Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Alles over binnenscheepvaart
reinaart
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:05

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door reinaart »

Hartelijk bedankt Kees :) !

Groet,

Arjan
reinaart
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:05

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door reinaart »

Ik heb inmiddels het boek "Rotterdam Oorlogshaven" binnengekregen en gelezen. Volgens de schrijver (J.Baart) zijn er in Nederland maar liefst 200 Marinefährprähme gebouwd op 42 verschillende werven :shock: . Mijn inschatting van 25 verschillende Nederlandse werven was dus bepaald aan de conservatieve kant. Het lijdt geen twijfel dat deze vaartuigen van essentieel belang waren voor vrijwel alle fronten waar de Duitsers vochten. Ik denk persoonlijk dan ook dat de rol van deze landingsvaartuigen erg onderbelicht is in de geschiedschrijving van WOII. Baart besteedt in zijn boek weinig aandacht aan de Siebelfähren die hij kennelijk in vergelijking met MFP's als een mislukking beschouwde. Ik ben het wat dat betreft volstrekt met hem oneens, qua vaareigenschappen waren de Siebelfähren ongetwijfeld de mindere van de MFP's maar eerstgenoemde waren eenvoudig te bouwen en repareren zonder uitgebreide werf-voorzieningen. Vanwege de constructie met pontonsegmenten kon men bv. van twee flink beschadigde Siebelfähren relatief eenvoudig weer één nieuwe maken.

Op de beeldbank WO2 staat een foto van een MFP aan het Winschoterdiep. Weet iemand toevallig welke werf hier te zien is? Ik zit zelf aan Gideon te denken.

Afbeelding

Ik heb op internet nog deze foto gevonden (Kombuispraat), het zou hier gaan om F 233 en F 234 van Pattje te Waterhuizen. Dit vind ik vreemd omdat volgens het Historisches Marinearchiv F 234 van het B-type zou zijn en niet van het gebruikelijke A-type (beide vaartuigen op de foto lijken identiek):

Afbeelding

Info van het HMA over 234:

https://www.historisches-marinearchiv.de ... _value=361

Volgens het Historisches Marinearchiv zouden F 223 en F 224 ook door Pattje gebouwd zijn maar volgens een andere site door Van Diepen (samen met F 225) ook in Waterhuizen. Er waren overigens nog meer werven aan het Winschoterdiep die MFP's gebouwd hebben. Misschien kent iemand nog andere foto's eventueel ook van Siebelfähren ? Ik heb 1 foto in mijn collectie van een Siebelfähre in Groningen (volgens de ebay-verkoper toch...).

Arjan
Jan-Willem
Berichten: 458
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:21

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door Jan-Willem »

reinaart schreef:Op de beeldbank WO2 staat een foto van een MFP aan het Winschoterdiep. Weet iemand toevallig welke werf hier te zien is? Ik zit zelf aan Gideon te denken.
Deze foto is van de werf E.J. Smit te Westerbroek.

Interessant onderwerp trouwens.
Ik tel zo 186 MFP's die op Nederlandse werven gebouwd zijn.
Natuurlijk werd er niet veel gefotografeerd in die tijd, en zijn de betrokken werven niet trots op deze orders, maar er moet toch meer info te vinden zijn?

Gr. Jan Willem
reinaart
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:05

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door reinaart »

Bedankt voor de info Jan Willem, sorry voor mijn late reactie. Heb dit forum een poosje niet gevolgd. Heb intussen nog wat Seelöwe info en foto's bij elkaar gezet, misschien ook interessant voor jou :

https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=15559

https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=15541

Groet,

Arjan
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door Kapitein Spok »

Hallo Arjan,

Interessante foto's
Ze laten heel duidelijk zien hoe men dacht met gekopte schepen, materieel te kunnen vervoeren.
Damsterveer
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2018 15:16

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door Damsterveer »

reinaart schreef: 25 okt 2015 16:13 Hartelijk bedankt Kees :) !

Groet,

Arjan
Wie weert waar de A-20 en A-21 zijn gebouwd.
Jan A. Blaak Appingedam
Damsterveer
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2018 15:16

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door Damsterveer »

reinaart schreef: 02 nov 2015 17:56 Ik heb inmiddels het boek "Rotterdam Oorlogshaven" binnengekregen en gelezen. Volgens de schrijver (J.Baart) zijn er in Nederland maar liefst 200 Marinefährprähme gebouwd op 42 verschillende werven :shock: . Mijn inschatting van 25 verschillende Nederlandse werven was dus bepaald aan de conservatieve kant. Het lijdt geen twijfel dat deze vaartuigen van essentieel belang waren voor vrijwel alle fronten waar de Duitsers vochten. Ik denk persoonlijk dan ook dat de rol van deze landingsvaartuigen erg onderbelicht is in de geschiedschrijving van WOII. Baart besteedt in zijn boek weinig aandacht aan de Siebelfähren die hij kennelijk in vergelijking met MFP's als een mislukking beschouwde. Ik ben het wat dat betreft volstrekt met hem oneens, qua vaareigenschappen waren de Siebelfähren ongetwijfeld de mindere van de MFP's maar eerstgenoemde waren eenvoudig te bouwen en repareren zonder uitgebreide werf-voorzieningen. Vanwege de constructie met pontonsegmenten kon men bv. van twee flink beschadigde Siebelfähren relatief eenvoudig weer één nieuwe maken.

Op de beeldbank WO2 staat een foto van een MFP aan het Winschoterdiep. Weet iemand toevallig welke werf hier te zien is? Ik zit zelf aan Gideon te denken.

Afbeelding

Ik heb op internet nog deze foto gevonden (Kombuispraat), het zou hier gaan om F 233 en F 234 van Pattje te Waterhuizen. Dit vind ik vreemd omdat volgens het Historisches Marinearchiv F 234 van het B-type zou zijn en niet van het gebruikelijke A-type (beide vaartuigen op de foto lijken identiek):

Afbeelding

Info van het HMA over 234:

https://www.historisches-marinearchiv.de ... _value=361

Volgens het Historisches Marinearchiv zouden F 223 en F 224 ook door Pattje gebouwd zijn maar volgens een andere site door Van Diepen (samen met F 225) ook in Waterhuizen. Er waren overigens nog meer werven aan het Winschoterdiep die MFP's gebouwd hebben. Misschien kent iemand nog andere foto's eventueel ook van Siebelfähren ? Ik heb 1 foto in mijn collectie van een Siebelfähre in Groningen (volgens de ebay-verkoper toch...).

Arjan
Wie helpt mij aan een adres/tel.nr van Karsten Klein. Kan het nerdegns vinden. Het om Artillerieträger Marine foto.
Damsterveer
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2018 15:16

Re: Kriegsmarine Fährprähme gebouwd door Nederlandse werven

Bericht door Damsterveer »

Damsterveer schreef: 08 apr 2018 15:40
reinaart schreef: 02 nov 2015 17:56 Ik heb inmiddels het boek "Rotterdam Oorlogshaven" binnengekregen en gelezen. Volgens de schrijver (J.Baart) zijn er in Nederland maar liefst 200 Marinefährprähme gebouwd op 42 verschillende werven :shock: . Mijn inschatting van 25 verschillende Nederlandse werven was dus bepaald aan de conservatieve kant. Het lijdt geen twijfel dat deze vaartuigen van essentieel belang waren voor vrijwel alle fronten waar de Duitsers vochten. Ik denk persoonlijk dan ook dat de rol van deze landingsvaartuigen erg onderbelicht is in de geschiedschrijving van WOII. Baart besteedt in zijn boek weinig aandacht aan de Siebelfähren die hij kennelijk in vergelijking met MFP's als een mislukking beschouwde. Ik ben het wat dat betreft volstrekt met hem oneens, qua vaareigenschappen waren de Siebelfähren ongetwijfeld de mindere van de MFP's maar eerstgenoemde waren eenvoudig te bouwen en repareren zonder uitgebreide werf-voorzieningen. Vanwege de constructie met pontonsegmenten kon men bv. van twee flink beschadigde Siebelfähren relatief eenvoudig weer één nieuwe maken.

Op de beeldbank WO2 staat een foto van een MFP aan het Winschoterdiep. Weet iemand toevallig welke werf hier te zien is? Ik zit zelf aan Gideon te denken.

Ik kan de betreffende foto niet vinden op de beeldbank WO2

Afbeelding

Ik heb op internet nog deze foto gevonden (Kombuispraat), het zou hier gaan om F 233 en F 234 van Pattje te Waterhuizen. Dit vind ik vreemd omdat volgens het Historisches Marinearchiv F 234 van het B-type zou zijn en niet van het gebruikelijke A-type (beide vaartuigen op de foto lijken identiek):

Afbeelding

Info van het HMA over 234:

https://www.historisches-marinearchiv.de ... _value=361

Volgens het Historisches Marinearchiv zouden F 223 en F 224 ook door Pattje gebouwd zijn maar volgens een andere site door Van Diepen (samen met F 225) ook in Waterhuizen. Er waren overigens nog meer werven aan het Winschoterdiep die MFP's gebouwd hebben. Misschien kent iemand nog andere foto's eventueel ook van Siebelfähren ? Ik heb 1 foto in mijn collectie van een Siebelfähre in Groningen (volgens de ebay-verkoper toch...).

Arjan
Wie helpt mij aan een adres/tel.nr van Karsten Klein. Kan het nerdegns vinden. Het om Artillerieträger Marine foto.
Plaats reactie