Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Simon
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:46

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Simon »

Het zou zomaar kunnen. Ik weet ook alleen maar wat mijn opa ooit verteld heeft omdat hij in zijn jonge jaren (ten tijde van de foto's) als matroos op deze klipper heeft gevaren.

Gr. Simon
Varen is ook niet meer wat het geweest is.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jan Stolp »

Ik kan me voorstellen,Harry ,dat als je zo'n foto vind je er wel een beetje blij van wordt. :D

Prachtige plaat!
Groet
Jan
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Wrijfhout schreef:onbekend Oost Souburg.jpg

Souburg. Zeg het maar Kees...

gr. Harry
Harry dan lag dat schip door de brug aan BB , de oostelijke kant je ziet op jou foto ook een schoorsteen, die moet dan van de elect. centrale zijn.De foto moet dan van de brug af genomen zijn.Het schip zou dan zo maar bieten moeten laden voor...Dinteloord.
Ik zal als ik tijd heb wel eens zoeken in de liggers op de naam van de schipper.
Drie gevonden
met een klipper Dageraad, Exelsior en Johannes.

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik zat even in oude journaals te snuffelen van 50 jaar geleden;
Afbeelding
Afbeelding
Ik was toen bij mijn vader aan boord op het motorkastje HARINGVLIET zoals je ziet lagen we zondag de 11e, de datum viel op de zelfde dag van de week als dit jaar, dat is om de vijf jaar, in Helmond onder het loskraantje van de C H V net boven de bruggen in Helmond geladen met 300 ton mais geladen in de Botlek in Rotterdam, maandag daarop gaan lossen en nog naar sluis 12 gevaren , we moesten fijne grind gaan laden voor Den Helder, de dag er op verder in Panheel een bon gekregen om in Stevensweert te laden, welke molen weet ik niet meer, naar de molen gevaren en woensdag op 30 ton na geladen. Donderdag om 7.30 geladen en om 22.30 voor de sluis Sambeek, het was nog in de tijd dat de nieuwe sluizen nog niet klaar waren, dus wachten. Vrijdagmorgen ging er een buurman van tussen die onze achterdraad los gooide van zijn bolder, wij werden ook afgeroepen om voor de sluis te komen we vergaten die draad in te halen die bij ons op de bb achterbolder vast stond en met het manoeuvreren zat die in de schroef, daar die draad heel kort stond zei pa er kan nooit veel in de schroef zitten , dus vast laten staan op de bolder schroef in z'n werk en de draad brak af, aan dek gehaald en hij bleek bij de splits afgebroken dus alleen de strop zat in de schroef. pa besliste om de reis te volbrengen en onder het lossen de strop uit schroef te halen.
Om 12.00 door Sambeek en nog naar de binnenkant van Wijk te varen waar we om 22.30 waren.
Zaterdag om 06.00 weer vertrokken, pa opperde om over de Zaan te varen dat is iets korter maar dan had je Zaanse kosten .Kort om we meerden om 19.30 af in Den Helder voor de brug van de Binnenhaven.
Nu even geen tijd, wordt binnenkort vervolgt..
We gaan weer verder;
We meerden daar af en daar lag ook een jachtje met de naam ARS LONGA VITA BREVIS waar van de mensen op de wal stonden te kijken en het bleek dat die mensen ook afkomstig waren uit onze thuishaven Stad aan´t Haringvliet
die mijn ouders wel konden dus werd er nog een gezellig bakje koffie gedronken. Ik vroeg die mensen naar de betekenis van die naam en dat was. De kunst is lang, het leven kort. op de bijboot, een klein zeilbootje van de zoon dus huizes stond als naam Moeders angst, die naam sprak voor zich.
Zondag werd nog verder gebuurt en ik ben met mijn broer Leen een eind gaan fietsen door de marinestad en langs langs het Marsdiep. Maandag morgen door de brug gevaren en gaan lossen tijdens het lossen kwam die zoon even langs , mijn vader vroeg of hij mee wilde varen naar Alkmaar als we leeg waren , dat vond hij een goed idee, dus even thuis vragen voor dat we leeg waren om 16.00 stond hij weer aan boord. we hebben hem in Alkmaar weer afgezet en hij kon met de trein weer terug naar Den Helder, zo maakte Leen Louwerse kennis met de binnenvaart, in 2005 kwam ik hem digitaal weer tegen hier op het forum.
We zijn die avond nog door de spoorbrug van Purmerend gevaren, dan zagen we die kant van het N H K ook weer eens. De andere morgen om 6.30 weer weg en binnen de Willemssluizen af gemeerd en pa naar de beurs, die kwam om 17.30 aan boord met een nieuwe reis, Een lading stukgoed van Amsterdam naar Antwerpen, dus naar buiten geschut en naar de Neptunushaven gevaren.woensdag een deel geladen,alles van de wal en donderdag om 17.0 de papieren aan boord en vertrokken, Pa had het plan om achter elkaar door te varen naar de Scheldestad, dus om 21.00 door Vreeswijk. Vrijdag om 00.00 langs Dordt en om 05.00 op Wemeldinge, 07.30 buiten Hansweert en met een mooi tij, wat je op de kalender kan zien aan de tijden van hoogwater, naar de Stad waar we via de Royerssluis om 13.00 vast lagen op No. 42.
Zo, dat waren twee weken uit m´n journaals van exact een halve eeuw geleden en je ziet het de dagen van de week kloppen ook nog met de datum, die keren elke vijf jaar weer terug.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Simon
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:46

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Simon »

Ik heb al bij Vereniging De Binnenvaart gezocht en daar kwam ik één klipper tegen die in de jaren 20 van een Van Delft was. https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/8249/
Dat is nu het zeilend passagiersschip "Marinus". Ik heb daar al contact mee gehad maar de eigenaar zegt dat zijn schip altijd een tweemastklipper is geweest. Iets wat ik vanwege de afmetingen van het schip wel een beetje betwijfel. Er is sowieso flink aan dit schip geknutseld want aan de salonroef te zien heeft het schip ook al jaren als motorschip gevaren en zullen er dus ook geen masten meer op hebben gestaan. En dat enorme voordek zal ook wel niet origineel zijn.

Gr. Simon
Varen is ook niet meer wat het geweest is.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Hoi, Simon;
Je heb verder geen gegevens van het schip of de thuishaven van van Delft? , er komen er wel een paar in aanmerking maar welke het is kan ik de vinger ook niet opleggen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Simon
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:46

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Simon »

Nee, dit is alles wat ik weet en mijn opa kan ik het niet meer vragen want die is al bijna 25 jaar geleden overleden.

Gr. Simon
Varen is ook niet meer wat het geweest is.
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Klaes »

Ik zou dit artikel voor het weekeind al posten maar door omstandigheden is het er niet van gekomen.
Dus bij deze nog even dit stukje historie gepost.

Afbeelding

Bron: Bolswards Nieuwsblad 21 september 2016
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

De werf was vroeger Barkmeijer Sneek, in 1908 M.M. van der Werf, in 1942 Fikkers, in 1958 Nugteren, in 1962 v.d. Meulen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jan Stolp »

Als je een zwarte bladzijde o.i.d. op het kranten artikel legt dan vallen de letters op de andere zijde van de pagina weg.Tip ooit van Douwe Jorritsma gekregen :wink:
Groeten
Jan
Bijlagen
volti subito.jpg
volti subito.jpg (145.91 KiB) 1649 keer bekeken
Plaats reactie