Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Afbeelding
Afbeelding
Wie weet hier iets meer over te vertellen, zowel het bedrijf Winsermann met vele sleepschepen/boten, als de Duitse schipper Frits Folmer 1943/1945 waar mijn vader toen voor moest varen en verplicht iedere morgen om 10.00 uur naar Hitler op de radio moest luisteren?

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Winschermann & Co in Mülheim heeft volgens mij bestaan van 1905 tot 1958. Hoe het daarvoor en daarna heette weet ik nog niet. Maar ik kom de naam ook al tegen in 1848.
In 1994 zijn de schepen van rederij Wintrans opgegaan in de Lehnkering-vloot.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Gert Schouwstra schreef:Winschermann & Co in Mülheim heeft volgens mij bestaan van 1905 tot 1958. Hoe het daarvoor en daarna heette weet ik nog niet. Maar ik kom de naam ook al tegen in 1848.
In 1994 zijn de schepen van rederij Wintrans opgegaan in de Lehnkering-vloot.
Hallo Gert,

Was de thuishaven van Winschermann gmbh niet in Dbg Ruhrort zie foto van de 27.
en had/heeft dat bedrijf daar ook niet een kolen overslag bedrijf?

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Thomas-Bestevaer.

De reis gaat verder, helaas veel te weinig foto`s genomen, voor dat ik op de Saone kwam heb ik ca, 250 sluizen gehad, hang mij daar niet op vast,
en in de buurt van Langres een tunnel van ca, 5km waar je twee keer p/d doorheen mocht, daar ben je wel even mee bezig, de ronde tunnel raakte net de rand van je roefdek niet (stuurhut dus afgebroken) Ik had toen 5 jongeren aan boord van de rekkense inrichting die ik een dag voor de tocht door de tunnel wijs gemaakt heb dat de schroef vanwege instortingsgevaar niet gebruikt mocht worden en dat het schip er doorheen getrokken moest worden, ik heb ze overdag met een dik stuk touw proef laten trekken, en toen was het tijdstip dat wij de donkere tunnel ingingen (schroef stationer bij, wisten hun veel) enige uren later, (toen was het inmiddels buiten de tunnel ook al donker) een paar honderd meter voorbij de tunnel liepen zij nog te trekken, het was daar zo donker dat zij het verschil niet zagen (ik had dus wel de schijnwerper bij)
Schip vastgeknoopt en de jongens uitgelegd dat ik ze beetgenomen had,
en dat ze mij maar moesten proberen terug te pakken, dat wilden zij wel graag, en na veel gelachen te hebben heb ik ze op een kratje bier getracteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels op de Rhone,
Loop een Nederlander op, de avontuur, de eigenaar vertelde mij later dat de Avontuur als camera schip in een speelfilm op het ijselmeer van een sleepboot heeft gediend, (de bounty op zo?)
Wie weet iets meer over de Avontuur te vertellen.

Was tie even weer.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Thomas-Bestevaer.

Hier nog wat sluizen op de Rhone, de eerste twee foto`s Ecluse de Bolline
van de laatste foto heb ik geen naam, maar goed dat ze drijvende bolders hadden, je zakt met een gigantische snelheid, vreemd gevoel de eerste keer, komt geen eind aan ca. 23 mtr.
Afbeelding

Deur nog niet in zicht.


Afbeelding
Afbeelding
Even snel een foto nemen, toen snel terug, schip zakte harder dan dat ik van de trap kon.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Afbeelding
Ik kreeg de Dina begin jaren tachtig eens bij Gaarkeuken voor de lens,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Schipper in de hongerwinter

Bericht door Gert Schouwstra »

Vorige week stond dit verhaaltje van mijn ouders in het lokale blaadje: Wijd & zijd.

Schipper in de hongerwinter:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb een zelfde verhaal van mijn vader gehoord, die was schippersknecht, hij vertelde dat ze met aardappelen in Amsterdam lagen die bevroren waren geweest en een vieze bedorven brei was geworden. Toch namen de mensen het wat graag mee omdat er totaal niets te eten was.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Thomas- bestevaer, eind bestemming zowat bereikt.

Frontignan.
Afbeelding
Foto van Internet, kijk naar de gebouwen voor de juiste lokatie.
Afbeelding
Foto van Internet.
Afbeelding
Het ruim van de Bestevaer jan. 1988
Afbeelding

Groeten Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28400
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Topper , 79,88 x 9,46 x 2,52 , 1125 ton , Bouwjaar 1957 , Werf Piet Hein in Papendrecht , 2 x 300 pk Bolnes , eigenaar van Beuningen & Co in NV Rotterdam , europanummer 02310003

Inmiddels heet de Topper Adria en is verlengd naar 94,80 en 1679 ton , eigenaar H.Jeschke in Kaub , hij is 6 x verkocht met de naam Topper en 1 x Christina Gerhardt , europanummer 04029240

Van de Taling heb ik verder geen gegevens,maar dat zal niet veel afwijken van de Topper.

Foto's van de Topper en Taling gekregen van Mergus.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie