Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door verzamelaar »

Hallo Ossebaar.
Ik dacht dat het net andersom was, De Olivier in de semi-continu als eerste, want het was voor de kapiteins nogal lastig om met zo'n verband een geschikte ankerplaats te vinden. Toen de Jacob van Heemskerk erbij kwam, zijn beide boten in de volcontinu gegaan. Ik heb dit gehoord van mijn vader, die als afloskok, op bijna alle boten heeft gevaren.
Groet Arnold.
ossebaar.j
Berichten: 1432
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ossebaar.j »

Hallo Arnold ,
Even een vraag ,was dat kok Stolk , die ook op de Batavier gewerkt had ?
Ik ben op de Jacob gekomen toen hij in de continu ging . We hadden als kapiteins de heren v/d Berg ( ex Neska 132 ) , Baars 9 Logi ) ,den Breejen , mijn eerste kaptein . Een friese kok ,een machinist Klein uit monnickendam Stuurman Hartman
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door verzamelaar »

bericht verwijderd
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Betise »

piet42 schreef: 08 okt 2018 18:44 de duwboot zou zomaar de EWT 101 Oliver van Noort bwj'59L. Smit & Zn in Kinderdijk 2 x 750 pk Bolnes later echte motoren
2 x 1200 pk Brons maar daar staat het achter op de roef kan je net lezen oli achter de olievaten

2de optie EWT 102 Jacob van Heemskerck bwj'61
ik hoor het wel van de kenners
De opmerking dat de Bolnessen vervangen zijn door echte motoren, met name Brons is leuk en verwoordt ook een algemeen sentiment over Brons en Bolnes.
Toch als je de feiten op een rijtje zet zou je wat anders gaan denken:
De Brons GV en GB types welke in de jaren 60 en 70 heel populair waren (zoals in deze boot stonden) kenmerken zich door een relatief korte levensduur, sterker nog , op een enkele uitzondering draait er geen een meer.
Nu blinken Bolnessen ook niet uit in onverwoestbaarheid, maar er draaien nog een paar oude L-series uit de 60 jaren. Ik was in de jaren 70 redelijk goed ingevoerd in de "beunschepen-scene" en heb ook veel Brons-leed meegemaakt. De Bolnessen uit de Hercules 7 zijn dit jaar preventief (draaiend) vervangen na 35 jaar lang afgebeuld te zijn.
Dus om nu te zeggen dat het geen echte motoren waren gaat mij toch een beetje aan het hart 😜😜😜
Jan Stolp
Berichten: 2237
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jan Stolp »

Waarvan acte !
Groeten
Jan
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

betsie het is ook meer een gevoel dan onderzoek als kind was een brons mijn slaapliedje
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

als kind was een brons mijn slaapliedje

Het mijne een liggende Deutz op het voordek, waarvan je in het achteronder hoorde: tang,tang,tang,tang,tang,tang,tang,tang,...………...
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Ja dat weet ik ook nog 35 meter verder in het achteronder merkte je goed dat de Deutz zijn best deed.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Ja dat zijn geluiden die voorgoed in het geheugen zitten.
En bij ons kwam daar nog bij dat het roer, wanneer het op een bepaald punt kwam, behoorlijk kraakte.
Heel veel jaren later kwam ik op de gedachte dat ik toen lag te luisteren naar een versleten taatsplaatje.
kabo
Berichten: 3419
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.09_0_906-3551.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_906-3551.jpg (154.09 KiB) 1562 keer bekeken
Het pontje tussen Zijpe en Anna Jacoba polder.
gr.Bas
Plaats reactie