Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Goed bezig😉
Ik heb voor de grap even op mn eigen topic in t zoekvenster “ sneeuw” ingevoerd, dan krijg je 7 paginas ervaring 😀
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3164
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Mooie plaatjes en leuke verhalen, Erik. Ook wij hebben vanmorgen een leuke pak sneeuw mee gekregen. Ik had de luiken net schoon, wilden ze beginnen met lossen. Ik lag onder de overkapping bij de ESP in Geel, dus dat schoonmaken was zinvol. De wel 3 rollen gelost en naar de andere kaai verhaald. Hier hebben ze er nog 1 rol uitgehaald zodat ik vannacht tenminste recht lig. Morgen de rest. Ik hoop dat de nieuwe sneeuw dan weer weg is, anders kan ik weer gaan vegen. Nu heb ik wel de "luxe" van rolluiken die mooi vlak en glad zijn, dus dat sneeuwschuiven gaat best vlot. Alleen zijn het een paar meter meer dan bij jou... :lol:

Ik meende eigenlijk dat er wel wat werk liep. Voor dat ik de eerste rol geladen had in Bremen wist ik ook alweer wat ik terug ging doen.
We gaan donderdag (uche uche) kunstmest laden in, jawel, Sluiskil. Voor Oldenburg. Ze boden een prijs en daar ging ik een stukje boven zitten, want zo heel veel zin had ik er niet in. De volgende ochtend bellen ze terug dat het rond is... :o Nou ja, ik ben niet ontevreden over de prijs, alleen moet ik het schip dan in Oldenburg of Bremen laten voor de Kerst, en dat was eigenlijk niet mijn bedoeling.

Afijn, succes, er komt vast wel wat leuks voorbij. ;)
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Vliegende Vaart

Bericht door jan pont »

als het dooit kan je ook met de dekwasslang sneeuwruimen, heb ik ook wel gedaan maar meestal was het dan een beetje minder.
varen is een manier van leven
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dekwasslang vanmorgen ook gebruikt Jan. Maar niet op de luiken, want ik was bang dat dan de gootjes over liepen in het ruim omdat door de sneeuw dat water niet goed weg kan.
Dus de gootjes niet uitgeruimd. Dat betekent dat als je luiken stapelt, het flinke stapels worden.
IMG_7957.jpg
IMG_7957.jpg (129.93 KiB) 1379 keer bekeken


Gangboorden uitgeveegd en daarna uitgespoten zodat we met de luikenwagen konden werken zonder uit te glijden.

Om zes uur begonnen met lossen. Terwijl het flink sneeuwde, maar ze gingen het gelijk verwerken en dan mag het wel vochtig zijn legden ze uit. Als het de silo in gaat is het een ander verhaal.
IMG_7954.jpg
IMG_7954.jpg (221.46 KiB) 1379 keer bekeken
Later klaarde het op en werd het zowaar heel aardig weer.
IMG_7958.jpg
IMG_7958.jpg (143.86 KiB) 1379 keer bekeken



Om een uur klaar, en tijdens papieren halen gehoord dat we 750kg meer uitgelost hadden dan dat er geladen was. Dat was dan de sneeuw zei de man.

Stukje verhaald en het ruim uitgespoten en droog gestript.

We gaan kunstmest laden, en dan moet het ruim goed schoon zijn. Toch zeker twee emmers tarwe overgehouden. Maar het was voor veevoer en niet voor brood dus ik heb de vissen ermee gevoerd.

In de avond begon het te vriezen, gladde gangboorden. Dekwas leiding leeg laten lopen en de afsluiters half open gezet.

We gaan een reisje kunstmest doen van Deinze naar de KW haven in Vlaardingen, waar het in een coaster moet. Donderdag pas laden dus morgen even een rustig dagje. In de namiddag naar Deinze.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Wanneer denk je in vlaardingen te zijn Erik? Wil ik wel even naar je schip komen kijken.
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Bart, ik sta ook al in de startblokken, korter bij komt hij niet.
Ik denk dat hij hij met dit weer eerst maar eens geladen moet komen.

grt Wim
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Begin volgende week leeg in Vlaardingen;dat biedt perspectief,zo vlak voor de Kerst. Is het niet zakelijk dan toch privé.
Je mag wel even zeker weten waar in Deinze je laden moet want tegen stroom wat terug moeten varen is niet zo leuk. (In de oude Leie-arm staat ook nog 'n silo;wordt daar nog overgeslagen?)
Gr.Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag van Izegem naar Deinze gevaren.
IMG_7959.jpg
IMG_7959.jpg (124.31 KiB) 1770 keer bekeken
Op deze brug bij Ingelmunster staat een bord 10,2, en je zou kunnen denken dat dat de doorvaarthoogte was. Niet dus, is een km-aanduiding denk ik. Lekker verwarrend. Gelukkig hadden we de hut laten zakken want we zagen we zo ook wel dat dit geen 10 meter brug was.

Op de Leie is het vloedregime hoorde ik ergens (marifoon geloof ik). Er staat inderdaad een flinke stroom en het water staat hoger dan normaal.

We zijn gaan liggen langs de linkeroever net voor de eerste brug in Deinze. Daar stond vroeger een silo maar daar gebeurt niets meer. Nu is daar zandoverslag maar het beunschip wat morgenochtend zou lossen is vertraagd vanwege het spuien in Terneuzen. Die kwam met zeezand vanaf de Schelde, van achter de Hoofdplaat denk ik.

Vanavond even naar onze laadplaats voor morgenochtend gewandeld, maar dat is een kraanplatformpje van 15m lang, en de lage kade waar je dan tegenaan moet liggen staat onder water.
IMG_7964.jpg
IMG_7964.jpg (130.38 KiB) 1770 keer bekeken
IMG_7965.jpg
IMG_7965.jpg (144.39 KiB) 1770 keer bekeken
Er staan wel bolders langs de wal maar niets om tegenaan te liggen. Ik val onder de rand van dat platformpje en dat is sowieso niet geschikt om tegen aan te meren. Samen met de forse stroom vind ik dit niet veilig, dit is wachten op ongelukken en/of schade. Verhalen met die stroom langs dat korte platformpje wordt nl ook nog riskant. Kraanbedrijf gebeld en voorgesteld om waar we nu liggen maar te laden. Bij het bedrijf waar de kunstmest vandaan moet komen was iedereen al naar huis vanavond, dus daar hoor ik morgenochtend wel meer over.

Ze zijn daar vlakbij een prachtige nieuwe kade aan het maken maar die is nog niet klaar helaas. Over een paar maanden is dit probleem uit de wereld.
Eemspoort
Berichten: 3164
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Die eerste foto, dat is toch Ingelmunster aan het kanaal naar Roeselare?

En dat je gelijk hebt v.w.b. dat "kaaitje". Zulke vooroorlogse toestanden moet anno nu toch echt niet meer gebruikt worden.
mbs gerrit jan
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

Eemspoort schreef: 13 dec 2017 23:47 Die eerste foto, dat is toch Ingelmunster aan het kanaal naar Roeselare?
Klopt, hier lag tot een aantal maanden terug de dorpsbrug Ingelmunster, de laagste van de route met 4.8 meter. Dit is een tijdelijke brug totdat de nieuwe gereed is, even hoog als de andere bruggen, een meter of 6.
Johan van der Voet
Ms Solutio
Plaats reactie