Erik ,
Je hebt een mooi plaatje gemaakt beneden het veer van Opheusden.
je schrijft er bij : Mooi wonen, als je van privacy houdt
Het mooie witte huisje wat je daar ziet is het oude Waardmans huis.
Dat was de woning van de Waardsman in de tijd dat het gebied de Blauwe Kamer nog geen natuurgebied was.
Waardsman : iemand die daar in het gebied de toezichthouder was.
Het huisje is nu in beheer van het Utrechts landschap.
gr,schier
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Vliegende Vaart
Leuk om wat achtergrond over dat huisje te horen Schier. Het staat daar prachtig.
Wij hebben vanmorgen 500ton sojaschroot geladen bij de IGMA.
We hadden een paar honderd meter verderop overnacht. Om kwart voor zes wakker gebeld door de controleur, dat we die kant op konden komen. Om half zeven lagen we aan de weegtoren. Die zetten je met twee draden vast en verhalen je. Werkt perfect. Het laden ging vlot, binnen anderhalf uur zat het erin. Papieren en wegwezen, het volgende schip lag al naast ons te wachten.
Dichtgelegd op een steiger iets verderop, en om half negen waren we onderweg.
Standaard route via ARK, Lek, Noord, stukje Oude Maas en Dordtse Kil. Om zes uur gemeerd in de vluchthaven van 's Gravendeel.
De plaatjes:
Wij hebben vanmorgen 500ton sojaschroot geladen bij de IGMA.
We hadden een paar honderd meter verderop overnacht. Om kwart voor zes wakker gebeld door de controleur, dat we die kant op konden komen. Om half zeven lagen we aan de weegtoren. Die zetten je met twee draden vast en verhalen je. Werkt perfect. Het laden ging vlot, binnen anderhalf uur zat het erin. Papieren en wegwezen, het volgende schip lag al naast ons te wachten.
Dichtgelegd op een steiger iets verderop, en om half negen waren we onderweg.
Standaard route via ARK, Lek, Noord, stukje Oude Maas en Dordtse Kil. Om zes uur gemeerd in de vluchthaven van 's Gravendeel.
De plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je vliegers collega's van dit soort plaatjes vinden
of hebben ze geen idee wat je hobby is?
gr
leo
of hebben ze geen idee wat je hobby is?
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Die ex-collega's vinden het bijna allemaal erg leuk. Ik heb een lange lijst van mannen die een keer mee willen.
Wanneer het zonnig en 25C is, en van na de koffie tot biertijd zeg maar
Mijn vrouw vliegt nog en er wordt haar vaak gevraagd hoe alles gaat en waar ik uithang.
Wanneer het zonnig en 25C is, en van na de koffie tot biertijd zeg maar
Mijn vrouw vliegt nog en er wordt haar vaak gevraagd hoe alles gaat en waar ik uithang.
Re: Vliegende Vaart
de piloot is geland in de oostsluis van Terneuzen ,vanavond vroeg klaar in Belgenland
gr
leo
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Ja, we zijn in Belgie. Het schoot lekker op vandaag. Twee vlotte sluizen en twee niet.
In twaalf uur van 's Gravendeel tot boven Evergem vind ik goed genoeg.
Bij de Volkeraksluizen konden we gelijk invaren in de bakboord (met de beweegbare brug) sluis die blijkbaar de buitendeuren kapot heeft want hij werd maar half gebruikt.
Ook bij de Krammer konden we zo invaren. Tij mee in het Zijpe. Zeehonden, zaagbekken, wulpen en ander beestenspul gespot op de Oosterschelde.
In Hansweert een half uurtje gewacht op de sluis, maar we werden alleen geschut en dat scheelt weer tijd. Via sluisplanning.nl een schutting in de Oostsluis gepland voor half vijf, maar eenmaal buiten Hansweert bleek dat een schutting eerder eerder misschien ook haalbaar was. We hadden het laatste staartje eb, en pas tegen Terneuzen stil water. Dus toen gang gemaakt om een uur eerdere sluis te halen. De Deutz schoonblazen noemde Ed dat ergens.. We liepen ook met stil water nog 17km, niet slecht met 500 ton in.
Om tien over half vier in de sluis. Die had 10 minuten op ons gewacht, goed geregeld
Gezwaaid naar Leo, die zat op de RWS88.
Op het Kanaal Gent Terneuzen was het druk met zeevaart. Die gingen door de beweegbare bruggen en wij door de zij-openingen.
