Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dat water in de gasolie; elke keer dat ik de bunkers of dagtank wat aftap komt er nog wat mee, maar het wordt wel langzaam minder. Ik denk dat het er al lang in zit, en dat het even gaat duren voordat het allemaal weg is. Als de bunkers halfvol waren kon ik alles naar een tank pompen, ze een voor een schoonmaken. Maar daar heb ik teveel gasolie voor aan boord, dus dat moet nog even wachten.
IMG_6803.jpg
IMG_6803.jpg (180.11 KiB) 2301 keer bekeken
Het aftapkraantje. Niet bepaald zelfsluitend :? Dat moet anders.

De boegschroef; de overbrenging naar de gever van de aanwijzing zit met kettingwielen, maar dat is een en al ellende. Vandaag voor Bollingerfahr wilde hij ineens weer niet draaien, althans, hij deed iets anders dan ik wilde. Nu bleek het kleine kettingwieltje los op de as te zitten; inbusboutje losgelopen. Dat is gewoon niet goed genoeg gemaakt en het gaat er in Zwartsluis allemaal af. Dan komt er een getande riem op.
Dus de laatste 3 sluizen zonder kopschroef gedaan en dat gaat prima. Zo lang het niet hard gaat waaien is er niets aan de hand.

Maar om vandaag bij het begin te beginnen: Der Willy was terug van vakantie, em alles liep gelijk een stuk vlotter. Die kwam aan boord en had alles in een half uurtje doorgespoeld en ontlucht en toen liep de Deutz weer.

Daarna de toerenteller nogmaals onder handen genomen want die deed het inmiddels al weer niet meer.
IMG_6808.jpg
IMG_6808.jpg (131.58 KiB) 2301 keer bekeken

De smeeroliedruk wat beter afgesteld, die was vrij laag doordat het overstort ventiel lekte.
IMG_6807.jpg
IMG_6807.jpg (203.84 KiB) 2301 keer bekeken
Uitgedraaid, o-ring erin en wat en de druk blijft nu op peil.


Om een uur gingen we achteruit, en zu Tal.
Tot ziens Haren:
IMG_6810.jpg
IMG_6810.jpg (145.84 KiB) 2301 keer bekeken

Mooi landschap langs de Ems, het lijkt af en toe wel een park.
IMG_6816.jpg
IMG_6816.jpg (162.84 KiB) 2301 keer bekeken

Eerste paar sluizen ging alles prima, maar bij Bollingerfahr zoals gezegd de boegschroef weer op straat. We gaan het morgenochtend proberen te fixen.

Na de laatste lage brug konden de stuurhut en antennebeugel weer omhoog, de voormast ophoog en de uitlaat er weer op.
IMG_6817.jpg
IMG_6817.jpg (161.35 KiB) 2301 keer bekeken

Verderop op de Ems:
IMG_6818.jpg
IMG_6818.jpg (149.05 KiB) 2301 keer bekeken

Filmpje schroefwater: [youtube]https://youtu.be/mDHBuKfiX0g[/youtube]



Motor liep probleemloos, we hebben hem langzaam opgevoerd tot zo'n 400 toeren en vlak voor Delfzijl zelfs even volle kracht gedraaid, en de uitlaatgassentemperaturen waren rond de 400graden met een heel licht spoortje rook van de uitlaat. Temperatuur koelwater zo'n 65 graden dus de koeling is ook oké. Hij liep een goede 22km/uur op de GPS terwijl de eb wel bijna voorbij was, dus leeg haalt hij de 20km wel op stil water. Geen klagen over 8)

Om tien uur waren we binnen de sluis Delfzijl. Water geladen in de Farmsummerhaven.

Cor (van het Forum) kwam met de aanhanger om twee oude koelkasten en een elektromotor af te voeren. Dank Cor 8) 8)
Weer wat rommel weg, het wordt langzamerhand wat opgeruimder.

Nu liggen we daar op de palen. Morgen komt Eemspoort CV (pa van Ed) met wat scheepbenodigdheden, en later de bilgeboot. Als we die beun gaan zetten moet de bilge zo goed mogelijk leeg zijn anders ligt straks de hele inhoud van de bilge op de helling.

En dan weer verder richting Friesland. Harry wilde foto's maken in Grou maar ik weet niet of we dat halen morgen.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

De gang er in! Mooi man.
Vandaag Lemmer, morgen Zwartsluis?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Dat laatste had ik al begrepen Erik. Liggen al in Irnsum. Binnen schoonmaken buiten boenen en dan naar huis. Komt nog wel een kans.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

't Is maar dat je 't weet Erik: stremming Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn van zaterdagmorgen 06.00 uur tot maandagmorgen 06.00 uur.

gr. harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Je kunt altijd nog met een slikloods over het Wad. Via Zoutkamp en dan in twee of drie tijen naar Kornwerderzand. Duurt 2-3 dagen. Of ben je nog langer dan 50 meter?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Nog even in 't archief gezocht. De Ancora Imparo vertrekt van Irnsum. De kopschroef trekt er hier nog goed aan...

gr. Harry
Ancora Imparo 02310230 (10).jpg
Ancora Imparo 02310230 (10).jpg (225.96 KiB) 1892 keer bekeken
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank voor de info Harry, bij leven en welzijn :? gaan we die stremming wel voor zijn.

Vandaag een drukke dag. Generator wilde niet starten, accu leeg. Gek want die is nog maar twee maanden oud. De dynamo van de generator doet het niet en de druppellader druppelt traag.. Gestart mbv een vd accu's vd DAF. Geen startkabels dus die hebben we zelf gemaakt van een stuk vijf-kwadraats neopreenkabel.

Toen kwam de vader van Ed touwen en touwbakken brengen die we besteld hadden. En een extra oliekannetje om de kleppen te kunnen smeren met fifty-fifty smeerolie en petrolie.

Vervolgens de bilgeboot langszij, want de bilge moet zo leeg mogelijk zijn voor als we de beun gaan maken, anders loopt de hele bilge leeg op de helling. Dank Gerrie 8)

Generator even afgezet vanwege de herrie en warmte, en die wilde daarna niet meer starten. Echte accukabels laten aanrukken (bedankt Eemspoort CV 8) ) maar er was een zekering stuk en dat werd uiteindelijk door een electricien opgelost. 8)

Boegschroef bediening aangepakt, het kleine tandwiel zat met een inbusboutje vast in een flens onder tandwiel, maar het inbusboutje had niet genoeg draad dus dat draaide dol.
IMG_6822.jpg
IMG_6822.jpg (149.44 KiB) 1852 keer bekeken
Cor en Sally de wal op en bij een machinefabriekje een gat door en door gemaakt en met een langere inbusbout goed vastgezet. Loctite erin en dat blijft wel zitten. Dank Cor en Sally 8)

Intussen het toilet ontstopt want dat zat verstopt. Dat gaan we nog veranderen.

Tandwiel weer gemonteerd en mbv telefonische ondersteuning van de electricien die het gemaakt heeft de aanwijzing weer ingesteld.
Vastgesteld dat de boegschroef ongecontroleerd rondjes gaat draaien als de boegschroef meer dan 1200 toeren draait. Zowel in wegafhankelijk als tijdafhankelijke bediening. Navraag gedaan en dat zou kunnen komen door frictiekoppeling die te los staat in de bediening.
Dat gaan we morgen proberen na te stellen.

We hebben wat ballast gezet om betere achteruit te hebben.

En toen was de dag bijna voorbij, en waaide het te hard om met een boegschroef van max 1000 toeren nog te gaan varen. Vanavond is het rustiger geworden dus morgenochtend bijtijds weg.

Vanavond nog even op de 110m Rehoboth II rondgekeken die water lag te laden. Prachtige machinekamer met dikke ABC erin, en alles dik voor elkaar daar aan boord. Ook een forum-lid trouwens :D



Het is een reis met hindernissen maar we komen er wel :)
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Was even leuk om zo kennis te maken en met de positiviteit van jullie komt het allemaal wel goed ! Goede reis vandaag !
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Ik denk dat je achteraf gezien blij zal zijn dat je alle storingen nu hebt gehad en niet als je met een laad- of lostijd in je nek zoiets krijgt!
Goede vaart verder!
Live to sail, sail to live
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Kost dat nou zo een goedkoop schip? :mrgreen:
gr
leo

Ps,ik mag dat zeggen
kijk maar op mijn topic :wink:
Plaats reactie