Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Als ik zie hoe dat achtereind doorhangt onder zijn eigen gewicht, dan is dat zeker loodveter ;-D
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Verwachting windkracht 8, dat heb ik dan weer niet bijgehouden
Hier is het een stuk stiller, ik was nog op de fiets onderweg en windkracht 8 vind ik dan toch wel te veel.
Goede reis verder,
grt Wim
Hier is het een stuk stiller, ik was nog op de fiets onderweg en windkracht 8 vind ik dan toch wel te veel.
Goede reis verder,
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
JANNETTE. op de Maas bij Ammerzoden en via Sluis Engelen naar Den-Bosch.
Re: Vliegende Vaart
Filmpje doet het niet Brander. Staat hij op privé? Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Ja Brander, nu zit er schot in! bedankt. Jammer van de oplopende badkuip. Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Bedankt voor de mooie foto's en het filmpje Joost
Wij waren dinsdag dus van Kampen naar Amsterdam IJhaven gevaren. Na aankomst nog eens met dat vetsmeerapparaat aan de gang maar nog steeds lauw loene.
De volgende morgen even de bilgeboot langs gehad, en daarna op naar Graniet Import in de Amerika haven.
Niet zo'n mooi laadplekje voor onze maat schepen, want je ligt er onder een bandje aan een steigertje met palen die vrij ver uit elkaar staan. Daar moeten eigenlijk twee palen bij geslagen worden. Alsmaar verhalen. Nu was een het een heel gedoe met steekeinden en lange voor- en achter touwen. De wind stond er lekker op, plus het feit dat het hard loopt maakt laden daar tot een druk klusje. Daarnaast moesten we zelf de laadband bedienen, dus kwamen we eigenlijk handen tekort. Gelukkig had mijn collega schipper in opleiding z'n zoon meegenomen, en die vond het best leuk om de band te bedienen. Anders had ik dit niet geaccepteerd.
Anderhalf uur later zat de 600 ton erin. Voor de verandering lagen we helemaal recht en in trim
Er werd een monster genomen want bij split luistert het blijkbaar nauw hoe groot die steentjes zijn. Wij hadden 11-16mm. Maar na een half uurtje wachten bleek alles in orde en mochten we vertrekken.
Voor de route ARK - Merwedekanaal - afgedamde Maas gekozen. Dat bleek achteraf niet zo'n beste keuze, want met 2,55m schiet het Merwede kanaal niet op. Volgende keer maar via Tiel en Sint Andries.
Op het ARK weer een paar uur met dat stomme vetsmeerapparaat aan de gang en het eindelijk aan de gang gekrgen. Ik kreeg van de fabrikant het advies om de pompelementen door te blazen met de vetspuit. Dat werkte, dan gaat alle lucht eruit en gaan ze aan de gang. Wat een ge-emmer..
Overnacht door de Meerkerkse brug, en daar was het al een hele toer om tegen de palen te komen, laat staan een plekje langs de wal - kansloos.
Volgende morgen om zes uur weer onderweg, met het mooiste weer van de wereld.
Bij de Concordiabrug drie kwartier moeten wachten, die blijken een ochtend sper te hebben die nergens vermeldt staat. Bij Gorcum een klein stukje Merwede tot Woudrichem, en de Afgedamde Maas en het Heusdens kanaal op. Daar is het wat dieper dus kun je beter doorvaren. Uurtje de Maas op en bij Engelen binnen geschut. Dat jacht wilde vlak er voor Engelen inderdaad aan stuurboord nog even tussen lopen maar daar hebben we maatregelen tegen genomen
We moesten bij de asfaltfabriek van Heijmans in de Industriehaven zijn, waar al op ons gewacht werd. Maar ook daar werd eerst een monster genomen en moest het lab uitsluitsel geven of de split wel de juiste maat had. Er waren daar recentelijk drie ladingen afgekeurd hoorden we. Drie kwartier later ging de eerste hap eruit, en twee uur later waren we leeg. Nog even de haven uit en in Engelen gaan liggen.
