Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny
Berichten: 181
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny » 04 dec 2017 17.20 09:10

Hahaha, daar had ik nu niet eens bij stil gestaan, het gelijk kwam sneller dan verwacht..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..


Janna
Berichten: 1502
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 04 dec 2017 17.20 09:14

Ja ja Pieter :D
Maar met dat achteruit varen heb ik de motor niet meer dan 100 toeren achteruit laten draaien hoor. Het meeste doet de boegschroef.
Ik wil dat (nog) niet te hard, zo'n 5km/uur.

En met 100 toeren doet die dynamo nog niks.

Jinny
Berichten: 181
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny » 04 dec 2017 17.20 09:21

Vaar je alweer?
Want volgens de AIS lig je al 45 uur stil...
Dwz, de AIS is je al 45 uur kwijt..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

pieter53
Berichten: 5051
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 04 dec 2017 17.20 09:29

Een tweede nare eigenschap van mij: altijd tegenspreken!
Janna schreef:
04 dec 2017 17.20 09:14
En met 100 toeren doet die dynamo nog niks.
Correctie: bij 100 toeren krijg JIJ niks!
De dynamo doet wel wat. Er treden sowieso wervelstroomverliezen (resultaat warmte) op.
Maar ik kreeg van jou de indruk dat je op 9-11 nog hoopte dat hij (inderdaad een HIJ) wel wat zou doen. :wink:
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Gert Schouwstra
Berichten: 3307
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra » 04 dec 2017 17.20 09:39

Janna schreef:
04 dec 2017 17.20 09:14
Maar met dat achteruit varen heb ik de motor niet meer dan 100 toeren achteruit laten draaien hoor. Het meeste doet de boegschroef. Ik wil dat (nog) niet te hard, zo'n 5km/uur.
Zo deden wij dat ook altijd met de kempenaar en dezelfde motor. Stationair achteruit draaiend en dan vooral sturen met de boegschroef. (153 pk Scania) Wil je veel meer snelheid maken, dan moet je het materiaal en de skills van Max Verstappen hebben. (en misschien ook zijn sponsor)
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

mastodont
Berichten: 7212
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont » 04 dec 2017 17.20 18:33

ik begrijp van mijn neef dat ook deze man zijn loopbaan gaat beginnen met een reis naar Izechem
kijk dat vind ik nu een mooi gebaar
op bladzijde 62 van het boek Varen ...... zeg ik

Tijdens het gesprek vraagt hij(Mannak)
mij op een gegeven moment, “wat
zou jij als eerste met mijn schip gaan
doen?” Ik zei, ‘ik zou naar Herman
Broekhuizen gaan en zien dat ik een
reis sojabonen naar de Leie kreeg.’

voor de Leie leest men hier natuurlijk Izechem
ik heb een volger ,jawel :lol:

opa buiswater
wat vader doet is altijd goed :mrgreen:
gr
leo

Janna
Berichten: 1502
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 04 dec 2017 17.20 19:57

Jinny schreef:
04 dec 2017 17.20 09:21
Vaar je alweer?
Want volgens de AIS lig je al 45 uur stil...
Dwz, de AIS is je al 45 uur kwijt..
Ik heb vandaag wel een heel klein stukje gevaren, en dan ook nog achteruit :wink:

We zijn op Marine Traffic inderdaad in Huy blijven steken. Maar MT heeft hier in de buurt blijkbaar geen doorgeef-stations zitten. MT verzamelt gegevens van prive-ontvangers die het via Internet aan hun doorgeven. Ik dacht dat het ooit begonnen was als een project van de zeevaartschool in Piraeus, maar Wikepedia heeft een iets andere versie. Je kunt er hier alles over lezen.

Vanmorgen om zeven uur achteruit door de sluis van Floriffoux, maar omdat de Mauna Kea nog lag te laden op een rechte kade beneden de sluis vastgemaakt. Bij de silo gemeld en gehoord dat ze ons pas morgenochtend om acht uur gingen lossen. We hebben twee losdagen dus dat kan. Wel jammer.

Van de nood een deugd gemaakt en gaan klussen. Er is hier voorlopig nog werk zat.

Dekwaspomp uit elkaar gehaald om te onderzoeken waarom deze zo weinig water geeft.
IMG_7782.JPG
de dekwaspomp
IMG_7782.JPG (156.06 KiB) 336 keer bekeken
Er blijkt tussen slijtplaat en de waaier 3mm ruimte waar het vgs de fabrikant 0,3mm moet zijn, dus dat verklaart de zaak. Je kunt wel een ringetje achter de waaier zetten, maar de moer op de as is ver weggeroest, en ik ben bang dat als ik dat los haal ik het niet weer werkend krijg.
IMG_7783.JPG
De slijtplaat en waaier
IMG_7783.JPG (235.58 KiB) 336 keer bekeken
Offerte opgevraagd voor een nieuwe pomp, want om je ruim uit te spuiten moet er wel een beetje druk op staan. Eens kijken hoe erg dat wordt..
IMG_7780.jpg
K & R HSA 2
IMG_7780.jpg (143.51 KiB) 336 keer bekeken




Op de losplaats is een schuine kade, en lig je dus met je kim tegen de wal. Vind ik minder prettig omdat er hier vrij druk wordt gevaren, en vooral als er geladen schepen passeren ga je flink aan de haal. Dus bij een lokale oldtimer garage een paar gebruikte autobanden gescoord.

Gaten erin geboord met een gatzaag, touwtje eraan van de juiste lengte en dan laten we die er tussen zakken morgen.
IMG_7796.JPG
Gatzaag voor het touw en zodat ze goed zinken
IMG_7796.JPG (232.57 KiB) 336 keer bekeken
Doe ik met de Janna ook als ik op een schuine kant lig, en hopelijk werkt dat hier ook. De Mauna Kea zag ik ze trouwens ook gebruiken.

Verder de wrijfhouten voorop met oude stropjes om de voorbolders gezet, dat laat meer ruimte vrij voor je touwen dan een paar slagen wrijfhoutentouw. En het is een stuk sterker.

En zo komen we de dag wel door :mrgreen:

Jinny
Berichten: 181
Lid geworden op: 25 aug 2017 17.20 13:12
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny » 04 dec 2017 17.20 20:15

Mooi zo.
Dat MT of VV (vesselvinder gebruik ik meestal) gaten heeft weet ik.
Vooral Frankrijk heeft grote gaten.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Wytze van der Velde
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 aug 2007 17.20 21:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde » 05 dec 2017 17.20 09:13

Hoi Eric,

Even een ideetje aan de hand doen wat betreft je autobanden: Deze werken uiteraard maar zijn zeker voor een geladen schip nogal flexibele.
Als je een keer tijd hebt ga eens opzoek naar "industrie luchtbanden" b.v. heftruck enz. deze zijn vele malen sterker dan gewone autobanden. Met name de staalgordel die om de velg gaat. Als vletten man gebruiken we ze nog wel veel rond de vletten ;-)
Wordt wel steeds lastiger om ze op de kop te tikken aangezien tegenwoordig alles hergebruikt wordt.

Grtz en een goede vaart Wytze

pieter53
Berichten: 5051
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 05 dec 2017 17.20 10:15

Inderdaad: niets is handiger dan een heftruck bandje.
Natuurlijk zijn er wel banden die nog beter zijn, maar die zijn niet te tillen.
Afbeelding
Wikicommons Maker: bdk cc-by-sa 3.0
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.



Plaats reactie