Smokkel, fraude en andere zaken.

Alles over binnenscheepvaart
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door karelzijpe »

Gert, mooi verhaal over de Meelfabriek "De Sleutels" aan de Zijlsingel in Leiden. Staat er nog steeds, hebben ze een paar
architecten op los gelaten.Begin '60 kreeg je in de proefbakkerij een brood voor 50 cent, iedere feestdag kreeg het
personeel 5kg bloem en 5kg griesmeel, de aanwezige schippers dito.

Zeelui konden ook aardig smokkelen, mijn ouderlijk huis stond op het Vlaardingse Hoofd daar was een zeemanswinkel
gevestigd genaamd "Lands End" wereldwijd bekend onder de zeevaart.
Spidobootje voer de bemanningen vanuit de Pethavens over naar het Hoofd als ze gingen winkelen c.q stappen.
Ik was een jaar of 13 en daar kwam een ploeg van een Noorse boot, hup de winkel in en met een zucht stonden ze weer
buiten en vergaderen. Een van de gasten kwam naar mij toe en vroeg waar ze sterke drank konden kopen, het was al na
sluitingstijd. ik vroeg wat en hoeveel, het antwoord was jenever en ongeveer 10 boxen.
Ik kon een drankengroothandelaar van het type, die s'morgens in de tuin stond te blaffen om een hond uit te sparen.
Dus ik zei tegen die gasten , ik ga even bellen voor jullie in mijn steenkolen Engels. De handelaar zei , ik kom gelijk even
naar het Hoofd, maakte afspraken met de Noren ging naar zijn zaak en was binnen een half uur terug met de bestelwagen.
De bestelbus werd geparkeerd voor het Spido bootje en daar kwamen de dozen ik heb 240 flessen jenever voorbij zien
komen ( Noorwegen was toentertijd een soort van droog gelegd).
De hoofd-Noor gaf mij 50 $ en die gierige handelaar probeerde mij af te schepen met 25 gulden maar de Noren sprongen voor mij
in de bres en moest er nog 25 bijleggen. ( de dollar stond toen +/- fl. 3,40).
De buurman van Lands End had het allemaal met lede ogen gevolgd en binnen de korste keren had hij een vergunning
voor verlof A zoals dat toen gebruikelijk was voor zwak Alcoholische versnaperingen.
Later ging ik mijn fiets achterom in de stalling zetten, keek in de achterkamer van de buurman en daar zaten twee
politieagenten in uniform met een lekkere jonge klare aan zijn tafel, "de rat".

Karel

p.s. winkel en handelaar bestaan al jaren niet meer, en betreffende personen hebben het tijdelijke voor het eeuwige gewisseld.
winschoter
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2013 16:55

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door winschoter »

De nacontrole wist het zeker dat er teveel aan boord was maar kon het niet vinden.
De Edelo had in Lobith een pakket aan boord gekregen en even boven Emmerich had de goede man wel wetend dat hij veel te veel drank aan boord had het goed verstopt, maar dom, de doos met de rekening en het lijstje waar de inhoud op stond overboord gegooid vlak voor de kop van de nacontrole boot
ze kwamen met 5 ambtenaren van de boot aanboort ze hebben het hele schip doorzocht en nog een poging gedaan het dochtertje van de schipper te verleiden de plaats te ontfutselen waar pappa of mamma het had verstopt en die zei pappa en mamma maar groter was haar woorden schat ook niet.
Ze zijn aan boord mee gevaren van even boven Emmerich tot bijna in Wesel.
De opper man van de zwarte bende feliciteerde de schipper met seine guten fersteck hij zei er wel bij, we weten dat het aan boord is maar we vinden het niet.
wir Wunchen guthe fahrt en ze dropen af

om de spanning te verwerken heeft de schipper er maar eentje op genomen.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door Kees Touw »

