Nostalgia

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Nostalgia

Bericht door Wrijfhout »

Als kind begreep ik niet waarom ik niet met die leuke bootjes mocht spelen die bij mijn tante in een glazen kast in de roef stonden te pronken.

Lang heb ik naar dergelijke bootjes gezocht, eigenlijk m'n hele leven al. Totdat ik er twee zag op een digitale rommelmarkt. Dat was 'slag en koop' en ik overgelukkig, jammer dat de kinderen van de vroegere eigenaars er wel mee hebben gespeeld want het sleepbootje is behoorlijk gehavend. Bij mijn weten kreeg je deze Delfsblauwe bootjes bij de olieboer, maar wie kan me het rechte er van vertellen. Op het sleepbootje staat de naam 4 Gebroeders, H. de Jonge 16 - 9 - 1922 Appingedam, op het roeibootje staat Stoffer, S. de Jonge, 9-11-1900 Onstwedde. Vermoedelijk, naam, geboortedatum en geboorteplaats. Wie kan mij iets over deze schippers vertellen. Uiteraard ga ik zelf in de regio ook op zoek.

gr. Harry

Afbeelding

ik denk dat de bootjes als asbak waren bedoeld...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Was net te vroeg naar Panheel naar m'n moeder. Zondag gaan we weer (vaderdag), dan maak ik wel wat foto's. Volgens mij zijn het eigenlijk asbakjes. Wij hebben ooit zo'n sleepbootje gehad, en dat bleef daadwerkelijk (nauwelijks) drijven. Als ik mij niet vergis van oliehandel Theo Scheers uit Wessem. Verder kon je die dingen bestellen met je eigen scheepsnaam erop.
Zie zondag wel.
middenboldertje

nostalgia

Bericht door middenboldertje »

Klopt helemaal, Jan.

Oliehandel Theo Scheers heeft vroeger verschillende modellen uitgegeven:
- een opduwer
- een roeiboot
- een half "opengesneden" oliedrummetje.

Helaas heb ik (nog) geen digitale camera, dus kan ze hier helaas niet laten zien.
Werden (toen) weggegeven als realtiegeschenk.

Groetjes.
Jean
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding

Afbeelding

Twee "asbakjes"
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Die van jou heeft de tand des tijds beter doorstaan Jan. Ik meende dat op die bootje die vroeger bij mijn oom en tante aan boord stonden de naam Oliehandel Klop stond, maar dat weet ik niet zeker. Was dat misschien een olieboer uit Tiel???

Op die bootjes van mij staat in het klein Schollevaer maar ik weet niet of dat de olieboer of de producent van die bootjes was,

groeten Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Nostalgia

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Wrijfhout , uitgefeest? over die roeibootjes ;Mijn vader kocht in de vijtiger jaren een roeiboot bij Beenhakker in Kinderdijk en kreeg er ook zo'n bootje bij maar die was zwart met goudkleur beschildert Waar hij gebleven is dat weten we niet.... jammer.Groeten uit een warm Papendrecht, nog een weekje thuis, Haringkees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Nostalgia

Bericht door Jan Kroes »

Kees Keijzer schreef:Mijn vader kocht in de vijtiger jaren een roeiboot bij Beenhakker in Kinderdijk en kreeg er ook zo'n bootje bij
Qua model zijn het in ieder geval Beenhakkers. In het begin van de buitenboordmotortjes was het altijd een strijd tussen de Beenhakkers en de Schottels, allemaal met 5 pk Clinton.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Last but not least, de asbak van de Gerardus (het bootje hieronder).

Afbeelding

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Altijd op zoek naar een hanteerbare kaart van de Rijn liep ik tegen onderstaand 'geval' aan. Een oprolbare kaart van de Rijn van Mainz tot Uerdingen. Waarschijnlijk staat er nog de oude kilometrering op, b.v. Duesseldorf km 242. Er staat reclame op van Lippmann & Moens, Rotterdam, wie heeft enig idee hoe oud dit apparaat is en werd het ook daadwerkelijk voor navigatiedoeleinden gebruikt of was het meer een aardigheidje?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Een boekje uitgegeven door de N.R.V./Neska.
Datum niet bekend.


Afbeelding

Met foto’s en kaart van de Rijn , Kilometers, plaatsnamen, alles wat je nodig kan hebben, zoals afstanden, tabellen, enz.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie