Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Kroes »

Als ik MT mag geloven ligt Erik verwaaid onder Panheel.
Zou best willen gaan kijken, maar met deze wind met de Panda lijkt me geen goed idee als het niet nodig is.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Haha, dat scheefvallen herken ik. Bij ons gebeurde dat als we het water bijna op 2/3 van het voorschot hadden staan. Maar omdat we een houten buikdenning hadden, stond het dan daaronder nog een stuk verder naar voren. Bij het achterschot stond het water dan ruim 1,5 meter bovenop de buikdenning.
Onze sporen waren maar 23 cm hoog. Voordeel was wel dan de ca. 50 ton water die onder de buikdenning zat, niet makkelijk naar voren kon lopen bij het manoeveren. Probeer maar eens een noodstop te maken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Ooit heb ik op een schip van 105 m lang met 800 ton ballast in 1 ruim een noodstop moeten maken omdat de hefstuurhut weigerde.Het water vloog het over de voorroef en het voordek.
Groeten,Arie.
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom »

Het is ook weer om in je bed te blijven.
Vanmorgen de Angelina, boven Rossum, wil St Andries in.
Afbeelding

Afbeelding

gr Rienk, misschien kan iemand de fotos draaien?
nog steeds een beetje bezig
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Wij liggen inderdaad verwaaid beneden sluis Panheel, aan de bakboord remming na de sluis. Lager wal in dit geval, en normaliter geen ideale plaats om een storm uit te liggen, maar nu wel. De THE-AN XIV die aan de andere wal lag moest daar als een haas vandaan omdat er bomen omwaaiden en bijna op z'n hut terechtkwamen. Hij ligt nu achter ons.
Bomen omgewaaid beneden sluis Panheel
Bomen omgewaaid beneden sluis Panheel
IMG_8451.jpg (144.72 KiB) 2069 keer bekeken
Ik pieker er niet over om met een leeg schip en zo'n matig kopschroefje te gaan varen met deze storm.

De molen in Born gebeld en die hadden ook al problemen. Afgesproken dat voordat ik hier vertrek ga ik eerst met ze bel of ze ons nog wel gaan laden vandaag. Anders wordt het morgen.
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

bij ons in terneuzen is de wind afgenomen tot 6 beaufort vanmorgen stonden er flinke zee op de schelde
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Kroes »

Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Wat plaatjes van vandaag.

Stormschade, omgevallen bomen.
Wij hadden zelf geen schade hoewel de reddingboeien van de brug afwoeien. Snel naar binnen ermee. De luiken zaten gelukkig goed vast, met spanbanden erom.
Achterop een touwtje erbij gezet, en wat extra wrijfhouten ertussen gegooid zodat we niet zo lagen te bonken.
Dekzeil van de reddingboot extra gesjord want dat dreigde weg te vliegen.
Touwtje om het blauwe bord.

De Gerardus lag voor ons, mooi schip vind ik dat. Strak en geschikt voor lage bruggen. Die had z'n autokraan omhoog laten staan tijdens de storm en op een gegeven moment draaide z'n evenaar rondjes aan de hijsdraad. Hij draaide gelukkig ook weer terug :mrgreen:
Vraag me af of ze dat gezien hebben want het gebeurde boven hun hoofd.

In de middag zwakte de wind snel af en om vier uur zijn we naar Born vertrokken. De wind was er inmiddels compleet uit.

Kwart over zes gemeerd in een gloednieuwe grind-haven.
Op de wachtplaatsen grote palen met bolders eraan die of iets te hoog of aan te lage kant zitten. De afloopbruggen zitten ontzettend hoog, je moet eerst een ladder op om op de brug te komen. Je ligt hier op een kanaal met neem ik aan een vrij constant kanaal-peil. Waarom die bruggen dan zo hoog moesten? Probeer je fiets er maar eens af te krijgen :roll:

We hebben de luiken over twee stapels verdeeld; de helft voor-, en de rest achterop. Klaar om te laden.
Morgenochtend om staan we erop voor half negen.

De Gerardus, mooi schip.
De Gerardus, mooi schip.
IMG_8452.jpg (221.7 KiB) 2992 keer bekeken
Hier ook een om
Hier ook een om
IMG_8453.jpg (214.15 KiB) 2992 keer bekeken
bomen kerkhof
bomen kerkhof
IMG_8454.jpg (180.76 KiB) 2992 keer bekeken
Bomen om
Bomen om
IMG_8458.jpg (343.5 KiB) 2992 keer bekeken
Julianakanaal
Julianakanaal
IMG_8455.jpg (91.95 KiB) 2992 keer bekeken
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

kapiteinrob.jpg
kapiteinrob.jpg (17.15 KiB) 2949 keer bekeken
Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag grind geladen in Born, in de werkhaven Koeweide/Trierveld.

