Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Erik,
Ligt dat geweldige klippertje daar nog steeds weg te roesten op de kant in Sleeuwijk?
Volgens de liggers is het de IJda uit 1899...
Graag een fotootje van de staat van het huidige ontbindingsproces. De eigenaar wil haar niet kwijt...
groeten Joost
Ligt dat geweldige klippertje daar nog steeds weg te roesten op de kant in Sleeuwijk?
Volgens de liggers is het de IJda uit 1899...
Graag een fotootje van de staat van het huidige ontbindingsproces. De eigenaar wil haar niet kwijt...
groeten Joost
Re: Vliegende Vaart
Jannette heeft een kleintje, Jannetje genaamd, achtergelaten in de Landbouwhaven van Kortgene.
Zoals meestal worden de kleintjes afgeschermd.
groeten
Jan van der Pluijm
Een plaatje van de kleine schieten lukt me niet.Zoals meestal worden de kleintjes afgeschermd.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vliegende Vaart
Klopt Joost, dat klippertje staat daar inderdaad nog steeds op de wal weg te roesten, zonde.
Helaas geen plaatjes van geschoten.
Wel even nr gekeken; mooi kontje maar de kop is wat stomp.
En hij is dun. Als je die op wilt knappen zou ik gelijk maar even maar even met Simon van het werfje gaan praten. Want hij mag onder water wel opnieuw in de platen.
Helaas geen plaatjes van geschoten.
Wel even nr gekeken; mooi kontje maar de kop is wat stomp.
En hij is dun. Als je die op wilt knappen zou ik gelijk maar even maar even met Simon van het werfje gaan praten. Want hij mag onder water wel opnieuw in de platen.
Re: Vliegende Vaart
Ik heb een dagje vrij in een hotel in Verweggistan, dus alle tijd voor een update.
In 10 dagen Sleeuwijk is veel gebeurd. Er wordt daar prima werk geleverd; een aanrader, dit bedrijf.
Handig dichtbij Werkendam voor als je wat nodig hebt, want op binnenvaart gebied is daar alles te vinden.
En je ligt er leuk, met uitzicht op de Boven-Merwede. Waar alles en iedereen voorbij komt.
Goed, de klussen.
IJzerwerk:
Ik had geen davit (of autokraan..) dus een paar maanden geleden een tweedehands davit op de kop getikt.
Die is achterop de roef gelast, zodat de boot het water niet alleen ín maar ook weer uit kan.
Een flinke jongen, die vgs de vorige eigenaar wel 1000kg aan kan. Iemand nog een Duitse Schottelboot over?
De slechte plekken in de voorwoning zijn vervangen. Onder de patrijspoorten was het staal tgv lekkages doorgerot, dus daar zijn nieuwe stukken ingezet. De poorten zelf zijn opgeknapt en met nieuwe rubbers weer teruggeplaatst. Ook de klappen aan de voorkant waren niet meer te redden dus daar is een plaat ingezet. Tzt moeten daar weer luiken in maar voorlopig is het tenminste dicht.
Nu het schip daar weer waterdicht is kan ik geladen tenminste zonder zorgen het grote water over. De gaten waren dichtgeplakt met aluminiumtape en of dat het zou houden met een flinke golf was zeer de vraag (of niet ).
Daarnaast heb ik diverse aluminium luiken van knevels laten voorzien. Voorop, de achterpiek en die onder de stuurhut. Nu moeten we een golfje kunnen hebben.
De machinekamer deur was achter de rubbers doorgerot, en ook knevels en een slot ontbraken. Dus een nieuwe deur laten maken, van RVS (jawel..). Afgezien dat ik 'm waterdicht wil hebben moet een MK in mijn ogen ook luchtdicht gesloten kunnen worden igv brand. Op deze manier is daar een begin aan gemaakt. Nu moet ik alleen nog wat verzinnen voor de luchthappers op de schacht en de stalen luiken onder stuurhut. Projectjes genoeg..
Verder had ik een paar luiken met gebroken zegelkleppen want als je niet oplet trek je die dingen snel stuk met de luikenwagen. Die zijn vervangen dus voorlopig kunnen de als tijdelijke borging gebruikte spanbanden terug de bak in. En nu proberen ze niet meer vergeten los te maken
Machinekamer en aanverwante techniek:
Bunkers opengemaakt, en daar lag een béste laag bagger in dus die waren wel aan de beurt. Dat moet láng geleden geweest zijn.
Met hoge druk uit laten spuiten door een bekende classificeerder. Na afloop zelf met de waterstofzuiger door de tanks gegaan dus die ook eens van binnen gezien. Tanks gasvrij geventileerd waarna er aan gelast kon worden.
Gelijk nieuwe peilglasafsluiters erop, en de oude water-aftap kraantjes vervangen door zelfsluitende. Volgend jaar moet ik nieuw certificaat maken dus maar vast aan de gang.
De bunker-vulopening in het stuurboord gangboord was niet bruikbaar want ter plaatse was het dek compleet doorgerot. Flinterdun, en met kit aan elkaar. Een bronzen of messing vuldop en stalen dek verdragen elkaar niet altijd. Dek opengesneden, leidingen weggehaald en op de tank afgeblind, nieuw stukje dek erin en nieuwe vul- en ontluchtingen op de roef gemaakt. Gelijk aangepast aan de nieuwe eis dat brandstoftank-ontluchtingen een kwart groter moeten dan de vulopening. Bakboord komt volgend jaar aan de beurt. Die vulopening is nog prima maar de ontluchting te klein.
Sokken voor de BOB's (=Bunker Overvul Beveiliging, inmiddels verplicht) laten maken op alle bunkertanks. De vorige eigenaars hadden die al aangeschaft maar waren er nog niet aan toe gekomen ze te installeren. De kabels moet ik nog wel even aanleggen maar da's een simpel klusje.
Op de bakboord tank alvast sokken laten lassen voor nieuwe leidingen, nu hij toch gasvrij was.
Ook de drinkwatertank uit laten spuiten, hoewel die er eigenlijk nog best netjes uitzag. Daarna opnieuw gecementeerd dus die kan er weer een poosje tegen. Nieuwe peilglas aansluitingen er op want het peilglas was aan de bovenkant open. Bij elke keer vullen liep het dus de MK in, dikke laag roest daar..
Op de brandstof dagtank een Murphy switch laten maken want het oude laag niveau alarm werkte niet meer. En het peilglas is moeilijk af te lezen, maar om dat ook nog te vervangen was me een brug te ver.
Ook op de koelwater expansietank een Murphy switch gemaakt zodat ik eventuele koelwater lekkages voor kan zijn.
Deutz:
Ook de Deutz heeft een onderhoudsbeurt gehad. Verstuivers schoongemaakt en afgeperst. Gelijk even met de endoscoop in de cilinders gekeken maar die zagen er nog prima uit. Hij heeft na de revisie van vorig jaar tenslotte nog geen 2000 uur gelopen.
Een koelwater thermometer en een uitlaatgassen thermometer wartel vervangen. Kapotte smeerolie- en koelwaterdruk manometers vervangen.
Toerental 20 toeren lager afgesteld, want hij liep me wat te hard stationair en da's niet handig met manoevreren. Dat was nog geen eenvoudig klusje maar is toch gelukt. Alleen loopt hij stationair nu ietsje onregelmatig want de regulateur heeft het moeilijk met die lage toerentallen. Maar even aanzien hoe dat bevalt.
Diverse startluchtlekkages opgelost, onder andere van het startventiel. Startluchtvat manometer aansluiting vervangen, en een lekkende startlucht compressor beveiliging en hogedruk klep vervangen. Lage- en hogedruk startlucht alarm schoongemaakt. Alles blijft nu weer goed op druk en de compressor kan de meeste tijd af blijven.
Alleen houd ik vrij lage smeeroliedruk, stationair maar 0,9 bar na het filter. Koelwaterthermostaat een paar graden kouder gezet, en de smeeroliekoeling instelling op maximaal koud, maar het blijft minimaal. Het smeerolie overdrukventiel even bekeken maar ook dat lekt niet. Waarschijnlijk raak ik vrij veel olie kwijt over de lagers. En de smeerolie drukpomp is waarschijnlijk ook niet meer je-van-het. Maar vindt daar maar eens een nieuwe voor..
Het advies van Hoogendijk is nu dikkere olie erin, SAE 40 ipv de gebruikelijke 30, maar daar ben ik eigenlijk een beetje huiverig voor.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Smeerolie analyse laten uitvoeren en er zit vrij veel ijzer en ook wat koper in de olie. Distributietandwielen en nokkenas zijn de voor de hand liggende verdachten. Die tandwielen zagen er nog best netjes uit, maar de harding van de nokkenas begint te verslijten want dat rolde vorig jaar ook al uit het keuringsrapport. Dus voorzichtig op zoek naar een andere nokkenas. Wie heeft er nog een in de schuur staan?