Er was eens een schipper die lag te lossen ergens in de Zaan.
Het lossen ging niet voorspoedig.
Telkens moest er een ander schip tussendoor omdat de fabriek die lading hard nodig had.
Dat betekende een paar keer verhalen en steeds opnieuw open en dicht leggen. Kortom veel werk.
Uiteindelijk zouden ze hem vlak voor de zondag leegmaken.
Dat zinde de schipper niet zo, want als hij niet leegkwam trok hij ligdagen.
De vrouw van de schipper had soms problemen met de stoelgang.
Daarom gebruikte af en toe een speciale thee met een sterk laxerende werking.
De schipper zette voor de losploeg een straf bakje thee.
Wel, de gevolgen bleven niet uit.
De baas kwam en zei op zijn plat Zaans: “Skipper, ik weet niet wat er aan de hand is, maar ze zijn allemaal puur an de skaiterij.”
Het schip kwam niet leeg en de schipper trok zijn ligdagen.
Of het echt gebeurd is weet ik niet. Het werd voor waar verteld.
Groeten van K.T.
ouzovd

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door ouzovd »

Het is enige jaren geleden. We waren opvaardig in Krefeld met Kaoline van Riesa naar Bechkleinmacher. In die tijd kon je in de DDR bij de zgn Intershops, waar je met DM moest betalen goedkoop drank en sigaretten kopen. Dit hadden wij ook driftig gedaan en de pakketten van opvaardig aan Emmerich waren netjes versloten geweest en bij de invaart in de DDR vrijgemaakt. Natuurlijk bij terugkomst was alles op geweest(het waren pakketten voor drie maanden). Je weet maar nooit hoe lang je weg blijft Het was kort voor de Kerst, want toen hebben we in Keulen gelegen. En daar komt zwarte bende opzij. Ze vroegen om de papieren van de lading en het beroemde olieboek. "Oh Schiffmann, Sie kommen von die OstZone, dann haben Sie bestimmt nichts zuviel. Aber nein naturlich nicht. Ja, ich haben druben verwanten und da gibt es ja nichts". Na een kwartier vonden zij, dat zij lang genoeg aan boord waren geweest en gingen er weer vandoor. Als ze goed hadden gekeken hadden ze de belastingvrije shag kunnen zien staan, want zware Van Nelle was alleen belastingvrij in blik te krijgen en die stond voor mij. We hebben er maar een natte Kerst en Nieuwjaar gevierd dat jaar en ook de veertig jarige bruiloft van mijn schoonouders later dat jaar was erg vochtig met alcohol von Druben, wo es nichts gibt.

Gr Frans
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat lokt weer een ander verhaal uit, van zo'n 40 jaar geleden:
Op Kerstavond om een uur of zeven, kwamen we geladen van de Botlek in Dort aan. De familie lag met de schepen aan de Buiten Kalkhaven, maar het lag daar al zo breed dat we van de havendienst niet mochten vastmaken. Dat was ook niet verantwoord, want de duwkonvooien vlogen daar een paar meter bij je schip langs, zo breed lag het er al. De Bomhaven en Leuvehaven waren ook helemaal vol en het lag daar met een extra lengte naar buiten toe uitgebouwd. Uiteindelijk was er nog een plaats aan de Buiten Walevest, vijfde breedte of zo en te ver van de familie naar onze zin, maar daar was niets aan te doen. Een paar uur later kregen we nog een Pool opzij, we zouden net naar de kerk voor de nachtdienst. De havendienst had al vrijaf genomen en kon er niets meer van zeggen. En wij ook niet want wij spraken geen Pools en zij niets anders. Mijn vader vond het niet meer verantwoord om van boord te gaan als je zo breed lag, want het ankerlicht van de Pool was niet zo helder en we lagen nogal dicht op de hoek. Hij had dus de smoor in, maar die Pool kon natuurlijk ook geen kant op. Uiteindelijk zijn er een paar flessen illegale en belastingvrije wodka overgegaan, waar ze een enorme voorraad van aan boord schenen te hebben. Het waren best aardige mensen die foto's lieten zien van hun gezinnen thuis, maar toen ze het daarna op een drinken gingen zetten werd het toch net iets te gezellig en zijn we weer op ons eigen schip ovrgestapt. De volgende ochtend was het licht en gingen we eerst naar de kerk en daarna naar de familie om te eten. Toen we eind van de dag weer terug aan boord kwamen waren de Polen weer gaan varen. Eenzaam de Kerstdagen in.....
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
velasquez

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door velasquez »

Polen kunnen geen kerstdagen maar kerstdag.
Zij hebben plenty feestdagen maar 2e kerst paas en pinksterdag niet.

gr.BB
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door Kapitein Spok »

Naar aanleiding van de plaatjes uit oud Maastricht in de draad De Maas en haar zijrivieren, vroeger en nu kwam bij mij een hele bijzondere gebeurtenis bovendrijven.
Om de andere draad niet te zeer te vervuilen, plaats ik hem hier, waar hij volgens mij echt thuishoort.


Ik was een jaar of zes, zeven, toen we met de Jolles opvarend lagen te wachten op de douane bij de grens van Klein Ternaaien. Het was nogal druk en we lagen een eindje van het douanekantoor verwijderd. Pal langs het schip liep de doorgaande weg van Maastricht naar België en de auto’s reden daar dus vlak langs het schip op. Er werd die dag extra gecontroleerd en iedere auto werd even verderop bij het douanekantoor grondig geïnspecteerd zodat er zelfs een kleine file stond.

Het was mooi weer en ik was op de luiken aan het spelen. In die tijd was ik een tenger mannetje, om niet te zeggen een mager scharminkel Terwijl ik druk aan spelen was, stopte er een auto bij ons schip. Er stapte een nette heer uit en kwam in rap tempo op mij toegelopen. Hij riep: “Jongen kom eens hier en pak dit is aan”.In zijn handen had hij een halve kaas, die gaf hij mij met de mededeling dat ik die aan mijn moeder moest geven. Ik weet wel dat ik het wat raar vond, maar ja er werden in die tijd wel vaker boodschappen aan boord gebracht, al werden die dan niet aan mij maar aan mijn moeder gegeven die daarvoor ook moest betalen. Gehoorzaam als ik was ben ik naar binnen gegaan en in de veronderstelling dat mijn moeder die kaas besteld had riep ik dat de kaasmijnheer geweest was.

Mijn moeder wist natuurlijk van niets, maar wist wel van de extra controles. Dus toen ik op haar vraag naar het hoe en wat, precies vertelde wat er gebeurd was, ging ze met mij naar buiten om de bewuste auto aan te wijzen. Die stond inmiddels bij het douanekantoor aan te schuiven. Voor mijn moeder was toen helmaal duidelijk wat er aan de hand was.

Iemand had gehoopt een halve kaas naar België te kunnen smokkelen, maar zag dat plan gedwarsboomd door de verscherpte controle. In de afweging wat te doen, en wetend dat hem honderd meter verderop een hoop heisa te wachten stond, heeft hij waarschijnlijk gedacht: “Op een schip kun je een halve kaas wel wegdouwen en dat jochie kan wel een blokje kaas gebruiken, dus laat ik mijn verlies maar pakken”. Ik kreeg van mijn moeder een compliment dat ik het goed gedaan had, maar dat ik er met niemand over mocht praten dat ze helemaal vergeten was dat ze een halve kaas had besteld. Een leugentje om bestwil, want ze was als de dood dat ik daar bij de grens tegen iemand mijn mond voorbij zou praten en bekend zou worden dat we een halve kaas aan boord hadden. Heel veel later is mij feitelijk pas duidelijk geworden dat ik daar op de luiken niet de enige was die speelde, maar dat er ter plekke ook nog hele andere dingen speelden!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door Wrijfhout »

Mooi verhaal Theo...

Afbeelding
vandaag rustig aan de slagboom, geen kans op kaas...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door Kapitein Spok »

"Van elke plek of gaatje,
van wat daar ook gebeurd
in zwart wit of gekleurd
levert Harry ons een plaatje."

Harry bedankt weer, voor deze mooie ondersteuning van mijn verhaal.
Wij lagen toen wat verder naar achteren, maar ook daar stond dezelfde railing als op deze foto.
En over deze railing kreeg ik die halve kaas aangereikt en was de 'smokkelaar" ook weer heel rap in zijn auto om verder te rijden.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Smokkel, fraude en andere zaken.

Bericht door Kees Keijzer »

Theo kan rijmen en dichten
zonder z'n hemd op te lichten.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie