Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Hoi Ed,

Had ik dat filmpje vorige week al gehad... ;-)
Ik was op een onbekend schip op stap, wel even in 10 min. een overdracht gehad van een van de vorige bemanningsleden, maar ja het scheepje had het afgelopen jaar 20 draaien gemaakt. Dus wij heffen het ook best spannend. Maar goed, na zo lang liggen stond het water aftappen uit de bunkers toch wel bovenaan mijn lijstje hoor! Die tip had ik Erik wel even kunnen geven dan :-D
Ei hadden echter weer ellende met de plunjerpompen voor het koelwater. Het lekte als de ziekte als we de motor stopten. Tijdens het draaien was het nog wel bij te benen, maar toch zo 200 liter per uur geschat... wel flink vet erin gedrukt, maar ik durfde de parking niet strakker te draaien. Nu staat het slerpbootje al in het droogdok en pakken ze alles mooi aan. Die 2 dagen varen daarheen hebben we toch nog mooi gered. Alleen eeuwig zonde dat er een 2-cylinder naast staat te ratelen. De nieuwe eigenaar gaat er meteen een fluisterset naast zetten om de Deutz weer te kunnen horen.

Groeten Gerben
Live to sail, sail to live
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Nog even terugkomen op het aflopen van de ketting van de tandwielen vna de boefschroef.

Ik ben een aantal belangrijke punten vergeten te vermelden.
Mogelijk is he zinvol om de onderstaande punten even te controleren,
Staan beide tandwielen wel in lijn met elkaar ?
1.
Staan beide tandwielen wel even hoog op de assen, de een niet hoger dan de andere, zo ja, dan is de ketting geneigd om van de tandwielen af te lopen, want de ketting staat dan onder spanning, als het ware in een licht S bocht.
2.
Zijn de lagers van de beide tandwielen niet uitgelopen, waardoor de tandwielen aan de binnenkant als het ware door de spanning van de ketting naar beneden hangen, waardoor de ketting gedwongen hol hangt en daardoor geneigd is om van de tandwielen af te lopen.
3.
Is de ketting niet versleten ?, de schakels uit gerekt waardoor de ketting boven op de tanden gaat lopen en geneigd is om van de tandwielen af telopen.

Hoe kan je punt 1 en 2 controleren, door een stalen rij op de beide tandwielen te leggen, deze rij moet dan vlak op de tandwielen liggen (in lijn), is dit nier het geval dan veroorzaakt mogelijk dit het aflopen van de ketting.

Punt 3. Hoe kan je controleren of de ketting is versleten ? De ketting moet om mooi soepel om het grote tandwiel passen en niet half op de tanden hangen of boven op de tanden liggen, hierdoor loopt mogelijk de ketting van de tandwielen af. Ketting vervangen.

Gezien de staat van de boegschroef, jij hebt al aangegeven dat je niet veel vertrouwen meer hebt in de boegschroef, het weigeren van de boegschroef, het slingeren van de cardanas.
Is dan een reparatie nog wel zinvol, of is het verstandiger om de boegschroef te vervangen door een goede 2e hands boegschroef en die te laten inbouwen. (mits de DAF motor nog in goede staat is)
Het moet geen boegschroef zijn die is opgeleukt door een likje verf. Verven kan je zelf wel als je dit nodig vindt.

In ben nog van de oude stempel, het moet bij mij gewoon altijd goed kloppen, alle aandrijvingen moeten goed in lijn staan, dit geldt ook voor V snaar poelie's, als deze niet in lijn staan, slijt de V snaar snel en zal deze geneigd zijn om van de poelie's af te lopen.

Soms wordt er te vaak gedacht, Ach het kan nog wel, maar als het mis gaat is de schade vaak vele malen groter dan de reparatiekosten.
Voorkomen is beter dan genezen.

Tip :
Bij vervanging van de ketting en eventueel de tandwielen een kettingspanner laten monteren.

Succes !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Westeind schreef: 13 jun 2017 23:05 Ik heb wel gelachen als je t niet erg vond,
wel wat dingen herkenbaar zoals die peilschalen op je olietank, die aftap aan mn peilglaskraan heb ik volgens mij niet, zal morgen toch nog eens kijken
Heb even gekeken, en je hebt me toch wat geleerd, ik heb exact dezelfde kranen met aftap, ik had t nooit gezien, maar er kwam gasolie uit😉
Maar dar betekent wel dat jij je peilgkaskraan vast hebt staan,ik moet em altijd indrukken om te zien hoeveel er in zit, dus ik neem aan dat als ik nu aftap alleen het glaasje leegloopt ...?
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ik heb de kraan niet vast staan, ze zijn in de jaren voor mij wat versteld of verlopen. Normaal gezien laat je idd het peilglas leeg lopen als je die aftap open zet. Maar als je de peilglas-kraan dan ook open zet, tap je van de bunker af. En die zit (bij mij) schijnbaar toch lager dan de eigenlijke aftapkraan van de bunker, want bij mij kwam daar best veel vocht uit, terwijl er uit de eigenlijke aftap gewoon gasolie kwam.
In 2008 hebben we de bunkers schoon gemaakt, dus bergen bezinksel zal er niet in liggen wat een eventuele "scheiding" zou kunnen veroorzaken.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik denk dat het iedereen wel een keer overkomen is. Ik maakte het mee op 3 januari eind jaren '80. Ik moest als aflosser een voor mij onbekende motorklipper van 150 ton met een 120 pk Daf van Amsterdam naar Sneek brengen. Met de eerste trein vanuit Sneek er naar toe gereisd en rond 10 uur konden we varen. De machinekameringang was heel nauw en de daar liep de hete uitlaat ook nog doorheen dus echt zin om vaak naar beneden te gaan had ik niet met mijn grote lijf. Beneden was ook haast geen licht. De bunkers zaten goed vol en alles werkte. Na een hele dag varen waren we 's avonds om 19:00 uur net voorbij Uitwellingerga toen de motor stilviel, in het donker, met tegenvaart en zonder marifoon. Duidelijk iets met de brandstof. De jongen die op het schip woonde en bij mij was zei: O ja, de andere schipper vulde als we voeren de dagtank altijd een paar keer per dag bij. Ik had helemaal nergens een dagtank gezien, dus snel naar beneden en zoeken. Ondertussen de jongen laten sturen zolang het schip nog vaart maakte. Bleek de dagtank vrijwel onzichtbaar in de bunker te zijn ingebouwd en niet automatisch gevuld te worden. Ik heb nog nooit zo snel olie gepompt en een motor ontlucht. Binnen 5 minuten draaide de boel weer. Ondertussen waren er wel twee tegenliggers langsgegaan. Ik heb me nog jaren geschaamd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Fok!
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 sep 2005 17:47
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fok! »

Wat een mooi educatief filmpje Ed! Ik leer hier ook van, of althans, ik realiseerde me eigenlijk nooit dat er zóveel water bij komt kijken. Ben wel blij met Bram z'n opmerking dat hij nooit aftapt. Dat doen wij namelijk op onze spits met beperkte vaaruren per jaar ook nooit. Maar eigenlijk ben ik wel altijd gespannen eronder. Je hoort zo vaak dat het de recreatievaart overkomt tijdens de eerste tocht na de winter dat ze stil komen te liggen vanwege water in de brandstof. Ik mag het nog afkloppen, we hebben het nooit aan de hand gehad.

We hebben twee bunkers met ieder hun eigen aftapkraan - apart van het peilglas. Wat echter ontzéttend ongemakkelijk is, is dat beide kraantjes onder de platen zitten. Je kunt er dus niks geen kannetje of bakje onder schuiven, want de spanten zitten er ook heel dicht bij elkaar. We hebben eenmaal met een uitgesneden bodem van een 5L jerrycan wat afgetapt en toen leek er vooral gasolie uit te komen.
Om het zo maar in het vlak te laten lopen, zoals Ed eigenlijk doet, vind ik dan ook weer zo wat....

Ondertussen ligt de Jannette nog steeds in Haren. Wil het wat vlotten Erik?
Benzine stinkt, diesel niet,
diesel ruikt alleen erg sterk! :)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Het is zover. Blijf morgen in Grouw wachten tot hij voorbij komt.
Bijlagen
2017-06-14 14.44.22.png
2017-06-14 14.44.22.png (75.19 KiB) 2187 keer bekeken
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Vliegende Vaart

Bericht door de graaf »

Wrijfhout schreef: 14 jun 2017 14:47 Het is zover. Blijf morgen in Grouw wachten tot hij voorbij komt.
als ie genoeg snelheid kan maken vliegt hij misschien wel over :mrgreen: :lol:
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Jannette zit nu tussen Bollingerfähr en Herbrum. Ze gaat dus de goede kant op.
Erik, Probeer wel het water uit de tanks zo goed mogelijk af te tappen. Op de scheiding tussen water en olie willen bacteriën zich graag vermenigvuldigen. Dan krijg je een soort slijmerige substantie, die je filters kunnen verstoppen. Houd dat in de gaten met een laag niveau in je tanks en een slingerend schip. Geen idee hoe je dagtank wordt gevuld. Mocht daar continue een pompje voor bijstaan met een overloop terug naar je bunker, dan zou je ook water uit je bunker naar je dagtank kunnen pompen. Hopelijk zit daar een goede waterzak met drain aan. Tap die voor bedrijf goed af en uiteraard niet in de bilge. En kijk wat je aftapt. Zie je bruin/zwarte slierten dan heb je bacteriegroei. Wil je niet bang maken, maar wel bewust. UIt ervaring weet ik dat onderweg van de raffinaderij naar de klant niet alle tanks even schoon zijn. De meeste ellende wordt gevonden in tanks, die nooit helemaal leeg worden gemaakt o.a. bunkerbootjes. Het bunkeren van de Jannette is niet te vergelijken met het bunkeren van een 747, waarbij het product door een hoop filters gaat. Belangrijkste advies is: Houd je brandstoftank(s) watervrij! Goede vaart en gr. Klaas.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Water in de gasolie.
Bij ons waren de bunkertanks gelijk buitenwand van het schip (nog geklonken) en wij keken eigenlijk nooit naar water, ook nooit geen last van gehad (anders ga je er wel naar kijken natuurlijk). Dus eigenlijk geen of weinig condens of anderszins.
Nu werd bij ons normalerwijs de gasolie aangezogen uit de overloopleiding tussen stb en bb tank, die lag toch al gauw 60 cm boven het vlak. Het werd opgepompt in 2 dagtanks van 400 ltr elk. De leiding naar de motor zat een aardig eindje van de bodem want er bleef toch gauw 80 ltr inzitten voor de motor raar ging lopen en moest je eventueel snel met de handpomp aan het werk.
Van die dagtanks werd ook olie gebruikt voor kachels en hulpmotor.
Dat ging altijd goed tot..... we lekkage in de bunkertanks kregen, kleine scheurtjes. Vanaf die tijd heb ik veel water af moeten tappen. Zeker als we wat minder gasolie hadden en de aanzuig onder uit de tank gebruikt werd. Na enkele jaren getob is er bij een grote revisie (motoren eruit en weer terug er in) een nieuw vlak onder gekomen.

grt Wim
Plaats reactie