Op de Ringvaart kwamen we een andere Vreeswijker tegen, de Levant.
Bij Evergem een half uur moeten wachten, en geschut.
In de invaart van de oude sluis gemeerd boven de sluis, met de tanker Sint Maarten en de spits Albemar.
Morgen het laatste stuk naar Sint Elooys Vijve. We moeten lossen boven de brug want de kade bij de silo's wordt vernieuwd.
In twaalf uur van 's Gravendeel tot boven Evergem vind ik goed genoeg.
Bij de Volkeraksluizen konden we gelijk invaren in de bakboord (met de beweegbare brug) sluis die blijkbaar de buitendeuren kapot heeft want hij werd maar half gebruikt.
Ook bij de Krammer konden we zo invaren. Tij mee in het Zijpe. Zeehonden, zaagbekken, wulpen en ander beestenspul gespot op de Oosterschelde.
In Hansweert een half uurtje gewacht op de sluis, maar we werden alleen geschut en dat scheelt weer tijd. Via sluisplanning.nl een schutting in de Oostsluis gepland voor half vijf, maar eenmaal buiten Hansweert bleek dat een schutting eerder eerder misschien ook haalbaar was. We hadden het laatste staartje eb, en pas tegen Terneuzen stil water. Dus toen gang gemaakt om een uur eerdere sluis te halen. De Deutz schoonblazen noemde Ed dat ergens.. We liepen ook met stil water nog 17km, niet slecht met 500 ton in.
Om tien over half vier in de sluis. Die had 10 minuten op ons gewacht, goed geregeld
Gezwaaid naar Leo, die zat op de RWS88.
Op het Kanaal Gent Terneuzen was het druk met zeevaart. Die gingen door de beweegbare bruggen en wij door de zij-openingen.
Op de Ringvaart kwamen we een andere Vreeswijker tegen, de Levant.
Bij Evergem een half uur moeten wachten, en geschut.
In de invaart van de oude sluis gemeerd boven de sluis, met de tanker Sint Maarten en de spits Albemar.
Morgen het laatste stuk naar Sint Elooys Vijve. We moeten lossen boven de brug want de kade bij de silo's wordt vernieuwd.
Re: Vliegende Vaart
Vandaag het laatste stukje gedaan. Uur of vier varen de Leie op. Om een heren-tijd van negen uur vertrokken vanaf Evergem. Bij de sluis nog even de vuilnis afgegeven want dat gaat in Nederland niet meer. Of je moet een prijzig abonnement afsluiten. Met dank aan de vorige minister van V & W
Mooi zonnig weer met oostenwind en net onder nul. Dekwasleiding gelukkig afgetapt.
Er ligt hier nog lang geen ijs, gelukkig maar want daar zit ik niet op te wachten. Ik heb voorlopig geen trek in reizen naar Friesland.
Er kwam afgelopen week een reisje kunstmest van Gent naar Heeg voorbij wat met vliegende vaart zou moeten gebeuren - dinsdag laden en donderdag lossen. Ik snap de haast, want de bestemming ligt aan schaats-water. Maar dinsdag laden donderdag lossen ga ik niet redden in de dagvaart, heel misschien vrijdag. Ik vroeg ijsgeld maar dat vond de verscheper het risico van de vervoerder. En wat geboden werd maakte het niet de moeite waard. Afgewezen dus.
Sluis Baafs Vijve samen met de Belgische Svero die ook in de Mercuriushaven geladen heeft, en een NL's beunschip wat maar met moeite de droogte beneden de sluis voorbij kwam.
Om half twee lagen we boven sluis Sint Baafs Vijve, aan de kade boven de brug waar vroeger zand en grind werd overgeslagen.
Maandag om acht uur gaan ze ons hier lossen, met vrachtwagens naar de silo van Leievoeders.
We zijn even het dorp in gewandeld maar een wereldstad is het niet
De plaatjes:
Mooi zonnig weer met oostenwind en net onder nul. Dekwasleiding gelukkig afgetapt.
Er ligt hier nog lang geen ijs, gelukkig maar want daar zit ik niet op te wachten. Ik heb voorlopig geen trek in reizen naar Friesland.
