Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wim Geerling »

Toch jammer dat mij af en toe als geboren en getogen zand en grindschipper het gevoel bekruipt dat dat werk door mensen uit een andere markt afgezeikt moet worden omdat in het werk wat ze zelf gewend waren te doen absoluut geen onvolkomenheden voor kwamen.

Groet Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Wim;
In mijn optie is er niets mis met die sector, mijn commentaar was bedoeld als een grapje over dat boek, Mijn vader en later ook ik zelf waren niet vies van een reisje grind. En iedere sector heeft z'n specialiteiten.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wim Geerling »

Gelijk mee eens Kees, ik persoonlijk denk dat het meer te maken heeft met een bepaalde bekendheid in de sector waar je je het meeste in bevind. Als ik buiten de mij bekende sector ga moest en moet ik ook regelmatig leergeld betalen. En ja de sterke verhalen over fooien ed ken ik ook maar dan niet alleen uit de zand en grind bisnis maar ook uit andere sectoren.

Groet Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Wim mocht je je eigen gestoord hebben aan mijn schrijven ,ik zeik niks af
het eerste stukje ging over mijn onkunde tijdens het varen op de spits Jan -Hendrik
en het tweede stukje waar jij waarschijnlijk op doelt, gaat over het niet na komen van gemaakte afspraken
het laden op je beurt
verder geen commentaar van mijn kant
het is maar om te lachen hé
Afbeelding
gr
leo
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Dit hoort misschien bij kletsen en klagen, nu hier maar even, in de 60er jaren werden wij door een buurman uit die zand en grindwereld getipt dat zijn opdrachtgever schepen zocht om van omgeving Roermond naar Drachten of verder te varen en dat zijn wij gaan doen, altijd laden aan de KATO ,dus nooit wachttijd met laden,prima werk, maar na belading melden aan sluis Roermond, geen marifoon geen telefoon geen radar,wel een roeiboot zonder B.B motor,dus als wij s,morgens opstonden misten wij altijd de Talisman van collega B, Hij was weer eens 5 gulden te lang , een goede leer, gr Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Wim, die molen heette CATO met een C.
En laten we de discussie maar sluiten met de wijze woorden van een heel bekend Persoon uit het Nieuwe Testament ; Wie van u zonder zonden is werpe de eerste steen.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

ik zal nog eens wat zeggen :roll:

het is dat ik niet in de buurt ben anders had ik er wel een eindje opgezet na belading
ik heb al meer eens bij een grind mannetje langszij gelegen onder het varen
Afbeelding
als je afgeladen bent is een beetje extra gang nooit weg 8)
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Grind, ik ga het morgen wel merken hoe dat gaat. Het belletje vanmiddag met degene die de laden coordineert was in ieder geval heel relaxt. Om half vijf morgenmiddag laden van de Merwede 28 na de Mira Maris.

Maar goed, vandaag dus om zes uur verder met lossen. Pijp erin en zuigen maar.
Vreselijk vies weer met buien natte sneeuw en regen, en ook nog flink wat wind. Op dit soort dagen mis ik het vliegen en z'n vaak tropische bestemmingen wel :wink:

Om half twaalf waren we leeg. Ruim even uitgespoten om alle tarwe weg te krijgen. Je zou denken dat je met zo'n zuiger hartstikke schoon wordt maar omdat het regende en sneeuwde bleef er het nodige plakken.

Na het uitspuiten ballasten. De ballasttank gaan we niet meer gebruiken na onze ervaringen in Arques, die moet eerst dichtgemaakt worden.

Dus in het ruim. Eerst begonnen met de dekwasslang en twee kleine dompelpompen maar dat schoot niet op. Toen de gróte dompelpomp voorgaats gehaald. Daar zit een 4 duims (denk ik) slang aan en er komt een enorme paal water uit. Het ding draait op krachtstroom en is serieus zwaar. Er is een davitje bij voor op de luikenwagen maar dat was incompleet dus we hebben 'm met z'n tweeen getild.
En toen ging het hard. Toen het water tegen het voorschot begon te komen gingen we meten hoe laag we al waren, maar intussen vielen we scheef. Gestopt en er weer wat water uitgepompt. De buurman van de net aangekomen Mijn Verlangen kwam ons van advies en hulp voorzien. Hij kwam gelijk met de opmerking heb je de bunker crossoverleiding wel dicht staan. :oops: Dat was ik dus even vergeten - een leermomentje :mrgreen: Dicht gezet en recht getrimd. Met het water tot net voorbij het voorste gebint lagen we aardig recht en diep genoeg voor de bruggen.
Luiken open laten liggen omdat we grind moeten laden. Maar volgende keer leg ik 'm voor het varen toch even dicht want zo'n open ruim geeft veel echo's op de radar.

Vertrokken en gezwaaid verderop in het haventje beneden sluis 16.
Daarna terug langs de silo waar inmiddels de spits Canberra rijst lag te lossen. Door het dorp en naar sluis 15. Geschut en het kanaal Wessem-Nederweert af.
Bij Panheel nu wél door de kleine sluis geschut, bedankt voor de tip Johan 8) Hij was breed genoeg voor ons. En als je er eenmaal in ligt hoef je idd eigenlijk niet vast te maken.

Door de sluis blijven liggen want het is morgen maar een paar uur varen en daar hebben we zowat de hele dag voor.
Heerlijk rustig hier hoewel ik verderop wel een grote weg hoor.

De plaatjes:
De zuiger erin
De zuiger erin
IMG_8430.jpg (126.78 KiB) 2288 keer bekeken
Ballasten met vier slangen waarvan een genoeg was geweest ;)
Ballasten met vier slangen waarvan een genoeg was geweest ;)
IMG_8434.jpg (138.27 KiB) 2288 keer bekeken
Scheef..
Scheef..
IMG_8437.jpg (110.39 KiB) 2288 keer bekeken
Weer een beetje eruit
Weer een beetje eruit
IMG_8440.jpg (145.75 KiB) 2288 keer bekeken
Water tot net voor het voorste gebint
Water tot net voor het voorste gebint
IMG_8441.jpg (105.84 KiB) 2288 keer bekeken
Richting sluis 16
Richting sluis 16
IMG_8443.jpg (171.66 KiB) 2288 keer bekeken
Hier lagen we
Hier lagen we
IMG_8444.jpg (139.21 KiB) 2288 keer bekeken
De aardige buurman met de Mijn Verlangen
De aardige buurman met de Mijn Verlangen
IMG_8446.jpg (150.94 KiB) 2288 keer bekeken
Sluis 15
Sluis 15
IMG_8447.jpg (116.5 KiB) 2288 keer bekeken
Kruising Nederweert
Kruising Nederweert
IMG_8448.jpg (94.41 KiB) 2288 keer bekeken
In de kleine sluis Panheel
In de kleine sluis Panheel
IMG_8450.jpg (160 KiB) 2288 keer bekeken
Past net
Past net
IMG_8456.jpg (118.12 KiB) 1758 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, dat klopt Erik; leeg open heb wel last van die valse echo de reflectie van je voorschot. En dat van je overcros van je gasolie ; had je daar vorige reis geen last van? Ik zette op de kempenaar als ik in het voorruim ballastte ook eerst de overcros dicht nadat ik het schip met de gasolie had recht getrimd.
Goede reis verder.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

brug kelpen is de laagste op dat traject daar gingen altijd met gang onderdoor dan zakt het schip minstens 30 cm ik ballastte tot 5 mtr
Plaats reactie