Na afloop is de Jannette door een kersverse schipper, met sinds kort ook haar Groot Vaarbewijs , teruggevaren naar Vreeswijk.
Ik blijf voorlopig even bezig met m'n andere voertuig, en vlieg nog een paar weekjes happy moslims terug naar huis. Die zijn allemaal een hele ervaring rijker.
En dan volgende maand weer aan het varen
Alle plaatjes:
In 10 dagen Sleeuwijk is veel gebeurd. Er wordt daar prima werk geleverd; een aanrader, dit bedrijf.
Handig dichtbij Werkendam voor als je wat nodig hebt, want op binnenvaart gebied is daar alles te vinden.
En je ligt er leuk, met uitzicht op de Boven-Merwede. Waar alles en iedereen voorbij komt.
Goed, de klussen.
IJzerwerk:
Ik had geen davit (of autokraan..) dus een paar maanden geleden een tweedehands davit op de kop getikt.
Die is achterop de roef gelast, zodat de boot het water niet alleen ín maar ook weer uit kan.
Een flinke jongen, die vgs de vorige eigenaar wel 1000kg aan kan. Iemand nog een Duitse Schottelboot over?
De slechte plekken in de voorwoning zijn vervangen. Onder de patrijspoorten was het staal tgv lekkages doorgerot, dus daar zijn nieuwe stukken ingezet. De poorten zelf zijn opgeknapt en met nieuwe rubbers weer teruggeplaatst. Ook de klappen aan de voorkant waren niet meer te redden dus daar is een plaat ingezet. Tzt moeten daar weer luiken in maar voorlopig is het tenminste dicht.
Nu het schip daar weer waterdicht is kan ik geladen tenminste zonder zorgen het grote water over. De gaten waren dichtgeplakt met aluminiumtape en of dat het zou houden met een flinke golf was zeer de vraag (of niet ).
Daarnaast heb ik diverse aluminium luiken van knevels laten voorzien. Voorop, de achterpiek en die onder de stuurhut. Nu moeten we een golfje kunnen hebben.
De machinekamer deur was achter de rubbers doorgerot, en ook knevels en een slot ontbraken. Dus een nieuwe deur laten maken, van RVS (jawel..). Afgezien dat ik 'm waterdicht wil hebben moet een MK in mijn ogen ook luchtdicht gesloten kunnen worden igv brand. Op deze manier is daar een begin aan gemaakt. Nu moet ik alleen nog wat verzinnen voor de luchthappers op de schacht en de stalen luiken onder stuurhut. Projectjes genoeg..
Verder had ik een paar luiken met gebroken zegelkleppen want als je niet oplet trek je die dingen snel stuk met de luikenwagen. Die zijn vervangen dus voorlopig kunnen de als tijdelijke borging gebruikte spanbanden terug de bak in. En nu proberen ze niet meer vergeten los te maken
Machinekamer en aanverwante techniek:
Bunkers opengemaakt, en daar lag een béste laag bagger in dus die waren wel aan de beurt. Dat moet láng geleden geweest zijn.
Met hoge druk uit laten spuiten door een bekende classificeerder. Na afloop zelf met de waterstofzuiger door de tanks gegaan dus die ook eens van binnen gezien. Tanks gasvrij geventileerd waarna er aan gelast kon worden.
Gelijk nieuwe peilglasafsluiters erop, en de oude water-aftap kraantjes vervangen door zelfsluitende. Volgend jaar moet ik nieuw certificaat maken dus maar vast aan de gang.
De bunker-vulopening in het stuurboord gangboord was niet bruikbaar want ter plaatse was het dek compleet doorgerot. Flinterdun, en met kit aan elkaar. Een bronzen of messing vuldop en stalen dek verdragen elkaar niet altijd. Dek opengesneden, leidingen weggehaald en op de tank afgeblind, nieuw stukje dek erin en nieuwe vul- en ontluchtingen op de roef gemaakt. Gelijk aangepast aan de nieuwe eis dat brandstoftank-ontluchtingen een kwart groter moeten dan de vulopening. Bakboord komt volgend jaar aan de beurt. Die vulopening is nog prima maar de ontluchting te klein.
Sokken voor de BOB's (=Bunker Overvul Beveiliging, inmiddels verplicht) laten maken op alle bunkertanks. De vorige eigenaars hadden die al aangeschaft maar waren er nog niet aan toe gekomen ze te installeren. De kabels moet ik nog wel even aanleggen maar da's een simpel klusje.
