Pagina 1 van 49

Veerponten

Geplaatst: 14 dec 2008 13:36
door piet42
veerboot dintelsas -sluishaven (galathe).toen konden er nog diverse vrachtauto,s op een pont veel van deze auto kwamen van flakkee.

Re: Pontveren

Geplaatst: 17 dec 2008 22:04
door Ben
De Haarlemsche Scheepsbouwmaatschappij, Haarlem bouwde in 1930 in opdracht van het Provinciaal Bestuur van Zuid-Holland de stoomveerboot Hoofdingenieur van Elzelingen voor de dienst Maassluis - Rozenburg. Onderhandelingen over de eisen, die aan de boot moesten worden gesteld, vonden plaats tussen vertegenwoordigers van de Provincie, van den Bond van Bedrijfsautohouders en van de Scheepvaartinspectie.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Pontveren

Geplaatst: 17 dec 2008 23:14
door brander
GORINCHEM V. met op de achtergrond de Gorinchemse brug in aanbouw.
GV.jpg
GV.jpg (238.63 KiB) 9128 keer bekeken

Re: Pontveren

Geplaatst: 22 dec 2008 13:09
door piet42
Afbeelding

tern westerschelde veerboten oudje

Re: Pontveren

Geplaatst: 01 jan 2009 15:39
door brander
SANKTA MARIA verbindet Bad Hönningen und Bad Breisig am Rhein.
Afbeelding
[foto:H.Seger.]

Re: Pontveren

Geplaatst: 02 jan 2009 16:04
door Kees Keijzer
Op pagina 22 van het topic; Gespot bij de sloperij... heb ik deze foto van de "Zijpe" gepost op 10 maart l.l.;
Afbeelding
De voormalige veerboot van de veerdienst Willemsdorp-Moerdijk en het meest bekend geworden van de dienst die het schip het langste gevaren heeft; Anna-Jacobapolder-Zijpe, zag ik op de sloophelling liggen in Hoboken boven Antwerpen, naast de scheepswerf Cockerill Yards die ook al jaren niet meer werkt.
Gr, Kees.

Re: Pontveren

Geplaatst: 26 jan 2009 14:11
door Afloskapitein
Of deze inmiddels al de reveu is gepasseerd weet ik niet.
De veerpont van Maassluis in de kleuren van Connexion.
De andere pont heeft de oude kleuren nog.

m.vr.gr. Ronald

Afbeelding

Re: Pontveren

Geplaatst: 12 feb 2009 21:31
door SchipperWillem
De Haarlemsche Scheepsbouwmaatschappij, Haarlem bouwde in 1930 in opdracht van het Provinciaal Bestuur van Zuid-Holland de stoomveerboot Hoofdingenieur van Elzelingen voor de dienst Maassluis - Rozenburg. Onderhandelingen over de eisen, die aan de boot moesten worden gesteld, vonden plaats tussen vertegenwoordigers van de Provincie, van den Bond van Bedrijfsautohouders en van de Scheepvaartinspectie.

Afbeelding

Afbeelding
Prachtige opname van de pont van mijn dromen, twintig jaar na ingebruikname al te klein voor de expasiedrift van de fifthy's.
Na al gauw de arbeidsintensive loopbrug te hebben vervangen door kleppen, werd een totale ingreep gerealiseerd in de vorm van het hermotorisen van stoom naar 2 prachtige Industrie motoren en een rijdek verbreding met toch nog een charmante uitstraling mede door het dieper in het water liggen van deze pont.
Heel vaak liepen we langs de haven naar het Schanshoofd en na veel indrukken van binnenvaart in de binnehaven, en de majestieuze zeeslepers van Leen Smit in de buitenhaven, met de loodsboten en de kleine Reporter van Dirkzwager, zaten we of op de staaldraad van de "Algol", of op de verste meerbolder en keken naar de drukke Waterweg waar altijd wel iets op het water te doen was.
Daar kon je goed het veer aanschouwen, vooral bij vloed met de kop naar ons toe was het een mooi schip.
Als ik bij vader achterop de fiets naar Den Briel ging, over het ongerepte Rozenburg mochten we, (als kapitein van der Linden dienst had) tijdens de overtocht boven in de stuurhut komen.
Een machtig schouwspel voltrok zich dan onder je voeten, als er gemanouvreerd werd bij vertrek en aankomst aan de veersteiger, als die twee Industrie's dreunend hun krachten ten toon spreidden.
Het schip is in 1971 verkocht naar Italié maar heeft de reis in een zware januaristorm in de Middelandse Zee niet overleeft

