van Goor schepen

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 814
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: van Goor schepen

Bericht door Binnenvaarder » 16 mei 2017 17.20 12:24

Ik heb op een omgebouwde sleepboot ("Marja") van v Riemsdijk gevaren. Viel wel op de na een ½ jaar de achterkant van de duwbak licht naar binnen was gezet, hier kwamen dus behoorlijke krachten op. Met het slepen had je de rek van de strangen, bij het duwen was dit niet aanwezig. Zou het eigenlijk niet weten waar de meeste krachten bij ontstonden.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)


navigatie
Berichten: 848
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: van Goor schepen

Bericht door navigatie » 16 mei 2017 17.20 18:38

Ik denk dat als zo'n omgebouwde sleepboot, die een stuk smaller is dan de bak, een beetje schielijk roer geeft (met manouvreren e.d.) wel erg veel kracht op de achterkant van een bak uitoefent. Zoals binnenvaart beschrijft is het dan best mogelijk dat de achterkant enigszins ingedrukt wordt. Hangt natuurlijk ook af aan de constructie van die achterkant.

grt Wim

teerkwast
Berichten: 3591
Lid geworden op: 12 nov 2010 17.20 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: van Goor schepen

Bericht door teerkwast » 16 mei 2017 17.20 19:37

Wat ik bedoel, is het volgende. Neem bv de Eemspoort. Ik denk dat met de Deutz er veel meer krachten op het achterschip worden uitgeoefend, met die lanzaamloper, als bv een Muggebussie, die veel mooier rond draait. En de boot viel toen toch niet uit elkaar.
Afbeelding

Geert D
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 nov 2015 17.20 22:25

Re: van Goor schepen

Bericht door Geert D » 19 mei 2017 17.20 22:37

teerkwast schreef:
15 mei 2017 17.20 23:12
Geert D schreef:
23 okt 2016 17.20 20:39
Ook de voor roef is niet van van. Goor.
Een stukje van de motor fundatie en dan heb je het wel ongeveer gehad.
Er zijn nieuwe zijden in gezet en er zijn veel spanten bij gezet ( bootje was zeeeer licht gebouwd).
Dat de boot is versterkt is zijn behoud geweest.
Ik schat dat hij wel 15 ton zwaarder is dan bij de nieuwbouw zeker gezien zijn diep gang van nu.
Heb er enige tijd geleden nog bij staan kijken,maar voor mij is er niet veel bekendste meer aan, alleen dat dit de L.C.moet zijn.
Heb vorig jaar nog met Thys Viegers staan praten over alles wat ze hadden gedaan aan de boot.
Gr. Geert
Beetje raar verhaal,er stond vroeger een langzaamloper, ik dacht een M.W.M. in. die met de straalbuis toch zo,n negenhonderd PK was.
En ik ga er van uit dat als de boot in de strangen hangt, er meer krachten opkomen als duwen.

Teerkwast als je kommentaar geeft op een bericht zou je wel moeten weten waar je over praat.
Zoek de gegevens van de Leonora Cornelia maar eens op.
Er heeft nooit een MWM in gestaan van 900 pk ,dit zuig je gewoon uit je duim.
Ook heeft deze boot nooit een tunnel gehad ,toen hij van van. Riemsdijk was ook niet toen hij van Viegers was.
En zoek eens uit hoe de krachten werken bij het slepen op de boot en hoe de kranten werken bij duwen op de boot.
Denk aan een bak van 3000 ton en je gaat rond,dus roer dwars en je schroeft een 1000 pk open , je koppeldraden zitten op de lieren
op het midden van de boot.
Gr.Geert

pieter53
Berichten: 4891
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: van Goor schepen

Bericht door pieter53 » 20 mei 2017 17.20 08:28

Zouden we elkaar wat vriendelijker kunnen bejegenen?
Het wordt zo ongezellig zo.

NIEMAND IS PERFECT (zei de gek :-) )
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Betise
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2016 17.20 16:28

Re: van Goor schepen

Bericht door Betise » 20 mei 2017 17.20 08:56

.
Laatst gewijzigd door Betise op 22 sep 2017 17.20 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

pieter53
Berichten: 4891
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: van Goor schepen

Bericht door pieter53 » 20 mei 2017 17.20 09:14

Betise schreef:
20 mei 2017 17.20 08:56
een PK is een PK. Zoals aangegeven is het wel zo dat een langzaamlopen minder rond loopt, een lager toerental heeft, dus een hoger koppel, maar dit uit zich alleen in trillingen in de constructie hetgeen heel iets anders is dan de krachten door het slepen/duwen.
Ik verwacht een discussie :mrgreen:
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Betise
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2016 17.20 16:28

Re: van Goor schepen

Bericht door Betise » 20 mei 2017 17.20 09:21

.
Laatst gewijzigd door Betise op 22 sep 2017 17.20 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.

pieter53
Berichten: 4891
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: van Goor schepen

Bericht door pieter53 » 20 mei 2017 17.20 09:33

Begin maar meteen een apart topic dan kan daar voortaan meteen naar verwezen worden ;-)
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

teerkwast
Berichten: 3591
Lid geworden op: 12 nov 2010 17.20 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: van Goor schepen

Bericht door teerkwast » 20 mei 2017 17.20 18:47

Kijk op mijn topic, nogmaals SORRY.
Afbeelding



Plaats reactie