Hallo Gert, op pagina 351 staat een foto van de 4 gebroeders. Die is op die foto ook pas 4 jaar oud. Leuk dat je die gegevens van de Mechtilde heb achterhaald.
gr. Bas
Uit de oude doos.
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos.
Graag gedaan hoor, ik heb ook nog wel de gegevens van de Credo.
CREDO, stalen zeilklipper, gebouwd in 1899 bij Boot in Leiderdorp. 24,66 x 4,72 x 1,82 - 124 ton.
In 1909 gemeten en eigendom van J.H.A. Meijer te Doesburg.
Brandmerk 648 Leid 1909
Brandmerk 252 B Leid 1927
Opm: eigendom van Eadsger J. Speerstra.
In 1929 gemeten als VERTROUWEN van N. Bakker te Rotterdam.
Daarna niets meer bekend.
CREDO, stalen zeilklipper, gebouwd in 1899 bij Boot in Leiderdorp. 24,66 x 4,72 x 1,82 - 124 ton.
In 1909 gemeten en eigendom van J.H.A. Meijer te Doesburg.
Brandmerk 648 Leid 1909
Brandmerk 252 B Leid 1927
Opm: eigendom van Eadsger J. Speerstra.
In 1929 gemeten als VERTROUWEN van N. Bakker te Rotterdam.
Daarna niets meer bekend.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Uit de oude doos.
De Credo in recenter tijden, als Vertrouwen in Rotterdam:
viewtopic.php?t=2758&start=975#p293887
Het schip is grondig en met veel oog voor detail opgeknapt in de Oude haven Rotterdam en daarna naar het noorden van het land vertrokken, Garnwerd dacht ik.
Eigenaar klopt. Ik heb hem ingeseind en hij is erg blij met de foto, eerste oude foto van het schip.
viewtopic.php?t=2758&start=975#p293887
Het schip is grondig en met veel oog voor detail opgeknapt in de Oude haven Rotterdam en daarna naar het noorden van het land vertrokken, Garnwerd dacht ik.
Eigenaar klopt. Ik heb hem ingeseind en hij is erg blij met de foto, eerste oude foto van het schip.
-
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
- Locatie: IJmuiden aan zee
Re: Uit de oude doos.
Tja daar blijf je naar kijken Kabo, wat mooi allemaal. Ik dacht ook aan een Bolzewiek eerlijk gezegd met zijn volle kop maar de kenners zeggen nee dus zal het wel niet. En dat schip met die gestreken masten met laadbomen, wat een werk zal er toch geweest zijn vroeger om alles in tact te houden en het onderhoud er van. nu was er wel veel meer volk aanwezig zo te zien of zou het zijn dat iedereen opgetrommeld werd zo van " mensen, er wordt aanstonds een foto gemaakt " alle hens aan dek. tegenwoordig is het maar knip knip de hele dag door, vroeger was het een belevenis. En dan die foto van de steenplaats, werkelijk een plaatje. Je komt ogen te kort, wat een schepen, ik telde wel 15 breed geloof ik.
En ik geloof dat ik dat zelf mij nog herinner. Ook herinner ik mij dat practisch de gehele dag een bootje van Rijkswaterstaat bezig was als er weer schepen tussenuit gehaald waren om te gaan lossen meestal in de Waalhaven dat de boel weer bijgehaald, gerepareerd werd. Mijn vader probeerde altijd om in de buurt van de gasfabriek, ook duidelijk te zien op die foto, gebracht te worden want je moest of met de spido of met de roeiboot om je boodschappen te halen. Het bootje van Rijkswaterstaat bracht je netjes achterom op de onderste rij en tja dat kostte je altijd wel een fooitje maar het scheelde erg veel roeien. Ook kijk je de Persoonshaven in en tja je blijft kijken. En naar de andere zijde van de steenplaats, had je daar niet Rademakers Hopjes ? Ik vroeg mij ook af hoeveel ton kolen er in totaal daar lag, dat moet toch enorm veel geweest zijn. Ging er niet heel veel van naar Italie herinner ik me ? En al die andere foto`s wat een oude pracht en praal , en inderdaad waar komt dit zo plotseling vandaan, moet toch wel weer een oude schoenendoos geweest zijn . Echt iets om te kijken en te herkijken , steeds ondek je er weer wat nieuws op . Dat het maar goed bewaard moge blijven .
En ik geloof dat ik dat zelf mij nog herinner. Ook herinner ik mij dat practisch de gehele dag een bootje van Rijkswaterstaat bezig was als er weer schepen tussenuit gehaald waren om te gaan lossen meestal in de Waalhaven dat de boel weer bijgehaald, gerepareerd werd. Mijn vader probeerde altijd om in de buurt van de gasfabriek, ook duidelijk te zien op die foto, gebracht te worden want je moest of met de spido of met de roeiboot om je boodschappen te halen. Het bootje van Rijkswaterstaat bracht je netjes achterom op de onderste rij en tja dat kostte je altijd wel een fooitje maar het scheelde erg veel roeien. Ook kijk je de Persoonshaven in en tja je blijft kijken. En naar de andere zijde van de steenplaats, had je daar niet Rademakers Hopjes ? Ik vroeg mij ook af hoeveel ton kolen er in totaal daar lag, dat moet toch enorm veel geweest zijn. Ging er niet heel veel van naar Italie herinner ik me ? En al die andere foto`s wat een oude pracht en praal , en inderdaad waar komt dit zo plotseling vandaan, moet toch wel weer een oude schoenendoos geweest zijn . Echt iets om te kijken en te herkijken , steeds ondek je er weer wat nieuws op . Dat het maar goed bewaard moge blijven .
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
d`oude schipper
Re: Uit de oude doos.
Hallo d´oude schipper, ik vindt het leuk dat je die oude beelden geinig vind. De meeste beelden komen vanuit de familie. Maar ik verzamel ook al vanaf mijn schooltijd foto´s. Maar ik kan pas sinds kort afbeeldingen plaatsen. Ik kon niet scannen vandaar dat ze nu pas te voorschijn komen. Wat betreft de
vele mensen op de foto´s. Op de voorste rij stond altijd de eigenaar en of de familie en op de achtergrond waren meestal de havenwerkers. De Steen -plaat, de kunst om daar zonder kleerscheuren schepen tussen de reien uit te halen. Zonder boegschroef en duizend pk. Dat was ook een kunstje waar ze nu nog moeite mee zouden hebben Maar ja je lag daar wel vrij van havengeld. De havendienstboten deden in de havens ook vaak hulp verlenen aan sleepschepen voor een kleine bijdrage. Gr.Bas
vele mensen op de foto´s. Op de voorste rij stond altijd de eigenaar en of de familie en op de achtergrond waren meestal de havenwerkers. De Steen -plaat, de kunst om daar zonder kleerscheuren schepen tussen de reien uit te halen. Zonder boegschroef en duizend pk. Dat was ook een kunstje waar ze nu nog moeite mee zouden hebben Maar ja je lag daar wel vrij van havengeld. De havendienstboten deden in de havens ook vaak hulp verlenen aan sleepschepen voor een kleine bijdrage. Gr.Bas
-
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Uit de oude doos.
Ik heb in die tijd bij de NRV/NESKA gevaren . Daar de motorschepen bij ons van sleepgerei voorzien waren , en de NRV over havenboten beschikten , werden deze altijd te hulp gestuurd om een en ander span diens te verrichten . Dit probleem deed zich ook voor bij van Ommeren , net onder de Omnia .
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Uit de oude doos.
Mooie plaatjes Kabo, maar welk schip op pag. 351 is de "Vier Gebroeders" ?
Karel
Karel
Re: Uit de oude doos.
Beste Karel, de Vier Gebroeders is dat schip waar die houten sloep voor de kop ligt en die 3 personen op het voordek en op de achtergrond, lege sleepschepen en raderboten.
gr. Bas
gr. Bas
Re: Uit de oude doos.
gr.Bas
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Uit de oude doos.
Ik heb zo het idee dat het de deze is;
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/10550/
Groet, Kees.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/10550/
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.