Interessant stukje weer.
Het was me wel bekend, dat je als piloot je vlieguren bij moet houden. Dat dat ook op de sim kan, wist ik dan weer niet. Maar dat is wel een uitkomst, natuurlijk.
Overigens is de vervolg-cursus voor ADN niets nieuws, dat was een 25 jaar geleden ook al zo. En deed je dat niet, dan verliep je certificaat.
Ik heb dan ook al lange tijd geen ADNR meer. Ik ben 1 keer op vervolg gegaan, want de baas betaalde. Daarna heb ik het laten verlopen, ik heb niets met goederen waar dat certificaat verplicht voor is.
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Mooi te zien Erik, dan is n stuurhut maar appeltje eitje
vaar om te leven (niet andersom)
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Is een hele andere tak van sport als met binnenschip varen, wel heel mooi om te zien Erik.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Wel wat groter ,net wat je zegtJanna schreef: ↑06 jul 2018 00:02 Hier ligt een flink verschil met de binnenvaart; daar doe je een keer examen en dat is het dan. Geen opfriscursus vereist. Alleen voor ADN is er sinds kort een 5-jarige opfriscursus, maar voor je Groot Vaarbewijs, Rijnpatent of Radarpatent hoef je nooit meer terug te komen.
De risico's zijn in de luchtvaart natuurlijk wel wat groter
Ik heb een keer van mijn leven gevlogen ,dat wil zeggen ,ik liet mij vliegen want ik zat achterin de plane
maar er is nog wel een verschil met de scheepvaart
In mijn geval is mijn opleiding begonnen na dat mijn luier verwisseld is voor een korte broek
hier als 6 jarige aan het bijscheppen tijdens het lossen
en Henk was er ook al vroeg bij
Ik weet natuurlijk niet hoe lang je in opleiding bent voor 747 piloot maar ik denk zo maar dat ik langer heb moeten opletten voor dat ik aan de bak mocht
Kees staat aan dek dus ik zit aan het roer
in het boek "Varen "heb ik geschreven dat ik voor het eerst een 5 meter sluisje in voer toen ik 21 jaar was
ik had toen toch al 15 jaar gevaren
en als je vaart leer je uiteraard ook regelmatig weer wat bij ,kijk maar naar je eigen start met de Janet
ik las ooit dat je uit de bocht vloog op weg naar Duitsland om te gaan reviseren
dan heb je kans dat je inderdaad op de Coolsingel eindigt
ik denk dat als de passagiers mij zo als gezagvoerder hadden gezien dat er een paar hun vlucht gecanceld zouden hebben
maar als je als gezagvoerder nog niet kunt inschatten dat je hier niet onder door kunt varen
dan geef ik je gelijk dat er voor sommigen mensen wel een herhalings- cursus opgezet mag worden
Ik denk dat er in de zeevaart (met grote schepen dan toch) en in de luchtvaart veel dingen gestandaardiseerd zijn
ik bedoel te zeggen dat in heel de wereld veel zaken het zelfde zijn geregeld
dat is wel zo gemakkelijk en veilig
in de binnen vaart heb ik tijdens mijn radar patent opleiding ervaren dat de mensen die mij les gaven veel al gefocust waren op het varen op de Waal en Rijn
wij voeren alleen maar op smal vaar water
ik denk dat er leraren waren die nog nooit rond zijn gegaan met een spits op de Yonne tijdens vloed regime ,dat moet je echt uit de praktijk leren
ik weet van mijn maat Stefan dat hij door het te moeten doen zich het varen met een koppelverband op de Moezel eigen heeft gemaakt
er is denk ik een groot verschil met de luchtvaart en de zeevaart
daar zal men sneller een aanpassing doen denk ik door lucht havens te vergroten ,landingsbanen te verlengen ,of sluizen te vergroten ( Antwerpen ,Ijmuiden en in de toekomst Terneuzen )
ook de taal is daar voor gestandaardiseerd dacht ik
in de binnenvaart heeft men hier in Terneuzen en omgeving gedacht om Engels en Hollands als voer taal in te stellen
heden ten dagen varen er nog steeds mensen rond die alleen maar Frans, Duits of Hongaars praten
en dan nog wel met een zwaar accent uit een of andere provincie
nee de praktijk is in vele gevallen als volgt
je vader leert je hoe je een (zeilschip) moet sturen
en ruim 50 jaar na dato kun je dat dan nog
maar ik vind het zeer goed dat piloten met regelmaat nog weer geëxamineerd worden zeker als ze niet dagelijks meer vliegen
gr
leo
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Leo heeft zijn punt weer gezet
Groet,Kees.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
als je antwoord in deze vakantie tijden dan moet je wel wat te zeggen hebben ,wat jij Kees
en nog even voor de duidelijkheid
ik doe het Eric niet na
leo
en nog even voor de duidelijkheid
ik doe het Eric niet na
leo
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Bem het roerend met je eens.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Mooie foto impressie van een vliegsimulator.
Normaal gesproken krijg je niet de kans om van zo dichtbij en vliegsimulator te bekijken.
Weliswaar in dit geval op foto's, maar toch heel interessant om de buitenkant, de cockpit en het hart van de simulator te kunnen bekijken.
Mooie foto impressie van een vliegsimulator.
Normaal gesproken krijg je niet de kans om van zo dichtbij en vliegsimulator te bekijken.
Weliswaar in dit geval op foto's, maar toch heel interessant om de buitenkant, de cockpit en het hart van de simulator te kunnen bekijken.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Bij een vlucht over de Alpen naar Milaan ben ik in de cockpit geweest.Het toestel was italiaans en de captain braziliaans,wat ik opmerkelijk vond.In het vliegtuigje van Sint Maarten naar Saba stond de deur naar de cockpit open en konden we meekijken tijdens de landing.Ik denk,dat dat nu ondenkbaar is.
Groeten,Arie.
Re: Vliegende Vaart
Zeker interessant,Erik, jouw uitleg en de foto's.
De 'dode hoek' is kleiner dan ik had gedacht;je ziet de baan vlak voor je goed.
Mijn enige simulator-ervaring betrof de 14 daagse radarcursus,30 jaar geleden aan de Waalhaven zz.
Verschil was onder meer dat je absoluut niet 'naar buiten' kon kijken.
Overeenkomst ondermeer dat de examinator de omstandigheden qua weer en stroming kon beïnvloeden.
Zo weet ik mij nog heel goed te herinneren dat ik afvarend was boven de Waalkop en ik moest de Waal insturen.
'n Makkie,zou je denken,maar de instructeur liet mij de punt schampen;ik was daarom zeer boos,want zijn argument
was dat er meer stroom het Pannerdens kanaal intrekt.
Gelukkig was deze man niet tevens mijn examinator,want dat was Rob van Reem. (die ken jij wel Theo)
Gr.Jan.
De 'dode hoek' is kleiner dan ik had gedacht;je ziet de baan vlak voor je goed.
Mijn enige simulator-ervaring betrof de 14 daagse radarcursus,30 jaar geleden aan de Waalhaven zz.
Verschil was onder meer dat je absoluut niet 'naar buiten' kon kijken.
Overeenkomst ondermeer dat de examinator de omstandigheden qua weer en stroming kon beïnvloeden.
Zo weet ik mij nog heel goed te herinneren dat ik afvarend was boven de Waalkop en ik moest de Waal insturen.
'n Makkie,zou je denken,maar de instructeur liet mij de punt schampen;ik was daarom zeer boos,want zijn argument
was dat er meer stroom het Pannerdens kanaal intrekt.
Gelukkig was deze man niet tevens mijn examinator,want dat was Rob van Reem. (die ken jij wel Theo)
Gr.Jan.