Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ik zou em scheef zetten, heb ik hier ook, dan trekt ie goed vooruit, en kan je hem evt ook als extra krachtbron gebruiken als je bv door t gebergte moet op de oaar bekende zwaare plaatsen, ook kan je dan evt in de vrije hoek die achter in je maschienkamer ontstaat, je spudpaal kwijt, en staatie ook in t midden, enfin ea heb je natuurlijk allang gezien hier ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zoveel schippers, zoveel meningen :? Het lijkt of er geen eensluidend advies voor is.

Dus ik heb van Tiem gebeld, en die adviseren standaard om het rooster voor te zetten. Dan heeft hij het meeste rendement naar voren, wat handig is met afstoppen. Maar als het voorin niet past mag scheef ook.

Ik denk dat de verschillen niet groot zijn. Eens passen en meten wat het meest praktisch is.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Janna schreef: 28 jun 2017 08:14Eens passen en meten wat het meest praktisch is.
Gezien de uiteenlopende meningen lijkt me dit het zinnigste wat er over te zeggen valt :lol:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik zou het ook zo doen als van Tiem voorstelt. Als je wat meer doorloop wilt maken, kun je de voet van de trechter zelfs een stukje door het machinekamerschot heen plaatsen. Dat hebben wij ooit ook gedaan. Onder de buikdenning is daarvoor nog genoeg ruimte. Wat er aan de voorkant zit, weet ik natuurlijk niet. Maar het hangt er denk ik vooral vanaf waar de belangrijkste delen van de boegschroefmotor zitten (filters enz.) waar je regelmatig bij moet kunnen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Schiet lekker op Erik! Kijk gewoon even bij je buitenste buurman, daar staat ie perfect over alle kanten genoeg kracht.

Succes verder!
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Tja, die boegschroef. Ik denk dat ik 'm gewoon naar voren zet, omdat ik afstoppen het belangrijkste vind.
En de DAF moet er ook nog goed voor staan. Als we zover zijn gaan we passen en meten, en dan kijken we wat het beste uitkomt.

Vanmorgen zijn ze om zes uur begonnen. Toen ik om half acht een kijkje nam was de hele verlenging al verdwenen. Ook al afgevoerd naar de sloper, die honderd meter verderop zit.
IMG_6973.JPG
IMG_6973.JPG (166.83 KiB) 2032 keer bekeken
IMG_6974.jpg
IMG_6974.jpg (189.08 KiB) 2032 keer bekeken
IMG_6981.jpg
IMG_6981.jpg (200.61 KiB) 2032 keer bekeken
Ze hebben eerst een paar cm van de lasnaad met de snijbrander gebrand, en daarna moest er nog een randje af met de plasmasnijder. Maar het weer gooide roet in het eten. De plasmasnijder gebruikt electriciteit, en dat gaat slecht samen met regen. Dus ze gaan morgen verder.

De mannen van Klene zijn verder gegaan met de koelers en het leidingwerk rond de motor.
IMG_6983.jpg
IMG_6983.jpg (157.93 KiB) 2032 keer bekeken

Ik heb nu prachtige nieuwe rvs steuntjes voor de boordlichten, onwijs bedankt Matthijs 8)
IMG_6982.jpg
IMG_6982.jpg (51.52 KiB) 2032 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ik had het al eens gezegd, dat gaat wel lekker vlot zo! Die koelers met leidingwerk zien er goed uit, netjes hoor.

Wat me echter in minder positieve zin opvalt is de hoogte van de wrangen, slechts 1 zaadhout en een wel erg summiere spant-spoor-verbinding.
Geen schip om 40-tonners voor Heijningen mee te laden vrees ik. Maar goed, misschien klets ik wel onzin en dan zullen de meer ervaren (oud) schippers mij daar vast wel op wijzen. Ik ben het wat zwaarder gewend allemaal.

Afbeelding

Beetje hogere wrangen, 3 kattesporen en (niet te zien) knieën als spant-spoor-verbinding. Maar goed, dit schip is ook wel erg zwaar gebouwd, met als resultaat verhoudingsgewijs weinig tonnen. Alles heeft zijn voor- en nadelen. ;)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het nog steeds een lief scheepje, hoor. :)
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

ik denk dat het voor dit soort schepen een vrij normale bouwwijze is ,onze kempenaar had ook maar wrangen van 20 cm en geen zaathout en toch met een ruim gebouwd spant afstand 45 cm er stonden wel om de 2,5 mrt keerspanten in na de verlengen met 10 mtr en stalen vloer konden zelfs de keerspanten er uit(na berekening van experts en toestemming S.I) schip was van 1964 en gebouwd bij Hylkema te Hoogezand.zie foto eerder op dit topic en inderdaad ik zou er nooit geen 40 tonners mee laden daar was ie volgens mij niet geschikt voor 20 ton was mijn max
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Bij onze kempenaar van 1961 was het vergelijkbaar hoor. Bijgevoegd het grootspant van de nieuwbouw. 1 ruim. Hoogte van de sporen was op tekening 200, maar ik geloof dat ze in werkelijkheid toch op 230 mm waren uitgevoerd. De onderlinge spantafstand was 500 mm. Vier U-profielen daaroverheen voor de langsversteviging en daartussen de houten buikdenning, oorspronkelijk van Jeng-teakhout, later gewoon Azobé. 1 langszaathout wat niets voorstelde omdat het bestond uit losse schotjes die tussen de sporen waren geplaatst die altijd op de lasnaden los scheurden. Later hebben we er een zware stalen strip overheen gelast en toen kwam er meer langsverband in. En daar hebben we toch heel vaak rollen van 12 ton of meer in vervoerd. Maar 20 ton is inderdaad wel de max. en dan moet je goed stophout gebruiken.
Bijlagen
Drechtstad grootspant.jpg
Drechtstad grootspant.jpg (104.59 KiB) 2150 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

De sterkte van het schip lijkt me ruim voldoende voor wat ik er mee wil gaan vervoeren. Het zal wel voornamelijk agribulk worden, met soms constructie of ijzer. Rollen staal wacht ik voorlopig nog even mee, als die er al zijn in 600 tons partijen.

De wrangen of kattensporen zijn 27cm hoog, en gelast aan de vlakspanten. De spant-spoorverbindingen hadden inderdaad wel wat forser gemogen. Ik denk dat er bij de bouw niet gerekend is op 40 tons rollen.
Het middenzaathout bestaat uit tussen de wrangen gelaste bordjes. Dus het langsverband houdt inderdaad niet over, ik had er best zijzaathouten in gewild. Maar ik ga er de vloer niet voor open laten snijden.
De spanten zijn 75 x 50 x 7, en de spantafstand is 45cm. Om de 4 spanten staat een versterkt spant dmv een op het spant gelast hoeklijn van 80 x 65 x 8.
De stalen vloer is 8mm staal-52.
De den is 12mm, en de den verhoging van 10mm is 28cm overlappend over de oude gezet. Onder de bovenste bulb is een kokerbalk gecreeerd mbv ongelijkzijdig hoeklijn van 120 x 100 x 13mm. Dat is een stevig doosje geworden.

De expert vond 't een stevig schip.

Ze hebben er in het verleden wel rollen van 25-30 ton mee gevaren, en dat ging blijkbaar goed. De 40 tonners laat ik graag staan voor de echte liefhebbers :mrgreen:

Goed, dat gezegd hebbende, wat is er vandaag allemaal gebeurd?

Zo begonnen we vanmorgen:
IMG_6986.jpg
IMG_6986.jpg (142.73 KiB) 2043 keer bekeken
Met de plasmasnijder, en op de dikkere stukken de snijbrander, zijn de randen van de inkorting netjes afgewerkt.

Er zijn 3 betonnen gewichten van totaal 10 ton achterin in het voorruim gezet om het voorschip gelijklastig in het water te houden.
IMG_7002.jpg
IMG_7002.jpg (192.45 KiB) 2043 keer bekeken
Een tijdelijk ruimschot is tegen het voorschip gehecht en afgekit.
IMG_6997.jpg
IMG_6997.jpg (168.41 KiB) 2043 keer bekeken
Toen is dat deel te water gelaten, en het dreef aardig recht in het water dus die 10 ton ballast was goed ingeschat.
IMG_6999.jpg
IMG_6999.jpg (164.03 KiB) 2043 keer bekeken


Een stukje naar achteren getrokken langs de palen op de karren, en weer terug de helling op.
IMG_7003.jpg
IMG_7003.jpg (141.41 KiB) 2043 keer bekeken


Ietwat scheef ervoor gezet en verder gewrongen met de karren totdat het er recht voor stond op een 1-2 cm afstand.
IMG_7007.jpg
IMG_7007.jpg (154.62 KiB) 2043 keer bekeken
IMG_7012.jpg
IMG_7012.jpg (303.33 KiB) 2043 keer bekeken
Het uitlijnen gebeurt morgen.
IMG_7014.jpg
IMG_7014.jpg (295.97 KiB) 2043 keer bekeken
Hij ziet er een stuk korter uit vanuit de stuurhut.
IMG_7010.jpg
IMG_7010.jpg (141.36 KiB) 2043 keer bekeken


Verder is Klene klaar met het in elkaar zetten van het leidingwerk van het koelsysteem. De werf gaat het het verder aflassen.

De schakelkast voor walstroom en generator voorop is klaar. Nieuwe koolborstels in de dynamo van de generator gezet, dus die laadt weer bij als hij loopt.
Plaats reactie