Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Ja Bas, zo ken ik het ook nog heel goed. We hebben er toen nog wel eens gebunkerd.

Niemand had toen ooit kunnen bevroeden dat zo ongeveer op de plaats van die doorgang tussen de giek en de radkast, tientallen kinderen zouden worden gedoopt en we van minstens zovele dierbaren voorgoed afscheid zouden nemen. En dat ik daar, inmiddels meer dan dertig jaren, de nodige uurtjes bezig zou zijn.

En dan te bedenken dat dit casco al een respectabele historie kende, toen het afgemeerd werd aan de Maaskade.
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Wim52 »

Kabo de foto van de Rijnhaven met in het midden de sleephopperzuiger Geopotes X van Adriaan Volker is gemaakt in juli 1974. De reden dat ik dit zo goed kan duiden is gelegen in het feit dat ik toen als dekknecht op de Geopotes X werkte. We lagen daar omdat de straalploeg dan gemakkelijk iedere dag aan boord kon komen. De bedoeling was om het hele dek en opbouw vanaf de boeg te zandstralen (dat kon toen allemaal nog) en te schilderen. Dat heeft maar drie weken geduurd, want toen moesten we weer gaan baggeren in de Waterweg omdat de hopper die dat werk meestal deed voor een klus naar Brazilie moest. Ik zat zelf twee maanden later in Iran op een kleinere hopper van dezelfde klub.

Groet Wim
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0089.jpg
scannen0089.jpg (246.87 KiB) 1333 keer bekeken
Theo hier een beeld van Sander, met voorspan van de Mego aan de Loreley.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Bas, waar heb je die nou weer vandaan?
Ik weet niet of Sander deze foto kent.
Hij is heel mooi, en zo blijven de herinneringen levend, ook bijna 13 jaar nadat John is overleden.
Heel erg bedankt!
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Theo; Ik heb de foto een beetje opgepimpt;
Afbeelding
Om de herinnering levend te houden met die mooi actie foto,
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Gert Schouwstra »

Je hoort in je gedachten die 360 pk Bolnes werken. Met een diepgang van 2,28 lag de Mego lekker vlot en had wel wat over. Kwestie van de uitlaattemperatuur goed in de gaten houden, dat ie niet boven de 380 graden komt. En je had eigenlijk maar een klein rukje nodig om door het gebergte te komen. Of zou de 450 Cat er hier al staan?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees heel erg bedankt, hij was voor mij al mooi,maar nu nog mooier.

En Gert, ik weet niet hier de Bolnes al was vervangen,maar er liggen al wel de schuifluiken op. En bij die verbouwing is de Mego ook een stuk dieper geworden. Overigens is dat al gebeurd in de tijd dat "ome" Herman Pruijn er nog mee voer.

Tsja "Die Jugendzeit........ die komt nicht wieder".
Maar gelukkig kunnen en willen we elkaar wel helpen de herinneringen levend te houden, tenminste zolang Alzheimer er met z'n fikken afblijft.
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Uit de oude doos.

Bericht door de graaf »

Gert Schouwstra schreef: 02 jul 2018 13:29 Je hoort in je gedachten die 360 pk Bolnes werken. Met een diepgang van 2,28 lag de Mego lekker vlot en had wel wat over. Kwestie van de uitlaattemperatuur goed in de gaten houden, dat ie niet boven de 380 graden komt. En je had eigenlijk maar een klein rukje nodig om door het gebergte te komen. Of zou de 450 Cat er hier al staan?
nou wil ik niet betweterig overkomen maar als je met bolnes 380 uitlaattemperatuur draait gaat ie niet lang mee ik heb meer als 20 jaar met een 6l/300pk gevaren we mochten van de fabriek uit max 340 graden hebben en was eigenlijk al overbelasting het beste was 320grd toeren was niet zo belangrijk dat mocht wel boven de 430 toeren zijn indien uitlaattemp niet te hoog werd
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

scannen0094.jpg
scannen0094.jpg (195.54 KiB) 1136 keer bekeken
Hier nog een oudje van Anvers.gr.Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

Kees bedankt voor hert verscherpen van de foto van de Mego en de Factotum.
gr.Bas
Plaats reactie