Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Ha Rob ken ik ook goed, hij is net met pensioen maar nog wel actief.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Ja inderdaad ik ken Rob goed. Hij is al jaren afdelingsvoorzitter eerst van Schuttevaer Gelderland en nu van de afdeling Zuid Oost van BLN-Schuttevaer.

Maar Jan, dit soort "geintjes" zijn volgens mij typisch voor die beroepsgroep.
Als het moet laten ze een kempenaar met ankers, van 1500 kilo voor en achter, op stil water nog door de ankers gaan.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Nou, inderdaad.
Bij mijn examen, tussen Tiel en Bommel, kwam er uiteraard juist 'n Pool of zo, zonder marifoon,uit de voorhaven van St.Andries,die in eerste instantie voor mij bleef varen;niets aan de hand, zou je denken. Tot hij in het rechte stuk boven Zaltbommel plots in de ankers ging.
Voor mij was het toen' de keuze van ook stoppen of er voorbij met het risico dat hij ook nog zou keren'
Ik koos voor het eerste en dat was goed volgens Rob.
Gr. Jan.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Hah, ik mag dan wel van de jongere garde zijn, maar ook ik heb les gehad van Dhr. van Reem. Kwam toen elke dag met zijn witte Passat station van Bemmel rijden. Ik weet zo niet meer wie ik met de radar-cursus had, wel een voor mij bekende leraar. Die vroeg mij nog om een RWS-er te leren varen, anders kon ie dat radar-diploma wel vergeten. Dus, iemand leren varen op een radar-simulator, dat is weer eens wat anders... :lol:
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Wel aardige herinneringen aan die cursus, samen met mijn broer gedaan waar ik aan boord logeerde. De naam van een instructeur die me te binnen schiet is Wassink, deed ook correctiewerk voor de cursus Scheepvaartmeester. Hij had een hekel aan het begrip "valse echo", een bepaald soort hond kon volgens hem vals zijn, een echo niet. Had een vaardige hand om een cirkel op het bord te krijten!
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Ha ha, toen ik examen deed lieten ze me met een geladen 100 meter zonder boegschroef Weurt uitvaren, bestemming Duitsland. Ik had toen nog nooit met een groter schip dan 600 ton gevaren.
Als je die bocht in een keer probeert, land je met je kop in de andere oever. Dus eerst in de afvaart en daarna op de rivier als er ruimte is weer opdraaien, dat wist ik nog.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Arie »

veen1195 schreef: 09 jul 2018 16:23 Nou, inderdaad.
Bij mijn examen, tussen Tiel en Bommel, kwam er uiteraard juist 'n Pool of zo, zonder marifoon,uit de voorhaven van St.Andries,die in eerste instantie voor mij bleef varen;niets aan de hand, zou je denken. Tot hij in het rechte stuk boven Zaltbommel plots in de ankers ging.
Voor mij was het toen' de keuze van ook stoppen of er voorbij met het risico dat hij ook nog zou keren'
Ik koos voor het eerste en dat was goed volgens Rob.
Gr. Jan.
Beste Veen1195, in jou antwoord zit een schitterende verspreking, je schrijft Bommel, ja ja, uiteraard weet zowat ieder dat je Zaltbommel bedoeld, toch is in de 70-er jaren iemand op zijn radar examen gezakt op de zo gewoonte verspreking Bommel of : "ik zit aan dn Bommel" want de examinator zei, Bommel of dn Bommel ligt op Goeree Overflakkee, en luid protest over deze spraak gewoonte hielp niet!

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Zal wel een beetje aan de examinator liggen ; Toen ik examen deed 1984 nog met commando geven uitkijk voorop, Kopvoor nemen boven St. Andries en in de afvaart bóven de Bommelse brug vroeg ik aan de uitkijk hoe het zicht was, hij antwoordde een goeie honderd meter en dat zaten we boven de brug dus ik vroeg aan die man wat staat er op die brug hij was ook niet dom en zei Ir. W.J. Hupkensbrug, toen werd er zowaar nog gelachen ook.
Een beetje humor is ook niet weg.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Arie,triest verhaal voor de betrokkene..
Ik was nogal fan van Marten Toonder,vandaar...
Gr. Jan.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Beetje laat maar even 1blaadje terug; de foto van Leo van de spits op de Coolsingel. Ik keek even in m'n plakboek en zag dat ik er ook 'n foto van heb;matige kwaliteit .
De spits heette Ancor en er stond met grote letters en cijfers BINNEN-WATER '75 op de huid en er stonden plantenbakken voor; maw, jouw foto is wat ouder.
Het lukt mij niet de foto te plaatsen maar kan hem wel appen.
Gr. Jan.
Plaats reactie