die Duijvedijker is in het verre verleden als matroos bevaren door mijn oudste broer Wim
de toenmalige schipper (het zoontje van de baas als ik het goed onthouden heb)
sprak de gedenkwaardige woorden tegen mijn broer : als je 350.000,00 gulden op tafel legt zet ik hem hier tussen de kribben en stap er af
dan is tie van jou
het schip was toen meen ik 2 jaar oud ,en ze voeren er regelmatig mee naar boven
beetje groot praat tegen een gast van 18 jaar die geen cent te makken had
van de grotere schepen die kwa afmetingen na een spits komen is het mijn favoriet
gr
leo
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Van middag even langs je schip gelopen: 14.45 je lag nog goed strak in de touwen en ze zullen met hoog water niet van de palen af drijven.
en een vraagje, hoe veel handgranaten heb je buiten boord moeten gooien om de pennen te krijgen voor je luiken of zijn die te koop per ton?
Ik had op aan raden van Leo een puts en luiwagen mee genomen, maar het water bleek nogal zout dus het wilde niet soppen.
gr.geert
en een vraagje, hoe veel handgranaten heb je buiten boord moeten gooien om de pennen te krijgen voor je luiken of zijn die te koop per ton?
Ik had op aan raden van Leo een puts en luiwagen mee genomen, maar het water bleek nogal zout dus het wilde niet soppen.
gr.geert
Re: Vliegende Vaart
Vanmorgen kennis gemaakt met Erik en zijn schip bewonderd. Ziet goed en strak uit.
Ik was wel te laat, alles al schoon, alleen het ruim moest nog gestript worden. Was in mijn ogen goedgekeurd voor volgende lading.
Uiteraard gezellig koffie gedronken
Toch maar dicht gelegd .
grt Wim
Ik was wel te laat, alles al schoon, alleen het ruim moest nog gestript worden. Was in mijn ogen goedgekeurd voor volgende lading.
Uiteraard gezellig koffie gedronken
Toch maar dicht gelegd .
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Vandaag de kunstmest gelost in Vlaardingen in de KW-haven.
Om half acht naar de kraanponton geroepen. De mannen van Stuwadoor Brussé gooiden een touwtje om m'n voorbolder en stopten 'm af op de plaats waar ze 'm hebben wilden. Ik hoefde alleen achterop vast te maken, prima service. Het ruim van de coaster Kastor moest eerst nog gekeurd worden maar om half negen ging de grijper erin. De mannen maakten korte metten met ons partijtje. Om half elf waren we leeg, en konden we uitspuiten. Het waswater afgepompt naar de kraan ponton, en om elf uur plaats gemaakt voor de volgende klant, ook met kunstmest. Achteruit naar een plekje verderop in de haven om het ruim droog te strippen.
Forumleden Navigatie en Teerkwast kwamen langs voor een gezellig praatje. Erg leuk om de gezichten achter de berichtjes te zien.
Jammer genoeg Bart de Deutz niet laten horen want we moesten dicht leggen, en toen we daarmee klaar waren was hij al naar de andere kant van de haven. Dus dat houdt je tegoed Bart.
Morgen beginnen we aan reis nummer vier, er is geen gebrek aan werk. Naar de Dintelhaven gevaren, en op de wachtpalen gemeerd.
We staan voor morgenochtend om half acht op de planning voor 500t sojaschroot naar Deventer.
Als we daar aan het eind van de week leeg zijn dan gaan we naar Vreeswijk, kerstmis houden.
Om half acht naar de kraanponton geroepen. De mannen van Stuwadoor Brussé gooiden een touwtje om m'n voorbolder en stopten 'm af op de plaats waar ze 'm hebben wilden. Ik hoefde alleen achterop vast te maken, prima service. Het ruim van de coaster Kastor moest eerst nog gekeurd worden maar om half negen ging de grijper erin. De mannen maakten korte metten met ons partijtje. Om half elf waren we leeg, en konden we uitspuiten. Het waswater afgepompt naar de kraan ponton, en om elf uur plaats gemaakt voor de volgende klant, ook met kunstmest. Achteruit naar een plekje verderop in de haven om het ruim droog te strippen.
Forumleden Navigatie en Teerkwast kwamen langs voor een gezellig praatje. Erg leuk om de gezichten achter de berichtjes te zien.
Jammer genoeg Bart de Deutz niet laten horen want we moesten dicht leggen, en toen we daarmee klaar waren was hij al naar de andere kant van de haven. Dus dat houdt je tegoed Bart.
Morgen beginnen we aan reis nummer vier, er is geen gebrek aan werk. Naar de Dintelhaven gevaren, en op de wachtpalen gemeerd.
We staan voor morgenochtend om half acht op de planning voor 500t sojaschroot naar Deventer.
Als we daar aan het eind van de week leeg zijn dan gaan we naar Vreeswijk, kerstmis houden.
Re: Vliegende Vaart
"Vliegende Vaart" is in meerdere opzichten een goed gekozen naam voor je onderneming, geniet na een vliegende start straks met je andere Jannette van een paar rustige Kerstdagen,
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Vliegende Vaart
Vandaag begon met vertraging. We zouden om half acht gaan laden, maar wegens technische problemen met de overslaginstallatie van de ADM in Dintelhaven ging een schip wat eerst 's nachts zou laden pas om een uur of acht 's morgens onder de pijp.
Dus wij zijn klusjes gaan doen. De ankerlier draaide niet meer. Electromotor wel en ingaande as ook, maar de uitgaande as bleef stil staan. Lier open gemaakt en het rondsel van de aandrijfas bleek verschoven op de as, en stond nu naast het tandwiel. Terug geschoven en met een tiewrap geborgd. Hopelijk blijft-ie nu zitten. Gelijk maar goed doorgesmeerd met de vetspuit.
Bezig geweest met het aanvragen van offertes om kokerspanten te laten maken. Ik ben in de afgelopen maand een flink aantal reizen constructie en lang ijzer misgelopen, dus die vaste gebinten moeten er zo snel mogelijk uit. Ook m'n bevrachter vond dit een erg goed idee. Dit schip is er bij uitstek geschikt voor, hij is iets breder dan een standaard kempenaar van 6,60m breed, dus kan er bredere constructie tussen de den. En omdat het schip zo scherp is is het niet zo'n hele goede berger, en neemt hij niet zoveel mee op beperkte diepgang. Met 500 ton naar Weert of Eindhoven ben ik kansloos, terwijl de echt volle kempenaars dat soms wel kunnen.
Plan is één demontabel gebint in de midden van het ruim plus de nodige kokerspanten. De expert had een tekening gemaakt met twee demontabele gebinten maar dat is niet handig, die moeten er dan bijna altijd uit. Als er een in het midden zit kan hij vaker blijven zitten omdat je ervoor en erachter laadt. Dus de tekening in overleg met de expert aangepast, en twee extra kokerspanten erin getekend. Heb een aantal werven gemaild en nu maar afwachten wat er terugkomt.
Om een uur werden we geroepen en om half twee ging de pijp erin. 500 ton sojaschroot Lopro. Helaas haperde de aanvoer soms wat waardoor we pas om kwart over vier vol waren. Het bleek toch wat zwaarder dan 50kg/hl, want er bleef een flink gat over voorin. Helaas was vol onder de luiken geen optie, het bleef bij 500ton.
Er zwommen veel kuif eenden en toppereenden.
Of die op het sojaschroot afkomen werd me niet helemaal duidelijk. Kan ook dat het spul vis aantrekt en dat de eenden. Er werd ons gevraagd om de opdringerige meeuwen weg te jagen want die schijten in de lading en dat is niet hygiënisch.
Papieren gehaald, luiken dicht en achteruit. Eenmaal onderweg gelijk de dekwasslang aan de gang want die troep lag echt overal. Het spul stuift enorm.
Een paar km voor de Hartelkering viel de Deutz stil
Op de kopschroef naar de palen voor de kering gevaren, en op onderzoek uit. Als een diesel stil valt is er eigenlijk altijd iets met de brandstof, en dat bleek weer eens: de dagtank leeg. Had gisteren wel een poosje met de gasoliepomp gedraaid maar blijkbaar niet genoeg. Probleem is dat je het peilglas niet meer af kunt lezen omdat het over de jaren donker geworden is. Het is niet zo'n pijpje maar een echt peilglas en een hele klus om te vervangen of schoon te maken. En het dagtank laag niveau alarm werkt dus niet.
Gasoliepomp aan, tank opgevuld en toen vanaf de tank alles ontlucht. Via het groffilter, fijnfilter en uiteindelijk de ldbrandstofpomp en hd brandstofpmp tot aan de verstuivers alle lucht eruit. Half uurtje werk en toen draaide hij weer. Ik zal er alerter op moeten zijn om de pomp elke dag een uurtje te laten draaien. Ik heb geen opvoerpomp op de motor of op de schroefas. Dat laagniveau alarm moet gerepareerd en het peilglas vervangen of schoongemaakt. Weer een les geleerd. Het gebeurde op een hele rustige plaats, en dat was pure mazzel.
Over een donkere Nieuwe Maas met de indrukwekkende skyline van Rotterdam Doorgevaren naar de Maashaven en gemeerd op de steiger. Prachtig plekje. De Transitorius lag er ook, mooi stoer schip vind ik dat.
Even naar de ss Rotterdam gewandeld en een biertje gedronken in de bar daar. Leuke entourage.
Dus wij zijn klusjes gaan doen. De ankerlier draaide niet meer. Electromotor wel en ingaande as ook, maar de uitgaande as bleef stil staan. Lier open gemaakt en het rondsel van de aandrijfas bleek verschoven op de as, en stond nu naast het tandwiel. Terug geschoven en met een tiewrap geborgd. Hopelijk blijft-ie nu zitten. Gelijk maar goed doorgesmeerd met de vetspuit.
Bezig geweest met het aanvragen van offertes om kokerspanten te laten maken. Ik ben in de afgelopen maand een flink aantal reizen constructie en lang ijzer misgelopen, dus die vaste gebinten moeten er zo snel mogelijk uit. Ook m'n bevrachter vond dit een erg goed idee. Dit schip is er bij uitstek geschikt voor, hij is iets breder dan een standaard kempenaar van 6,60m breed, dus kan er bredere constructie tussen de den. En omdat het schip zo scherp is is het niet zo'n hele goede berger, en neemt hij niet zoveel mee op beperkte diepgang. Met 500 ton naar Weert of Eindhoven ben ik kansloos, terwijl de echt volle kempenaars dat soms wel kunnen.
Plan is één demontabel gebint in de midden van het ruim plus de nodige kokerspanten. De expert had een tekening gemaakt met twee demontabele gebinten maar dat is niet handig, die moeten er dan bijna altijd uit. Als er een in het midden zit kan hij vaker blijven zitten omdat je ervoor en erachter laadt. Dus de tekening in overleg met de expert aangepast, en twee extra kokerspanten erin getekend. Heb een aantal werven gemaild en nu maar afwachten wat er terugkomt.
Om een uur werden we geroepen en om half twee ging de pijp erin. 500 ton sojaschroot Lopro. Helaas haperde de aanvoer soms wat waardoor we pas om kwart over vier vol waren. Het bleek toch wat zwaarder dan 50kg/hl, want er bleef een flink gat over voorin. Helaas was vol onder de luiken geen optie, het bleef bij 500ton.
Er zwommen veel kuif eenden en toppereenden.
Of die op het sojaschroot afkomen werd me niet helemaal duidelijk. Kan ook dat het spul vis aantrekt en dat de eenden. Er werd ons gevraagd om de opdringerige meeuwen weg te jagen want die schijten in de lading en dat is niet hygiënisch.