Er kwam afgelopen week een reisje kunstmest van Gent naar Heeg voorbij wat met vliegende vaart zou moeten gebeuren - dinsdag laden en donderdag lossen. Ik snap de haast, want de bestemming ligt aan schaats-water. Maar dinsdag laden donderdag lossen ga ik niet redden in de dagvaart, heel misschien vrijdag. Ik vroeg ijsgeld maar dat vond de verscheper het risico van de vervoerder. En wat geboden werd maakte het niet de moeite waard. Afgewezen dus.
Sluis Baafs Vijve samen met de Belgische Svero die ook in de Mercuriushaven geladen heeft, en een NL's beunschip wat maar met moeite de droogte beneden de sluis voorbij kwam.
Om half twee lagen we boven sluis Sint Baafs Vijve, aan de kade boven de brug waar vroeger zand en grind werd overgeslagen.
Maandag om acht uur gaan ze ons hier lossen, met vrachtwagens naar de silo van Leievoeders.
We zijn even het dorp in gewandeld maar een wereldstad is het niet
De plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
Even een update over waar de Jannette zoal met vliegende vaart naartoe vaart
Gisteren gelost in Sint Elooys Vijve bij de kade waar vroeger zand en grind werd gelost. Dat ging vlot, met een mobiele kraan en twee vrachtwagens. Hoorde van een collega schipper dat als je bij de silo van Leievoeders lost het normaliter vrij traag gaat, met hun eigen zuigpijp. Mazzel dus dat hun kade niet beschikbaar was.
Net na de middag klaar. Nageveegd en richting Gent, voor het volgende reisje. Dat wordt 500ton sojaschroot (what else..) naar Grobbendonk.
Om een uur of negen gemeerd in het Rodenhuizedok aan een wachtsteiger tegenover Eurosilo's.
Vanmorgen om acht uur onder de pijp, in afwachting van. Grote groepen bergeenden hier, die komen op het veevoer af.
Om negen uur begonnen. Maar toen er een hoopje van een ton of 20 in zat liep er op de wal een band over, want we zagen ergens grote bergen sojaschroot naar beneden storten. Alles gestopt en overleg op de wal. Deze pijp wordt even niet meer gebruikt totdat het probleem met de aanvoer is opgelost, dus we moesten naar een andere laadpijp. Maar eerst moest die 20 ton er weer uit, want anders wisten ze niet hoeveel we geladen hebben.
Dus verhaald naar achterin het dok naar een mobiele kraan.
Dat hoopje eruit gehaald, bobcat erin en 10minuten later er weer uit. En zojuist begonnen aan een nieuwe poging, bij een andere pijp.
Zo kan het dus ook gaan.
Wordt vervolgd..
Gisteren gelost in Sint Elooys Vijve bij de kade waar vroeger zand en grind werd gelost. Dat ging vlot, met een mobiele kraan en twee vrachtwagens. Hoorde van een collega schipper dat als je bij de silo van Leievoeders lost het normaliter vrij traag gaat, met hun eigen zuigpijp. Mazzel dus dat hun kade niet beschikbaar was.
Net na de middag klaar. Nageveegd en richting Gent, voor het volgende reisje. Dat wordt 500ton sojaschroot (what else..) naar Grobbendonk.
Om een uur of negen gemeerd in het Rodenhuizedok aan een wachtsteiger tegenover Eurosilo's.
Vanmorgen om acht uur onder de pijp, in afwachting van. Grote groepen bergeenden hier, die komen op het veevoer af.
Om negen uur begonnen. Maar toen er een hoopje van een ton of 20 in zat liep er op de wal een band over, want we zagen ergens grote bergen sojaschroot naar beneden storten. Alles gestopt en overleg op de wal. Deze pijp wordt even niet meer gebruikt totdat het probleem met de aanvoer is opgelost, dus we moesten naar een andere laadpijp. Maar eerst moest die 20 ton er weer uit, want anders wisten ze niet hoeveel we geladen hebben.
Dus verhaald naar achterin het dok naar een mobiele kraan.
Dat hoopje eruit gehaald, bobcat erin en 10minuten later er weer uit. En zojuist begonnen aan een nieuwe poging, bij een andere pijp.
Zo kan het dus ook gaan.
Wordt vervolgd..
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Zo beleef je nog eens wat, Erik.Je komt zo op allerlei bekende plekken uit mijn rijke varende verleden.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Gelukkig heb je er goed weer bij anders gaat dit gauw vervelen
Bij regen e.d. ben je alleen maar aan het open en dicht leggen
grt Wim
Bij regen e.d. ben je alleen maar aan het open en dicht leggen
grt Wim