar werd de scheepsnaam gevolgd door het nummer. En dat is altijd zo gebleven en daar heb ik me dan ook maar keurig bij aangepast. Ik zag geen enkele reden waarom ik daar zou afwijken van de groep.
Waar ik niet in ben mee ben gegaan, ( en Kees houdt in zijn herinnering het keurige midden) is de wijze waarop de volgende schutting werd opgeroepen, maar dat komt wellicht door mijn wat "dirty mind"
Toen ik op de sluis kwam was de standaard tekst "KLAARRRRR maken voor de volgende schutting". Zeker de oudere collega's vonden het onzin dat ik daar "Gereeeeed maken voor de volgende schutting" van maakte. Toen een collega een keer daadwerkelijk riep dat Antonius en Maria zich "klaar moesten maken" begreep iedereen dat het tijd was voor verandering van tekst.
Hans je zegt: Sinds 1990 dus volledig eens met bovenstaande quote
Begrijp ik goed dat jij ook pas op de sluis ontdekte dat sluismeester zijn echt een vak is? Ik in ieder geval wel.
"Die goeie ouwe tijd" … maar wat waren we blij met de nieuwe sluizen en de gladde remmingwerken met afloop mogelijkheid.
Die schuttingen duurden inderdaad precies twee uur. Maar het gebeurde ook wanneer er geen slepen waren, de tussendeur gebruikt werd zodat de eerste kolk al werd weggeschut, terwijl de tweede kolk nog aan het invaren was. Dat koste soms twee schepen minder in die schutting, maar dan duurde de schutting ook maar anderhalf uur. Uit de statistieken was af te leiden dat er met het schutten met een gedeelde kolk per dag ongeveer dertig schepen meer werden weggeschut.
Dat afroepen dat was ook wat. Sommige installaties waren echt luid en duidelijk maar vaak was het ook een behoorlijk gekraak waarbij je moeite moest doen om het te verstaan.
… en dat op de hele Maas eerst het nummer en dan de scheepsnaam werd afgeroepen, behalve in Weurt, daar werd de scheepsnaam gevolgd door het nummer. En dat is altijd zo gebleven en daar heb ik me dan ook maar keurig bij aangepast. Ik zag geen enkele reden waarom ik daar zou afwijken van de groep.
Waar ik niet in ben mee ben gegaan, ( en Kees houdt in zijn herinnering het keurige midden) is de wijze waarop de volgende schutting werd opgeroepen, maar dat komt wellicht door mijn wat "dirty mind"
Toen ik op de sluis kwam was de standaard tekst "KLAARRRRR maken voor de volgende schutting". Zeker de oudere collega's vonden het onzin dat ik daar "Gereeeeed maken voor de volgende schutting" van maakte. Toen een collega een keer daadwerkelijk riep dat Antonius en Maria zich "klaar moesten maken" begreep iedereen dat het tijd was voor verandering van tekst.
Hans je zegt: Sinds 1990 dus volledig eens met bovenstaande quote
Begrijp ik goed dat jij ook pas op de sluis ontdekte dat sluismeester zijn echt een vak is? Ik in ieder geval wel.
Re: Vliegende Vaart
Toen ik op die knoppen ging drukken was het al éénmansbediening, niet te vergelijken met de tijd dat er sluismeesters op de sluismuur liepen. Ik kende het onderscheid tussen schreeuwende figuren die geen idee hadden wat er wel en niet met een schip kan en de betere soort, die dat meestal uit ervaring wel wist. Niet altijd en overal een voordeel die ex-schippers, veranderen soms in weerzinwekkende dienstkloppers. Ik heb collega's die geen meter gevaren hebben en vakwerk leveren.
Re: Vliegende Vaart
Heel herkenbaar voor mij. Professionaliteit en ervaring / afkomst gaan lang niet altijd hand in hand, helaas speelde afgunst en frustraties soms ook wel een rol. Maar dit waren gelukkig meer uitzondering dan regel.JC schreef: ↑14 okt 2018 19:21 Toen ik op die knoppen ging drukken was het al éénmansbediening, niet te vergelijken met de tijd dat er sluismeesters op de sluismuur liepen. Ik kende het onderscheid tussen schreeuwende figuren die geen idee hadden wat er wel en niet met een schip kan en de betere soort, die dat meestal uit ervaring wel wist. Niet altijd en overal een voordeel die ex-schippers, veranderen soms in weerzinwekkende dienstkloppers. Ik heb collega's die geen meter gevaren hebben en vakwerk leveren.