Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Met zo een spits pas je toch wel door zo n zijgaatje? :mrgreen:
vaar om te leven (niet andersom)
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Westeind schreef: 09 dec 2017 12:50 Nee dat past niet Wim, 10,50 is max breedte daar :)
Het leek me ook wel erg krap worden als er bij Hein nog 1,5 mtr bij moet, maar bedankt.
Ongemerkt wordt ik toch steeds wijzer :D :D
grt Wim
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Evert CadIJ »

navigatie schreef: 08 dec 2017 23:14 Weer mooie foto's, het lijkt bij jou beter dan dat het vandaag hier was.
Die St Louis is lang onderweg, :mrgreen: Evert heeft hem ook al op de foto gezet.

grt Wim

Inderdaad, Maar Erik kwam de St.Louis vlakbij Blaton tegen, dus eerder op zijn route....
Zal een vast putje voor hem zijn richting Charleroi.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Gunther
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2016 09:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gunther »

Hier ook aan het meegenieten van het mooie verslag

De constructie van de scheepslift van Strépy is het gevolg van een typisch staaltje Belgische politiek: de wafelijzer-politiek.
De regel was dat als er in Vlaanderen een bedrag in een bepaalde sector werd geinvesteerd, dat datzelfde bedrag ook in een gelijkaardige sector in Wallonie moest geinvesteerd worden, of omgekeerd.
Aangezien men in Vlaanderen de haven van Zeebrugge ging uitbreiden, heeft men in Wallonie dus voor de scheepslift gekozen.
Daarom dat er daar dus een ietwat megalomaan project verrezen is, toch voor de trafiek die er eigenlijk passeert.
Het geld moest op ;)
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 »

Daarnaast is het project ook nog eens een keer of 3 failliet gegaan, wat ook niet bevorderlijk was voor de bouw van het geheel. Het is inderdaad een 'Grand Travaux Inutile', een groot nutteloos werk, voortvloeiend uit deels die wafelijzerpolitiek. Hier staat hij ook tussen trouwens, tussen alle andere fascinerende onderwerpen :wink:

Dat stukje kanaal tussen de twee Péronnes en het kanaal Blaton - Ath hebben wij met de laatste Anna ook gedaan. Fosfaat naar Peruwelz, maar we voeren te ver en wilden bij die schuif 'even' draaien. Forget it, daar hebben we bijna twee uur liggen malen om dat te bewerkstelligen. Bij nader inzien hadden we beter door kunnen varen naar die andere GTI, de afgebouwde maar nog nooit gebruikte sluis, daar hadden we wellicht meer kans gehad (hoewel de kans bestond dat voor die sluis ook alles verzand zou zijn en we daar ook omhoog zouden varen, maar een wat kleinere kans, dan :wink: ). Allez, het kan ook niet altijd goed gaan :mrgreen: :lol:

Groeten van Tim
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

hee wat heb ik je gezegd?
grotere schepen naar Izechem
mastodont schreef: 11 nov 2009 10:42 en dan heb ik nog een nieuwtje ,ze zijn bezig om de sluis van Deinze weg te halen
dit even voor degenen die het nog niet wisten :wink:
Afbeelding
dan kan je straks met een groter schip naar Izegem :mrgreen:
Afbeelding
het ziet er naar uit dat ik een eindje op de buurman achter mij heb gezet om hem boven de sluis te trekken ,er stond 220PK Cat in de Jan Hendrik dus kracht zat voor zo iets ,je kunt begrijpen dat de stroom door de sluis loopt nu de deuren open staan
en in 1976 hadden nog niet zo veel spitsen ruim 300 PK
Afbeelding
gr
leo

ps :foto's zijn van Paulus van der Linde,mijn tweede maat
over de dekkleden discusie bij Bram kan ik kort zijn
ook ik ben van de generatie die met echte dekkleden heeft gewerkt
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dekkleden heb ik op de Janna wel aangetroffen, maar nooit als zodanig hoeven gebruiken. De stalen kap maakte ze overbodig. Ik heb er nog een, de rest viel van ellende uit elkaar.
En de Jannette heeft een aluminium Friesche kap, die lang niet zo waterbestendig is als houten luiken met goed afgekegde presennings of kleden. Zo'n alu kap is leuk tegen regen- en buiswater maar meer ook niet. Een flinke golf tegen de den en het water loopt zo onder de luiken door je ruim in. Groen water over je luiken en ze zakken vast in. Maar gelukkig is de den anderhalve meter hoog dus dat zal niet snel gebeuren. Maar toch oppassen bij de Rotterdamse hoek en NW-6 +, en snelle zeevaart op de Westerschelde.
Janna is zeewaardiger dan Jannette :mrgreen:

Goed, vandaag dan de laatste dag van reis 2.
Weinig spannends gebeurd, en een route zonder bijzondere bruggen of liften :wink:


Vroeg begonnen beneden Kerkhove om de sluis van Ooiegem voor sluitingstijd te halen. Om 18:00 is het Schluss op zaterdag.

Om kwart voor zeven onderweg over een donkere Boven Schelde. Radar varen.
In de ochtend schemer door Oudenaarde met z'n hefbrug. Die hadden we vooraf niet gezien, maar gelukkig hoorde ik de achterbuurman oproepen :oops: Vlotte schutting en door naar de volgende sluis, Asper. Daar samen geschut met een mooie Tielroder, de Beati. Met Friesche kap maar nog met lage den in de zeeg, dat zie je niet veel meer. Je moet kuubs hebben tegenwoordig, voor licht veevoer en derivaten. Dus een hoge en rechte den zoals de Jannette.

Sluismeester wilde ons eerst niet samen laten schutten totdat we uitlegden dat het schip tegenwoordig 55m lang was. Ze kennen het schip hier nog als Ancora Imparo van 63m. Sluis Kerkhove kon de gegevens niet aanpassen, dat moet een keer bij Merelbeke, of Evergem misschien.

Bij Merelbeke, waar het schip gebouwd is, linksaf de Ringvaart op.
De Ringvaart vanaf de Boven-Schelde
De Ringvaart vanaf de Boven-Schelde
IMG_7937.jpg (149.61 KiB) 2027 keer bekeken
De Ringvaart is diep genoeg met 3,5m+, maar daarna werd het weer 3m of zoiets, dus moest het gas er weer wat af.
De toeristische Leie vanaf de Ringvaart
De toeristische Leie vanaf de Ringvaart
IMG_7938.jpg (162.41 KiB) 2027 keer bekeken
Bij Evergem linksaf het kanaal naar Brugge op,
Kruising van Ringvaart en kanaal naar Brugge bij Evergem
Kruising van Ringvaart en kanaal naar Brugge bij Evergem
IMG_7941.jpg (136.54 KiB) 2027 keer bekeken
Bij Schipdonk nog eens linksaf de gekanaliseerde Leie op.

De oeverbescherming langs de Leie valt van ellende uit elkaar.
Het onderhoud aan de Leie laat wat te wensen over..
Het onderhoud aan de Leie laat wat te wensen over..
IMG_7943.jpg (168.36 KiB) 2027 keer bekeken


Maar toch ruim op tijd door Sint Baafs Vijve en Ooiegem geschut. Om zes uur gemeerd aan de Noordkaai in Izegem, bij For Farmers.
Verrassend oude schepen in Oud Iseghem..
Verrassend oude schepen in Oud Iseghem..
IMG_7944.jpg (195.6 KiB) 2027 keer bekeken
De stad in gelopen en op de Markt lekker gegeten, bij Oud Iseghem, een aanrader.

Toen we terug naar boord liepen begon het net wat te sneeuwen, dus morgen zal het wel een witte wereld zijn. Maar we zijn er, dus dan hoeven we niets :)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Gelukkig maar, pak van mn hart ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Izeghem 02.jpg
Izeghem 02.jpg (211.44 KiB) 1933 keer bekeken
Dat was een leuke reis, mooi dat we mee mochten varen. Heb nog een 'oud' kaartje uit het archief opgeduikeld en ben benieuwd of het er nog zo uitziet,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

volgens mij is de Beatie een schip gebouwd in Langebrugge en niet in Tielrode
graag een foto tonen om mijn gelijk te halen :wink:
gr
leo
Plaats reactie