Op de bakboord tank alvast sokken laten lassen voor nieuwe leidingen, nu hij toch gasvrij was.
Ook de drinkwatertank uit laten spuiten, hoewel die er eigenlijk nog best netjes uitzag. Daarna opnieuw gecementeerd dus die kan er weer een poosje tegen. Nieuwe peilglas aansluitingen er op want het peilglas was aan de bovenkant open. Bij elke keer vullen liep het dus de MK in, dikke laag roest daar..
Op de brandstof dagtank een Murphy switch laten maken want het oude laag niveau alarm werkte niet meer. En het peilglas is moeilijk af te lezen, maar om dat ook nog te vervangen was me een brug te ver.
Ook op de koelwater expansietank een Murphy switch gemaakt zodat ik eventuele koelwater lekkages voor kan zijn.
Deutz:
Ook de Deutz heeft een onderhoudsbeurt gehad. Verstuivers schoongemaakt en afgeperst. Gelijk even met de endoscoop in de cilinders gekeken maar die zagen er nog prima uit. Hij heeft na de revisie van vorig jaar tenslotte nog geen 2000 uur gelopen.
Een koelwater thermometer en een uitlaatgassen thermometer wartel vervangen. Kapotte smeerolie- en koelwaterdruk manometers vervangen.
Toerental 20 toeren lager afgesteld, want hij liep me wat te hard stationair en da's niet handig met manoevreren. Dat was nog geen eenvoudig klusje maar is toch gelukt. Alleen loopt hij stationair nu ietsje onregelmatig want de regulateur heeft het moeilijk met die lage toerentallen. Maar even aanzien hoe dat bevalt.
Diverse startluchtlekkages opgelost, onder andere van het startventiel. Startluchtvat manometer aansluiting vervangen, en een lekkende startlucht compressor beveiliging en hogedruk klep vervangen. Lage- en hogedruk startlucht alarm schoongemaakt. Alles blijft nu weer goed op druk en de compressor kan de meeste tijd af blijven.
Alleen houd ik vrij lage smeeroliedruk, stationair maar 0,9 bar na het filter. Koelwaterthermostaat een paar graden kouder gezet, en de smeeroliekoeling instelling op maximaal koud, maar het blijft minimaal. Het smeerolie overdrukventiel even bekeken maar ook dat lekt niet. Waarschijnlijk raak ik vrij veel olie kwijt over de lagers. En de smeerolie drukpomp is waarschijnlijk ook niet meer je-van-het. Maar vindt daar maar eens een nieuwe voor..
Het advies van Hoogendijk is nu dikkere olie erin, SAE 40 ipv de gebruikelijke 30, maar daar ben ik eigenlijk een beetje huiverig voor.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Smeerolie analyse laten uitvoeren en er zit vrij veel ijzer en ook wat koper in de olie. Distributietandwielen en nokkenas zijn de voor de hand liggende verdachten. Die tandwielen zagen er nog best netjes uit, maar de harding van de nokkenas begint te verslijten want dat rolde vorig jaar ook al uit het keuringsrapport. Dus voorzichtig op zoek naar een andere nokkenas. Wie heeft er nog een in de schuur staan?
Na afloop is de Jannette door een kersverse schipper, met sinds kort ook haar Groot Vaarbewijs , teruggevaren naar Vreeswijk.
Ik blijf voorlopig even bezig met m'n andere voertuig, en vlieg nog een paar weekjes happy moslims terug naar huis. Die zijn allemaal een hele ervaring rijker.
En dan volgende maand weer aan het varen
Alle plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
Waar houd iemand de moed van daan ,om zo een klus weer verder aan te pakken .Ik neem mn hoed daar heel diep voor af .
Aad1937
Aad1937
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Het blijft een dapper man.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Weinig keus mannen, ik kan niet met een schip met rotte plekken doorvaren. Of smerige tanks, of dingen die niet werken. Dan loopt 't wel een keer spaak.
En het moet ook aan de nieuwe eisen voldoen.
Op elk schip moet je blijven investeren, anders kom je stil te liggen.
En het moet ook aan de nieuwe eisen voldoen.
Op elk schip moet je blijven investeren, anders kom je stil te liggen.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Ik kan toch goed merken dat jij een andere achtergrond hebt. Mijn vader werd regelmatig voor gek versleten omdat hij het onderhoud van zijn schip zo serieus nam, maar jij pakt het echt heel grondig aan. Met die schone tanks kun je nu weer met windkracht 8 het IJsselmeer oversteken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.