Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3715
Lid geworden op: 12 nov 2010 17.20 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast » 06 dec 2017 17.20 21:02

Het schip ziet er al netjes uit Erik, ondanks de stofbende.
Afbeelding


Janna
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 06 dec 2017 17.20 22:10

Lange dag vandaag.
Om kwart voor zes op om te laden. We lagen bij Fa. Brichart in Farciennes, om 585 ton tarwe te laden voor Izegem. Om kwart over zes ging de pijp erin.
IMG_7836.jpg
IMG_7836.jpg (110.81 KiB) 441 keer bekeken
We hadden een risico genomen door het ruim 's nachts open te laten liggen nadat we het nageveegd hadden de avond tevoren. Buienradar voorspelde geen neerslag. En dat dat liep goed af, alles was 's morgens nog droog.

Op advies van een expert :wink: achterin begonnen met laden en naar voren gewerkt. Afladen achterin. Helaas stopten ze niet gelijk toen we voorin in de buurt van de ijk kwamen dus daar kregen we teveel. We liggen wat voorover. Maar ik kan de voorijken nog wel zien, zelfs op de Sambre :) Hoewel het hier niet meer van dat inktzwarte water is als ik in de zeventiger jaren heb meegemaakt.
585,6 ton tarwe, paar cm uit de middenijk gebleven.

Ik had tijdens het laden trouwens nog een mooi dommigheidje. Ik had de ruimladder in het ruim laten staan want er zou een controleur van Peterson komen. Maar die keek vanuit z'n auto en zag dat het goed was.
En ik vergat die ladder natuurlijk. Totdat ik eens rondliep en 'm twee meter diep in de tarwe zag staan. Snel de lader opgesnord en gezegd naar voren met de pijp. Want de ladder stak boven de den uit en dan krijg ik dat luik niet dicht. Je zou denken dat je zo'n ladder er zo uit trekt, maar kansloos, muurvast in de tarwe. Ruimschep erbij en geprobeerd hem rondom vrij te scheppen, maar de berg tarwe zakte net zo hard weer terug in m'n geschepte gat. Ladder boven de den afzagen zou wel erg zondegeld zijn. En aluminiumzaagsel in de tarwe vind de ontvanger vast ook niet prettig.
IMG_7838.jpg
IMG_7838.jpg (250.24 KiB) 441 keer bekeken
List bedacht, takeltje gehaald en op de rand vd den gehangen en een touwtje aan de stijlen vastgeknoopt.
En dat lukte, hij kwam er uit. Pff, live & learn :roll: Dat overkomt me niet meer.
IMG_7839.jpg
IMG_7839.jpg (139.18 KiB) 441 keer bekeken
Om half twaalf zat het erin.
IMG_7843.jpg
IMG_7843.jpg (216.91 KiB) 441 keer bekeken
IMG_7846.jpg
IMG_7846.jpg (299.99 KiB) 441 keer bekeken
Papieren gehaald, en schip naar achteren verhaald zodat de Vera op die plek kon laden. Luiken dicht gelegd en na een boterhammetje montant de Sambre verder op. Naast veevoer geeft ook tarwe veel rotzooi want er bleek veel kaf onder het koren.
IMG_7847.jpg
IMG_7847.jpg (132.93 KiB) 441 keer bekeken
IMG_7853.jpg
IMG_7853.jpg (104.38 KiB) 441 keer bekeken
Het schip is nu praktisch afgeladen en reageert daarmee duidelijk trager dan vorige reis toen we maar 480 ton in hadden. Ruim op tijd afstoppen voor de sluizen want de kopschroef krijgt 'm niet stil met die 145pk. De sluis van Marchienne ligt net na een bocht en verraste me behoorlijk. We liepen 8km en de Deutz moest hárd in de ho-ijzers. En de DAF ook voor wat-ie waard was.
IMG_7854.jpg
IMG_7854.jpg (122.33 KiB) 441 keer bekeken
Leermomentje :wink:

Na de sluis de doorgang naar het Canal de Bruxelles-Charleroi in.
IMG_7857.jpg
IMG_7857.jpg (116.45 KiB) 441 keer bekeken
We gaan via het Canal du Centre, Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Bovenschelde, Ringvaart om Gent en de Leie. Leuke route want de schepenlieft van Strépy-Thieu zit daarin en daar ben ik nu nog nooit door geweest. Ik ga foto's maken :)

De sluizen hier hebben drijfbolders, érg prettig.

