Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
Ik ben op zoek naar informatie/foto's van MFP's gebouwd in Nederland. Kennelijk zijn dit type schepen door zo'n 25 verschillende Nederlandse werven gebouwd en toch heb ik maar een paar foto's kunnen vinden uit Nederland. Afgezien van de foto's in de volgende link ken ik eigenlijk alleen maar een paar andere foto's (Veere, Terneuzen en Westerschelde). De foto's/info van het Historisches Marinearchiv zijn me bekend.
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15532
De verschillende werven die betrokken waren bij de bouw van MFP's zijn hier te vinden (even scrollen):
https://www.navypedia.org/ships/germany/ger_amph_mfp.htm
Er is zelfs nog een bestaand wrak van een in Nederland gebouwde MFP (Gebroeders van der Werf Deest) in Kiberg (Noorwegen):
https://finnmarkunderhakekorset.origo.no ... checkpoint
Groet,
Arjan
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15532
De verschillende werven die betrokken waren bij de bouw van MFP's zijn hier te vinden (even scrollen):
https://www.navypedia.org/ships/germany/ger_amph_mfp.htm
Er is zelfs nog een bestaand wrak van een in Nederland gebouwde MFP (Gebroeders van der Werf Deest) in Kiberg (Noorwegen):
https://finnmarkunderhakekorset.origo.no ... checkpoint
Groet,
Arjan
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
Bedankt Gert, op de site van het Historisches Marinearchiv is te zien dat dit vaartuig deelgenomen heeft aan de eerste echte Duitse landingsoperatie (operatie Beowulf, invasie van Baltische eilanden):
https://www.historisches-marinearchiv.de ... _value=139
Ik heb intussen wat foto's gepost op het Stiwot Forum van een actie in het voorjaar van 1943 toen circa 34 MFP's (merendeel van Nederlandse werven) van Vlissingen naar Marseille werden verplaatst:
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15532
Wellicht zijn er mensen die deze twee foto's van het genoemde transport kunnen lokaliseren:
Eerste foto is van F 387 en dat zal niet meevallen , tweede is van F 411.
Groet,
Arjan
https://www.historisches-marinearchiv.de ... _value=139
Ik heb intussen wat foto's gepost op het Stiwot Forum van een actie in het voorjaar van 1943 toen circa 34 MFP's (merendeel van Nederlandse werven) van Vlissingen naar Marseille werden verplaatst:
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15532
Wellicht zijn er mensen die deze twee foto's van het genoemde transport kunnen lokaliseren:
Eerste foto is van F 387 en dat zal niet meevallen , tweede is van F 411.
Groet,
Arjan
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
in de ongv 60er jaren voer er een beunscheepje naar een losplaats in Den Haag. Wat volgens verhaal ook een Duits landings vaartuig was geweest. Het voorschip enigszins verbouwd. Naam Risico, motor een lucht gekoelde deutz. Foto van het voorschip stond kort geleden nog op het forum. Opname bij parksluis Rotterdam. Gr
-
- Berichten: 2461
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
In het boek Rotterdam oorlogshaven van Jac. J. Bart worden de schepen beschreven en de werven genoemd waar ze gebouwd zijn. ISBN90-5730-673-5
mvg
Geert
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
Hartelijk dank voor jullie reactie heren.
Klipper: Ik heb helaas de door jou genoemde foto niet kunnen vinden. Wel is me bekend dat de Italiaanse marine na de oorlog een aantal MFP's heeft gekocht en aangepast. Hierbij waren ook exemplaren gebouwd op Nederlandse werven (even scrollen voor je bij de foto's terecht komt) :
https://www.betasom.it/forum/index.php?showtopic=30651
Martin: Hartelijk dank voor de links, ik gebruik ook graag zoekwoorden in vreemde talen, "tysk landgangspram" is een heel bruikbare .
Geert: Ik had al eerder over dit boek gehoord en ik zal het zeker aanschaffen:
https://www.walburgpers.nl/winkel/geschi ... rotterdam/
Mijn vermoeden is dat "bouwen voor de bezetter" toch nogal in de taboesfeer lag/ligt en dat er daarom weinig Nederlandse info te vinden is over bv. de MFP's gebouwd in Nederland. Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat er kritiek is op werven die geld verdienden aan de bezetter, aan de andere kant was het toch ook pure noodzaak om mensen aan het werk te houden. Uit het Enkhuizen verhaal begrijp ik bovendien dat het werk op de werven vaak de mogelijkheid bood om aan de Arbeitseinsatz te ontkomen. Waarschijnlijk zijn er ook zo'n 100 Infanterietransporters voor de Duitsers gebouwd, ben benieuwd of die ook in het boek genoemd worden :
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15515
Ik heb overigens nog een verwijzing gevonden naar MFP's in de geschiedenis van de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij:
https://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl ... 9-1972.pdf
VCD 22-11-1941: Ook uitgenodigd was de heer A.L.Bauling. wegens ambtsbezigheden kon
hij niet aanwezig zijn.
Het plan voor de bouw van een nieuwe werf bij de overgang van de Voorzaan naar het
Noordzeekanaal is afgewezen. Ingenieur Wolterbeek wilde wel, als er maar geen schepen
werden gemeerd op het Noordzeekanaal. Maar hoofdingenieur Redeke van Rijkswaterstaat
wijst industrievestiging hier af. Er wordt besloten de werf Czaar Peter uit te breiden. De
kosten zullen Fl. 150000,- bedragen. De elektrische torenkraan wordt begroot op Fl. 30000,-.
De Duitse Kriegsmarine verlangt een bankgarantie voor de ontvangen termijnen van de twee
in aanbouw zijnde “fährprame”. Het salaris van de directeur bedroeg Fl. 2600,- per jaar en Fl.
1000,- gratificatie.
Groet,
Arjan
Klipper: Ik heb helaas de door jou genoemde foto niet kunnen vinden. Wel is me bekend dat de Italiaanse marine na de oorlog een aantal MFP's heeft gekocht en aangepast. Hierbij waren ook exemplaren gebouwd op Nederlandse werven (even scrollen voor je bij de foto's terecht komt) :
https://www.betasom.it/forum/index.php?showtopic=30651
Martin: Hartelijk dank voor de links, ik gebruik ook graag zoekwoorden in vreemde talen, "tysk landgangspram" is een heel bruikbare .
Geert: Ik had al eerder over dit boek gehoord en ik zal het zeker aanschaffen:
https://www.walburgpers.nl/winkel/geschi ... rotterdam/
Mijn vermoeden is dat "bouwen voor de bezetter" toch nogal in de taboesfeer lag/ligt en dat er daarom weinig Nederlandse info te vinden is over bv. de MFP's gebouwd in Nederland. Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat er kritiek is op werven die geld verdienden aan de bezetter, aan de andere kant was het toch ook pure noodzaak om mensen aan het werk te houden. Uit het Enkhuizen verhaal begrijp ik bovendien dat het werk op de werven vaak de mogelijkheid bood om aan de Arbeitseinsatz te ontkomen. Waarschijnlijk zijn er ook zo'n 100 Infanterietransporters voor de Duitsers gebouwd, ben benieuwd of die ook in het boek genoemd worden :
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15515
Ik heb overigens nog een verwijzing gevonden naar MFP's in de geschiedenis van de Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij:
https://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl ... 9-1972.pdf
VCD 22-11-1941: Ook uitgenodigd was de heer A.L.Bauling. wegens ambtsbezigheden kon
hij niet aanwezig zijn.
Het plan voor de bouw van een nieuwe werf bij de overgang van de Voorzaan naar het
Noordzeekanaal is afgewezen. Ingenieur Wolterbeek wilde wel, als er maar geen schepen
werden gemeerd op het Noordzeekanaal. Maar hoofdingenieur Redeke van Rijkswaterstaat
wijst industrievestiging hier af. Er wordt besloten de werf Czaar Peter uit te breiden. De
kosten zullen Fl. 150000,- bedragen. De elektrische torenkraan wordt begroot op Fl. 30000,-.
De Duitse Kriegsmarine verlangt een bankgarantie voor de ontvangen termijnen van de twee
in aanbouw zijnde “fährprame”. Het salaris van de directeur bedroeg Fl. 2600,- per jaar en Fl.
1000,- gratificatie.
Groet,
Arjan
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
In het boek; Rotterdam oorlogshaven, wordt in een hoofdstuk ook vrij veel aandacht besteed aan het bouwen voor de bezetter.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
Merci Kees, ik heb inmiddels een tweedehands exemplaar van het boek besteld . Ik realiseer me dat er andere threads zijn over havens en sluizen maar aangezien het hier ook WOII betreft de volgende vraag. In welke sluis zouden deze foto's van een Siebelfähre gemaakt zijn ? Ik denk dat dit vaartuig in Antwerpen gemaakt is en mijn inschatting is dan ook in de buurt van Antwerpen (of Oostende/Zeebrugge) :
Ik kan niet uitsluiten dat de foto's gespiegeld zijn. Zijn dit kranen die bij de haven van Antwerpen kunnen passen ?
Ik heb hier een paar jaar geleden nog wat meer foto's van Siebelfähren gepost :
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=12242
Groet,
Arjan
Ik kan niet uitsluiten dat de foto's gespiegeld zijn. Zijn dit kranen die bij de haven van Antwerpen kunnen passen ?
Ik heb hier een paar jaar geleden nog wat meer foto's van Siebelfähren gepost :
https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=12242
Groet,
Arjan
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven
dat is 100 % Kruisschanssluis in Antwerpen.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.