Re: Pontveren

Geplaatst: 23 feb 2009 21:08
door SchipperWillem
De Haarlemsche Scheepsbouwmaatschappij, Haarlem bouwde in 1930 in opdracht van het Provinciaal Bestuur van Zuid-Holland de stoomveerboot Hoofdingenieur van Elzelingen voor de dienst Maassluis - Rozenburg. Onderhandelingen over de eisen, die aan de boot moesten worden gesteld, vonden plaats tussen vertegenwoordigers van de Provincie, van den Bond van Bedrijfsautohouders en van de Scheepvaartinspectie.

Afbeelding

Afbeelding
Prachtige opname van de pont van mijn dromen, twintig jaar na ingebruikname al te klein voor de expasiedrift van de fifthy's.
Na al gauw de arbeidsintensive loopbrug te hebben vervangen door kleppen, werd een totale ingreep gerealiseerd in de vorm van het hermotorisen van stoom naar 2 prachtige Industrie motoren en een rijdek verbreding met toch nog een charmante uitstraling mede door het dieper in het water liggen van deze pont.
Heel vaak liepen we langs de haven naar het Schanshoofd en na veel indrukken van binnenvaart in de binnehaven, en de majestieuze zeeslepers van Leen Smit in de buitenhaven, met de loodsboten en de kleine Reporter van Dirkzwager, zaten we of op de staaldraad van de "Algol", of op de verste meerbolder en keken naar de drukke Waterweg waar altijd wel iets op het water te doen was.
Daar kon je goed het veer aanschouwen, vooral bij vloed met de kop naar ons toe was het een mooi schip.
Als ik bij vader achterop de fiets naar Den Briel ging, over het ongerepte Rozenburg mochten we, (als kapitein van der Linden dienst had) tijdens de overtocht boven in de stuurhut komen.
Een machtig schouwspel voltrok zich dan onder je voeten, als er gemanouvreerd werd bij vertrek en aankomst aan de veersteiger, als die twee Industrie's dreunend hun krachten ten toon spreidden.
Het schip is in 1971 verkocht naar Italié maar heeft de reis in een zware januaristorm in de Middelandse Zee niet overleeft
En nog een versere foto van de Hoofdingenieur in actie:

Afbeelding

Deze foto toont de pont die de Rozenburgse kant nadert, het is vakantietijd of pinksteren dus altijd druk aan de beide veersteigers met veel dagjesmensen vandaar de 'reserve'pont die aan de "sluise"kant aankomt.
Het is de PRINSES IRENE die door het drukke seizoen een 'handje' komt helpen, af en toe leek het een druppel op een gloeiende plaat maar beter iets dan niets.
Weer een stukje historie met een ander soort vakmanschap als nu.
Er schiet mij te binnen dat de veerpont van Gorinchem ook vaak een hand kwam toesteken, of voer als de Hoofding. naar de werf moest. Wel onwennig, het was wederzijds altijd een beetje verraad van ons, die zomaar 'vreemd' gingen, of de pont die ons zomaar in de steek liet, mooi zo'n mijmering over de volmaakte kindertijd.
Groeten Willem.

Re: Pontveren

Geplaatst: 01 mar 2009 13:58
door piet42
wat altijd wel een uitzonderlijke veerpont was,waren de rijdende veren (over spoorrails op de bodem) van het amsterdam rijnkanaal volgens mij kwam je die nergens anders tegen in die tijd voor de veerbaas wel makkelijk nooit moeilijkheden met het afmeren en zeker niet slingeren tijdens de overtocht enkel uitwijken nooit van gehoord!! alleen recht vooruit.
het is maar een kleine foto mogelijk hebben andere forumleden beteren.