We hebben het er inmiddels opzitten voor vandaag. Gestrand voor ecluse Viesville, net boven Charleroi. De sluizen draaien hier tot half acht. Moeite om voor de wal te komen want het is hier maar krap 2,50 langs de wal. Twee plekken geprobeerd en uiteindelijk toch voor de wal gekomen. Voor een halve meter af maar er komt vannacht toch niemand meer voorbij.
Morgen verder.

Eemspoort
Berichten: 2762
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Dieren
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort » 06 dec 2017 17.20 22:19

Heb je vergunning om Bels binnenlands werk te mogen doen? Zo niet, dan help ik je hopen dat je geen controle krijgt...
Leuke route ga je varen, ik ben er nog nooit geweest. Daar waar je het kanaal Brussel-Charleroi in gaat zijn wij jaren geleden leeg rond gegaan. We hadden ergens beneden die sluis zout gelost vanaf Rheinberg en zouden na het weekend weer kalksteentjes laden ergens verder naar beneden, terug voor Rheinberg.
Ik heb wel de twijfelachtige eer gehad om op de Sambre een 100 x 9,50 tegen te komen... en daarachter een 110 x 11,40.... gekkenwerk op die sloot...
Afbeelding
Wilhelmshaven

Janna
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 06 dec 2017 17.20 22:21

Ja Ed, die binnenlandse exploitatievergunning heb ik aangevraagd 8)

Eemspoort
Berichten: 2762
Lid geworden op: 25 nov 2006 17.20 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Dieren
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort » 06 dec 2017 17.20 22:22

Helemaal goed! Hoop alleen dat die reis wel leuk opbrengt, dan is dat het tenminste ook waard.
Afbeelding
Wilhelmshaven

navigatie
Berichten: 952
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie » 06 dec 2017 17.20 22:26

Je hebt ons weer helemaal bijgepraat Erik.
T'is net als met alles, al doende leert men. Als je zo druk aan de gang mag blijven komt de routine vanzelf, toch?

Goeie reis,
Wim

navigatie
Berichten: 952
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie » 07 dec 2017 17.20 09:22

We gaan via het Canal du Centre, Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Bovenschelde, Ringvaart om Gent en de Leie. Leuke route want de schepenlieft van Strépy-Thieu zit daarin en daar ben ik nu nog nooit door geweest. Ik ga foto's maken :)
Ik hoop inderdaad dat je tijd vind om foto's te maken.
Ik ben daar totaal niet bekend, nooit varend geweest, dus ik heb maar eens even op de kaart gekeken waar WE terecht komen.
Ziet er zeer interessant uit.

grt Wim

Gert Schouwstra
Berichten: 3306
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra » 07 dec 2017 17.20 09:35

Mooie reis, Erik. Wij zijn een paar keer in Roeselare geweest, dat is nog een paar kilometer verder bij het einde van het kanaal.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

pieter53
Berichten: 5050
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 07 dec 2017 17.20 11:32

Janna schreef:
06 dec 2017 17.20 22:10
Ruim op tijd afstoppen voor de sluizen want de kopschroef krijgt 'm niet stil met die 145pk. De sluis van Marchienne ligt net na een bocht en veraste me behoorlijk.
Hoe kan je met alle hedendaagse hulpmiddellen nog verrast worden?
Wat moet dat dan vroeger wel niet geweest zijn?
:wink:
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

veen1195
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2013 17.20 18:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 » 07 dec 2017 17.20 13:16

Hoi Erik/Jannette,het gaat prima tot dusver;heel andere koek dan 'n bescheiden binnenlands reisje;je gaat inderdaad plaatsen zien,waar menig forumlid nog nooit geweest is! (Zelf ben ik met mijn schip wel in La Louviere en Antoing geweest maar daartussen alleen met de auto;de schepenlift was toen nog in aanbouw)
Even over gisteren: De bedieningspersoon van de laadpijp had toch makkelijk kunnen zien dat de ladder nog in het ruim stond?
Of komt er maar af en toe iemand kijken en moet je de laadpijp zelf bedienen? Op veel van dat soort laadplekken is dat heel "normaal".
En dat 's nachts op laten liggen van het lege ruim:ik heb me wel eens afgevraagd wat nu meer werk is,de luiken dichtleggen en 's morgens weer open of even de stalen vloer weer droogtrekken...
Altijd lastig om tijdig te laten stoppen met laden ,'t gaat 5 keer goed en juist als het erop aankomt.....
Soms is het zo,dat de band leeg moet en dat kan zomaar 10 ton of meer zijn.
In de regio Izegem is weinig retourlading;zelf heb ik er enkele keren oud-glas geladen maar je zult ( of de bevrachter zal)wel 'n plan hebben...
Succes en IK zie uit naar de foto's!



Plaats reactie