Waar was dit?

Alles over binnenscheepvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Waar was dit?

Bericht door Ben »

Iedereen bedankt voor zijn reacties over de foto met de hooidambrug over de hooidamsloot bij Hooidammen.
Ik had op de foto uit het de collectie van Tresoar de tekst op het witte huis verwijderd.

hooidammen cafe.jpg
hooidammen cafe.jpg (42.92 KiB) 2021 keer bekeken

En dan komt Harry nog met een kaart van de Hooidamsbrug met één doorvaartopening :arrow: verder puzzelen in archieven.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door pieter53 »

Misschien is dit wat, even scrollen
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Waar was dit?

Bericht door Ben »

Ik heb verder gezocht in de Delpher kranten, www.delpher.nl/nl/kranten, en kwam het onderstaande tegen in de Friese Koerier
van 24 augustus 1954. In het kort: de brug met één doorvaart wordt vervangen door één met twee doorgangen.
De kaart van Harry is dan ook opgelost!

hooidammen friese koerier 24 08 1954.JPG
hooidammen friese koerier 24 08 1954.JPG (78.3 KiB) 1938 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar was dit?

Bericht door k-k »

Ben, Is er ook nog na te gaan wanneer de draaibrug over de Hooidamsloot is vervangen door een klapbrug? Dat zou in mijn beleving (kort) voor 1972 zijn geweest, maar ik heb een plaatje gezien van de draaibrug met dubbele doorvaart in 1973. Gr. Klaas.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Waar was dit?

Bericht door Ben »

@Klaas, volgens een krant voeren op 11 november 1973 de eerste binnenschepen door de nieuwe klapbrug.
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Waar was dit?

Bericht door Klaes »

Schepen van 90 x 10,50 mogen nog naar Drachten maar de gemeente wou graag groter maar de provincie wil het niet.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door Gert Schouwstra »

We hebben het over de vaarweg naar Drachten, dus binnenvaart en over vroeger, dat is dus alles wat gisteren en daarvoor is gebeurd.

De vaarweg naar Drachten was tot 1954 geschikt voor motorschepen van 31,5 x 5,40 meter. Die maat werd bepaald door de toegangssluizen in Stavoren, Lemmer, Harlingen, Makkum, Workum, Nijetrijne, enz. Groter kon in Friesland niet varen.

Nadat in 1950 de grote Friese kanalen geopend werden (Prinses Margrietkanaal & van Harinxmakanaal) kwamen er opeens mogelijkheden en werden ook de zijkanalen in rap tempo aangepast. In 1954 kwam er dus een brug van 9 meter breed, in 1973 nog breder en nu ligt er een brug van 16 meter breed.

Fysiek kan een 110 x 11,45 nu wel goed in Drachten komen als er maar langzaam gevaren wordt, maar er is grote weerstand bij de gebruikers en bewoners van het natuurreservaat De Oude Venen (Eernewoude). Daar is de politiek nog steeds niet uitgekomen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Waar was dit?

Bericht door Jan Stolp »

Nou ik moet zeggen ,ik heb wel eens voor de brug gestaan in Ter Horne toen er een 110 meter doorkwam en dat is toch geen verhouding daar...
Groeten
Jan
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar was dit?

Bericht door pieter53 »

Men zegt dat wij goedkope producten willen.
Men zegt dat daarom schaalvergroting noodzakelijk is.
Men zegt dat de infrastructuur dat kan verwerken.
Men zegt dat wij allen daar van profiteren.
Men zegt dat WILLEN WIJ!
Maar..... is dat nou wel zo?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Waar was dit?

Bericht door kajoe »

de eerste keer dar wij bij terhorne een 110 meter door lieten was voor ons als bedienaren wel even bekijken het eerste schip nog op de hand bediening ,de rest op de afstand bediening ,goed 11.45 door een brug van 13 meter was voor de meeste schippers geen punt maar er waren er die er een dik 15 minuten overdeden om de brug te passeren ,en sinds dien zijner al vele honderden door gekomen naar Heerenveen .zelfs koppelverbanden van 180 meter lieten we op hun verzoek binnen de brug koppelen en met volle lengte door de brug richting het margriet kanaal naar lemmer ook voor hun was de draai vanuit de zandsloot vlak voor de sluis geen punt ,ging altijd als een zonnetje ,maar ja later is er een verbod op het varen van meer dan 130 meter gekomen op het margriet kanaal .
nu zijn er een paar recreatie ondernemers die vinden dat er zulke schepen niet meer mogen varen om dat het de uitbreiding van hun ligplaatsen tegen houd .
Plaats reactie