Papieren gehaald, luiken dicht en achteruit. Eenmaal onderweg gelijk de dekwasslang aan de gang want die troep lag echt overal. Het spul stuift enorm.
Een paar km voor de Hartelkering viel de Deutz stil
Op de kopschroef naar de palen voor de kering gevaren, en op onderzoek uit. Als een diesel stil valt is er eigenlijk altijd iets met de brandstof, en dat bleek weer eens: de dagtank leeg. Had gisteren wel een poosje met de gasoliepomp gedraaid maar blijkbaar niet genoeg. Probleem is dat je het peilglas niet meer af kunt lezen omdat het over de jaren donker geworden is. Het is niet zo'n pijpje maar een echt peilglas en een hele klus om te vervangen of schoon te maken. En het dagtank laag niveau alarm werkt dus niet.
Gasoliepomp aan, tank opgevuld en toen vanaf de tank alles ontlucht. Via het groffilter, fijnfilter en uiteindelijk de ldbrandstofpomp en hd brandstofpmp tot aan de verstuivers alle lucht eruit. Half uurtje werk en toen draaide hij weer. Ik zal er alerter op moeten zijn om de pomp elke dag een uurtje te laten draaien. Ik heb geen opvoerpomp op de motor of op de schroefas. Dat laagniveau alarm moet gerepareerd en het peilglas vervangen of schoongemaakt. Weer een les geleerd. Het gebeurde op een hele rustige plaats, en dat was pure mazzel.
Over een donkere Nieuwe Maas met de indrukwekkende skyline van Rotterdam Doorgevaren naar de Maashaven en gemeerd op de steiger. Prachtig plekje. De Transitorius lag er ook, mooi stoer schip vind ik dat.
Even naar de ss Rotterdam gewandeld en een biertje gedronken in de bar daar. Leuke entourage.
Re: Vliegende Vaart
Is dat de oude G,E,M? Ik ben er al zo lang niet meer geweest. Jouw blijft ook weinig bespaard, Erik. Maar houd moed.
Re: Vliegende Vaart
Dit was ADM in Dintelhaven in Europoort Bart. De GEM zat in de Botlek, vroeger vaak geweest met coasters.
En dit was een gevalletje eigen schuld Dagtank beter vol houden.
Maar er was geen stress omdat het op zo'n rustig stukje water gebeurde. Kopschroef erbij en gang houden, achterbuurman voorbij laten lopen en toen naar de palen gesukkeld met zo'n 6km/uur. Het had ook op de Nieuwe Maas kunnen gebeuren met zeevaart erachter. Dat was gekker geweest.
You live and learn
Die steigers in de DIntelhaven waren eerst in gebruik bij GEM I , later toen de A D M ging draaien nam die ze in gebruik want de GEM deed de overslag bijna allemaal aan de buitenkant.
Groet, Kees.
En dit was een gevalletje eigen schuld Dagtank beter vol houden.
Maar er was geen stress omdat het op zo'n rustig stukje water gebeurde. Kopschroef erbij en gang houden, achterbuurman voorbij laten lopen en toen naar de palen gesukkeld met zo'n 6km/uur. Het had ook op de Nieuwe Maas kunnen gebeuren met zeevaart erachter. Dat was gekker geweest.
You live and learn
Die steigers in de DIntelhaven waren eerst in gebruik bij GEM I , later toen de A D M ging draaien nam die ze in gebruik want de GEM deed de overslag bijna allemaal aan de buitenkant.
Groet, Kees.
Re: Vliegende Vaart
Jij bent me wel een 'ijskonijn' Erik, heb je zoiets in de lucht ook wel eens meegemaakt, een motor die stil viel?
Gr. Harry
Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Vliegende Vaart
Als winnaar van "Wie is het beste IJSKONIJN van 2017" is met overweldigende meerderheid gekozen voor Erik Schumacher.