Dat grind komt uit de Maas en zijn oevers en uiterwaarden. De rivier wordt uitgebaggerd om de rivier te verruimen, en er komen nevengeulen. Eea om overstromingen te verminderen. Google maar eens op Consortium Grensmaas.
Het grind gaat met lange lopende banden naar de speciaal hiervoor aangelegde werkhaven, via tunnels begreep ik. Daar wordt het gebroken en gesorteerd en op grote bergen gestort.
Dan komt het naar de laadinstallaties Rotterdam 59 en Merwede 28, enorme en complexe installaties. Deze werkhaven is hier speciaal voor aangelegd, en als het project over een jaar of acht klaar is moet het een jachthaven worden zei een medewerker.

Om half negen onder de schuif. De ijkmeester had de ijken 's morgens vroeg al opgenomen met een bootje, niets van gemerkt.
Ik had ze inmiddels zelf ook opgenomen en we kwamen praktisch tot hetzelfde resultaat, bijna een ton winst 8)

En toen dus voor het eerst grind geladen. Dat gaat hard met 400t/uur, en als het eenmaal loopt is er geen weg terug.
Teveel krijg je er niet meer uit, er is geen kraan om een hapje om te gooien. Nadat je 'ho' zegt komt er nog 6-7 ton voordat de band leeg is.
Stress! :mrgreen:

Achterop begonnen en dan gaat hij er vrij diep in achter. De hopen voor en achterin het ruim het grootst en in het midden wat lager om het buigend moment van het schip te beperken.

Ik was wat laat met overboordafsluiters, en de douchebak stond al halfvol voordat ik er aan dacht. Gelukkig is er over de hoogte van de bak goed nagedacht 8) Hij is inmiddels weer leeg, en verder bleef alles droog. Ook de wc, maar die staat hoog.
Achterpiek geïnspecteerd en ook daar gebeurde niet veel. Glands van de roerassen voor de zekerheid een slagje aangedraaid want bakboord druppelde een beetje. Daar gaan we vgd week eens nieuw vetkoord in zetten.

Helaas raakte de laadinstallatie verstopt want er liep ergens op de wal een silo over. Er moest geschept worden, en dat koste anderhalf uur.
Toen kwam de laatste hoop in het voorruim.

Half twaalf waren we beladen en konden we achteruit. Even de luiken van voorop naar het midden gelegd, luikenwagen achterop gezet en gesjord, de voormast achterover, en vertrokken.
We hebben een compleet ander schip als gisteren toen we leeg waren. Alles gebeurt traag en rustig, lekker stabiel. Wel tijdig afstoppen. Maar als je met 4km de sluis in loopt komt het goed.

In Maasbracht even een uurtje gestopt om boodschappen te doen. Bij de beste Echte Bakker van Nederland brood en Limburgse vlaai gekocht.

Verder liep het vlot, alle sluizen stonden voor ons klaar. Rustig aan gedaan, 350 toeren op de Deutz en dat leverde met wat stroom in de kont 15-16km/uur op. Om negen uur beneden Sambeek op de remming gemeerd.
Morgen bijtijds weg, en dan moeten we Zwartenberg wel kunnen halen, ijs en weder dienende.

En het bewijs dat dit een waar gebeurd verhaal is: :mrgreen:
Onder de schuif
Onder de schuif
IMG_8459.jpg (125.8 KiB) 2602 keer bekeken
Daar gáát m'n mooi geverfde vloer..
Daar gáát m'n mooi geverfde vloer..
IMG_8460.jpg (148.97 KiB) 2602 keer bekeken
Hoogwater in de douchebak :)
Hoogwater in de douchebak :)
IMG_8466.jpg (251.78 KiB) 2602 keer bekeken
Achterpiek inspectie
Achterpiek inspectie
IMG_8469.jpg (131.26 KiB) 2602 keer bekeken
Het zit erin
Het zit erin
IMG_8470.jpg (230.92 KiB) 2602 keer bekeken
Sluis Maasbracht in
Sluis Maasbracht in
IMG_8472.jpg (151.08 KiB) 2602 keer bekeken
Vroeger was het hier nóg veel drukker
Vroeger was het hier nóg veel drukker
IMG_8474.jpg (214.99 KiB) 2602 keer bekeken
Hé, een tjalk!
Hé, een tjalk!
IMG_8475.jpg (194.28 KiB) 2602 keer bekeken
In Maasbracht zit veel bedrijvigheid
In Maasbracht zit veel bedrijvigheid
IMG_8480.jpg (159.55 KiB) 2602 keer bekeken
Sleepschip (duwbak?) Vasco da Gama met platte kont
Sleepschip (duwbak?) Vasco da Gama met platte kont
IMG_8483.jpg (153.03 KiB) 2602 keer bekeken
We zijn 'geschoten'
We zijn 'geschoten'
IMG_8488.jpg (196.07 KiB) 2602 keer bekeken
Maar we schieten gelijk terug ;)
Maar we schieten gelijk terug ;)
IMG_8485.jpg (149.86 KiB) 2602 keer bekeken
Vergezichten
Vergezichten
IMG_8491.jpg (139.86 KiB) 2602 keer bekeken
Mooie Maas
Mooie Maas
IMG_8494.jpg (133.32 KiB) 2602 keer bekeken
Plaats reactie