Ruim uitgespoten, droog gestript en dichtgelegd. Klaar voor een volgende reis.
Die hebben we nog niet want volgende week ga ik wat anders doen.
's Avonds Den Bosch in gefietst, hapje gegeten en wat rondgekeken. Was er nog nooit geweest, mooie stad met lekkere bollen.
Vanmorgen uitgeslapen en om acht uur weer verder, richting thuishaven. Dezelfde route gekozen want leeg is het Merwedekanaal goed te doen.
Dat werd met dit mooie weer een plezierreisje. Behalve het eind dan.
Bij Vianen overgestoken naar Oud Vreeswijk zoals de Koninginnensluis ook wel genoemd wordt. Binnen geschut. Ik vind die twee palen aan bakboord in de sluis geen verbetering.
Verderop hadden we nog een geintje, want vlak voor de Plettenburgse brug hield het stuurwerk ermee op. Net in een bocht natuurlijk. Op het noodstuurwerk verder, en intussen m'n collega op zoek naar de oorzaak. Tijdens het zekeringen vervangen ging er iets fout waardoor de roerstand aanwijzer er ook mee ophield. Dus een plekje gezocht om vast te maken met de kopschroef wat vanwege wind in de kont een een roer wat niet recht stond nog een dingetje was. Op de palen voor de Rijnhuizerbrug met het achterankertje afgestopt. We dreven een beetje door de bomen dus nodige takken aan boord gekregen maar gelukkig geen schade, wel een hele berg brandhout op de roef.
Met fabrikant Eprom aan de telefoon de roerstandaanwijzer weer aan de praat gekregen. Twee bruggen later gemeerd voor de Zuidersluis in Jutphaas.
Eprom denk dat de stuurmotor niet goed meer is, dus die komen over een week sleutelen. Jammer maar het is niet anders.
De plaatjes:
Wij waren dinsdag dus van Kampen naar Amsterdam IJhaven gevaren. Na aankomst nog eens met dat vetsmeerapparaat aan de gang maar nog steeds lauw loene.
De volgende morgen even de bilgeboot langs gehad, en daarna op naar Graniet Import in de Amerika haven.
Niet zo'n mooi laadplekje voor onze maat schepen, want je ligt er onder een bandje aan een steigertje met palen die vrij ver uit elkaar staan. Daar moeten eigenlijk twee palen bij geslagen worden. Alsmaar verhalen. Nu was een het een heel gedoe met steekeinden en lange voor- en achter touwen. De wind stond er lekker op, plus het feit dat het hard loopt maakt laden daar tot een druk klusje. Daarnaast moesten we zelf de laadband bedienen, dus kwamen we eigenlijk handen tekort. Gelukkig had mijn collega schipper in opleiding z'n zoon meegenomen, en die vond het best leuk om de band te bedienen. Anders had ik dit niet geaccepteerd.
Anderhalf uur later zat de 600 ton erin. Voor de verandering lagen we helemaal recht en in trim
Er werd een monster genomen want bij split luistert het blijkbaar nauw hoe groot die steentjes zijn. Wij hadden 11-16mm. Maar na een half uurtje wachten bleek alles in orde en mochten we vertrekken.
Voor de route ARK - Merwedekanaal - afgedamde Maas gekozen. Dat bleek achteraf niet zo'n beste keuze, want met 2,55m schiet het Merwede kanaal niet op. Volgende keer maar via Tiel en Sint Andries.
Op het ARK weer een paar uur met dat stomme vetsmeerapparaat aan de gang en het eindelijk aan de gang gekrgen. Ik kreeg van de fabrikant het advies om de pompelementen door te blazen met de vetspuit. Dat werkte, dan gaat alle lucht eruit en gaan ze aan de gang. Wat een ge-emmer..
Overnacht door de Meerkerkse brug, en daar was het al een hele toer om tegen de palen te komen, laat staan een plekje langs de wal - kansloos.
Volgende morgen om zes uur weer onderweg, met het mooiste weer van de wereld.
Bij de Concordiabrug drie kwartier moeten wachten, die blijken een ochtend sper te hebben die nergens vermeldt staat. Bij Gorcum een klein stukje Merwede tot Woudrichem, en de Afgedamde Maas en het Heusdens kanaal op. Daar is het wat dieper dus kun je beter doorvaren. Uurtje de Maas op en bij Engelen binnen geschut. Dat jacht wilde vlak er voor Engelen inderdaad aan stuurboord nog even tussen lopen maar daar hebben we maatregelen tegen genomen
We moesten bij de asfaltfabriek van Heijmans in de Industriehaven zijn, waar al op ons gewacht werd. Maar ook daar werd eerst een monster genomen en moest het lab uitsluitsel geven of de split wel de juiste maat had. Er waren daar recentelijk drie ladingen afgekeurd hoorden we. Drie kwartier later ging de eerste hap eruit, en twee uur later waren we leeg. Nog even de haven uit en in Engelen gaan liggen.
Ruim uitgespoten, droog gestript en dichtgelegd. Klaar voor een volgende reis.
Die hebben we nog niet want volgende week ga ik wat anders doen.
's Avonds Den Bosch in gefietst, hapje gegeten en wat rondgekeken. Was er nog nooit geweest, mooie stad met lekkere bollen.
Vanmorgen uitgeslapen en om acht uur weer verder, richting thuishaven. Dezelfde route gekozen want leeg is het Merwedekanaal goed te doen.
Dat werd met dit mooie weer een plezierreisje. Behalve het eind dan.
Bij Vianen overgestoken naar Oud Vreeswijk zoals de Koninginnensluis ook wel genoemd wordt. Binnen geschut. Ik vind die twee palen aan bakboord in de sluis geen verbetering.
Verderop hadden we nog een geintje, want vlak voor de Plettenburgse brug hield het stuurwerk ermee op. Net in een bocht natuurlijk. Op het noodstuurwerk verder, en intussen m'n collega op zoek naar de oorzaak. Tijdens het zekeringen vervangen ging er iets fout waardoor de roerstand aanwijzer er ook mee ophield. Dus een plekje gezocht om vast te maken met de kopschroef wat vanwege wind in de kont een een roer wat niet recht stond nog een dingetje was. Op de palen voor de Rijnhuizerbrug met het achterankertje afgestopt. We dreven een beetje door de bomen dus nodige takken aan boord gekregen maar gelukkig geen schade, wel een hele berg brandhout op de roef.
Met fabrikant Eprom aan de telefoon de roerstandaanwijzer weer aan de praat gekregen. Twee bruggen later gemeerd voor de Zuidersluis in Jutphaas.
Eprom denk dat de stuurmotor niet goed meer is, dus die komen over een week sleutelen. Jammer maar het is niet anders.
De plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
die valzeinas is dat vroeger de valzeina geweest die heeft in 1952 onze stuurhut van de hagenaar in wemeldinge er nog eens afgevaren met zijn achterschip ik was toen 8 jaar ik weet het nog goed dat mijn moeder mij beet pakte en de roef in sleepte ging allemaal heel snel wij lagen op de remming te wachten dat ie te kort bij ons langs kwam en weg wou draaien en met zn overhangende kont een groot gedeelte van de stuurhut plat maaide wij hebben wel een nieuwe stuurhut gekregen hier met de nieuwe stuurhut 1953 in ouwerkerk een vracht stenen brengen voor de wederopbouw van de huizen die met de ramp weg gespoeld zijn het kereldje wat in het gangboord staat ben ik
- Bijlagen
-
- Image (12) adma.jpg (80.02 KiB) 1502 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.