Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom »

Je bent nog vergeten te vermelden, je hebt tegenwoordig een uitluisterplicht vanaf dat je de ringvaart uit komt tot boven de Krammer. En wee je gebeente als je dat niet doet. In Hansweert een familielid aan boord genomen, verder gevaren richting Wemeldinge, de marifoon wat zachter, want we hadden sterke verhalen te vertellen aan de koffie. Zit ik aan de postbrug, geen schip gezien voor me, of tegenkomend, wordt ik gebeld door een vriend van ons, zet je marifoon wat harder. Wat nu? Zit er blijkbaar een RWS achter me aan, en roept al een tijdje op me, nou dat werd een discussie toen ze aan boord waren. Verplicht hier verplicht daar. Nou, ik dacht uitluisterplicht, wil toch niet zeggen dat je ook nog moet antwoorden? Kwam er zonder boete vanaf, maar dit is dus de moderne tijd. Op een kanaal wordt het uitluisteren heel belangrijk gevonden. Jammer, van mij mogen ze de meeste posten gewoon opheffen, achterhaald. De muziek te hard zetten, zit er ook niet meer in.
groet Rienk
nog steeds een beetje bezig
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Het moet niet gekker worden.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Het is al jaren gekker.In 1990 was ik al een keer vermist op de Waal.Ik moest aan Post Tiel uitleg geven waar ik zo lang bleef.Ik had namelijk gebunkerd en dus langzaam gevaren met de bunkerboot langszij.Dus het lijkt mij het beste,dat men in zo‘n geval volaan door blijft horren.
Groeten,Arie.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

voorlopig zijn ze al langs Bru
dus de soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend werd
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Gisteren was een drukke dag dus geen tijd voor fora.

Om zeven uur kwam de eerste vrachtwagen en om half acht ging de eerste hijs aan boord.
M'n ruim nog even nagelopen met de stokdweil en een stoffer voor de laatste tarwekorrels, en dan zul je net zien dat ze je vanaf de wal goedkeuren :roll: Ik dacht dat dat zo nauw kwam met kunstmest.

Mooie blauwe kunstmest zoals op de foto te zien. Achterin begonnen maar het spul was vrij zwaar dus al snel de kraan naar voren laten zetten. Makkelijk zo'n mobiel kraantje, we hebben niet hoeven verhalen. Ze reden met drie vrachtwagens heen en weer van het bedrijf een paar km verderop.
bak even omhoog voor het laatste beetje
bak even omhoog voor het laatste beetje
IMG_7979.jpg (122.58 KiB) 3051 keer bekeken
Janna bijna klaar met laden
Janna bijna klaar met laden
IMG_9107.JPG (147.61 KiB) 3051 keer bekeken
Net na elf uur klaar, en tóch weer iets voorover geladen. :oops: Dus de kraanmachinist gevraagd drie schepjes van voor naar achterruim te laten gooien en toen lagen we mooi gelijklastig. Ook nog recht want we hebben een klinometer. Kraanmachinist was een echte vakman, moest het voorzichtig met z'n schep uit die vrachtwagens halen en daarna niet knoeien want het zal wel niet in het water mogen komen. Maar dat deed hij perfect.

Poosje gewacht op de controleur die de ijken moest opnemen en uitrekenen hoeveel we nu exact geladen hadden. We waren er 18 ton overheen gegaan, die laatste vrachtwagen was eigenlijk niet nodig geweest. Toen moesten de papieren nog opgemaakt worden want het moet overzee en dan zit er wat meer papierwerk aan vast. Het gaat naar een dependance van hetzelfde bedrijf in Griekenland. Misschien heeft Theo wat besteld voor op z'n gazon :mrgreen:

Inmiddels mast omlaag, uitlaat van de Deutz eraf en de hut klaar gemaakt om te zakken, just in case. De hoogte achterop gemeten want het water stond nog steeds hoog. We meten voor elke reis even op hoe hoog we precies zijn, en plakken een briefje in de stuurhut.

Om kwart voor een kwamen de papieren en konden we weg. Het water was sinds acht uur met een goede 30cm gezakt, maar dan nog stond het een kleine anderhalve meter hoger dan normaal. Maar geladen konden we ruim onder alle bruggen door.

Bij Evergem konden we nog net mee, de sluis helemaal vol gepakt. Gegevens aan laten passen want ze dachten dat we nog steeds 63m waren.
Drukte in sluis Evergem
Drukte in sluis Evergem
IMG_7985.jpg (150.41 KiB) 3051 keer bekeken
Via de Ringvaart naar het kanaal Gent terneuzen.
Franse motor voor Harry
Franse motor voor Harry
IMG_7989.jpg (106.71 KiB) 3051 keer bekeken
Iets te hoog voor de brug :)
Iets te hoog voor de brug :)
IMG_7990.jpg (153.7 KiB) 3051 keer bekeken
Lekker groot water en diep, en dan loopt het schip lekker. Maar haast hadden we niet want al dat water moest gespuid worden door de sluizen van Terneuzen, dus die werden alle drie als spuisluis gebruikt. Tijdens laag water op de Schelde wordt er dan gespuid. Om half tien kwam het water weer op en draaide de eerste schutting en daar werden we op ingedeeld.

Leo wees ons een mooi plekje toe vlak voor de Oostsluis, waar hij op de RWS88 bezig was het verkeer te regelen. Leuk om elkaar even ontmoet te hebben, en we zijn weer van allerlei tips en handigheidjes wijzer 8)

Toen de kettingkokers voor én achterop eens goed afgedicht met wat vodden, een plastic zakken en ducttape. Voor het geval er een snel zeeschip langskomt op de Schelde. We zijn weliswaar vlot geladen maar die mannen kunnen een serieuze golf trekken.

Om half tien de sluis in, als nummer 6 van de 8. Helemaal volgepakt, goed gepland door de indeler.

Eenmaal op de weidse en donkere Schelde voelen we ons gek genoeg beter op ons gemak dan op de smalle kanalen van Belgie. We zijn met de Janna tenslotte ook groot water gewend.
Om half twaalf aan Hansweert, en rond half een gemeerd achter de remming aan de binnenkant.
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Evert CadIJ »

En nu op de toeristische route over het Spui!
Mooi op tijd in Vlaardingen.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Franzose »

Hallo, de "franse motor" ist de ZWALMVALLEI ex AMBROIS PARE

gr Ernst
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Na onze verplichte acht uur rust genomen te hebben vanmorgen om een heren-tijd van negen uur weer verder. Lekker weertje tussen de buien door. Zeehonden gespot in de Witte Tonnen Vlije.
Uit de Witte Tonnen Vlije
Uit de Witte Tonnen Vlije
IMG_8001.jpg (123.51 KiB) 2893 keer bekeken
Het Zijpe in
Het Zijpe in
IMG_8002.jpg (116.37 KiB) 2893 keer bekeken
We komen nóg een schip met een langzaamloper tegen..
Een mooie Duyvendijker
Een mooie Duyvendijker
IMG_8004.jpg (113.92 KiB) 2893 keer bekeken
Op zoek naar de pot met goud..
Op zoek naar de pot met goud..
IMG_8005.jpg (92.3 KiB) 2893 keer bekeken
Bij de Krammer probeerde een eiland zich naar buiten te persen. Dat duurde even, ik denk wel een kwartier. Er zat een lege tanker met hem in de sluis en die was al aan BRU voordat hij vrij van de sluis was. Maar dit was dan ook de grootste voorzover ik weet. Hij paste er maar net in, en hard duwen zal wel geen zin hebben. Rustig aan en het water de tijd geven om er omheen de sluis in te lopen.
Een eiland..
Een eiland..
IMG_8006.jpg (130.68 KiB) 2893 keer bekeken
.. genaamd Vorstenbosch
.. genaamd Vorstenbosch
IMG_8007.jpg (124.56 KiB) 2893 keer bekeken

Maar we hadden desondanks een vlotte schutting, en dat is bij de Krammersluis wel eens anders. Dat spoelen wat ze daar doen kost soms veel tijd.
Uit de Krammer het Volkerak op
Uit de Krammer het Volkerak op
IMG_8008.jpg (148.21 KiB) 2893 keer bekeken

Ook bij de Volkerak zat het mee. We kregen de jachtensluis, dat krijg je als je met zo'n jacht vaart hé :mrgreen: )

Toen de keuze via welke route naar Vlaardingen? Qua afstand is het lood om oud ijzer, het ligt aan de timing mbt het tij wat slimmer is.
Standaard is via Hollands Diep, de Kil en Oude Maas. Maar wij hebben gekozen voor Haringvliet/Vuile gat en het Spui. Leuker varen en we kennen het daar. Wel nog in de stroom in het Spui maar dat zou in de Kil ook zo geweest zijn. En die paar minuten winst of verlies zal ons een zorg zijn.

Dus onder deze brug door:
De Haringvlietbrug
De Haringvlietbrug
IMG_8009.jpg (138.02 KiB) 2893 keer bekeken
In het Vuile gat kregen we een flinke bui over ons heen. Blij dat we niet op het achterdek van een zekere tjalk stonden :wink:
Het Vuile gat doet z'n naam eer aan
Het Vuile gat doet z'n naam eer aan
IMG_8010.jpg (90.37 KiB) 2893 keer bekeken
Ook in het Spui dreigde een flinke bui, maar die miste ons.
Mooi buitje
Mooi buitje
IMG_8012.jpg (91.5 KiB) 2893 keer bekeken
Het voordeel van deze route is dat het er erg rustig is met scheepvaart. Op de Oude Maas werd het drukker, een mix van zee- en binnenvaart.

Aan de Nieuwe Botlekbrug wordt nog gewerkt, alleen de westelijke doorvaart was in gebruik. Maar hij deed 't tenminste en dat is wel eens anders.
Hoewel wij er makkelijk onderdoor kunnen. De peilers van de oude worden gesloopt.

Inmiddels donker, dus goed opletten want de lichten van schepen vallen weg in de overvloedige walverlichting.
Om half zes draaiden we de Vlaardingse Koningin Wilhelminahaven in, en een half uurtje later lagen we goed gemeerd en werd de machinekamer bedankt.

Voor degenen die op bezoek willen komen, stuur vooraf even een pb-tje om teleurstellingen te voorkomen.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Theo Horsten »

Het gaat naar een dependance van hetzelfde bedrijf in Griekenland. Misschien heeft Theo wat besteld voor op z'n gazon
Nee, zeg. Ik strooi niks, het groeit in de het voorjaar en de zomer zo al hard genoeg. Gelukkig zijn hier genoeg mensen die voor 25 euro een hele dag in je tuin werken, dus ik heb al in geen jaren een grasmaaier aangeraakt. :wink:
Maar ik volg je ademloos.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Leuk, Erik ik deed het voor de afwisseling ook wel eens, door het Spui even langs m,n roots, Stad aan't Haringvliet.
Die Duijvendijker heet tegenwoordig SCALDIS.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie