Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Nou René, dan kon je zeker in de toekomst kijken, want het filmpje is geüpload op 6 september 2013.
Binnenvaart
Berichten: 28399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaart »

Ik begin echt oud te worden,dus bijna 4 jaar :D

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Even even een upje !

Wat is het stil op de werf in Zwartsluis ! :( :(

Erik nog steeds buitengaats ? :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Sorry Piet, even geen plaatjes van de Jannette. Terwijl ik zelf ook razend benieuwd ben naar de vooruitgang.

Ben nog even weg ivm vakantiewerk. Volgende week weer even terug en dan zal ik wat plaatjes schieten en posten.

Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef: 15 jul 2017 22:35 Sorry Piet, even geen plaatjes van de Jannette. Terwijl ik zelf ook razend benieuwd ben naar de vooruitgang.

Ben nog even weg ivm vakantiewerk. Volgende week weer even terug en dan zal ik wat plaatjes schieten en posten.

Afbeelding
Halo Erik,

Maar dit is toch ook leuk om met zo'n grote reus te vliegen !
Dit houdt jou in ieder geval scherp !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Erik, nog even ter vergelijking het inbouwschema van onze Deutz. De meeste leidingen zul jij ook wel hebben.
In het noorden werden de Deutz motoren ingebouwd door Deutz in Harlingen of D.E. Gorter in Hoogezand. Die twee waren onderlinge concurrenten en het maakte Deutz in Keulen niet uit wie het deed.
Bijlagen
leidingschema Deutz 536.JPG
leidingschema Deutz 536.JPG (143.02 KiB) 1698 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank je Gert 8)

Een compleet leidingschema, dat is interssante materie. Zelf heb ik nl. geen enkele tekening bij het schip.
De vorige eigenaars hadden niets meer. Dat zal zijn vanwege de brand in de woning en stuurhut in het verleden.

Alleen, als ik hem uitvergroot wordt hij wel wat onscherp en lastig leesbaar. Mag ik misschien via een pb of mailtje een kopie van je in HR?
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag weer terug bij de werf. Schip ligt weer in het water, omdat andere schepen hogere prioriteit hebben. Ik heb niet zo'n haast omdat ik er toch pas in oktober weer tijd voor heb. Volgende week dinsdag gaat hij er weer uit en dan wordt de rest afgemaakt, kopschroef en beun.
IMG_7099.jpg
IMG_7099.jpg (251.88 KiB) 2376 keer bekeken
Maar er is wel het een en ander gebeurd vorige week. Er is geteerd tot en met het berghout, en onder water heb ik er ook antifouling op laten zetten. Als je af en toe een poosje stil ligt helpt dat 'm schoon houden.

Het inkorten is afgewerkt. Alles zit netjes strokend aan elkaar.
IMG_7101.jpg
IMG_7101.jpg (322.22 KiB) 2376 keer bekeken
IMG_7102.jpg
IMG_7102.jpg (94.61 KiB) 2376 keer bekeken
IMG_7105.jpg
IMG_7105.jpg (168.79 KiB) 2376 keer bekeken
IMG_7107.jpg
IMG_7107.jpg (306.26 KiB) 2376 keer bekeken
Stalen vloer weer dicht nadat het ingevet is daar onder.
IMG_7112.jpg
IMG_7112.jpg (291.26 KiB) 2376 keer bekeken


De expert heeft een algemeen plan getekend, en een sterkteberekening gemaakt.
Screen Shot 2017-07-21 at 23.34.11.png
Screen Shot 2017-07-21 at 23.34.11.png (235.79 KiB) 2376 keer bekeken

Er moeten sowieso twee densteunen bij, tpv de inkorting. Ze staan daar nu 5,20m uit elkaar en dat is wat te ver. De den heeft de neiging om naar binnen te knijpen, en die steunen gaan dat tegen.

En verder heb ik twee opties:
1) de twee huidige gebinten vastlassen
2) de gebinten los laten zoals nu, en drie stuks kokerspanten maken
Dwz een aantal spanten voorzien van hoeklijn en daar overheen een 7 of 8mm plaat met spleetlassen tegen die hoeklijnen. En stofplaten erboven.

Ik wil graag de mogelijkheid open houden om lange constructie te varen, dus ga waarschijnlijk voor optie twee. Hoewel dat wel het nodige ijzerwerk is, en daarmee de nodige pecunia's zal kosten. Ik krijg van de werf nog een prijsopgave. Maar even afwachten.

De ankers zijn naar de straler, die zit 100m verderop.

Verder ligt hij er mooi in, achter zijn de roeren en tunnel net onder, dus ik verwacht voldoende achteruit te hebben. Maar zonder ankers ligt hij wat meer achterover, dus nog even afwachten hoe het straks wordt.
IMG_7100.jpg
IMG_7100.jpg (202.73 KiB) 2376 keer bekeken
IMG_7104.jpg
IMG_7104.jpg (150.56 KiB) 2376 keer bekeken
Verder is er wat klein ijzerwerk gedaan aan de dek onder de hut want dat had niet genoeg dekronding waardoor er water bleef staan met als gevolg een dunne plek en zelf een paar gaatjes. Dus dat dek is met een krik iets omhoog gedrukt, en toen is er een plaatje opgezet.

En het MK-schijnlicht zat gebout, en tussen deksel en flens was dikke roest ontstaan en op een paar plekken was het doorgeroest. Met als gevolg tijdens regen flinke wateroverlast op de motor. En de kleppen waren ook niet best meer. Dus dat wordt allemaal opgelapt, de flens eraf en aangeheeld, en bouten weg en de zaak afgelast. Die Deutz kan er toch niet door, en als er ooit een nieuwe demper komt dan snijden we dat deksel wel even open.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Kijk aan, een update! :D
Die tekening met opties.... toevallig gemaakt door Meemme Geertman? Zou me niet verbazen...
En dat hoekje waar je nu ligt, heeft de "Eemspoort" ook eens gelegen. Het hele verhaal ken je, dus... ;)

Maar ziet er verder toch prima uit allemaal? Her en der even wat lasjes glad slijpen, dik voor mekaar.
En die 1.000 à 1.500 kg ankers aan de kop, daar zal ie toch niet zo veel van omhoog komen achter, lijkt me. Ben benieuwd!
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Halo Eik,

Nou, dat ziet er goed uit, de zeeg ziet er mooi strak uit, alles is mooi aangestrookt, alle lassen en oneffenheden zijn weggewerkt/glad geslepen. De buikdenning is weer mooi dichtgemaakt.
Het wordt/is straks weer een mooi schip !
Zeker als straks alles mooi in de verf zit.

Als je lange lading wil gaan vervoeren/varen, zou ik voor optie 2 kiezen, zodat je de gebinten er uit kan halen, maar als je kiest voor losse bulklading/stukgoed, dan zou ik voor optie 1 kiezen, de gebinten laten vastlassen, dit scheelt een hoop werk en geld, maar ook aan gewicht, minder tonnage.
Maar ja, hoe vaak komt het voor, dat jij lange lading gaat vervoeren/varen, als ik het goed heb begrepen, wil jij toch meer/meestal losse bulklading gaan vervoeren/varen ?

Maar ik zit weer voor jou te denken, hahahaha. :lol: :wink: 8)
Jij moet zelf de beslissing nemen.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie