Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Tim76 »

Ik heb 'm zojuist weer retour mogen krijgen 8)

Dank voor de oplettendheid! :idea:

Groeten van Tim!
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Fluks »

Groeten,Arie.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Kees Touw »

Mooi al die foto's. Prima dag!
Van en naar station gebracht door Martin (Tollebeek1). Nog dank daarvoor!
Groet van Kees Touw
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Piet Bruijns »

Kees Touw schreef:Bericht voor alle forumleden maar vooral voor degenen die naar Groningen komen.
Momenteel hou ik me bezig met het schrijven van een boek getiteld:

SCHEPEN & SCHIPPERS VAN BERGEN OP ZOOM
ONTWIKKELINGEN IN DE SCHEEPVAART 1812-1940

Het gaat onder andere over de scheeptypen die door de Bergse schippers in die lange periode werden gebruikt. Daarna volg ik de geschiedenis met daarin de belangrijke veranderingen en ontwikkelingen die met de scheepvaart te maken hebben. Wanneer gingen de Bergse schippers zich bezighouden met de Rijnvaart. Al voor de akte van Mannheim waren er al enkele Bergse schippers bij betrokken. Verder besteed ik aandacht aan het boord komen van het gezin. Daarin verschil ik van mening met veel anderen. Ik stel namelijk dat het niet van armoe was dat het schippersgezin aan boord kwam. Met veel voorbeelden hoe de woning van bijvoorbeeld een middelgroot Rijnschip er uitzag. Verder een verslag van een particuliere schipper van een reis naar boven in 1889 met een houten schip. Kortom te veel om op te noemen.
Een groot gedeelte van het boek gaat over de schippersfamilies van Bergen op Zoom. Hoe ze zich gedroegen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de niet schipperswereld. De Bergse schippersfamilies vormden een clan. Op veel manieren was men aan elkaar verwant.
Het familiegezegde luidde niet voor niets: ‘De Van Dorten en De Hazen zitten met Schotten en Touwen vast aan de Wakkeeën.’
In de bijlagen volgen de genealogieën van alle families. (waarin alleen de schippers zijn opgenomen en hun dochters voor zover die weer met een schipper trouwden)



BIJLAGE 3 DE 36 SCHIPPERSFAMILIES DIE VOOR EEN KORTERE PERIODE VANUIT BERGEN VOEREN SAMEN MET DE NIEUWKOMERS

BACKX, DE BAKKER, BEEKMAN, VAN DEN BERG, BREEN, BUIJS, DANE, DAVERVELDT, VAN DIJK, DEN DULK, ERNST,
FONDSE, GEERS, GEERVLIET, GIELBERT, KOOPMAN, LANDA, MARTENS, VAN MECHELEN, MIJ(N)SBERGEN, NEDERVEEN,
VAN OOST, RIBBENS, RÜBSAAM, VAN SCHIJNDEL, SEP, SMOUT, STADHOUDERS, VAN TONGEREN, VERAART,
VOORHANS, VREE, WEIJT, DE WITTE, WITTERMANS & VAN WIJK

Het boek is klaar. Maar er is altijd nog plaats voor bijzondere aanvullingen. Ik denk aan verhalen, anekdotes, foto’s.
Met vriendelijke groet van Kees Touw.
Telt schipper Kreuze van de ijzermot niet mee, Kees?
Was zo onderhand ook wel een komplete Bergenaar.

Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door joop 1 »

dat ben ik zaterdag vergeten ik had nog een foto van de ijzermot dat ie in viane ligt bij de sloop gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Kees Touw »

Ja, die IJzermot. Waarschijnlijk het meest gefotografeerde schip in de haven van Bergen op Zoom.
Het verhaal van de IJzermot en de Kreuze's die er op voeren heeft al veel aandacht in de gedrukte media gekregen.
Maar om nu te zeggen dat ze tot de Bergse schippers gerekend moeten worden. Nee en ik zal uitleggen waarom.
Ik denk trouwens wel dat Kreuze het Bergse Diep beter kende dan menig wel Bergse schipper.
Er kwamen in de negentiende en begin twintigste eeuw ook veel kleine Zeeuwse (beurt) scheepjes zeer regelmatig naar Bergen. Die reken ik ook niet mee.
Nu komt het er op aan: Wie kan tot de Bergse schippers gerekend worden?
Iedereen die daar onderzoek naar doet krijgt een probleem. Want veel Bergse schippers verhuisden op papier naar een andere gemeente. Dat kwam omdat voor 1926 de belasting per gemeente werd geheven. Er waren waren rijke gemeenten en arme gemeenten. In de rijke gemeente was de belasting lager. De schippers deden aan belastingontwijking. Er verschenen namen op de naamplank als Heumen, Asten, Halsteren, Vlijmen etc. Dus als je heel streng bent zijn dat geen Bergse schippers meer. Toch, vooral als de schepen niet al te groot waren, kwamen ze regelmatig met hun schip in Bergen.
Wanneer ze stopten met varen gingen ze in Bergen aan de wal wonen.
Dat ik sommige families lang tot de Bergse schippers reken heeft ook te maken met het feit dat ze zelfs als er weinig band met Bergen op Zoom meer was ze toch trouwden met een dochter uit een andere Bergse schippersfamilie. Een voorbeeld: er bestonden schippers die nooit in Bergen op Zoom waren geweest en toch plat Bergs spraken. In Groningen sprak ik met Bram van Oost. Zijn betovergrootvader Krijn van Oost kwam van St Annaland en ging in de tweede helft van de negentiende eeuw vanuit Bergen varen. Terwijl overgrootvader Lambrecht nog in 1891 in Bergen op Zoom trouwde.
Dus de familie Van Oost, hoewel ze tamelijk kort een band hadden met Bergen, reken ik wel tot de Bergse schippers.
Groet van K.T.
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Piet Bruijns »

joop 1 schreef:dat ben ik zaterdag vergeten ik had nog een foto van de ijzermot dat ie in viane ligt bij de sloop gr joop
Oei, Joop ik ben benieuwd naar de foto van de Ijzermot. Dat moet dan wel de allerlaatste foto zijn.
Als je de moeite zou willen nemen om hem op te sporen ben ik je daar bij voorbaat dankbaar voor.

groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door joop 1 »

piet stuur even via pb je imail dan krijg je hem direct gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Jan Stolp »

Alle rekeningen van de Forumdag zijn inmiddels betaald .Het is leuk om de enthousiaste reacties te lezen.
Ik vond het zelf ook erg leuk helaas was ik net door mijn rug gegaan dus was wat beperkt met rond scharrelen .
We hebben zelfs wat geld over gehouden vanwege goedkoper als geplande maaltijd en toegangs prijs van de Bronsstichting.
We,(Harry ,Gert en ik) stellen voor om dat bedrag te verdelen tussen de Stichting "de Blauwe Zwaan" en de Brons stichting.

Beiden kunnen dan een bedrag toezien van 70,50 euro.

Mochten er zwaar wegende tegen argumenten zijn laat dat dan weten.Ze moeten echter zwaar zijn :D

Groeten
Jan
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Forumdag 18 april 2015 in Groningen.

Bericht door Eemspoort »

Ik weeg ruim 90 kilo, is dat zwaar genoeg? :mrgreen:

Prima idee, hoor! :D
Plaats reactie