Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Goed gezien, Hans.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door teerkwast »

Als je het gaatje nu ziet,kan ik mijn niet voorstellen dat dat er allemaal kon liggen, en dan nog een beetje meer ook. Wat dacht je van de ligschepen vroeger, aan de quaker.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

Kees kwam nog een bekende tegen met het zoeken naar ligplaats achernar
Bijlagen
sluijs vd vechtstroom weurt 1976.jpg
sluijs vd vechtstroom weurt 1976.jpg (159.7 KiB) 1810 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

er lig ook weer werk te wachten schepen in de sluis loosdrecht ?? pas geopend zeker
Bijlagen
w.stad - kopie.jpg
w.stad - kopie.jpg (83.18 KiB) 1806 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jan Stolp »

De vaarweg verruiming is niet meer te stuiten!
Groeten Jan
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Ja, ieder kijkt door zijn eigen bril. Maar de Mijndense sluis herken ik er niet in. Toch mooi met dat zoeken. Zie je nog eens iets. Vechtstroom = Caltex (Chevron) Poeldijk. Vraag ik me opeens af; Waarom zou de naam Poeldijk aan het schip zijn gegeven? Iemand die daar een idee van heeft? Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

De foto van de VECHTSTROOM nog in de blauwe kleur staat op de achterboeing, de houten stuurhut en de oude ramen in de roef. En aan de heftoren , links in de hoek , te zien zijn ze de nieuwe sluis nog aan het bouwen.
Maar het is ook 41 jaar geleden. En die naam CALTEX POELDIJK ?Ik heb wel eens wat horen waaien maar dat is niet blijven hangen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: Uit de oude doos.

Bericht door falcon »

k-k schreef: 28 apr 2017 19:10 Ja, ieder kijkt door zijn eigen bril. Maar de Mijndense sluis herken ik er niet in. Toch mooi met dat zoeken. Zie je nog eens iets. Vechtstroom = Caltex (Chevron) Poeldijk. Vraag ik me opeens af; Waarom zou de naam Poeldijk aan het schip zijn gegeven? Iemand die daar een idee van heeft? Gr. Klaas.
Hallo Klaas,

Een schipper van de ex Chevron 2 heeft mij eens verteld dat de Caltex Poeldijk oorspronkelijk als Caltex 7 te water is gelaten maar spoedig daarna is herdoopt in Caltex Poeldijk. De reden ervan weet ik niet maar de toenmalige burgemeester van de gemeente Monster (daaronder viel Poeldijk) heeft de doop verricht.

By the way: ook ik heb me suf gezocht naar de ligplaats van de Achernar, Den Bosch, Antwerpen, Bergen op Zoom, Maastricht, zelfs in Zwolle!

Groet,

Kees
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info Kees! Bij De Binnenvaart zie ik nog een plaatje uit 1958 als Caltex VII en is ze grijs net als de PAM schepen. In 1961 werd ze omgedoopt. Misschien om onderscheid te maken met de PAM vloot. Bij Caltex zat er eigenlijk weinig "lijn" in de vloot. De oude III is aardig aan verbouwd. De VI was een buitenbeentje met die "vallende" brug. Geen idee van waaruit de nautische tak daar werkte. Geen idee eigenlijk waar hun hoofdkantoor zat. Misschien Den Haag? Als Nerefco medewerker wel toegang tot de historie van de raffinaderij in Pernis. Bij Esso en BP lag het wat gemakkelijker met als "huiswerf" Schram. Ook ik heb aan Zwolle gedacht bij het plaatje van de Achernar, maar dan aan centrale Harculo. Wel een verrassing dat het "midden" in de stad was. Vandaag duurde het ook een tijd eer ik de sluis met de Esso 71 een plekje kon geven. De oude Maassluizen zijn wel te herkennen, maar Roermond had ik sinds 1998 niet meer gezien. En met het Lateraal kanaal liet je die letterlijk links liggen. Allemaal onder voorbehoud dat ik het goed heb natuurlijk. Toch leuk, al die zoekplaatjes en helemaal als de vraag wordt beantwoord. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

toch moeten we rekening gaan houden met loosdrecht als binnenvaart centrum :roll: :mrgreen:
Bijlagen
loosdrecht sluis !!! Hansweert.jpg
loosdrecht sluis !!! Hansweert.jpg (99.71 KiB) 1317 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie