Het Greenheart Project

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Hierbij wil ik een nieuw topic starten. Dat doe ik niet zo gauw en ik heb er best wel even over moeten nadenken en ook waar ik het dan zou gaan plaatsen. Het gaat namelijk om een nieuw te ontwikkelen zeescheepje, wat ook op rivieren kan varen. Het schip heet Greenheart en is ontworpen in Japan als kleinschalig transport tussen de eilanden van de Stille Zuidzee. Greenheart is een non-profit organisatie en heeft het schip ontworpen volgens de ‘open-source’ methode: er is een ontwerpteam, maar iedereen kan commentaar leveren, aanhaken en meedoen. Dat gebeurt ook: scheepsbouwers, varensgasten, studenten van over de hele wereld reageren en doen enthousiast mee. Een tijdje geleden had ik er al iets over gepost op “Wie weet?”
Gert Schouwstra schreef:Een voor mij wat ongebruikelijke bijdrage:

Ik was gisteren bij Sail in Den Helder, o.a. voor een presentatie van Greenheart aan boord van de Tres Hombres. Sinds vorig jaar ben ik betrokken bij een initiatief van Greenheart, een non-profit organisatie in Tokyo en Toulouse, om een nieuw type vrachtschip te ontwikkelen voor de bevoorrading van bijvoorbeeld de kleine eilanden in de Stille Oceaan. Het gaat om een zeilend vrachtschip wat is gemaakt van moderne materialen en zijn lading zelf kan afzetten op bijvoorbeeld een strand. Door de geringe diepgang kan met het schip rivieren en kanalen opgevaren worden en ook het passeren van lage bruggen is geen probleem. Hulpvermogen wordt met zonnecellen opgewekt, wat geen probleem is omdat de zon in de Pacific eigenlijk altijd schijnt. Als de wind niet in de goede hoek zit, Voor het manoeuvreren in de haven of bij het strand, zijn twee elektromotoren van elk 100-200 Kw geïnstalleerd. In plaats van een mast heeft het schip een A-frame, waarmee niet alleen gezeild, maar ook geladen en gelost wordt (maximum 4 ton hijsvermogen)
Afbeelding
LOA:32.5 m / 106 ft. Beam: 7.8m / 25.5 ft Displacement: 220 t Sail area: 300 m2 / 3230 ft2
Photovoltaic (PV) fixed array:125 m2 / 1313 ft2 Electric drive motors: 200kW DC x 2 Batteries: Lead/Acid traction
Cargo capacity: 3 TEU (20ft standard containers) -volume / 50 t -weight Hull speed: 10~11 kn

De Stille Oceaan is een gebied vol eilandengroepen waar nauwelijks infrastructuur is. Brandstofvoorziening is een probleem en het vervoer vind merendeels plaats met oude motorboten die aan vervanging toe zijn. Het Greenheart project heeft een duurzaam multi-purpose schip ontwikkeld wat deze taken over kan nemen. Het schip is voorzien van een roll-on roll-off systeem en kan stukgoed of vracht in bulk laden. Het zeiltuig dient daarbij tevens als laad- en lostuig. Het schip kan ook direct langszij een containercarrier komen en 3 TEU overnemen om die verder langs de kust te transporteren. Zo is vanuit Japan een nieuw scheepstype ontwikkeld als een duurzame impuls voor de snelst groeiende economieën: de ontwikkelingslanden. Op dit moment worden de eerste twee Greenheart schepen gebouwd en de visie is om uiteindelijk te komen tot meer dan 1000 van dit soort schepen.

Het schip wordt vanuit Japan ontwikkeld volgens het open-sourceprincipe. Dat betekent dat we graag de mening van ervaren mensen horen over onze ideeën. Meer informatie over het schip staat op https://www.greenheartproject.org.
Met het eerste schip gaan we in 2014 als maiden-voyage een wereldreis maken en zoveel mogelijk havens bezoeken om bekendheid aan het project te kunnen geven. Daarbij zal in de tweede helft van 2014 ook Nederland van noord naar zuid worden doorkruist en een tiental zee- en binnenhavens worden aangedaan, waarbij het schip door het publiek kan worden bezichtigd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Het idee is ontstaan door eens de vervoersstromen in de Stille Zuidzee eens goed te bekijken. Er zijn duizenden eilandjes waarop kleine groepen mensen wonen. Een of twee keer per jaar komt er een zeeschip langs om te bevoorraden. Dat schip komt dan bijvoorbeeld uit Australië of Nieuw-Zeeland en legt daarvoor zo’n 5000 mijl af. Als je dan een lading naar het volgende eiland, zo’n 300 mijl verderop vervoerd wilt hebben, dan kun je die niet rechtstreeks vervoeren, je moet eerst 5000 mijl naar een grote haven en dan weer 5000 mijl terug! Er is natuurlijk wel onderling vervoer tussen die eilanden, dat gebeurt veel met oude landingsvaartuigen, maar die raken nu wel heel erg versleten.

Een ander probleem is dat het vervoer erg duur is. Er zijn geen raffinaderijen in de Pacific. Brandstof moet dus over grote afstanden aangevoerd worden en is vaak moeilijk verkrijgbaar. Daarom is Greenheart in overleg met een aantal overheden en de University of the South Pacific in Fiji om tafel gegaan om een vrachtschip te ontwikkelen wat goedkoop is en zonder minerale brandstoffen kan varen. Zo werd de Greenheart ontwikkeld, een multipurpose zeilschip van 75 ton wat 3 TEU kan meenemen, zelfladend en –lossend is. Het schip is 35 meter lang, 6 meter breed en heeft een diepgang van 1,75 meter.

Afbeelding

Op het schip staat een A-frame als mast, waarmee ook 5 ton via de achterkant geladen en gelost kan worden. Verder heeft het schip een laadklep waarmee op het strand containers in en uitgeschoven kunnen worden of voertuigen kunnen rijden. Alhoewel het een zeilschip is, heeft het schip wel motorvermogen nodig om in een haven te kunnen manoeuvreren of om van het strand af te kunnen komen. Daarom zijn er twee elektromotoren van 150 KW geïnstalleerd. De benodigde elektriciteit komt uit pakketten accu’s die in de kielen zijn opgesteld. Het opladen gaat via zonnecellen, alle platte vlakken worden er mee beplakt. Voor het langere tijd opvaren van een rivier kan (tijdelijk) een aggregaat aan dek worden opgesteld.

Deze maand start de kiellegging van het eerste schip op de werf in Bangladesh. Ik hoop daar zo snel mogelijk foto’s van te kunnen plaatsen. Waarschijnlijk wordt de kiel voor het tweede schip zelfs al een paar weken later gelegd. De bouwtijd is ongeveer drie maanden. De eerste twee schepen zijn nog experimenteel, het zijn prototypes waarop verschillende technieken worden uitgeprobeerd en getest. Daarna kunnen de schepen op iedere lokale werf in elkaar worden gezet. De schepen worden gebouwd onder klasse van bureau Germanische Lloyd. Het uiteindelijke doel is om over een aantal jaren rond de duizend schepen te hebben gebouwd. Niet alleen voor de Stille Zuidzee, maar ook als micro-feeder langs de kusten van Azië en Afrika of in het Caribisch gebied.

Waarom plaats ik dit item nu op het binnenvaartforum en niet op het kustvaartforum? Nou dat zit zo: In 2014 gaat de Greenheart een wereldtoer maken, en ik ben betrokken bij een stuk van de organisatie ervan, o.a. het bezoek aan Nederland, België en Duitsland. Daarbij zullen we veel binnenhavens aandoen. We overwegen zelfs om de hele winter 2014-2015 in West-Europa en vooral het stroomgebied van de Rijn door te brengen zodat het publiek het schip dan goed kan bekijken. Het is een bijzonder schip en het zal daarom ook best wel vaak gefotografeerd gaan worden, vandaar dat ik hier nu dit topic begin.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Westeind »

Kijk eens aan,
dat lijkt me interessant, misschien kunnen we hier in de EU er de beurtvaart mee terug halen,het zijn tenslotte qua tonnage net beurtschepen,
even verder fantaserend ,de walstroom rukt toch ook al op ,dus oplaadpunten zijn dan ook voorhanden en kan je ook met de mast plat varen.. :D

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Nou Bram, of het hier in Europa zou gaan lukken vraag ik mij af, maar er zijn genoeg rivieren in de wereld waar je met dit scheepje uit de voeten kunt, kijk maar.

Afbeelding

het A-frame kan helemaal omlaag en dan kom je op een kruiphoogte van 3,5 meter uit, dus ik zit nu al de kaarten van alle Duitse kanalen en havens te bestuderen om te kijken waar we allemaal terecht kunnen. (met het schip van mijn ouders konden we ruim onder 4,20 m. door, dus de Greenheart kan nét even wat meer)

Gisteren kregen we via Scheepsbouw Nederland een stand aangeboden in Hal 7 op Europort, de maritieme beurs die van 5-8 november in Ahoy wordt gehouden. Ik zal daar dus zo’n beetje de hele beurs in de stand staan en ook Gavin Allwright, de directeur zal vanuit Japan een paar dagen overkomen. We staan daar op het plein “Future Pioneers” dat is in de doorloop richting Hal 8 en we nemen o.a. een schaalmodel mee. Op vrijdag 8 november geven we van 14.35 - 14.55 uur samen met Bert de Vries van Scheepsbouw Nederland een presentatie voor het publiek in de Advanced Technology Conferences.

Open source betekent dat iedereen in principe kan meedoen en dat de verzamelde kennis gedeeld wordt. Dat is in de scheepsbouwwereld een vrij ongebruikelijk principe. Wie serieus commentaar wil leveren of mee wil denken is van harte welkom. Ik ben benieuwd wie van jullie ik allemaal op Europort ga tegenkomen. Foto's mogen hier geplaatst worden.

Het is mijn bedoeling om op dit topic de bouw en de maiden-voyage van de Greenheart verder te gaan volgen. De eerste tijd zal dat nog wat rustig aan zijn, maar als het schip eenmaal in Europa is verwacht ik vele reacties en bijdragen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Het Greenheart Project

Bericht door mastodont »

je start met een mooie tegenwind zag ik in de scheepvaartkrant van 16 oktober
op pagina 3
" Subsidieregeling innovatieve scheepsbouw vervalt"

gr
leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt Leo, in den Haag zijn ze af en toe helemaal de weg kwijt... als we daar afhankelijk van waren kwam het niet goed met het project.
Gelukkig wordt het schip niet hier gebouwd maar op de Western Marine Shipyard in Chittagong (Bangladesh). En dat voor een prijs van rond de $ 575.000,- , zeg maar € 425.000,-. Misschien willen ze de Mastodont wel inruilen, mocht je eens de grote plas op willen. :-)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb nu ook een kaartje van onze stand op Europort gekregen. Het plein heet "Future Pioneers" en ligt redelijk vooraan, tussen hal 7 en hal 8. De stand is hieronder aangegeven met een lichtblauwe kleur. Ik ben wel benieuwd wie onze buren daar zullen zijn.

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit zijn ook situaties waar de Greenheart voor ontwikkeld wordt. Het heeft waarschijnlijk geen officiële naam, dus ik noem ze maar microfeeders, scheepjes waar met het hijsgerei 1 TEU op geladen kan worden en die dan een eind langs de kust of de binnenlanden in gaan. Overal langs de kusten van Azië, Afrika of in de Carieb kun je dit soort scheepjes vinden. Je kunt je wel voorstellen dat het niet altijd ongevaarlijk varen is en dat er regelmatig ongelukken gebeuren.

Het belang om dit soort transport te veranderen zit aan twee kanten: enerzijds kun je plaatselijk de werkomstandigheden verbeteren en anderzijds hebben wij als consumenten een belang als de betrouwbaarheid van de hele transportketen verbetert. De grote rederijen gaan zich daarom steeds meer interesseren voor het voor- en natransport, omdat zij degene zijn die de problemen moeten oplossen als er weer eens wat "dozen" zoek raken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(foto's met dank aan Bureau Voorlichting Binnenvaart)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het Greenheart Project

Bericht door Gert Schouwstra »

Vandaag de eerste dag op de beurs. Het viel niet mee, ik heb in totaal vier uren in de file gestaan.

We beginnen met een belangrijk forumlid: Leo Aarnoudse (Mastodont). Je ziet hem haast denken: "Zou ik er eentje durven bestellen?"

Afbeelding


En dit zijn dus mijn standgenoten: de grote is Gavin Allwright, commercieel directeur uit Japan, de kleinere is Sebastian Leliveldt uit Essen (Duitsland).
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Het Greenheart Project

Bericht door mastodont »

eentje bestellen?
ik begreep dat het alleen maar luxe was, en geen motor
ik zou het vaargebied er bij moeten krijgen denk ik
alle dagen zon
gr
leo
Plaats reactie