Kees, ik twijfel geen seconde, aan jouw geheugen, Maar jij zegt zo vast besloten Panheel. Maaaaar waarom zal het geen Roosteren, of Maasbracht, kunnen zijn in die tijd. Zo maar een vraag he vriend.
Daar is de sluis te smal voor Bart,de foto is vanaf de brug over het benedenhoofd genomen dus de afvaart vaart de sluisin Panheel in en die is ruim 7 meter. Op het Julianakanaal zijn ze bijna 16 meter. Twee maal 5.05 en een 5.50 konden naast elkaar ook in de oude sluizen op de Maas.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Even wat uitleggen over mijn dommigheid. Toen ik bij mijn vader aan boord kwam, van het internaat, gingen wij naar een paar vrije reisjes in de verhuur, bij de Hollith. Wij laden altijd in Stein, en losten veel op vaste adressen, zoals de eemhaven, bij Dura, of binnen de spaanse polder, bij Kwaaital beton, of Jutphaas, bij de Intervam. En in Amsterdam bij Halfweg en bij de zwaardere kroonhaven. Ook veel naar Harderwijk.
Als wij dan leeg terug kwamen, wilde het wel eens voorkomen, dat wij een reis grind of zand mee terug namen, van Empel voor Maas zelf.
Toen ik zestien jaar was, en bij Pa, van boord ging,kwam ik terecht op de rijnvaart. Dus ik kan niet zeggen dat ik overal geweest ben, dus ook niet in Panheel. Dus ik wist niet dat de sluis daar smaller is. in mijn beleving zag ik dus Roosteren, of Maasbracht, zelfde muur en plantengroei on de de muur, ook de bolders op de sluis, en de bolders in de ronde gaten in de muur kwamen mij bekend voor.
Maaar, als je niets durft te schrijven, vertel je ook niks.
Nog even dit, wat ik mij ook nog kan herinneren, zijn de kolen reizen naar Givet, voor ik naar school toeging. We losten daar nog met een stoomkraantje, en dat ging niet hard op die wagons.